|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Skak program Fra : tot
 | 
 Dato :  17-09-02 03:43
 | 
 |  | Hej i gruppen
 
 Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en comp.
 til at "spille" skak.
 Hvorledes opbygges en algoritme, der finder det bedste træk, for det må være
 noget lig det, som man er i stand til med Deep Blue, da den har vundet over
 verdensmesteren i skak.
 
 Med venlig hilsen
 
 TOT
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jakob Møbjerg Nielse~ (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Møbjerg Nielse~
 | 
 Dato :  17-09-02 16:03
 | 
 |  | 
 
            tot wrote:
 > Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere
 > en comp. til at "spille" skak.
 Det er "bare" skak algoritmer. Hvordan de fungerer, kender jeg ikke
 noget til, men for et stykke tid siden, var der et link, hvor to
 algoritmer spillede mod hinanden (fritz og shredder). Har du prøvet at
 søge på "chess algorithms" på Google?
 --
 Jakob Møbjerg Nielsen       | "Five exclamation marks, the
 jakob@dataloger.dk          |  sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/  |    -- Terry Pratchett, Reaper Man
 Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.
            
             |  |  | 
  N/A (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  17-09-02 16:43
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
  Heureka (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heureka
 | 
 Dato :  17-09-02 16:43
 | 
 |  | Lige en rettelse. Reinforcement learning knytter sig ikke til et særlig type
 neurale netværk, men istedet til metoden hvorved de trænes.... :)
 
 "Heureka" <stoltzo@hotmail.com> wrote in message
 news:6%Hh9.303$n25.74096@news010.worldonline.dk...
 > Hejsa
 >
 > Jeg ved ikke så meget om emnet men finder det meget interessant. Mit bud
 > ville være at man bruger "et  slags" neuralt netværk som man træner op
 vha.
 > en masse skakpartier(og der skal selvfølgelig mange til). Der findes en
 art
 > af de neurale netværk som har navnet 'reinforcement learning' som kan
 > optimere et sådan netværk ved -så at sige- lære af sine fejl. Det er mit
 > korte bud :)
 >
 > Jeg ku' i denne forbindelse godt tænke mig at hører om nogle kender til
 hvor
 > meget lagerplads(RAM) Deep Blue bruger!
 >
 > Thomas
 >
 > "tot" <hjk@privat.dk> wrote in message
 > news:3d873ece$0$64166$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > Hej i gruppen
 > >
 > > Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en
 > comp.
 > > til at "spille" skak.
 > > Hvorledes opbygges en algoritme, der finder det bedste træk, for det må
 > være
 > > noget lig det, som man er i stand til med Deep Blue, da den har vundet
 > over
 > > verdensmesteren i skak.
 > >
 > > Med venlig hilsen
 > >
 > > TOT
 > >
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  17-09-02 16:44
 | 
 |  | 
 
            tot skrev:
 >Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en comp.
 >til at "spille" skak.
 Meget kort:
 Man tildeler alle mulige træk en værdi, måske 1 som udgangspunkt.
 Derefter undersøger computeren konsekvensen af et træk ad gangen.
 Hvis resultatet er et hav af trusler, reduceres trækværdien
 tilsvarende. Når alle træk er løbet igennem, vælges det træk med
 den højeste værdi.
 Det er jo ikke godt nok, for et træk der er gunstigt i niveau 1,
 har måske katastrofale konsekvenser i næste omgang. Derfor skal
 computeren gennemløbe alle de mulige træk nr 2 for hvert muligt
 træk.
 Det er jo ikke godt nok for et træk der er gunstigt i niveau 2,
 har måske ...
 I praksis begrænser man dybden til et bestemt antal plus at man
 fravælger nogle muligheder på forhånd. Det forklarer navnet "Deep
 Blue".
 Desuden kopierer man alle de gængse åbninger ind i et stort
 bibliotek som computeren kan trække på i startfasen.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Heureka (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heureka
 | 
 Dato :  17-09-02 16:58
 | 
 |  | 
 
            hvordan vil du så forklare det at de mere moderne skak-"engines" lærer af
 deres fejltagelse
 Thomas ;)
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:51jeougke95agocqomhk46mk5mkbn258vn@news.telia.dk...
 > tot skrev:
 >
 > >Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en
 comp.
 > >til at "spille" skak.
 >
 > Meget kort:
 > Man tildeler alle mulige træk en værdi, måske 1 som udgangspunkt.
 > Derefter undersøger computeren konsekvensen af et træk ad gangen.
 > Hvis resultatet er et hav af trusler, reduceres trækværdien
 > tilsvarende. Når alle træk er løbet igennem, vælges det træk med
 > den højeste værdi.
 >
 > Det er jo ikke godt nok, for et træk der er gunstigt i niveau 1,
 > har måske katastrofale konsekvenser i næste omgang. Derfor skal
 > computeren gennemløbe alle de mulige træk nr 2 for hvert muligt
 > træk.
 >
 > Det er jo ikke godt nok for et træk der er gunstigt i niveau 2,
 > har måske ...
 >
 > I praksis begrænser man dybden til et bestemt antal plus at man
 > fravælger nogle muligheder på forhånd. Det forklarer navnet "Deep
 > Blue".
 > Desuden kopierer man alle de gængse åbninger ind i et stort
 > bibliotek som computeren kan trække på i startfasen.
 >
 > --
 > Bertel
 > http://bertel.lundhansen.dk/  FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  17-09-02 17:56
 | 
 |  | 
 
            Heureka skrev:
 >hvordan vil du så forklare det at de mere moderne skak-"engines" lærer af
 >deres fejltagelse
 (Stadig kun meget principielt)
 Computeren kan have en database over trækkene og trækmønstre hvor
 den også tildeler dem en værdi. Denne værdi kan så justeres efter
 hvordan hvert spil endte, eller måske også om det førte frem til
 en gunstig position.
 Jeg havde et spil til 64'eren som var ret enkelt, men meget
 underholdende ("Fortress"). Det var programmeret med kunstig
 intelligens indbygget så modstanderen blev smartere og smartere.
 Man kunne starte en ny modstander, og så var den dum som et bræt.
 Jeg ved ikke hvordan det var lavet, men programmet var ikke
 stort.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Lasse Reichstein Nie~ (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~
 | 
 Dato :  17-09-02 18:08
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:
 
 > Jeg havde et spil til 64'eren som var ret enkelt, men meget
 > underholdende ("Fortress"). Det var programmeret med kunstig
 > intelligens indbygget så modstanderen blev smartere og smartere.
 
 Kan du huske lidt more om spillet? Det ser ud til at der er adskillige
 spil til 64'eren der hed Fortress, samt et par stykker til til andre
 computere, så det er svært at finde noget om det.
 Alt hjælper: udgiver, grafik, ca. udgivelsesår ...
 
 /L
 --
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
 
 
 |  |  | 
     Bertel Lund Hansen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  17-09-02 18:42
 | 
 |  | 
 
            Lasse Reichstein Nielsen skrev:
 >Kan du huske lidt more om spillet?
 Jeg kan forklare hvordan det spilles:
 Brættet er 6*6 felter. Hver spiller kan efter tur klikke på et
 felt. Hvis det er tomt, plantes en lille borg i spillerens farve
 (hvid), og de fire nabofelter (ikke på skrå) besættes med et
 flag.
 Hvis sort så sætter en borg som nabo til et hvidt flag,
 forsvinder dette (feltet er så neutralt). Der sættes sorte flag
 på de øvrige ubesatte nabofelter.
 Hvid kan nu vælge at sætte en ny borg eller at forstærke den
 eksisterende. Borgene kan højst forstærkes to gange. En
 forstærkning øger truslen på nabofelterne ét niveau, men den
 rækker ikke længere væk.
 Hvis en lille borg er direkte nabo til en fjendeborg (og ikke har
 støtte), lukkes dens dør og vinduerne (nuttet), for så er den
 truet. Man kan så støtte den ved at lægge en borg mere som
 direkte nabo til den eller ved at styrke den en gang.
 Hvis en borg med lukkede vinduer får endnu en fjendenabo,
 forsvinder den fra brættet, og de flag eller støtter den var
 årsag til, forsvinder.
 Når ingen mere kan sætte borge eller bestyrke dem der er, er
 spillet slut, og den vinder som har flest felter i sin farve -
 borge eller flag. Spillet slutter også hvis den ene spiller
 bliver banket helt af banen.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Anders Olesen (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Olesen
 | 
 Dato :  20-09-02 02:09
 | 
 |  | "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:lbneouosj8qucrog4ajau8rnnievioqent@news.telia.dk...
 > Heureka skrev:
 >
 > >hvordan vil du så forklare det at de mere moderne skak-"engines" lærer af
 > >deres fejltagelse
 >
 > (Stadig kun meget principielt)
 >
 > Computeren kan have en database over trækkene og trækmønstre hvor
 > den også tildeler dem en værdi. Denne værdi kan så justeres efter
 > hvordan hvert spil endte, eller måske også om det førte frem til
 > en gunstig position.
 >
 > Jeg havde et spil til 64'eren som var ret enkelt, men meget
 > underholdende ("Fortress"). Det var programmeret med kunstig
 > intelligens indbygget så modstanderen blev smartere og smartere.
 
