Hvilken databasenabstraktion bruger I?
Fra : Kasper Garnæs

Dato : 18-09-02 15:20

Hvilken databaseabstraktionspakke - fx. ADOdb, PEAR/MDB - benytter I og
hvorfor benytter I den frem for andre?

Mvh.
Kasper Garnæs

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-09-02 17:39

Kasper Garnæs wrote:

> Hvilken databaseabstraktionspakke - fx. ADOdb, PEAR/MDB - benytter I og
> hvorfor benytter I den frem for andre?

PEAR DB (jeg har endnu ikke fået set på PEAR MDB, men den skulle efter
sigende erstatte PEAR DB uden at ændre i selve metodenavnene (men bare
tilføje nye)).

Jeg bruger PEAR DB i håbet om, at den vil udvikle sig til en slags
standard for databasekommunikation i PHP. Jeg er lidt træt af konstant
at skulle beskæftige mig med 7.000 database-API'er alene i PHP (der er
jo PHP's indbyggede SQL-funktioner plus de kendte
databaseabstraktionslag (f.eks. ADODB) plus folks hjemmelavede,
uudgivede databaseabstrationslag mv.).

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 18-09-02 20:35

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo PHP's indbyggede SQL-funktioner plus de kendte
> databaseabstraktionslag (f.eks. ADODB) plus folks hjemmelavede,

OK - men hvorfor valgte du PEAR/MDB frem for ADOdb? Var det pga. features,
fordi PEAR er mere eller mindre officiel del af PHP eller synes du at det
var lettere tilgængeligt?

Kasper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-09-02 21:12

Kasper Garnæs wrote:

> OK - men hvorfor valgte du PEAR/MDB frem for ADOdb? Var det pga. features,
> fordi PEAR er mere eller mindre officiel del af PHP

Det sidste. Som sagt, jeg har savnet, at PHP har gået ud og sagt "her er
den officielle PHP-database-API" - og den er så med PEAR DB mere eller
mindre kommet nu.

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-09-02 11:58

Kasper Garnæs wrote in <amakok$v7r$1@news.cybercity.dk>:
> OK - men hvorfor valgte du PEAR/MDB frem for ADOdb? Var det pga. features,
> fordi PEAR er mere eller mindre officiel del af PHP eller synes du at det
> var lettere tilgængeligt?

Jeg har også valgt PEAR DB, for den er den "mest officielle".
Jeg har sket ikke kigget på ADOdb, og hvad der ellers er.

Tanken er, at PEAR DB er "god nok". Faktisk er den langt mere end det, til
de formål jeg benytter den til. Det er ADOdb sikkert også. Og jeg kan nok
finde 50 andre mere eller mindre udbredte abstraktionslag, der er "gode
nok".

Derfor har jeg aldrig forsøgt at finde den bedste. Det er irrelevant.

Men at bruge den "mest officielle" giver nogle fordele. Fx. stor
sandsynlighed for at den bliver vedligeholdt, stor sandsynlighed for at
andre udviklere kender den osv.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Tinky Winky

Dato : 18-09-02 20:40

> Hvilken databaseabstraktionspakke - fx. ADOdb, PEAR/MDB - benytter I og
> hvorfor benytter I den frem for andre?

ADODB, måske lidt tilfældigt. Har overvejet PEAR. Er der ikke noget med at
PEAR skal installeres som modul?

ADODB installation, består bare i at kopiere nogle filer til serveren, så
det virker de fleste steder.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-09-02 21:13

Tinky Winky wrote:

> ADODB, måske lidt tilfældigt. Har overvejet PEAR. Er der ikke noget med at
> PEAR skal installeres som modul?

Ikke C-modul, hvis det er det, du mener.

> ADODB installation, består bare i at kopiere nogle filer til serveren, så
> det virker de fleste steder.

Det kan man også med PEAR. Man kan også lægge PEAR DB med i sin pakke,
som man distribuerer.

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 18-09-02 21:45

> Det kan man også med PEAR. Man kan også lægge PEAR DB med i sin pakke,
> som man distribuerer.

Hvis du her tænker på rettigheder gælder det samme for ADOdb. Det som valget
efter min mening må stå og falde på er stil og features.

Umiddelbart synes jeg ikke specielt godt om ADOdb's opbygning. De benytter
efter min mening fx. ikke metodenavne som minder på PHPs egne. Det gør PEAR
til gengæld i mere eller mindre grad. PEAR/MDB er desuden klar bedre
dokumenteret ved hjælp af PHPDoc, men de understøtter endnu ikke særlig
mange forskellige databaser.

En ting som jeg venter mig noget af er ADOdbs mulighed for at cache
forespørgsler - jeg er ikke inde i hvordan den er kodet, men det kunne
potentielt øge hastigheden af ens applikationer.

Kasper

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-09-02 22:16

Kasper Garnæs wrote:

> [...]
> til gengæld i mere eller mindre grad. PEAR/MDB er desuden klar bedre
> dokumenteret ved hjælp af PHPDoc, men de understøtter endnu ikke særlig

Hvorfor bruger du så ikke bare PEAR DB, der understøtter et utal af
databaser? Skiftet til MDB senere (når MDB fuldstændig erstatter DB)
bliver jo rimelig let, eftersom metoderne hedder det samme (bortset fra,
at MDB så tilføjer nogle nye).