MS Windows
briani 27239
WinXP = meget langsom hd
Fra : bellalund

Dato : 18-09-02 00:46

Hej

Jeg har nu kørt med windows XP i et lille stykke tid. Er utroligt glad for
det i forhold til mit gamle win98! Det er i hvertfald utroligt stabilt.

Det eneste jeg kæmper en brav kamp med er.....

Har en Maxtor 40 GB disk, 7,2 k rpm , ide133
Asus a7v266-c bundkort (understøtter ide133)
athlon xp1800
blah blah
Gult idekabel (godkendt til ide133)

Under win98 kørte denne disk svine hurtigt! alt loadede hurtigt. Fik meget
høj score i sandra sisoft disk benchmark og i Winbench99. Uner WinXP loader
alt nogenlunde, men slet ikke med de hastigheder som jeg oplevede under
win98.
Nu kører min disk langsommere end en ata33 5.400 rpms disk. (målt i sandra
og winbench)

2 gange har jeg forsøgt installere nogen drivere som jeg mener burde være
controller-drivere! Enten virker det ikke, eller som sidst, winXP vil slet
ikke starte op.

Er der andre som har lignende problemmer? Har ledt spalte op og spalte ned
på nettet, i faq's, how-to's, support osv. om hvordan winxp fatter at bruge
ens disk til det yderste. Det eneste microsoft går op i er hvordan man
tilpasser sin desktop og sætter billeder af familien i online albums, suk.

Nu er jeg lidt ligeglad med om den kommer til at køre ide133. bare den
kommer til at køre ide100! den skal dele kabel med en ibm ide100 disk. Går
ikke udfra man kan køre 2 forskellige settings.

Nogen der har en løsning? Jeg har fået tilsendt alle mulige registry-filer
som skulle tweake/tune xp til at forstå harddiske, men de virker ikke.

Lige en sidste ting. 3 bekendte har lignende problem! halv ydelse på deres
diske. Begge har som jeg installeret XP og 1 win2k og harddiskene var
langsome, derefter installeres bundkort-chipsets driverne osv. og
harddiskene er stadig lige langsomme. why oh why?

Under XP-installation kan man trykke F6 for at installere drivere til HD's,
men jeg går udfra det her er tale om raid eller scsi. Har dog prøvet dette.
installerede promise blala sidste nye ide133-driver og xp udnytter stadig på
ingen måde hvad normale harddiske i dag kan.

Fra : Søren

Dato : 18-09-02 00:52

"bellalund" <bellalund@adslhome.dk> wrote in message

CUT

> Nu kører min disk langsommere end en ata33 5.400 rpms disk. (målt i sandra
> og winbench)

Smut ind i kontrol panel / system oplysninger og check at du har sat IDE
ATA til Ultra DMA mode 5 eller 6 (100 / 133).
Check også bios, jeg har oplevet at mine disk blev sat til mode 4 selvom de
er mode 6 !!!

Søren.

Fra : bellalund

Dato : 18-09-02 01:06

Nu går jeg udfra det er under "device manager" du mener, altså der hvor alle
ens diske, floppydrev, grafikkort etc vises.
Her har jeg noget der hedder: "IDE ATA/ATAPI controllers"
Under denne er der kun "VIA bus master Ultra ATA Controller"
Og der kan jeg ikke ændre en dyt! andet end opdater driver eller rul tilbage
eller uninstall!

Hvad jeg har forstået andre fra andre steder, burde jeg have nogen
"Kanaler"/channels herunder, som de respektive drev var forbundet til. men
der er ikke andre end controlleren.

Mine hd'er er begge listet op som scsi drev. hvilket de jo ikke er, men det
har windows XP åbentbart selv vurderet dem til at være.

Fra : bellalund

Dato : 18-09-02 01:12

Endvidere kan jeg oplyse at min bios godt kan finde ud af det.

Min maxtor er under bios listet som en Ultra DMA-mode 6 disk. altså ide133!

min ibm'er er listet som en Ultra DMA 5 altså en ide 100.

Fra : Søren

Dato : 18-09-02 10:27

> [...]
ide133!