 Kunstig intelligens??
 
 Med venlig Hilsen,
 Anders Olesen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Bertel Lund Hansen (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  20-09-02 05:54
 | 
 |  |  |  |  | 
      Anders Olesen (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Olesen
 | 
 Dato :  20-09-02 14:26
 | 
 |  | 
 
            "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:aealouoi4g7j7dn4mu8ties4vo1vf6tdum@news.telia.dk...
 > >Kunstig intelligens??
 >
 > Ja.
 Hvad er kunstig intelligens? (C64'eren var en herlig maskine dengang, men
 måske du overvurderer den en smule?    Med venlig Hilsen,
 Anders Olesen
            
             |  |  | 
       Bertel Lund Hansen (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  20-09-02 15:33
 | 
 |  | 
 
            "Anders Olesen" <cypha[no-spam]@inbound.dk> skrev:
 >> Ja.
 >Hvad er kunstig intelligens?
 Evnen hos et dødt system til at lære af sine erfaringer. I det
 aktuelle tilfælde var det opnået gennem et Basic-program og nogle
 data der lagredes på en diskette.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
        Anders Olesen (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Olesen
 | 
 Dato :  20-09-02 16:26
 | 
 |  | "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:2ccmous8hfcbng8r7erb3jqhbsvqlmepak@news.telia.dk...
 > >Hvad er kunstig intelligens?
 >
 > Evnen hos et dødt system til at lære af sine erfaringer. I det
 > aktuelle tilfælde var det opnået gennem et Basic-program og nogle
 > data der lagredes på en diskette.
 
 Uden at vide meget om begrebet 'kunstig intelligens' kan jeg sige, at din
 definition er uholdbar.
 
 For det første mangler der en begrebsafklaring af 'kunstig intelligens'!
 Yderligere ville din opfattelse af begrebet bl.a. medføre, at ethvert
 neuralt netværk (eller konnektionistisk/PDP model), hvilket implementerer en
 eller anden form for propagation (det være sig backpropagation, forward
 propagation etc.) læringsalgoritme, skulle kunne hævde at besidde 'kunstig
 intelligens', hvilket ikke er tilfældet.
 
 Med venlig Hilsen,
 Anders Olesen
 
 
 
 
 |  |  | 
         Bertel Lund Hansen (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  20-09-02 16:29
 | 
 |  | 
 
            "Anders Olesen" <cypha[no-spam]@inbound.dk> skrev:
 >propagation etc.) læringsalgoritme, skulle kunne hævde at besidde 'kunstig
 >intelligens', hvilket ikke er tilfældet.
 Du har åbenbart en anden opfattelse af kunstig intelligens end
 jeg. Hvordan vil du definere det?
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
         Jens Axel Søgaard (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  20-09-02 16:41
 | 
 |  | 
 
            Anders Olesen wrote:
 > Uden at vide meget om begrebet 'kunstig intelligens' kan
 > jeg sige, at din definition er uholdbar.
 >
 > For det første mangler der en begrebsafklaring af
 > 'kunstig intelligens'! Yderligere ville din opfattelse af
 > begrebet bl.a. medføre, at ethvert neuralt netværk (eller
 > konnektionistisk/PDP model), hvilket implementerer en
 > eller anden form for propagation (det være sig
 > backpropagation, forward propagation etc.)
 > læringsalgoritme, skulle kunne hævde at besidde 'kunstig
 > intelligens', hvilket ikke er tilfældet.
 Ville det være så slemt? Jeg tror, ikke man skal lægge alt for
 meget i betegnelsen "kunstig inteligens". Det er bare noget man
 kalder den slags algoritmer.
 Der er vidt forskellige bud på betydning på:
    http://labs.google.com/glossary?q=ai&hl=da Den sjoveste er:
     Artificial intelligence is the concept of making computers do
     tasks once considered to require thinking.
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
          Henning Makholm (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Makholm
 | 
 Dato :  20-09-02 19:54
 | 
 |  | Scripsit "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net>
 
 > Den sjoveste er:
 
 >     Artificial intelligence is the concept of making computers do
 >     tasks once considered to require thinking.
 
 Men det er knageme svært at finde på noget mere præcist.
 
 --
 Henning Makholm                         "PROV EN FORFRISKNING FRISKLAIL DEM"
 
 
 |  |  | 
           Michael Vittrup (20-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Vittrup
 | 
 Dato :  20-09-02 23:25
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
          Søren (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  21-09-02 14:18
 | 
 |  | 
 
            "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in 
 news:3d8b41fd$0$49668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
 > Ville det være så slemt? Jeg tror, ikke man skal lægge alt for
 > meget i betegnelsen "kunstig inteligens". Det er bare noget man
 > kalder den slags algoritmer.
 Ja, men ville "simuleret intelligens" ikke være en meget bedre betegnelse?
 ("Kunstig intelligens" betyder "(rigtig) intelligens - skabt af mennesker" 
 og det er der vel almen konsensus om at det _ikke_ er :)
 -- 
 Venlig hilsen,
 Søren
               * If it puzzles you dear... Reverse engineer *
 LM317-PSU-Designer v1,0b <http://www.ElektronikTeknolog.dk/cgi-bin/LM317/> |  |  | 
           Jens Axel Søgaard (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  21-09-02 14:46
 | 
 |  | Søren wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in
 > news:3d8b41fd$0$49668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
 >
 >> Ville det være så slemt? Jeg tror, ikke man skal lægge
 >> alt for meget i betegnelsen "kunstig inteligens". Det er
 >> bare noget man kalder den slags algoritmer.
 >
 > Ja, men ville "simuleret intelligens" ikke være en meget
 > bedre betegnelse?
 
 Tjoh.
 
 > ("Kunstig intelligens" betyder "(rigtig) intelligens - skabt af mennesker"
 
 Nej - i denne snævre sammenhæng refererer "kunstig intelligens" til
 en bestemt type computerprogrammer.  Man kan ikke udlede betydning
 ved at kombinere betydningen af "kunstig" og af "intelligens". [1]
 Man kan med nogen ret synes, at dette ordvalg er uheldigt, men
 betegnelsen er har været i brug så længe, at der ikke er mulighed for
 at lave det om.
 
 På den anden side signalerer "kunstig" tydeligt, at der ikke er tale
 om "rigtig" intelligens.
 
 > og det er der vel almen konsensus om at det _ikke_ er :)
 
 Ja.
 
 
 [1]
 Kombinationen "<tillægsord> <navneord>" kan volde forvirring.
 
 Et eksempel fra matematik:
 Et "udsagn" er en påstand, som kan være enten sandt eller falsk.
 Udsagnet "1=2" er et eksempel på et falsk udsagn.
 Et "åbent udsagn" er ikke et udsagn, selvom man umiddelbart tror,
 at det er en særlig type udsagn. Man kan derimod lave et "åbent udsagn"
 om til et "udsagn" ved at erstatte alle variable (x, y, ...) med tal.
 Udsagnet "x=2" er er et åbent udsagn. Det er hverken sandt eller falsk.
 
 --
 Jens Axel Søgaard
 
 
 
 
 
 |  |  | 
            Jeppe Stig Nielsen (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen
 | 
 Dato :  21-09-02 15:12
 | 
 |  | 
 
            "Jens Axel Søgaard" wrote:
 > 
 > Kombinationen "<tillægsord> <navneord>" kan volde forvirring.
 > 
 > Et eksempel fra matematik: [...]
 Ja, det er lidt noget rod når (som i dit eksempel) et »åbent udsagn«
 ikke er »et udsagn«. Det burde være sådan at når man kaldte noget for
 <adjektiv>+<substantiv> så var det specielt af den klasse der bliver
 kaldt <substantiv>.
 -- 
 Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>.                            «
 "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
 hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
            
             |  |  | 
             Jens Axel Søgaard (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  21-09-02 15:32
 | 
 |  | Jeppe Stig Nielsen wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" wrote:
 >>
 >> Kombinationen "<tillægsord> <navneord>" kan volde
 >> forvirring.
 >>
 >> Et eksempel fra matematik: [...]
 >
 > Ja, det er lidt noget rod når (som i dit eksempel) et
 > »åbent udsagn« ikke er »et udsagn«. Det burde være sådan
 > at når man kaldte noget for <adjektiv>+<substantiv> så
 > var det specielt af den klasse der bliver kaldt
 > <substantiv>.
 
 Ja. Jeg forsøgte at finde et eksempel fra dagligsproget, men
 opgav hurtigt. Har du et godt forslag?
 
