Fonttype
Fra : Torben Olsen

Dato : 22-02-01 17:06

Hej NG

Hvordan finder jeg ud af hvilken skriftype jeg skal bruge, Jeg har en
scannet tekst og skal bruge samme fonttype som denne tekst er skrevet med..
men jeg kan ikke umiddelbart genkende den...

mvh.

Torben Olsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-01 17:38

"Torben Olsen" <to@svendts.dk> skrev:

> [...]
>har en scannet tekst og skal bruge samme fonttype som denne
>tekst er skrevet med.. men jeg kan ikke umiddelbart genkende

Det er svært, hvis det skal være præcis samme skrifttype. Du kan
prøve at gå til en grafiker - men du kan også prøve at lægge (noget
af) scanningen på nettet og spørge her eller i en anden gruppe.
Brug evt. dk.binaer-gruppen til at lægge scanningen i.

Ved du hvor dokumentet stammer fra? Det kan gøre eftersøgningen
nemmere hvis man ved om det er en gammel trykt bog, eller noget
udskrevet fra en moderne tekstbehandler.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Torben Olsen

Dato : 22-02-01 17:50

Tak for svaret.

Jo jeg ved hvor det kommer fra, da det er et brevhoved der er fortrykt så
har du ret, mht. grafikeren, men der er to ting der spiller ind dels er det
et tilbagevendende problem og dels er det jo nu og her jeg skal finde en
løsning, (hvis jeg kan)

Så mit ønske var om der fantes et lille prg. der kan genkende skrifttyper
el. et sted man kan sende billedet hen og få at vide hvilken skrifttype det
er..

mvh.
Torben Olsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-01 17:57

"Torben Olsen" <to@svendts.dk> skrev:

>Så mit ønske var om der fantes et lille prg. der kan genkende
>skrifttyper el. et sted man kan sende billedet hen og få at vide
>hvilken skrifttype det er..

Jeg tvivler. Forskellene kan være meget meget små. Men man kan
selvfølgelig godt forestille sig et program der læser lidt tekst og
så finder skriftsnit der ligner. Jeg ville i alle tilfælde rådføre
mig med en professionel grafiker - han vil nok også kende sådan et
program hvis det eksisterer.

Fra : pre

Dato : 25-02-01 19:46

Måske lidt bagud, men her er adressen for en anden gangs skyld:
http://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Og her lidt af teksten, men ikke et ord om alle de fonte, der ligger på
det lager:
**********************
Have you ever seen a font in a magazine and said, "Hey, that's cool!"
But you didn't know the name of that font? Let the Myfonts.com
WhatTheFont Tool help you out. Upload a scanned image of the font and
we'll show you the closest matches in our database!

Upload Your Search Image
Please read the usage notes (below) for best results.

WhatTheFont supports most common image formats, for example GIF, JPEG,
TIFF, BMP. The maximum image size is around 360 x 275 pixels. You may
upload images with a greater width and lower height.

In the upload file dialog box, select files of type *.*

The ideal letter height for the best search result is about 100 pixels.
The minimum letter height is 40 pixels. Larger letters increase search
time.

Try to get the text horizontal.

WhatTheFont only requires a few letters of the alphabet to identify the
font. More letters will only increase search time, not search accuracy.
Try to submit just one example of each character. Duplicate characters
only increase search time. Do not try to scan an entire page of letters.
Your search will either be rejected, or your web browser will timeout
before the search is complete.

Make sure letters are not touching. All touching letters will be treated
as a single letter.

WhatTheFont will only recognize uppercase and lowercase letters. Other
objects on the image (e.g. numbers) will either be rejected, or confused
with valid characters.

WhatTheFont can accept color, gray-scale and black-and-white images. The
letters can be dark on light, or light on dark. Try setting your scanner
to sample in gray-scale to reduce upload time. Avoid scanning in just
black-and-white.

WhatTheFont currently indexes 98.6% of Adobe, Apple, Bitstream, Brian
Sooy, Chank, ITC, Letraset, JY&A, Linotype, Microsoft, Paratype and
URW++ fonts listed on Myfonts.

Example Image
This is an ideal scanned image for WhatTheFont. The characters are about
100 pixels in height and the baseline is horizontal. Click on it to
download a copy without the Windows border.
If you have any queries or comments about WhatTheFont or have any
difficulties, please contact us.

Venlig hilsen
pre

Fra : pre

Dato : 25-02-01 20:00

For de der "kan/vil selv" findes bl. a. disse Utilities (for Windows).

FontAgent 8 by Insider Software
FontExampler by Pixits
Font Gander Pro by Semplice Software
Font Reserve by Diamondsoft
MasterJuggler Pro by Alsoft
PopChar Pro by Uni Software Plus
The Fontz is a font browser by ToThePoint Software
TypeTool is a cut-down, easy to use version of FontLab
Typotheque free font utilities

WGL Assistant is a multilingual font manager for Windows