mattrup å ?
Fra : Asbjørn Stisen

Dato : 17-09-02 20:32

jeg har hørt om en lille listig å kaldet "mattrup å" er der nogle der kender
noget til den, hvilke fisk den indeholder? hvor kan man få fisketegn?
hvilken forening har fiskeret? o.s.v.

mange hilsner asbjørn

Fra : John Andersen

Dato : 17-09-02 21:29

> [...]
> noget til den, hvilke fisk den indeholder? hvor kan man få fisketegn?

Mattrup å er det største tilløb til Gudenåens øvre løb, den løber fra Stigsholm sø,
tæt på Grædstrup, til dens udløb i Gudenå ca. 800 meter nedstrøms Åsted bro.

Mattrup er kendt for sine store bækørreder, stallinger og sit rige insektliv.
Her finder du bla. Dk største slørvinge Perlodes Microcephala og naturligvis også "Majfluen"
Ephemera Danica.

Jeg kendte engang et dagkort stykke ved "Skade Bro" med det kan man ikke længere købe
dagkort til, så nu er der, mig bekendt, kun 2 konsortier der lejer vand i Mattrup, det ene hedder
"Peter Ross", som fluen, det andet har vist ikke noget navn; i daglig tale "Mattrup gods konsortiet"

Hvis du vil have navne på de personer der står for disse konsortier kan jeg måske godt hjælpe dig,
skriv blot en mail til mig med: navn, addresse, alder og hvori din interesse som fluefisker består,
så skal jeg nok formidle den videre. Men regn ikke med, at du dermed kan blive medlem.

Måske er det dog stadig muligt at finde et dagkort stykke i denne smukke å, men så må du ud
at stemme dørklokker.

Uanset medlem eller ej, så vil jeg foreslå dig at gå en tur i Mattrup skov engang,
start ved Mattrup Gods broen. Her er åen virkelig smuk, specielt når vandplanterne er i blomst,
og Isfuglen søger føde til sine unger.

Med venlig hilsen
John Andersen
andersen.john@mail.dk
Tlf. i dagtimerne
Jagtstuen 86 12 54 22

Fra : Silverflame

Dato : 18-09-02 17:55

Hej John. Du skulle vel ikke også vide om man kan få fiskeret på en eller
anden måde i Stigsholm/Halle Sø? Kender du evt. en lodsejer dernede. Det er
ikke lykkedes mig at finde ud af noget på egen hånd...
MVH Mikael K.

Fra : John Andersen

Dato : 25-09-02 17:56

> [...]
> anden måde i Stigsholm/Halle Sø? Kender du evt. en lodsejer dernede. Det er
> ikke lykkedes mig at finde ud af noget på egen hånd...

Nej desværre ved jeg ikke noget om Stidsholm sø, men jeg mener at beboere i Brædstrup
kummune kan købe kort, evt spørg hos dem.
Min egen interesse herhjemme er primært tørflue og nymfefiskeri og ikke så meget sø fiskeri.
God fornøjelse med eftersøgningen.
Hilsen
John Andersen

Fra : John Andersen

Dato : 25-09-02 18:26

> [...]
> kummune kan købe kort, evt spørg hos dem.
> Min egen interesse herhjemme er primært tørflue og nymfefiskeri og ikke så meget sø fiskeri.

En lille rettelse.
Jeg mener naturligvis Stigsholm sø og ikke Stidsholm sø, der kunne forveksles med "stidsmølle"
Hilsen
John

Fra : dilas

Dato : 22-09-02 00:10

Hej!

Det var også muligt, at købe dagkort til et godt stykke i mellem Mattrup
gods og Brejnholm Mølle. Da skulle man dreje af til venstre, lige før
Brejnholm Mølle dambrug, når man kom fra Vejle. Der idag et P&T ved
Brejnholm Mølle. Om det er muligtat købe dagkort idag ved jeg ikke, men det
er/var et fint stykke oppe i skoven.
Det har også været muligt, at få lov at fiske på et godt stykke ovenfor
Skade bro stykket, ved at spørge bondemanden. Ellers prøv at spørge på Skade
dambrug.

I øvrigt er Mattrup å, ikke som den har været på de øvre dele, den er
sandet meget til. Grødeskæringen har været for hårdhændet i mange år.

Men den har været en af de absolut bedste bækørreåer overhovedet og i gamle
dage, kunne man også tage en havørred der, eller var det laks!.

Hilsen
Lasse

Fra : John Andersen

Dato : 25-09-02 18:12

> [...]
>
> Men den har været en af de absolut bedste bækørreåer overhovedet og i gamle
> dage, kunne man også tage en havørred der, eller var det laks!.

Ja det kan godt lade sig gøre at købe kort til "10 kroner´s stykket", men jeg vil godt give
Lasse ret i at Mattrup har været bedre, dog ikke at forglemme at, da Per Sovinski lavede sin
lille film om Mattrups bækørreder, var de mig bekendt udsat dagen før!
Angående stykket ved Skade Bro, var det officielt "Præstens stykke" i gamle dage, og
de omkring liggende byers drenge kunne fiske der uden noget kort.
Men den "præst er vist ikke til længere"!!
Vi var nogle stykke der kunne fiske på stykket der nedstrøms Skade bro,
grænser op til skoven, men den bonde solgte sin gård for år tilbage, så nu er det desværre slut.
Iøvrigt fangede jeg der; min til dato smukkeste DK bækørred på 53 cm, den tog en Heptagenia
fuscugrisea imago (spinner)en maj aften for ca. 10 år siden, men det er en hel anden snak.
Tak for jeres tid!
Hilsen
John Andersen

Fra : dilas

Dato : 27-09-02 13:53

Hej John!
Du lyder til at være lokalkendt!.
Det er nemlig rigtigt med "præstens stykke", hvor man af og til kunne belære
drengene om, at en bækørred altså tog mange år om at blive stor!.

Jeg fik selv en bækørred et godt stykke nedstrøms Skade bro på nøjagtig 4 kg
for en 6 år siden. Godt nok på letspin, men det gjorde det ikke mindre
spændende.

Den var ganske flot, men jeg var ikke sikker på den havde levet hele sit liv
i Mattrup. Jeg tror nemlig det kunne være en af dem de sætter ud længere
nede!.

Jeg har dog tidligere set og også tabt noget større bækørreder end den. Det
var på tørflue.

Hilsen
Lasse