 --
 Jens Axel Søgaard
 
 
 
 
 
 |  |  | 
              Jeppe Stig Nielsen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen
 | 
 Dato :  22-09-02 20:44
 | 
 |  | 
 
            "Jens Axel Søgaard" wrote:
 > 
 > Ja. Jeg forsøgte at finde et eksempel fra dagligsproget, men
 > opgav hurtigt. Har du et godt forslag?
 Visse adjektiver har jo en betydning der nærmest i sagens natur »be-
 nægter« det substantiv de lægger sig til:
   »en falsk politibetjent« er ikke »en politibetjent«
 Det er jo lidt snyd. Men ellers er det måske lidt svært at finde gode
 eksempler. En mulighed er:
   »en fransk altan« er ikke »en altan«
 Ellers er der jo »et truckerbad« der ikke er »et bad«, men det er jo
 slang. Og rent teknisk er »trucker-« jo ikke et adjektiv.
 -- 
 Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>.                            «
 "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
 hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
            
             |  |  | 
               Jens Axel Søgaard (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  22-09-02 22:24
 | 
 |  | Jeppe Stig Nielsen wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" wrote:
 >>
 >> Ja. Jeg forsøgte at finde et eksempel fra dagligsproget,
 >> men opgav hurtigt. Har du et godt forslag?
 >
 > Visse adjektiver har jo en betydning der nærmest i sagens
 > natur »be- nægter« det substantiv de lægger sig til:
 >
 >   »en falsk politibetjent« er ikke »en politibetjent«
 >
 > Det er jo lidt snyd.
 
 Ja, det er snyd.
 
 > Men ellers er det måske lidt svært
 > at finde gode eksempler.
 
 Det var også mit problem.
 
 > En mulighed er:
 >
 >   »en fransk altan« er ikke »en altan«
 
 Du er nødt til at hjælpe. Hverken jeg selv eller min nudansk
 ordbog kender »en fransk altan«.
 
 Det får mig dog til at tænke på »franske kartofler«, som godt
 kan være produceret af danske kartofler. For ikke at tale om
 »wienerbrød«, som ikke er brød fra Wien.
 
 > Ellers er der jo »et truckerbad« der ikke er »et bad«,
 > men det er jo slang. Og rent teknisk er »trucker-« jo
 > ikke et adjektiv.
 
 Skal vi ikke sige, at et »wienerbrød« og et »truckerbad«
 kan gå lige op?
 
 --
 Jens Axel Søgaard
 
 
 
 
 
 |  |  | 
                Jeppe Stig Nielsen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen
 | 
 Dato :  22-09-02 23:37
 | 
 |  | 
 
            "Jens Axel Søgaard" wrote:
 > 
 > >
 > >   »en fransk altan« er ikke »en altan«
 > 
 > Du er nødt til at hjælpe. Hverken jeg selv eller min nudansk
 > ordbog kender »en fransk altan«.
 Det er en yderdør der åbner indad og på ydersiden af hvilken der er
 et gelænder så man ikke falder ud når man åbner døren. Efter min mening
 er det ikke en »rigtig« altan fordi der ikke er en afsats man kan træde
 ud på.
 Ved at søge på Google Billeder fandt jeg:
  http://home19.inet.tele.dk/bargemon/flere.htm -- 
 Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>.                            «
 "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
 hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
            
             |  |  | 
                 Jens Axel Søgaard (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  22-09-02 23:47
 | 
 |  | 
 
            Jeppe Stig Nielsen wrote:
 > Det er en yderdør der åbner indad og på ydersiden af
 > hvilken der er et gelænder så man ikke falder ud når man
 > åbner døren. Efter min mening er det ikke en »rigtig«
 > altan fordi der ikke er en afsats man kan træde ud på.
 >
 > Ved at søge på Google Billeder fandt jeg:
 >   http://home19.inet.tele.dk/bargemon/flere.htm O.k. Nu er jeg med. Du har ret i, at det er der ikke meget
 altan over.
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
               Bjarke Dahl Ebert (23-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Dahl Ebert
 | 
 Dato :  23-09-02 00:21
 | 
 |  | "Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message
 news:3D8E1D78.8B0DC03F@jeppesn.dk...
 
 > Ellers er der jo »et truckerbad« der ikke er »et bad«, men det er jo
 > slang. Og rent teknisk er »trucker-« jo ikke et adjektiv.
 
 Jeg ved ikke om jeg spørger dumt :), men hvad er et truckerbad?
 Er det "etagevask"?
 
 Bjarke
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
                Kim Hansen (23-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Hansen
 | 
 Dato :  23-09-02 07:35
 | 
 |  | "Bjarke Dahl Ebert" <bebert@worldonline.dk> writes:
 
 > Jeg ved ikke om jeg spørger dumt :), men hvad er et truckerbad?
 > Er det "etagevask"?
 
 At tage deo på, helt uden at bruge vand.
 
 --
 Kim Hansen             |    |\     _,,,---,,_       |  Det er ikke
 Dalslandsgade 8, A708  |    /,`.-'`'    -.  ;-;;,_  |  Jeopardy.
 2300 København S       |   |,4-  ) )-,_. ,\ ( `'-'  |  Svar _efter_
 Phone: 32 88 60 86     |  '---''(_/--'  `-'\_)      |  spørgsmålet.
 
 
 |  |  | 
            Søren (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  21-09-02 16:20
 | 
 |  | 
 
            Hej Jens,
 
 > Nej - i denne snævre sammenhæng refererer "kunstig intelligens" til
 > en bestemt type computerprogrammer.
 Jooo, nu har jeg været med på den boldgade siden AI nåede til vores lille 
 land, så jeg kender nu godt sammenhængen... Det skærer bare lige meget i 
 mine ører for det ;-/
 Men jeg er nok underlig på det punkt... Pærer er fx. noget man køber hos 
 en grønthandler, glødepærer må være et resultat af den radioaktive 
 stråling man nogle steder bruger til at øge frugts holdbarhed og 
 sparepærer er vel når de har ligget lidt for længe og går til halv pris... 
 Og lamper er ikke noget man skruer pærer i... Man skruer (gløde)lamper i 
 (lampe)armaturer :)
 >  Man kan ikke udlede betydning
 > ved at kombinere betydningen af "kunstig" og af "intelligens".
 Det skyldes ene en "pædagogisk korrekt" fordanskning af Artificial 
 Intelligence, sikkert initieret af de samme der ville stave computer med k 
 ;)
 Havde "man" set lidt mere på betydningen (og dermed på 
 indholdsforståelsen) dengang, fremfor benovet at sluge alt fra US råt, var 
 den nok ikke gået igennem.
 > [1]
 > Man kan med nogen ret synes, at dette ordvalg er uheldigt, men
 > betegnelsen er har været i brug så længe, at der ikke er mulighed for
 > at lave det om.
 Vi var ellers nogle stykker der lobby'ede en del for det i midtfirserne og 
 i vores kredse hedder det altså simuleret intelligens :)
 > På den anden side signalerer "kunstig" tydeligt, at der ikke er tale
 > om "rigtig" intelligens.
 Jo, men det siger stadig at det _er_ intelligens, uanset at det kun er en 
 spæd efterligning af de mest rudimentære dele af hele begrebet.
 Så længe vi ikke er i stand til at fastholde en given definition af hvad 
 intelligens egentlig _er_ i meget mere end en dekade ad gangen, er der 
 ikke skyggen af chance for at vi kan eftergøre det, altså må vi nøjes med 
 at simulere et subset af det vi _antager_ at det er.
 > [1]
 > Kombinationen "<tillægsord> <navneord>" kan volde forvirring.
 > 
 > Et eksempel fra matematik:
 > Et "udsagn" er en påstand, som kan være enten sandt eller falsk.
 > Udsagnet "1=2" er et eksempel på et falsk udsagn.
 > Et "åbent udsagn" er ikke et udsagn, selvom man umiddelbart tror,
 > at det er en særlig type udsagn. Man kan derimod lave et "åbent
 > udsagn" om til et "udsagn" ved at erstatte alle variable (x, y, ...)
 > med tal. Udsagnet "x=2" er er et åbent udsagn. Det er hverken sandt
 > eller falsk. 
 Ja... Men jeg ser nu ikke lige sammenhængen ?
 -- 
 Venlig hilsen,
 Søren
               * If it puzzles you dear... Reverse engineer *
 LM317-PSU-Designer v1,0b <http://www.ElektronikTeknolog.dk/cgi-bin/LM317/> |  |  | 
             Jens Axel Søgaard (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  21-09-02 16:42
 | 
 |  | 
 
