Tilladelser i OS X
Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-09-02 16:29

Har lige ordnet de kontektuelle menuer i dock.app og opdagede ved samme
lejlighed at jeg umiddelbart kunne ændre i dock.app da ejer og
tilladelser var helt forkerte.

Kørte derefter en tur med diskværktøjet og reparerede disktilladelserne
for så at konstatere at listen med rettelser nærmest blev en halv
kilometer lang. Min Jaguar er relativ ny med installering fra formateret
tilstand, så nu undrer jeg mig meget over hvordan dette kan ske.

Bud?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jesper

Dato : 18-09-02 17:58

> [...]
> kilometer lang. Min Jaguar er relativ ny med installering fra formateret
> tilstand, så nu undrer jeg mig meget over hvordan dette kan ske.

Du har formentligt installeret nogen ting som krævede at du afgav dit
admin password som i forbindelse med installationen har ændret på en
masse mappers rettigheder rekursivt.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-09-02 18:24

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Du har formentligt installeret nogen ting som krævede at du afgav dit
> admin password som i forbindelse med installationen har ændret på en
> masse mappers rettigheder rekursivt.

Det er også mit gæt og det er ikke helt sjældent at der kræves admin
adgang ved programinstallation. Det er dog betænkeligt at man ikke kan
stole på ens maskines adgangs tilstand når den f.eks. agerer web- og
ftpserver.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 18-09-02 20:11

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com>

> [...]
> kilometer lang. Min Jaguar er relativ ny med installering fra formateret
> tilstand, så nu undrer jeg mig meget over hvordan dette kan ske.

Jeg tror jeg har samme problem.
Hvordan reparerede du disktilladelserne?
Med hvilket diskværktøj?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Jesper

Dato : 18-09-02 20:38

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com>

> Jeg tror jeg har samme problem.
> Hvordan reparerede du disktilladelserne?
> [...]

Start op på OS X 10.2 Install Disk 1, Installer -> DiskUtility Her kan
du vælge Repair Priviledges.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-09-02 21:12

> Start op på OS X 10.2 Install Disk 1, Installer -> DiskUtility Her kan
> du vælge Repair Priviledges.

Lidt for bøvlet. Åbn i stedet Diskværktøj som ligger i hjælpeprogrammer
mappen og vælg fanebladet Førstehjælp.

For pre Jaguar kan man hente "Repair Privileges Utility" på:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106900>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 19-09-02 11:10

> Lidt for bøvlet. Åbn i stedet Diskværktøj som ligger i hjælpeprogrammer
> mappen og vælg fanebladet Førstehjælp.

Har netop gjort det. Og ja, det reparerede en masse privilegier.
Desværre løste det ikke det problem jeg håbede det ville.
Nemlig at jeg igen ville kunne printe og rette i pdf-filer distillet i
Acrobat 5. (Bruger jeg Acrobat 4 kan jeg godt).

Prøver en reinstallation af Acrobat 5.

--
Venlig hilsen Nina Storm