> min ibm'er er listet som en Ultra DMA 5 altså en ide 100.

Det er under de driver opdateringer der er gået noget galt, windows tror du
har installeret SCSI harddiske. Prøv at Roll så langt tilbage at du er
sikker på du ikke disse installeret.
Eller fjern ganske enkelt dine harddiske hva. Device manager. Du kan ganske
rígtigt ikke vælge bestemt hastighed under IDE controller, men du kan vælge
DMA if available.
Det kan drille lidt, og det anbefales at du først FRAvælger DMA og
genstarter og derefter VÆLGER DMA og genstarter.

Søren.

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 01:23

bellalund skrev:

> Nogen der har en løsning? Jeg har fået tilsendt alle mulige
> registry-filer som skulle tweake/tune xp til at forstå harddiske,
> men de virker ikke.

Harddisken skal stå til at køre UDMA Mode 6 i WinXP. Gør den ikke
det så bliver den ikke set som en ATA133 disk af WinXP. Kig inde i
Enhedshåndtering under den IDE-kanal på harddiskcontrolleren som
din harddisk er koblet til. http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/dma

Ovenstående screenshot viser hvordan den skal stå ved en disk som
kun kører ATA100, hvilket svarer til UDMA Mode 5.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 01:41

Madsen skrev:

> Harddisken skal stå til at køre UDMA Mode 6 i WinXP.

Undskyld.
Havde ikke set Sørens svar inden jeg fik sendt mit indlæg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 03:02

bellalund skrev:

> [...]
> Har dog prøvet dette. installerede promise blala sidste nye
> ide133-driver og xp udnytter stadig på ingen måde hvad normale

Har du egentlig prøvet helt uden? Altså uden at installere specielle
drivere til harddiskcontrollerne under installationen af WinXP, for
det burde ikke være nødvendigt at gøre. Det er normalt kun i Win2000
at det er det, medmindre at harddiskene sidder på et indstikskort,
som kræver en speciel driver, men det gør de jo ikke i dit tilfælde.
De sidder vel direkte på bundkortets VIA IDE-controller og burde
derfor også optræde inde under VIA-controlleren i Enhedshåndtering,
så vidt jeg ved.
Havde du derimod diskene koblet til en Promise RAID-controller som
visse bundkort jo har indbygget (men ikke dit), så optræder diskene
vist nok under SCSI-enheder inde i Enhedshåndtering, selv om det er
lidt misvisende.

Madsen.

Fra : Phanton

Dato : 18-09-02 05:29

Hej

Once again ,read this.

http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storage/IDE-DMA.asp

Fra : Per.K

Dato : 18-09-02 14:25

> [...]
> det i forhold til mit gamle win98! Det er i hvertfald utroligt stabilt.
>
> Det eneste jeg kæmper en brav kamp med er.....

Nu har jeg siddet og har læst nogle af de tekniske tips at mange er kommet
med og
vil godt give mit bud, det var noget jeg hittede ud af.
Jeg kørte med WinME før, den kørte også afsendigt hurtigt, fik så WinXP, og
nu
kørte hele pivtøjet afsendigt langsomt og flere drivere kunne ikke bruges
(skærmkort, lydkort etc)
Jeg fandt så WinXP comp. drivere til mit skærmkort, indstalerede dem og
mærkede
nu pludselig en forskel.
Min computer loadede og kørte nu meget hurtigere end før (da jeg brugte XP´s
egne
drivere)

Nu skriver du ikke noget om du har hardware der ikke kan indstaleres med
dine
gamle drivere fra orig. cd-rommerne, men korrekte drivere (ikke Microsofts)
kan gøre en stor forskel.

Blot et lille tip.

Venligst Per

Fra : bellalund

Dato : 18-09-02 22:30

tak for hjælpen alle sammen!

En formatering og installering i nat fxede det hele!

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 22:49

bellalund skrev:

> En formatering og installering i nat fxede det hele!

Og var det så nødvendigt at installere drivere til controlleren under
installationen, eller befinder dine diske sig stadig inde under SCSI i
Enhedshåndtering?

Madsen.