            Søren wrote:
 >> Nej - i denne snævre sammenhæng refererer "kunstig
 >> intelligens" til en bestemt type computerprogrammer.
 >
 > Jooo, nu har jeg været med på den boldgade siden AI nåede
 > til vores lille land, så jeg kender nu godt
 > sammenhængen... Det skærer bare lige meget i mine ører
 > for det ;-/
 Skærer det så skærer det. Jeg tror, det er nemmere at vænne
 sig til det, ens at overtale os andre om at ændre det til
 "simuleret intelligens"    >>  Man kan ikke udlede betydning
 >> ved at kombinere betydningen af "kunstig" og af
 >> "intelligens".
 >
 > Det skyldes ene en "pædagogisk korrekt" fordanskning af
 > Artificial Intelligence, sikkert initieret af de samme
 > der ville stave computer med k ;)
 Ikke forstået.
 >> På den anden side signalerer "kunstig" tydeligt, at der
 >> ikke er tale om "rigtig" intelligens.
 >
 > Jo, men det siger stadig at det _er_ intelligens,
 Hvorfor? Er en kunstig hofte en hofte?
 > uanset
 > at det kun er en spæd efterligning af de mest rudimentære
 > dele af hele begrebet. Så længe vi ikke er i stand til at
 > fastholde en given definition af hvad intelligens
 > egentlig _er_ i meget mere end en dekade ad gangen, er
 > der ikke skyggen af chance for at vi kan eftergøre det,
 > altså må vi nøjes med at simulere et subset af det vi
 > _antager_ at det er.
 Jeg har heller aldrig været begejstret for ordet intelligens.
 Se bare, hvad en mand som Gardner kan få ud af det.
 Eller tænk på begrebet "kollektiv intelligens".
 >> [1]
 >> Kombinationen "<tillægsord> <navneord>" kan volde
 >> forvirring.
 >>
 >> Et eksempel fra matematik:
 >> Et "udsagn" er en påstand, som kan være enten sandt
 >> eller falsk. Udsagnet "1=2" er et eksempel på et falsk
 >> udsagn. Et "åbent udsagn" er ikke et udsagn, selvom man
 >> umiddelbart tror, at det er en særlig type udsagn. Man
 >> kan derimod lave et "åbent udsagn" om til et "udsagn"
 >> ved at erstatte alle variable (x, y, ...) med tal.
 >> Udsagnet "x=2" er er et åbent udsagn. Det er hverken
 >> sandt eller falsk.
 >
 > Ja... Men jeg ser nu ikke lige sammenhængen ?
 Jeg siger, at "kunstig intelligens" ikke behøver at have
 noget at gøre med "intelligens".
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
              Lasse Reichstein Nie~ (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~
 | 
 Dato :  21-09-02 17:47
 | 
 |  | "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 
 > Hvorfor? Er en kunstig hofte en hofte?
 
 Er forloren hare hare? Er erstatningskaffe kaffe?
 
 > Jeg har heller aldrig været begejstret for ordet intelligens.
 > Se bare, hvad en mand som Gardner kan få ud af det.
 > Eller tænk på begrebet "kollektiv intelligens".
 
 Intelligens udmærker sig med at hvor mere man har det, jo mindre
 kan man definere hvad det er :).
 
 > Jeg siger, at "kunstig intelligens" ikke behøver at have
 > noget at gøre med "intelligens".
 
 Jeg plejer at sige at det er mere kunstigt end intelligent.
 /L
 --
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
 
 
 |  |  | 
             Bertel Lund Hansen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  22-09-02 15:35
 | 
 |  | 
 
            Søren skrev:
 >Så længe vi ikke er i stand til at fastholde en given definition af hvad 
 >intelligens egentlig _er_ i meget mere end en dekade ad gangen, er der 
 >ikke skyggen af chance for at vi kan eftergøre det, altså må vi nøjes med 
 >at simulere et subset af det vi _antager_ at det er.
 Kunstige frugter har ikke megen lighed med ægte frugter. Kunstig
 intelligens har større lighed med menneskeintelligens.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
              Lasse Reichstein Nie~ (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~
 | 
 Dato :  22-09-02 16:33
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:
 
 > Kunstige frugter har ikke megen lighed med ægte frugter. Kunstig
 > intelligens har større lighed med menneskeintelligens.
 
 Har den? Jeg har endnu ikke set noget som helst af det der kaldes
 "kunstig intelligens" der har haft bare tilnærmelsesvis lighed med
 menneskelig intelligens.  Nu bruges "AI" også mest om modstandere
 i computerspil, og derfor ser man kun et lille udsnit af de evner
 en menneskelig intelligens har ad gangen, noget der måske kan
 simuleres tilstrækkeligt (men ofte langt fra overbevisende).
 
 /L 'mere kunstig end intelligent'
 --
 Lasse Reichstein Nielsen  -  lrn@hotpop.com
 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
 
 
 |  |  | 
               Simon Kamber (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  22-09-02 20:34
 | 
 |  | On 22 Sep 2002 17:33:18 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
 <lrn@hotpop.com> wrote:
 
 >Har den? Jeg har endnu ikke set noget som helst af det der kaldes
 >"kunstig intelligens" der har haft bare tilnærmelsesvis lighed med
 Hvor mange AI'er kender du der har haft lige så lang tid til at
 udbikle sig som du har? Problemet med AI er nok også at folk forventer
 de har samme evner som voksne mennekser på trods af at de hverken har
 haft lige så lang tid, lige så mange og effective input enheder samt
 en effektiv biologi til at reparere "kiksere". Før man giver dem det
 kommer de nok aldrig op i samme niveau alligevel.
 
 
 |  |  | 
           Bertel Lund Hansen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  22-09-02 15:32
 | 
 |  | 
 
            Søren skrev:
 >("Kunstig intelligens" betyder "(rigtig) intelligens - skabt af mennesker" 
 >og det er der vel almen konsensus om at det _ikke_ er :)
 Ja, for det findes slet ikke.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Simon Hiort-Lorenzen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Hiort-Lorenzen
 | 
 Dato :  17-09-02 17:38
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:51jeougke95agocqomhk46mk5mkbn258vn@news.telia.dk...
 > tot skrev:
 >
 > >Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en
 comp.
 > >til at "spille" skak.
 >
 > Meget kort:
 > Man tildeler alle mulige træk en værdi, måske 1 som udgangspunkt.
 > Derefter undersøger computeren konsekvensen af et træk ad gangen.
 > Hvis resultatet er et hav af trusler, reduceres trækværdien
 > tilsvarende. Når alle træk er løbet igennem, vælges det træk med
 > den højeste værdi.
 <snip>
 
 Svjv har Deep Blue en database med visse 'mønstre' som den ved er
 succesfulde, og som den dermed søger at opnå, den ser altså ikke udelukkende
 på det træk som den er ved at foretage (og x efterfølgende træk), men også
 om den kan opnå et godt mønster inden for x træk. Maskinen vil således også
 være i stand til at sige 'det her mønster må være godt fordi det førte til
 det her mønster som jeg ved er godt', dvs. den kan lære.
 
 Simon
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan H. Rasmussen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan H. Rasmussen
 | 
 Dato :  17-09-02 17:12
 | 
 |  | 
 "tot" <hjk@privat.dk> wrote in message
 news:3d873ece$0$64166$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej i gruppen
 >
 > Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en
 comp.
 > til at "spille" skak.
 > Hvorledes opbygges en algoritme, der finder det bedste træk, for det må
 være
 > noget lig det, som man er i stand til med Deep Blue, da den har vundet
 over
 > verdensmesteren i skak.
 >
 
 
 Så vidt jeg ved bruger Deep Blue en kæmpe database over de næste mange
 mulige træk og vælger derfra de bedste. Den kan vist se en 16-20 træk frem
 for tiden.
 
 Det er på nuværende tidspunkt ikke lykkedes at lave en god skakalgoritme der
 bruger neurale netværk. Neurale netværk er simpelthen ikke specielt gode til
 skak og lignende spil. Det er for svært at sige hvad der gik galt hvornår og
 for svært at sige hvornår der skal belønnes. Der er også del mere tekniske
 grunde til at skak og lignende ikke umiddelbart kan laves fornuftigt med
 neurale netværk. De forsøg jeg har set har spillet mellem lidt bedre end
 random og til svagt øvet.
 Et spil som Backgammon er klart bedre til neurale netværk. Her kommer der
 sandsynlighedsfordelinger (fra terningerne) og andet godt ind, som mennesker
 har svært ved at overskue, hvorfor den bedste backgammon algoritme baseret
 på neurale netvære klarer sig over dobbelt så godt som de bedste
 menneskelige spillere (baseret på antallet af fejl). Faktisk er de fleste
 stormestre gået over til det åbningstræk det neurale netværk fandt på.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per A. Hansen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per A. Hansen
 | 
 Dato :  17-09-02 20:06
 | 
 |  | 
 tot <hjk@privat.dk> skrev i en
 news:3d873ece$0$64166$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hej i gruppen
 >
 > Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en
 comp.
 > til at "spille" skak.
 > Hvorledes opbygges en algoritme, der finder det bedste træk, for det må
 være
 > noget lig det, som man er i stand til med Deep Blue, da den har vundet
 over
 > verdensmesteren i skak.
 
