"Ekstra niveau" efter routeren
Fra : Steen

Dato : 18-09-02 10:56

Hej NG

Jeg ved desværre ikke så meget om netværk - en URL til en god, dansk intro
til emnet modtages med kyshånd

Jeg har ProAccess ADSL fra TDC. Når jeg render rundt på internettet
præsenterer jeg mig med mit IP-nr. som ved nslookup giver et resultat der
begynder med "cpe-" og ender på ".customer.tele.dk"

En af mine venner har også ADSL fra TDC, men hans ip-nr. giver intet
resultat ved opslag. Imidlertid kan jeg se, hvis jeg tracrouter til hans ip,
at lige _inden_ hans ip-nr. kommer en node, som ligesom min, begynder med
"cpe-" og ender på ".customer.tele.dk".

Kan man selv bestemme, hvad nameserveren registrerer om ens maskine? Kan man
selv route videre efter sin egen router, som andre så kan se, hvis de
tracerouter til ip-nummeret?

Mvh Steen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-09-02 11:14

Steen wrote:

> [...]

> man selv route videre efter sin egen router, som andre så kan se, hvis de

Du kan ikke bestemme det selv; det står i TDC's DNS-servere. Måske du kan få
dem til at sætte et passende navn for dig?

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 18-09-02 12:37

"Steen" <nospam@nospam.dk> wrote:

>Jeg har ProAccess ADSL fra TDC. Når jeg render rundt på internettet
>præsenterer jeg mig med mit IP-nr. som ved nslookup giver et resultat der
>begynder med "cpe-" og ender på ".customer.tele.dk"

Ja, det er det normale.

> [...]
>at lige _inden_ hans ip-nr. kommer en node, som ligesom min, begynder med

Han har måske et eget internt rutet netværk med ekstra rigtige IP-adresser
bag sin ruter. Så får man muligvis kun et navn tilknyttet hvis man beder
om det.

Hvis du røber IP-adressen er det meget nemmere at se hvad der foregår.

>Kan man selv bestemme, hvad nameserveren registrerer om ens maskine?

Det er faktisk lykkedes mig at få mit eget navn på min P@ IP-adresse. Det
er ikke en service de skriver nogen steder at de giver, og jeg ved ikke om
de altid gør det når man beder om det - jeg fik lidt tilfældigt lejlighed
til at vælge mit navn i forbindelse med at de pga. en fejl ikke havde fået
det automatiske navn (cpe...) konfigureret efter en ændring.

Men det kræver i hvert fald at du selv først har sørget for at det navn du
gerne vil have, faktisk peger på din IP-adresse når det slås op.

Fx har jeg domænet dybdal.dk. Min maskine hedder nuser.dybdal.dk. Jeg
har først sørget for at navnet "nuser.dybdal.dk" kan slås op og give min
IP-adresse, og derefter fik jeg lejlighed til selv at vælge at
nuser.dybdal.dk er det navn man får ved at slå IP-adressen op.

>Kan man
>selv route videre efter sin egen router, som andre så kan se, hvis de
>tracerouter til ip-nummeret?

Kun hvis du har ekstra IP-adresser til et netværk på indersiden, og dem
får du kun hvis du har et behov for det (samt, for Pro@ccess's
vedkommende, enten har egen ruter eller har købt det lidt dyrere produkt
Pro@ccess ADSL Link).
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).