Vil du lære om Firewall, IP Tables og Linu~
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 18-09-02 14:55

Hej!

(Undskyld, hvid denne meddelse er sendt flere gange, mern jeg har haft
problemer med min newsreader)

Hvordan sætter man en Linux-router/firewall op?

Jeg prøver at samle en lille flok personer, som vil være med til at mødes
engang imellem for at lære om Firewall-principper, IP Tables og Linux ???

Niveauet skal helst IKKE være for øvede - jeg er selv på begynder-niveau
hvad angår IP Tables og Linux!
(Rutinerede og øvede er selvfølgelig velkomne - men niveauet skal være på
begynder-stadiet)

Der er intet kommercielt i mit initiativ - og derfor kommer det heller ikke
til at koste en krone at være med, med mindre vi skal betale et symoblsk
beløb for at låne et lokale et sted!
(Det er kun en slags studiegruppe / workshop)

Jeg forestiller mig følgende:
- vi mødes en (evt. to) hverdage hver måned
- vi slæber selv en gammel PC med, samt kabler mv.
- vi prøver at låne et lokale på en skole eller lignende (evt. privat)-
måske kan vi få en "ekspert" og/eller foredragsholder en gang i mellem,
men i starten skal vi bare sidde og hygge os for os selv med Firewall, IP
Tables og Linux ???

Jeg forestiller mig bare et løst initiativ hvor vi mødes og ser hvad der
sker!

Jeg bor i Taastrup - så vi skal mødes et sted i Kbh-området?

Måske mødes vi bare et par gange... måske bliver det fast en gang hver
måned!

Send mig en mail, hvis du er interesseret

Mange hilsner
fra

Carsten J. Thomsen
cajuth@fjerndette-tiscali.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-09-02 15:35

"Carsten Thomsen" <cajuth(remove_all_this_in_the_brackets)@tiscali.dk> writes:

> [...]
> engang imellem for at lære om Firewall-principper, IP Tables og Linux ???

> Jeg bor i Taastrup - så vi skal mødes et sted i Kbh-området?

Det lyder som noget Skåne/Sjællands Linux User Group kunne være med
til at hjælpe med. Jeg er ikke selv på Sjælland, så jeg holder ikke
så meget øje med hvad de har af arrangementer, men du kan kigge på
<URL:http://www.sslug.dk/>.

De har en del hjælp til at bruge Linux i deres "Friheden til
...."-serie (under linket "Linux-bøger" på forsiden). Du har nok
brug for " Linux - Friheden til sikkerhed på internettet".

/L

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 18-09-02 19:00

Jeg kender godt SSLUG og de har nogle gode arrangementer
- men jeg tror ikke de har deciderede "brugergrupper"

Men du har ret i at www.sslug.dk
er et godt sted at starte

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 18-09-02 19:00

Men du har ret i at www.sslug.dk
er et godt sted at starte

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 18-09-02 19:39

On Wed, 18 Sep 2002 19:59:55 +0200, Carsten Thomsen wrote:

> Jeg kender godt SSLUG og de har nogle gode arrangementer - men jeg tror
> ikke de har deciderede "brugergrupper"

Kender du SSLUGs mail-lister? skriv til sslug-moede@sslug.dk og fortæl om
dine forestillinger om arrangementet og hvordan SSLUG kunne være med i
det. Jeg er ret sikker på at der er flere der synes om din idé. Jeg gør
f.eks...
Du kan læse mere om SSLUGs møde-liste på www.sslug.dk/tilmeld.

Mvh.
Rune Z.

Fra : Carsten Thomsen

Dato : 19-09-02 08:44

Hej Rune!

Ja, god idé at lave et opslag på SSLUG's mødeliste!

Grunden til, at jeg ikke slog det op dér til at starte med var

1) Jeg ville gerne ramme nogle andre helt nybegyndere indenfor sikkerhed,
IP-tables og Linux. Og jeg har indtrykket af at folk der læser på SLUGG's
website og lister er lidt mere garvede

2) jeg troede det skulle være lidt mere formelt for at kunne indgå i
SLUGG -sammenhæng, og jeg ønsker egentlig blot at det skal være en løs
sammenkomst. Men efter at have studeret SLUGG's website lidt nærmere, kan
jeg godft se, at det selvfølgelig godt kunne foregå i
SLUGG's regi!

Mange hilsner
Carsten