 Det skal dog tilføjes, at det var den forrige verdensmester, Kasparov.
 Han vandt det første parti i suveræn stil, hvor maskinen blev spillet
 regulært ned. Forinden havde han vundet mange matcher mod
 tilsvarende maskiner. Kasparov var ved den sidste match, hvor han
 sammenlagt tabte, ret spilletræt. Siden denne match har IBM ikke
 turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 
 I et skakprogram tildeles brikkerne forskellige vægtninger.
 Derefter er der en meget lang række forskellige vægtninger
 af stillingerne under spillet - ikke blot den aktuelle stilling,
 men for alle mulige kombinationer i et vist antal træk forud.
 Mange træk = højeste level. Man kan i de fleste programmer følge
 computerens vægtninger - det valgte træk svarer til den højest
 fundne.
 Skakprogrammer indeholder et meget stort bibliotek over
 åbninger og partier. Derfor prøver mange at "snyde" maskinen
 ved at spille åbningstræk, der ikke optræder i teoribøgerne -
 f.eks. a3, a4, h3 el. lign.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Regnar Simonsen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Regnar Simonsen
 | 
 Dato :  17-09-02 20:41
 | 
 |  | 
 Per A. Hansen skrev :
 > Siden denne match har IBM ikke
 > turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 
 Dette sker dog til oktober.
 
 --
 Hilsen
 Regnar Simonsen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Simon Hiort-Lorenzen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Hiort-Lorenzen
 | 
 Dato :  17-09-02 22:23
 | 
 |  | 
 "Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> wrote in message
 news:lzLh9.274$Qk5.27925@news010.worldonline.dk...
 >
 > Per A. Hansen skrev :
 > > Siden denne match har IBM ikke
 > > turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 >
 > Dette sker dog til oktober.
 
 Har du ikke et link til noget info om det? IBM's hjemmeside snakker stadig
 om '97.
 
 Simon
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per A. Hansen (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per A. Hansen
 | 
 Dato :  18-09-02 21:08
 | 
 |  | 
 Regnar Simonsen <regnar.simo@image.dk> skrev i en
 news:lzLh9.274$Qk5.27925@news010.worldonline.dk...
 >
 > Per A. Hansen skrev :
 > > Siden denne match har IBM ikke
 > > turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 >
 > Dette sker dog til oktober.
 
 Det var godt nyt for mig. IBMs opførsel i denne sag
 har været usportslig - det ville svare til at et serie-3
 hold vandt over Brøndby ( er der ikke en klub, der har det navn?)
 og ikke ville spille revanchekamp.
 
 I matchen Deep-Blue/Kasparov nedspillede Kasparov maskinen
 i 1. parti - maskinen som aldrig laver fejltræk.
 I et andet havde han gevinststilling, men lavede en menneskelig
 "buk" og maskinen vandt. Der er ikke langt fra succes til fiasko.
 Lad os få en match med en udhvilet verdensmester - det
 vil være spændende.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Kim Ludvigsen (18-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  18-09-02 21:26
 | 
 |  | Per A. Hansen wrote:
 >
 > Regnar Simonsen <regnar.simo@image.dk> skrev i en
 > news:lzLh9.274$Qk5.27925@news010.worldonline.dk...
 > >
 > > Per A. Hansen skrev :
 > > > Siden denne match har IBM ikke
 > > > turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 > >
 > > Dette sker dog til oktober.
 >
 > Det var godt nyt for mig. IBMs opførsel i denne sag
 > har været usportslig
 
 Er du nu sikker på, at du husker rigtigt? Som jeg husker det, var det en
 yderst sur og fornærmet Kasparov, der ikke ville gentage seancen.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
     Simon Hiort-Lorenzen (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Hiort-Lorenzen
 | 
 Dato :  19-09-02 15:26
 | 
 |  |  |  |  | 
     Per A. Hansen (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per A. Hansen
 | 
 Dato :  19-09-02 21:16
 | 
 |  | 
 Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> skrev i en news:3D88E145.5FF2@mail.dk...
 > Per A. Hansen wrote:
 > >
 > > Regnar Simonsen <regnar.simo@image.dk> skrev i en
 > > news:lzLh9.274$Qk5.27925@news010.worldonline.dk...
 > > >
 > > > Per A. Hansen skrev :
 > > > > Siden denne match har IBM ikke
 > > > > turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 > > >
 > > > Dette sker dog til oktober.
 > >
 > > Det var godt nyt for mig. IBMs opførsel i denne sag
 > > har været usportslig
 >
 > Er du nu sikker på, at du husker rigtigt? Som jeg husker det, var det en
 > yderst sur og fornærmet Kasparov, der ikke ville gentage seancen.
 
 Mine oplysninger stammer fra skakspalter, hvor kommentarerne
 har gået på, at IBM skrottede Deep-Blue. Der er åbenbart
 flere versioner af hændelsesforløbet. Der er vist ingen der
 bestrider at Kasparov tabte en gevinsstilling - og nedspillede
 maskinen i 1. parti.
 Matcherne "maskine versus menneske" er da noget der bør
 foregå med visse mellemrum.
 Her mener jeg dog at f.eks. Kramnik som en mere stabil spiller
 end Kasparov, der nok har toppet.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
      Kim Ludvigsen (19-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  19-09-02 21:57
 | 
 |  | Per A. Hansen wrote:
 >
 > Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> skrev i en news:3D88E145.5FF2@mail.dk...
 > >
 > > Er du nu sikker på, at du husker rigtigt? Som jeg husker det, var det en
 > > yderst sur og fornærmet Kasparov, der ikke ville gentage seancen.
 >
 > Mine oplysninger stammer fra skakspalter, hvor kommentarerne
 > har gået på, at IBM skrottede Deep-Blue. Der er åbenbart
 > flere versioner af hændelsesforløbet.
 
 Deep Blue er ikke blevet skrottet. men har bare levet en mere
 tilbagetrukket tilværelse siden den kendte dyst. Faktisk byggede IBM en
 hel ny generation af kraftige computere til forskning på teknologien fra
 Deep Blue (og de brugte navnet voldsomt i markedsføringen).
 
 > Matcherne "maskine versus menneske" er da noget der bør
 > foregå med visse mellemrum.
 
 Jeg har på fornemmelsen, at den kommende match bliver drønkedelig - i
 hvert fald, hvis den kommer til at foregå mellem en af Deep Blues
 efterfølgere frem for Deep Blue selv. Efterfølgerne er så vidt jeg
 husker tusinder gange hurtigere, og selve programmet er vel også blevet
 forbedret i mellemtiden.
 
 > Her mener jeg dog at f.eks. Kramnik som en mere stabil spiller
 > end Kasparov, der nok har toppet.
 
 Jeg tror ikke, det gør det store forskel.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
  Lars (21-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  21-09-02 09:37
 | 
 |  | 
 
            In article <W8Lh9.132$aA3.2655@news.get2net.dk>, per.hansen@get2net.dk says...
 > Det skal dog tilføjes, at det var den forrige verdensmester, Kasparov.
 > Han vandt det første parti i suveræn stil, hvor maskinen blev spillet
 > regulært ned. Forinden havde han vundet mange matcher mod
 > tilsvarende maskiner. Kasparov var ved den sidste match, hvor han
 > sammenlagt tabte, ret spilletræt. Siden denne match har IBM ikke
 > turdet give ham eller den nye verdensmester revanche!
 Ud fra nedenstående link's vandt Kasparov udelukkende i første parti efter 45 træk, de 
 resterende spil gav han op eller tabte.
 I eet af linkene herunder, er de enkelte partier kommenteret + der er pgn-filer således de kan 
 ses. Medierne udråbte Deep Blue som en ret suveræn vinder. Bemærk at der var tale om 1 parti 
 per dag, så Kasparov netop var udhvilet.
http://sanjose.bizjournals.com/sanjose/stories/1997/05/19/editorial3.html
http://www.research.ibm.com/deepblue/home/may11/story_3.html
http://www.research.ibm.com/deepblue/home/html/b.html
http://www.research.ibm.com/deepblue/watch/html/c.html Den 29 september skal US Chess Champion Larry Christiansen spille mod det kommercielle 
 skakprogram: Chessmaster 9000, der nu betegnes som det stærkeste på markedet.
http://chessmaster.ubi.com/Press_ICC_Larry_C_release_5_0.htm -- 
 Best regards
 Lars
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (22-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  22-09-02 11:02
 | 
 |  | Lars <lc@get3net.dk> writes:
 
 > Ud fra nedenstående link's vandt Kasparov udelukkende i første parti
 > efter 45 træk, de resterende spil gav han op eller tabte.
 
