Klumper i håret (hårknuder)
Fra : Erik Hansen

Dato : 18-09-02 18:02

Hejsa.

Jeg har to almindelige huskatte (han og hun).

Jeg har observeret at han katten er begyndt at få nogle hårklumper fra
midten af ryggen og ned mod halen. Det er lige somom at håret
klumper/filtre sig sammen i nogle små bundter. Det kunne måske virker
som hårknuder, jeg ved det ikke da jeg ikke har haft en kat med
hårknuder.

Er det noget jeg bør tage mig af og i givet hvordan griber jeg det
an.?

Jeg syntes ikke jeg så tit ser min han kat sider og vasker sig, og det
har han sådan set aldrig gjort, og jeg har ikke observere noget
unormalt med ham.

Begge katte er omkring 3½ år.

--
....:: Hilsen Erik

Fra : Mette Jensen

Dato : 18-09-02 19:00

"Erik Hansen" <00@mail.dk> skrev

> [...]
> klumper/filtre sig sammen i nogle små bundter. Det kunne måske virker
> som hårknuder, jeg ved det ikke da jeg ikke har haft en kat med

Normalt vil en huskat også kunne holde sin pels selv. En grund til at der
pludselig komme filterknuder kan være at katten simpelhen ikke længer kan nå
om på ryggen! Man ser det tit hos ældre katte, men din er jo ikke gammel! Så
jeg ville nok i første omgang tage til dyrlægen. Måske har han ondt i
ryggen? Eller han kan have fået noget eksem så pelsen filter så meget at han
opgiver at holde den.

> Er det noget jeg bør tage mig af og i givet hvordan griber jeg det
> an.?

Hvis dyrlægen ikke finder noget galt må du selv igang. Det kan være meget
generne for katte at have filteret pels. Det kan hæmme den i dens
bevægelser.
Jeg synes at du skal købe en lille børste til katte. De fås i mange
størrelser og slags hos dyrhandlen. Jeg ville vælge en kam med god brede
mellem tænderne. Og så er det bare igang. Drys evt. lidt talkum på håret
først, så går det nemmere med at rede det ud.

> Jeg syntes ikke jeg så tit ser min han kat sider og vasker sig, og det
> har han sådan set aldrig gjort, og jeg har ikke observere noget
> unormalt med ham.

Min gamle huskat gjorde heller ikke meget ud af pelspleje, dog skinnede hans
pels altid! Mat og filteret pels er tit tegn på at katten fejler noget
andet. Tal man dyrlægen om evt fodre.

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-09-02 19:34

Hej Erik!
Normalt når en kar får hårknuder, er det som regel på maven, i armhlerne
og sådan nogle steder. At de kommer på ryggen, kan have noget at gøre
med det foder du giver dine katte. Alle vores katte får i øjeblikket
killingefoder, pga af vores diegivende hunkat, og det kan vores kastrats
pels ikke rigtig tåle, så hun får også nogle små hårknuder bla på
ryggen. Hun blvier nu børstet hver dag, så vi undgår det.
Klip knuderne af. Du kan også forsigtigt børste dem ud, men det er
nemmere at klippe dem af. Hvis de bliver siddende vil de brede sig og
blive værre og værre.

Hvilket foder får dine katte?

Venlig hilsen
Louise Viborg
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk - HUNKILLING TIL SALG!

Fra : Erik Hansen

Dato : 18-09-02 19:44

>Hvilket foder får dine katte?

Begge katte får det samme som er Hills feline C/D som jeg køber hos
min dyrelæge. Fordi de får dette er fordi min hunkat på et tidspunkt
har haft kronisk diare, og dette skulle bl.a. være medvirkende til at
få stoppen den kroniske lidelse, samme med den medicin jeg fik.

Jeg opdagede at begge katte fik en dejlig pels af det nye kattefoder
og derfor har jeg holdt ved lige siden.

Jeg prøve at snakke med min dyrelæge, og så ser jeg hvad han/hun kan
finde ud af.

