Ur "Palladium plated" ?
Fra : Kenneth

Dato : 18-09-02 14:24

Jeg har et (ikke helt billigt) armbåndsur hvor urkassen er "palladium
plated". Det drejer sig om uret her:
http://www.watches-lexic.ch/pages/eng/gal/wat/breil1.htm

Jeg aner ikke hvad palladium er for noget, men har fundet ud af at stoffet
bruges til rustbeskyttelse. Jeg har også fundet ud at (med tiden) oxiderer
det (hvis ikke bruges), ligesom sølv og bliver sort. Findes der et
fordansket ord for "palladium" ? Er det noget som er meget brugt på ure og
smykker? Synes da ikke at have set eller hørt det før.

M.v.h.
Kenneth, den nysgerrige.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-09-02 14:35

Kenneth skrev:

> Jeg aner ikke hvad palladium er for noget,

Det er et grundstof:

<http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Pd/key.html>

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-09-02 18:55

Kenneth wrote:

> Findes der et fordansket ord for "palladium" ?

Nej, det hedder også »palladium« på dansk. Det udtales med tryk (og
stød) på tredjesidste stavelse: palLAdium.

Denne side kender heller ikke andre navne:
http://www.biosite.dk/staabi/palladium.htm

Palladium minder lidt om platin, og måske er der nogen der bruger
ordet »platin« om et stof der i virkeligheden er palladium, iridium
eller lignende.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)