 Jeg har læst as Kaparov følte kampen skete på ulige vilkår, Deep Blue
 havde haft adgang til at analysere alle Kasparovs kampe, mens Kasparov
 havde fået afslag på at studere Deep Blues kampe.
 
 
 |  |  | 
   Lyrik (29-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lyrik
 | 
 Dato :  29-09-02 01:05
 | 
 |  | 
 "Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse
 news:rjvg4ygx5z.fsf@zuse.dina.kvl.dk...
 > Lars <lc@get3net.dk> writes:
 >
 > > Ud fra nedenstående link's vandt Kasparov udelukkende i første parti
 > > efter 45 træk, de resterende spil gav han op eller tabte.
 >
 > Jeg har læst as Kaparov følte kampen skete på ulige vilkår, Deep Blue
 > havde haft adgang til at analysere alle Kasparovs kampe, mens Kasparov
 > havde fået afslag på at studere Deep Blues kampe.
 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
 Det gør den jo egentlig også. I skak er det sådan at det er forbudt at
 medbringe åbningsteoretiske bøger ved spillet.
 Men det er jo lige det PC-en gør! Den har hele åbningsteorien medbragt i en
 database, således at den ikke "tænker" sig til åbningstrækkene, men slår op
 i bogen og vælger et træk!
 Den ville nemlig ikke kunne beregne sig til åbningstrækkene, som er en
 uhyggelig lang træksekvens fundet ved generationers spil.
 Hilsen
 Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
    Lars (29-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  29-09-02 10:50
 | 
 |  | In article <an5g43$fra$1@news.cybercity.dk>, lyrik@heaven.dk says...
 > Det gør den jo egentlig også. I skak er det sådan at det er forbudt at
 > medbringe åbningsteoretiske bøger ved spillet.
 > Men det er jo lige det PC-en gør! Den har hele åbningsteorien medbragt i en
 > database, således at den ikke "tænker" sig til åbningstrækkene, men slår op
 > i bogen og vælger et træk!
 
 Det kan man tolke på mange måder. Computeren udnytter sine egenskaber, der ikke kan overraske
 nogen & Kasparov udnyttede sine, det er nu engang vilkårene i en sådan match.
 
 --
 Best regards
 
 Lars
 
 
 |  |  | 
    Simon Kamber (01-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  01-10-02 18:48
 | 
 |  | On Sun, 29 Sep 2002 02:05:20 +0200, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:
 
 >
 >"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse
 >news:rjvg4ygx5z.fsf@zuse.dina.kvl.dk...
 >> Lars <lc@get3net.dk> writes:
 >>
 >> > Ud fra nedenstående link's vandt Kasparov udelukkende i første parti
 >> > efter 45 træk, de resterende spil gav han op eller tabte.
 >>
 >> Jeg har læst as Kaparov følte kampen skete på ulige vilkår, Deep Blue
 >> havde haft adgang til at analysere alle Kasparovs kampe, mens Kasparov
 >> havde fået afslag på at studere Deep Blues kampe.
 >++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 >
 >Det gør den jo egentlig også. I skak er det sådan at det er forbudt at
 >medbringe åbningsteoretiske bøger ved spillet.
 >Men det er jo lige det PC-en gør! Den har hele åbningsteorien medbragt i en
 >database, således at den ikke "tænker" sig til åbningstrækkene, men slår op
 >i bogen og vælger et træk!
 Well, kasparov kender nok også et par stykker selvom han ikke har dem
 i en bog. Hans indre dataabase kan vel ikke være mere fair end deep
 blues.
 
 
 |  |  | 
     Peter B. Juul (01-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  01-10-02 18:53
 | 
 |  | Simon Kamber <simon_kamber@hot<<<REMOVE>>>mail.com> writes:
 
 > Well, kasparov kender nok også et par stykker selvom han ikke har dem
 > i en bog. Hans indre dataabase kan vel ikke være mere fair end deep
 > blues.
 
 Problemet er forskellen på hukommelse og maskin-hukommelse. Det
 problem er uløseligt i den givne konflikt og man må enten begrænse
 Deep Blue eller lade Kasparov bruge samme database.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Bekæmp med al din kløgt og flid
 The RockBear.  ((^))   den tåge tåber spreder.
 I speak only  0}._.{0  Thi visseligen, ting tager tid,
 for myself.    O/ \O   men ævl tager evigheder"       -Piet Hein
 
 
 |  |  | 
      Simon Kamber (02-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  02-10-02 14:22
 | 
 |  | On 01 Oct 2002 19:52:55 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
 Juul) wrote:
 
 >Problemet er forskellen på hukommelse og maskin-hukommelse. Det
 >problem er uløseligt i den givne konflikt og man må enten begrænse
 >Deep Blue eller lade Kasparov bruge samme database.
 Den argumentation holder jo kun når du også lader deep blue få adgang
 til kasparovs naturlige logik. Det er jo klart ingen maskine kan slå
 en naturlig spiller hvis han/hun for en "facitliste". Men hvis det
 passer at kasparov ikke fik lov til at se på nogle af deep blues kampe
 er det ikke helt fair, indrømmet.
 
 
 |  |  | 
       Jeppe Stig Nielsen (02-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen
 | 
 Dato :  02-10-02 17:28
 | 
 |  | 
 
            "Simon Kamber
 > 
 > Den argumentation holder jo kun når du også lader deep blue få adgang
 > til kasparovs naturlige logik. Det er jo klart ingen maskine kan slå
 > en naturlig spiller hvis han/hun for en "facitliste".
 Nej, det er da ingenlunde »klart«.
 -- 
 Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>.                            «
 "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
 hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
            
             |  |  | 
      Lars (04-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  04-10-02 23:37
 | 
 |  | 
 
            In article <m3fzvqujuw.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk says...
 > Problemet er forskellen på hukommelse og maskin-hukommelse. Det
 > problem er uløseligt i den givne konflikt og man må enten begrænse
 > Deep Blue eller lade Kasparov bruge samme database.
 Ok. Forestil dig en eliteløber udfordre en hund eller en hest på f.eks 5 km distance?
 Såfremt han "udfordrer" een af disse, må han også tage højde for at disse i langt højere grad 
 er skabt til at løbe fra naturens side.
 Såfremt een af dyrene, skulle handikappes med at slæbe eet eller andet, er det ikke længere en 
 konkurrence, men blot en ligegyldig forestilling.
 Reelt set vil han ikke kunne erklære sig som vinder.
 Såfremt Kasparov vil tage kampen op imod en computer, er det eneste "ærefulde" at begge parter 
 kan udnytte sit fulde potentiale uden handikap.
 US Chess Champion, Grandmaster Larry Christiansen (FIDE rating 2559), blev netop i den forløbne 
 weekend slået af det kommercielle skakprogram Chessmaster 9000, og ingen af parterne var 
 "handikappet"
http://chessmaster.ubi.com/press_chessclub-results.htm -- 
 Best regards
 Lars
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (02-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  02-10-02 16:33
 | 
 |  | Simon Kamber <simon_kamber@hot<<<REMOVE>>>mail.com> writes:
 
 > On 01 Oct 2002 19:52:55 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
 > Juul) wrote:
 >
 >>Problemet er forskellen på hukommelse og maskin-hukommelse. Det
 >>problem er uløseligt i den givne konflikt og man må enten begrænse
 >>Deep Blue eller lade Kasparov bruge samme database.
 > Den argumentation holder jo kun når du også lader deep blue få adgang
 > til kasparovs naturlige logik. Det er jo klart ingen maskine kan slå
 > en naturlig spiller hvis han/hun for en "facitliste".
 
 Det forstår jeg ikke, maskinen har andre fordele end at kunne huske et
 stort åbningsbibliotek, f.eks. er den god til at tænke "bredt", altså
 alle muligheder frem nogle få træk.  Og der er ingen der siger at
 menneskets mænstergenkendelse og abstraktionsevne på et så snævert
 område som skak vil blive ved med at kunne slå en maskine.
 
 Så jeg vil tror at de interessante kampe på sigt vil være mellem ren
 maskine, og en "mand plus maskine" kombination.  I første omgang et
 skakprogram mod en stormester med et åbningsbibliotek, dernæst mod
 stormester med mere og mere sofistikerede hjælpeværktøjer.  Formålet
 med det vil være at isolere det der gør mennesket unikt i forhold til
 "state-of-the-art" AI.
 
 Først når hjælpeværktøjerne helt har overflødiggjort stormesteren er
 skak blevet irrelevant for AI forskning.
 
 > Men hvis det passer at kasparov ikke fik lov til at se på nogle af
 > deep blues kampe er det ikke helt fair, indrømmet.
 