Jeg glemte forøvrigt i forrige indlæg at skrive at kattene er 100%
indekatte, har aldrig være ud for en dør.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Denise

Dato : 18-09-02 19:22

Hej Erik
Nu skriver du ikke om dine katte er udekatte. Er de udekatte kan de sagtens
tit får knuder på ryggen. Jeg har en besøgskat, Gizmo, og han får af og til
sammenfiltrede knuder på ryggen, tæt ved halen, som jeg så reder ud, og han
er sund og rask og får fint mad.
Iøvrigt reder jeg tit vores indekatte, for der er jo altid løse hår og det
er bedre at rede dem af, end de slikker dem i sig, og iøvrigt smidder dem i
hele huset. Og så kan de godt lide at blive redt, bare vær forsigtig hvis
det er knuder, enten klip dem af med en neglesaks, eller hvis du forsigtigt
kan rede dem ud, altså ikke noget med bare at tage fat, for så gør det ondt.
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-09-02 19:34

Kan det være sårskorper efter små rifter ?
Lyder måske lidt mærkeligt, men det kan danne sådan en lille knude i bunden,
og så falder totten af bagefter

Nina

Fra : Kirstine

Dato : 19-09-02 09:52

In article <7ubhou8n1ct791celi2cufoms56of1710v@4ax.com>, 00@mail.dk
says...
> [...]
> klumper/filtre sig sammen i nogle små bundter. Det kunne måske virker
> som hårknuder, jeg ved det ikke da jeg ikke har haft en kat med

Vores Julius har det, dyrlægen kalder "tagsten" på den midterste del af
ryggen. Fordi han er overvægtig, kan han ikke nå at vaske sig deromme.

> Er det noget jeg bør tage mig af og i givet hvordan griber jeg det
> an.?

Julius er på diæt, men indtil han er blevet slank nok til at kunne vakse
sig selv, reder jeg hans pels på ryggen. Katte er nogle renlige dyr, og
de bryder sig ikke om at have uorden i pelsen. Jeg ville nok smutte til
dyrlægen og få det kigget på.

> Jeg syntes ikke jeg så tit ser min han kat sider og vasker sig, og det
> har han sådan set aldrig gjort, og jeg har ikke observere noget
> unormalt med ham.

Hmm...aner ikke, hvorfor han ikke vasker sig. Med Julkius er det som sagt
fordi, at han deller kommer i vejen. Heldigvis har diætfoderet hjulpet,
så nu er han så småt begyndt at kunne klare det selv. Selvom jeg nu har
ham mistænkt for at nyde det, når mor klarer pelsvasken for ham *G*
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-09-02 19:56

Erik Hansen wrote:
> Er det noget jeg bør tage mig af og i givet hvordan griber jeg det
> an.?

Ja, det er noget du skal være opmærksom på. Typisk ser man det af to
årsager. Enten er katten alt for tyk og kan ikke nå - så må du se at få
slanket den, for det er bestemt ikke sundt. Eller også kan katten f.eks.
have gigt, så den ikke længere en så mobil.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Birgitte

Dato : 20-09-02 10:27

> [...]
> Jeg syntes ikke jeg så tit ser min han kat sider og vasker sig, og det
> har han sådan set aldrig gjort, og jeg har ikke observere noget

Hej Erik
For mig lyder det mere som lidt fedthale, mange hankatte får det fra midten
af ryggen og halvt ud på halen.
Du kan gøre flere ting:
Nu hvor der er filter kan du putte babypudder, talkum, kartoffelmel ned på
de fedtede/filtrede steder, og med en kam forsigtig rede ud.
Pudderet gør at det suger fedtet til sig.

Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Erik Hansen

Dato : 20-09-02 15:55

On Fri, 20 Sep 2002 11:27:18 +0200, "Birgitte" <birgitte@truetrust.dk>
wrote:

>For mig lyder det mere som lidt fedthale, mange hankatte får det fra midten
>af ryggen og halvt ud på halen.

Jeg syntes faktsik at jeg kan mærke at pelsen er lidt fedtet så det
kan måske være det.

Hvis det er det, hvad kommer det af.?

>Du kan gøre flere ting:
>Nu hvor der er filter kan du putte babypudder, talkum, kartoffelmel ned på
>de fedtede/filtrede steder, og med en kam forsigtig rede ud.
>Pudderet gør at det suger fedtet til sig.

Jeg har redt hans pels og det har fået alle klumperne/knuderne væk og
det har hjulpet ganske betydeligt på hans pels.

Min dyrelæge sagde at jeg bare skulle rede hans pels ud så længe det
ikke var være og der ikke var tegn på sår eller andre
ureglmæssigheder.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Birgitte

Dato : 20-09-02 21:16

Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk
> [...]
> wrote:
> Jeg syntes faktsik at jeg kan mærke at pelsen er lidt fedtet så det

B: Det kommer af homoner.
I foråret og efteråret hvor homonerne er stærkest, fedter pelsen på nogen
katte fra ca. midt ryg til halvt ned af halen.
Især hankatte får denne berømte fedthale, og især på fertile hankatte.
Ved at drysse lidt pudder der hvor halen er fedtet, filter pelsen ikke
sammen, pudderet opsuger fedtet og du kan stort set børste pudderet ud igen
når det har sat nogle timer.

B:

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk