Kampfisk uden svømmeblærer !!!
Fra : Ted

Dato : 18-09-02 11:50

Hej

Jeg har en kampfisk der er ca 1½ år gl. Fra den ene dag til den anden, var
det som om dens svømmeblærer pludselig er punkteret. Den ligge oven på
planterne eller filter for at kunne balancere. Ellers ligger den og se død
ud på bunden. Den har haft det sådan i en uges tid. Det ser hverken ud til
at blive bedre eller værre. Er der noget at gøre ved det ? Skal den have en
chance for at komme sig eller er det ved at være dyreplageri. Det er jo også
ærgerligt at aflive den, hvis den er ok.
Den spiser, men svømmer (naturligvis) ikke så meget rundt.

Mvh Søren

Fra : Pernille Impey

Dato : 18-09-02 15:54

"Ted" <teddy@mail.net.dk> wrote in message
> [...]
også
> ærgerligt at aflive den, hvis den er ok.
> Den spiser, men svømmer (naturligvis) ikke så meget rundt.

Svømmeblære infektioner er ikke usædvanligt hos aldrende kampfisk. Nogle
gange mister de balancen fordi de har forstoppelse og så kan en faste
hjælpe, det giver dem en chance for at få tømt tarmene for det der trykker
på svømmeblæren. Men andre gange er der andre og mere alvorlige årsager til
problemerne. En gang i mellem ser man at det enten går over af sig selv
efter nogle dage, specielt hvis man lige giver temperaturen et hak opad,
andre gange er det bedst bare at aflive dem.
Din kampfisk er en aldrende herre og med mindre det er en du selv har
opdrættet, har den sikkert været 3-6 måneder gammel da du købte den i sin
tid. D.v.s. at den er omkring to år gammel og det er så gammel som man
normalt kan forvente en kampfisk bliver. Hvis han ikke ser forædt ud, ville
jeg aflive ham hvis det var min fisk. Jeg har endnu ikke findet noget som
seriøst afhjælper svømmeblæreproblemer.
Hvis hans mave ser opsvulmet ud kan du sulte ham til han er kommet af med
sin forstoppelse, og derefter nøjes med at fodre ham lidt hver anden eller
treide dag.
MVH Pernille

Fra : Ted

Dato : 19-09-02 07:20

Hej Pernille

Tak for et fyldestgørende svar. Min kampfisk ser godt nok lidt tyk ud på
bugen, så jeg prøver lige at spare på foderet de næste par dage. Jeg har
ikke selv opdrættet ham, så alderen trykker sikkert også.

Angående aflivning: hvilken metode bliver anset for at være den bedste i
dag. I gl. dage fik fisken en tur i kogt vand - men det virker lidt voldsomt
på mig !!!

Endnu engang tak for svaret.

Mvh Søren

Fra : Pernille Impey

Dato : 19-09-02 07:21

> [...]
>
> Angående aflivning: hvilken metode bliver anset for at være den bedste i
> dag. I gl. dage fik fisken en tur i kogt vand - men det virker lidt

Kogning er en forfærdelig måde at aflive fisk på. Godt nok dør "små" fisk
hurtigt, men det er ikke til at sige hvor grænsen mellem "små" og "ikke små
nok" går. Der skal nok være en del som er meget uenige med mig på dette
punkt.

Når jeg afliver kampfisk sørger jeg for at have våde hænder, tager fisken op
i hånden og napper lynhurtigt hovedet af med tommel og pegefinger. Det kan
gøres faktisk inden fisken er ude af vandet. Alternativt kan man tage den op
ig lægge den på et hårdt underlag og så med en spids og skarp knig skære
rygraden over lige bag hovedet. -Men den sidstnævnte metode tager længere
tid og er efter min menig lidt svære da man med en så lille fisk let kommer
til at sprænge svømmeblæren når man forsøger at holde den fast mod bordet
(de spræller jo en del og er glatte...).

Pernille