 Jeps, lige nu er det usikkert om den bedste skakcomputer overhovedet
 kan slå det bedste menneske i en fair kamp.
 
 
 |  |  | 
   Mikkel Christensen (18-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  18-10-02 17:55
 | 
 |  | 
 
            "Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse
 news:rjsmzoq2iz.fsf@zuse.dina.kvl.dk...
 > Simon Kamber <simon_kamber@hot<<<REMOVE>>>mail.com> writes:
 > > Men hvis det passer at kasparov ikke fik lov til at se på nogle af
 > > deep blues kampe er det ikke helt fair, indrømmet.
 >
 > Jeps, lige nu er det usikkert om den bedste skakcomputer overhovedet
 > kan slå det bedste menneske i en fair kamp.
 Men er det ikke forældet information at snakke om Kasparov og Deep Blue?
 Det er da efterhånden nogle år siden jeg først hørte om at Deep Blue havde
 slået Kasparov (er det ikke 5 år siden eller sådan noget?)
 En computer i dag har jo mange gange mere regnekraft end Deep Blue kunne
 opnå.
 Jeg mener da heller ikke Kasparov er den bedste mere. Så vidt jeg husker
 blev han slået af et anden menneske kort efter kampen mod Deep Blue.
 --
 ------> END <------
 Mikkel Magnus Christensen
 barefoot@jaha.dk, www.startfirma.dk, www.starthotel.dk ------> END <------
            
             |  |  | 
    Bjarke Dahl Ebert (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Dahl Ebert
 | 
 Dato :  19-10-02 00:48
 | 
 |  | 
 
            "Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> wrote in message
 news:aopedn$1519$1@news.cybercity.dk...
 > En computer i dag har jo mange gange mere regnekraft end Deep Blue kunne
 > opnå.
 Godt nok er "rå power" ikke uvæsentligt til skakcomputere, men det er nu
 engang softwaren der gør den store forskel.
 Et "smart" skakprogram på en Palm Pilot kan snildt banke en toskedum
 brute-force supercomputer i skak.
 I den forbindelse betragter jeg mennesket som havende en overordentlig
 avanceret "software".
 Man forsøger sig jo med noget AI. Men man famler sig jo frem i blinde med
 neurale netværk og genetiske algoritmer osv., men effekten er at når nogen
 laver noget "rigtig sejt", så betyder det bare at deres tissemyre-robot er
 forfremmet til en snudebille-robot   .
 Jeg tror der skal helt andre boller på suppen for at få noget rigtig AI, men
 der er bare ingen der har den ringeste anelse om hvordan man programmerer en
 computer ud over bille-stadiet.
 Deep Blue er en skak-bille med en enorm gensplejset hjerne fyldt med
 forudprogrammerede instinkter. Den rykker dronningen til c2 fordi den synes
 der "lugter godt på c2", men den ved ikke rigtig hvorfor - lugten har måske
 smittet lidt af fra c7. Og den rokerer fordi kongen pludselig synes der
 lugter af bæ på e1, eller noget. Men disse lugte er noget som *VI* har lært
 den gennem en evalueringsfunktion. Den kan ikke selv finde på nye
 *koncepter* i skak - den er bare skide god til at bruge de koncepter
 ("bille-lugte-instinkter") som vi allerede har lært den. At den eventuelt
 automatisk kan skrue på parametrene til en evalueringsfunktion, det er ikke
 at opfinde koncepter - det er bare at lave små iterative forbedringer af det
 vi allerede har lært den.
 Sålænge situationen er sådan, så kan vi altid banke den ved at finde på
 noget nyt som den ikke kan gennemskue. Indtil vi fortæller maskinen at to
 fjendtlige tårne lugter ekstra meget af tis når de står på række, så opdager
 den simpelthen aldrig lugten før det er for sent - om den så brute-forcer 5
 hele træk frem inde i sin forvokesede billehjerne.   .
 Mvh. Bjarke
            
             |  |  | 
     Ink (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ink
 | 
 Dato :  19-10-02 06:35
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Faldt lige over dette link:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16600 "Fem år efter skak-legenden Kasparov fik tæsk af computeren Deep Blue dyster en
 skak-verdensmester igen på hjerne og kløgt med computer- Denne gang er det
 Kasparovs overmand Vladimir Kramnik, der slås med skakcomputeren "Deep Fritz".
 Kampen afgøres i sidste parti lørdag."
 --
 Henrik
            
             |  |  | 
     Steen Kastoft Hansen (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Kastoft Hansen
 | 
 Dato :  19-10-02 09:20
 | 
 |  | On Sat, 19 Oct 2002 01:48:23 +0200, "Bjarke Dahl Ebert"
 <bebert@worldonline.dk> wrote:
 
 >Godt nok er "rå power" ikke uvæsentligt til skakcomputere, men det er nu
 >engang softwaren der gør den store forskel.
 >Et "smart" skakprogram på en Palm Pilot kan snildt banke en toskedum
 >brute-force supercomputer i skak.
 
 Er du sikker på det? Da jeg studerede datalogi for ti år siden
 var jeg til et foredrag om skakprogrammer og der var humlen netop
 den modsatte: at smarte programmer blev slået af brute-force. Da
 Deep Blue i sin tid blev beskrevet, var det også som et
 brute-force program.
 
 Steen
 
 
 |  |  | 
      Jens Axel Søgaard (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  19-10-02 10:52
 | 
 |  | 
 
            Steen Kastoft Hansen wrote:
 > On Sat, 19 Oct 2002 01:48:23 +0200, "Bjarke Dahl Ebert"
 > <bebert@worldonline.dk> wrote:
 >
 >> Godt nok er "rå power" ikke uvæsentligt til skakcomputere, men det
 >> er nu engang softwaren der gør den store forskel.
 >> Et "smart" skakprogram på en Palm Pilot kan snildt banke en toskedum
 >> brute-force supercomputer i skak.
 >
 > Er du sikker på det? Da jeg studerede datalogi for ti år siden
 > var jeg til et foredrag om skakprogrammer og der var humlen netop
 > den modsatte: at smarte programmer blev slået af brute-force. Da
 > Deep Blue i sin tid blev beskrevet, var det også som et
 > brute-force program.
 Bjarkes sammenligning minder lidt om at lade en fireårig køre om kap
 i en Porsche mod Michael Shumacher i en Trabant. For at få en fair
 sammenligning af bilerne, skal man lade den bedste kører køre i begge
 biler. For at sammenligne kørerene skal man lade dem køre
 i samme bil.
 Ser man på de skakprogrammer/computere, der slås om verdensmester-
 skabet så er trenden klar: Det kan bedre betale sig at bruge til på at
 forbedre hardwaren end softwaren for søgedybden er det altafgørende.
 Jeg mindes at have set en historisk redegørelse over udviklingen af
 skakprogrammer gennem tiden, her blev det påpeget, at det var ret
 sent, man lurede at søgedybden er så fantastisk vigtig.
 Shumacher vil utvivlsomt tilpasse sin kørestil, hvis han blev udsat
 for en trabant. Tilsvarende anvendes forskellige algoritmetyper
 i små og store computere:
    http://se.uwaterloo.ca/~alopez-o/divulge/chimp.html Som hobbyprogrammør betyder det, at et spil som Othello er mere
 interessant. Det er nemmere end skak, men stadig så kompliceret,
 at det ikke kan lade sig gøre at late et rå kraft-program, som regner
 alle muligheder igennem. Man skal have mange teknikker i sving for at
 lave et godt program, men efter sigende er det overkommeligt at lave
 et program, der kan slå en selv.
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
       Peter B. Juul (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  19-10-02 11:17
 | 
 |  | "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 
 > Ser man på de skakprogrammer/computere, der slås om verdensmester-
 > skabet så er trenden klar: Det kan bedre betale sig at bruge til på at
 > forbedre hardwaren end softwaren for søgedybden er det altafgørende.
 
 Det kommer vel an på hvad målet er.
 
 Hvis målet bare er at vinde i skak, så har du nok ret, men målet har
 typisk været at satse på sidegevinsterne: Gennembrud i AI-agtige
 programmer opnået ved programmering af skakcomputere kan bruges andre
 steder i datalogien.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Let's do the Time Plot, again..."
 The RockBear.  ((^))              - A comment on Star Trek in
 I speak only  0}._.{0               rec.arts.sf.tv.babylon5.moderated
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
        Jens Axel Søgaard (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  19-10-02 11:48
 | 
 |  | 
 
            Peter B. Juul wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 >
 >> Ser man på de skakprogrammer/computere, der slås om verdensmester-
 >> skabet så er trenden klar: Det kan bedre betale sig at bruge til på
 >> at forbedre hardwaren end softwaren for søgedybden er det
 >> altafgørende.
 >
 > Det kommer vel an på hvad målet er.
 >
 > Hvis målet bare er at vinde i skak, så har du nok ret, men målet har
 > typisk været at satse på sidegevinsterne: Gennembrud i AI-agtige
 > programmer opnået ved programmering af skakcomputere kan bruges andre
 > steder i datalogien.
 Jeg tænkte mest på at vinde    Hvad tænker du på som gennembrud?
 Siden AI-vinteren begyndte synes jeg ikke, man kan tale om væsentlige
 påvirkninger fra AI på andre områder i datalogien - men jeg er muligvis
 snævertsynet.
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
         Peter B. Juul (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  19-10-02 12:54
 | 
 |  | 
 
            "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 > Jeg tænkte mest på at vinde    Hvad tænker du på som gennembrud?
 > Siden AI-vinteren begyndte synes jeg ikke, man kan tale om væsentlige
 > påvirkninger fra AI på andre områder i datalogien - men jeg er muligvis
 > snævertsynet.
 Jeg siger ikke, at strategien har båret frugt. Og hvis man virkelig
 går så meget efter beregningsdybde, så kommer den heller ikke til det,
 imho.
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "At Smørrebrød er ikke Mad,
 The RockBear.  ((^))   Og Kierlighed er ikke Had,
 I speak only  0}._.{0  Det er for Tiden hvad jeg veed
 for myself.    O/ \O   Om Smørrebrød og Kierlighed."        - J.H. Wessel.
            
             |  |  | 
          Jens Axel Søgaard (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  19-10-02 13:17
 | 
 |  | 
 
