Orddeling
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 17-09-02 21:43

Davs

Er det mig der håber i blinde eller findes der en &bindestreg; som man kan
sætte ind, og som sørger for at ordene på ens side bliver delt på
pågældende sted hvis det er nødvendigt og ellers ikke?

F.eks.:
   Her er en lang tekst, som må del&delher;es her.

bliver til (hvis pladsen er trang)
   Her er en lang tekst, som må del-
   es her.

og ellers bare til
   Her er en lang tekst, som må deles her.

Mvh.
/Thomas

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 17-09-02 22:17

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pågældende sted hvis det er nødvendigt og ellers ikke?
>
> F.eks.:
> Her er en lang tekst, som må del&delher;es her.

Prøv med
Her er en lang tekst, som må de&shy;les her

Venlig hilsen
Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-09-02 00:20

On Tue, 17 Sep 2002 23:17:11 +0200, "Jakob Højlev Jørgensen"
<jakobhjNOSPAM@tiscali.dk> wrote:

>Her er en lang tekst, som må de&shy;les her

Hedder også: &#173;

Understøttelsen lader dog vist en del tilbage at ønske ...
IE6: OK
Opera 6: Ikke OK

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 18-09-02 10:24

Thomas Lindgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>    Her er en lang tekst, som må del&delher;es her.

> [...]

Hej

Jeg ved ikke om du kan bruge dette:
http://www.w3.org/MarkUp/Guide/Advanced.html
Se under "How to introduce non-breaking spaces"
Der er et godt eksempel, hvor &nbsp; bruges så "Coca Cola" ikke bliver delt.
Det er vist nok det modsatte du leder efter, men måske du kan udnytte &nbsp;
til din fordel.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Sørensen

Dato : 18-09-02 15:24

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> sætte ind, og som sørger for at ordene på ens side bliver delt på
> pågældende sted hvis det er nødvendigt og ellers ikke?

Se mere her på HTML 4.01 Transitional-testside - Blød bindestreg (&shy;):

http://std.chbs.dk/html-4.01/shy.html

I må meget gerne sende resultatet til mig om, jeres browser understøtter
blød bindestreg (&shy;).

De herligste hilsner

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-09-02 23:11

Hejsa allesammen

Det viser sig at &shy; er en glimragende ting til at lave orddeling med - i
IE. Det er IKKE standard, men blot et (tilfældigt) ascii-tegn som man har
fundet på at tildele en ekstra lille feature.

Derfor: Man kan godt bruge det hvis man vil, men det vil kun virke i IE, og
ens HTML bliver både længere og grimmere og egentlig ikke længere
"stardard-overholdende" HTML.

Mvh.
/Thomas

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 21-09-02 23:19

> [...]

> med - i IE. Det er IKKE standard, men blot et (tilfældigt)
> ascii-tegn som man har fundet på at tildele en ekstra lille feature.

Det er skam standard, se

http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#h-9.3.3

Det er blot ikke ret godt understøttet, som Claus' side også vidner om
(tegnet er i øvrigt tilsyneladende ­ men jeg foretrækker vist &shy;).

Anders.

--
Min adresse er gyldig i en uge.
Derefter skal (kun) delen '.dJJJ-YY' fjernes.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-09-02 23:44

Anders Melchiorsen <postmaster@anders.d265-02.nospam.kalibalik.dk> wrote in

> http://www.w3.org/TR/html401/struct/text.html#h-9.3.3

Ovs - der kan man bare se... jeg var bare inde på en anden side, hvor der
blev malet på væggene, at det IKKE var standard og man IKKE skulle bruge
det og at han IKKE kunne lide en, hvis man alligevel gjorde det :)

Mvh.
/Thomas