Pakken på "the last mile" / Hvorfor PPPoE ~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 17-09-02 18:36

Hej alle,

Håber I vil hjælpe mig lidt:

Jeg har ADS LNetExpress. Protokollen som man bruger hedder PPPoE, som står
for
PPP over Ethernet!

Ud fra dette, lyder det som om, at der i kablet fra centralen og ind i min
hussatnd (the last mile) rent faktisk er Ethernet!
Altså er den pakke som kommer ud af mit tlf.stik Ethernet!
Er det korrekt forstået?

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så ryger denne Ethernet ind på mit
netkort og
operativsystemet sørger for at skralde Ethernet-header af - og nu står man
så med en PPP-pakke.

Denne kan så igen skraldes af, og man står med en IP-pakke!

Håber jeg forstår det rigtigt!

Men der er en ting, som egentlig undrer mig:
Hvorfor er det nødvendigt med en PPP-pakke - i alt den indpakning?

Jeg kan godt se, at PPP benyttes til benyttes til seriel kommunikation
mellem to noder.
Men Ethernet er jo også seriel kommunikation.

Jeg kan sagtens finde sider på nettet hvor jeg kan læse om PPP, men jeg kan
ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt med at skyde en PPP ind mellem
Ethernet og TCP/IP?

Der er sikkert en meget simpel teknisk forklaring på dette... men hvilken

Håber I kan hjælpe mig med at forklare lidt!

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 19-09-02 18:43

"Christian Thorsen" wrote in message > Jeg har ADS LNetExpress. Protokollen
> [...]
> hussatnd (the last mile) rent faktisk er Ethernet!
> Altså er den pakke som kommer ud af mit tlf.stik Ethernet!

Nej det er det ikke. Ved en ADSL forbindelse bruges de algoritmer for
overførsel som er en del af standarden. Det ligger på et helt andet lag i
OSI modellen (ISO standart) Det er nede på det fysiske og datalink laget det
foregår. Fra din ADSL router og ud efter ser det ud til for dig at det er en
ethernet pakke der kommer op. Det adsl forbindelsen gør er at dele data
pakkerne op og modulerer dem. Din ADSL router demodulerer dem igen og der
bliver sat en ethernet header på.

Alt netværk er ikke Ethernet, den bruges som regel kun i hjemmet (LAN). På
resten af internettet bruger man som regel ATM (Til lysledere f.eks).

MVH

Christian Rosenberg Dahm

Fra : Christian Thorsen

Dato : 19-09-02 20:52

> OSI modellen (ISO standart) Det er nede på det fysiske og datalink laget
det
> foregår.
¨
Ethernet er da også nede på de lag!

> Alt netværk er ikke Ethernet, den bruges som regel kun i hjemmet (LAN). På
> resten af internettet bruger man som regel ATM (Til lysledere f.eks).

Jeg troede at man var gået væk fra ATM ved nyoprettede ADSL'er!

Kan du forklare mit oprindelige spm. om PPPoE: Hvorfor pakker man den ind i
PPP
Jeg kan læse mange sites om PPP - men hvorfor pakker man lige netop ind i
PPP når man sender over Ethernet eller ATM...

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 20-09-02 07:24

<snip>

> Kan du forklare mit oprindelige spm. om PPPoE: Hvorfor pakker man den ind i
> PPP

Med PPP har du typisk et krav om et brugerid samt et password - det
giver et ekstra sikkerhed for den der udbyder PPPoE forbindelsen. Med
PPP har du et sessionsbegreb hvor du f.eks. kan foretage afregning
(eller statistik) efter. Med PPP kan du derudover uddele IPv4-adresserne
udfra en pool af tilgængelige adresser - en fleksibel måde at spare på
adresserne med.

Håber at du blev lidt klogere...

/Palle

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-09-02 07:39

On Thu, 19 Sep 2002 19:43:03 +0200, "Christian Rosenberg Dahm"
<dahm@it.dk> wrote:

> Alt netværk er ikke Ethernet, den bruges som regel kun i hjemmet (LAN).
> På resten af internettet bruger man som regel ATM (Til lysledere f.eks).

.... eller Packet over SONET, eller DPT, eller ethernet. Og de
steder, hvor man ikke kører i fiber kører man ofte på 'flade'
serielle forbindelser multiplexet over SONET eller SDH.

Kort sagt ville det være rigtigere at sige: På resten af Internet
bruger man også alt muligt andet end ethernet.

-A

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 20-09-02 13:47

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> Kort sagt ville det være rigtigere at sige: På resten af Internet
> bruger man også alt muligt andet end ethernet.

f.eks. sådan nogle her...

ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc1149.txt

... ok... weekend tid...