            Peter B. Juul wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 >
 >> Jeg tænkte mest på at vinde    Hvad tænker du på som gennembrud?
 >> Siden AI-vinteren begyndte synes jeg ikke, man kan tale om væsentlige
 >> påvirkninger fra AI på andre områder i datalogien - men jeg er
 >> muligvis snævertsynet.
 >
 > Jeg siger ikke, at strategien har båret frugt. Og hvis man virkelig
 > går så meget efter beregningsdybde, så kommer den heller ikke til det,
 > imho.
 Når jeg siger, jeg er snævertsynet, så er det fordi jeg tænker på
 følgende, når jeg ser ordet AI:
   - træsøgning
   - neurale netværk
   - generationsalgoritmer (genetiske, sværme, myrer, ...)
   - planlægning
   - autonome robotter
 Her drejer de fire første sig alle om søgning. Neurale netværk og
 genetiske algoritmer er gode til "det de er gode til", men jeg ser
 ikke så store anvendelsesmuligheder for dem i den øvrige datalogi,
 som nogle lægger op til.
 Planlægning er måske det mest nyttige - men emnet hører vel
 lige så meget under algoritmik som under AI.
 Robotter er vel nærmest "bare" anvendelsen af de øvrige teknikker
 i praksis.
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
      Bjarke Dahl Ebert (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Dahl Ebert
 | 
 Dato :  20-10-02 01:33
 | 
 |  | "Steen Kastoft Hansen" <nospam@joste.dk> wrote in message
 news:r852ruon3qqij15va9aedl6nc35oorvf1j@4ax.com...
 
 > On Sat, 19 Oct 2002 01:48:23 +0200, "Bjarke Dahl Ebert"
 > <bebert@worldonline.dk> wrote:
 >
 > >Godt nok er "rå power" ikke uvæsentligt til skakcomputere, men det er nu
 > >engang softwaren der gør den store forskel.
 > >Et "smart" skakprogram på en Palm Pilot kan snildt banke en toskedum
 > >brute-force supercomputer i skak.
 >
 > Er du sikker på det? Da jeg studerede datalogi for ti år siden
 > var jeg til et foredrag om skakprogrammer og der var humlen netop
 > den modsatte: at smarte programmer blev slået af brute-force.
 
 Hvis et smart program skal slås af brute-force, bliver brute-force maskinen
 også nødt til at have en vis mængde "smartness".
 Det er klart at rå CPU-power kan kompensere for en lidt dummere algoritme,
 men der er selvfølgelig grænser for hvor meget dumhed man kan kompensere for
 bare ved at overclocke computeren.
 Deep Blue har utvivlsomt også haft noget fedt software, herunder en stor
 åbningsbog, en god evalueringsfunktion og en smart søgealgoritme.
 Givet det, kan det selvfølgelig ikke skade at kaste en hel masse parallel
 skak-hardware efter den.
 
 Forbedring af skak-software ville IMHO betyde meget mere end øget CPU-kraft,
 men
 desværre er det *svært* at gøre eksisterende skaksoftware væsentligt bedre -
 og det må jo så være grunden til at man tyer til brute-force.
 Tænk på at Kasparov jo ikke brute-forcer, og alligevel giver han Deep Blue
 kamp til stregen!
 
 Hvis man kan sige at en menneskelig skakspiller har et "spiltræ" i hovedet,
 så må det være sådan at toppen af træet ligner lidt den måde en computer ser
 spiltræet på (rå taktik nogle få træk frem), mens jo længere man kommer ned
 i spiltræet, desto mere abstrakte bliver knuderne - en abstrakt knude kunne
 involvere begreber som fx "pres på dronningefløjen", "e-linien åbnet",
 "blokering af den bonde", "kongen sikker mod sådan-og-sådan". Disse
 "abstrakte stillinger" kan hver især dække over "eksponentielt mange"
 konkrete stillinger der i en eller anden forstand er ækvivalente. Jo større
 arsenal af relevante positions-begreber en skakspiller kender til, desto
 bedre.
 Her står eksisterende skak-software helt af. Alle gode skakprogrammer bruger
 mig bekendt en eller anden form for "komplet" træsøgning [1]. Det er
 simpelthen fordi man ikke aner hvad man ellers skulle gøre - ingen anden
 kendt teknik fungerer i praksis.
 
 Mvh. Bjarke
 
 _____
 [1] Jeg kender godt til alpha-beta pruning, quiescense (sp?) osv., men disse
 teknikker ændrer ikke ved at man i princippet laver komplet søgning i et træ
 af konkrete stillinger.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jeppe Stig Nielsen (20-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen
 | 
 Dato :  20-10-02 12:45
 | 
 |  | 
 
            Bjarke Dahl Ebert wrote:
 > 
 > [...] Og den rokerer fordi kongen pludselig synes der
 > lugter af bæ på e1, eller noget. Men disse lugte er noget som *VI* har lært
 > den gennem en evalueringsfunktion. [...]
 > Indtil vi fortæller maskinen at to
 > fjendtlige tårne lugter ekstra meget af tis når de står på række,
 Er lugtene af bæ henholdsvis tis positive eller negative for en bille-
 hjerne-tissemyre? Man skulle jo nødigt introducere en fortegnsfejl på
 grund af en misforstået opfattelse af at hvad der lugter dårligt for
 Kasparovs fine næse, også lugter dårligt for gensplejset hjerne-
 software.
 -- 
 Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>.                            «
 "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
 hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)
            
             |  |  | 
  Per Abrahamsen (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  19-10-02 12:51
 | 
 |  | "Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> writes:
 
 > Men er det ikke forældet information at snakke om Kasparov og Deep
 > Blue?
 
 Jo, den nuværende kamp er mellem Kramnik og Deep Fritz.
 
 Den står 3-3, vi venter på sidste og afgørende kamp.
 
 > En computer i dag har jo mange gange mere regnekraft end Deep Blue kunne
 > opnå.
 
 Det har åbentbart ikke så stor betydning.
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  19-10-02 12:53
 | 
 |  | "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 
 > Siden AI-vinteren begyndte synes jeg ikke, man kan tale om væsentlige
 > påvirkninger fra AI på andre områder i datalogien - men jeg er muligvis
 > snævertsynet.
 
 Baysianske netværk er ved at blive udbredte, og det var AI der var den
 tidlige bruger/udvikler.
 
 
 |  |  | 
   Jens Axel Søgaard (21-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  21-10-02 23:58
 | 
 |  | Per Abrahamsen wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 >
 >
 >>Siden AI-vinteren begyndte synes jeg ikke, man kan tale om væsentlige
 >>påvirkninger fra AI på andre områder i datalogien - men jeg er muligvis
 >>snævertsynet.
 >
 >
 > Baysianske netværk er ved at blive udbredte, og det var AI der var den
 > tidlige bruger/udvikler.
 
 God pointe. De er ret populære i kampen mod spam.
 
 --
 Jens Axel Søgaard
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Ludvigsen (19-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  19-10-02 13:07
 | 
 |  | Per Abrahamsen wrote:
 >
 > "Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> writes:
 >
 > Den står 3-3, vi venter på sidste og afgørende kamp.
 >
 > > En computer i dag har jo mange gange mere regnekraft end Deep Blue kunne
 > > opnå.
 >
 > Det har åbentbart ikke så stor betydning.
 
 Hvis du hentyder til at Deep Fritz har besvær med at slå Kramnik, så
 sammenligner du vist æbler og pærer.
 
 Deep Blue var et specielt udviklet skakcomputer med en forfærdelig masse
 processorer og dermed masser af rå regnekraft. Selvom dens efterfølgere,
 som IBM gladeligt sælger som supercomputere til forskningsbrug, er
 betydeligt kraftigere end Deep Blue, så betyder det ikke så meget i
 denne sammenhæng. Så vidt jeg har forstået, er Deep Fritz et
 skakprogram, der afvikles på en pc - trods udviklingen i de senere år er
 der stadig langt op til regnekraft i stil med Deep Blue.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
  Per Abrahamsen (22-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Abrahamsen
 | 
 Dato :  22-10-02 10:42
 | 
 |  | Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> writes:
 
 > God pointe. De er ret populære i kampen mod spam.
 
 Det jeg har set er vist egentlig ikke et rigtig Baysiansk netværk,
 mere snarere noget Markov process pjat.
 
 Men Clippy er baseret på et Baysiansk netværk.  Og alle elsker Clippy!
 
 
 |  |  | 
  Lars (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  17-09-02 22:02
 | 
 |  | 
 
            In article <3d873ece$0$64166$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, hjk@privat.dk says...
 > Hej i gruppen
 > 
 > Jeg kom til at fundere over, hvorledes man i princippet programmere en comp.
 > til at "spille" skak.
 > Hvorledes opbygges en algoritme, der finder det bedste træk, for det må være
 > noget lig det, som man er i stand til med Deep Blue, da den har vundet over
 > verdensmesteren i skak.
 > 
 > Med venlig hilsen
 > 
 > TOT
 Du kan læse noget om emnet her:
http://www.seanet.com/~brucemo/topics/topics.htm Af kommercielle skak programmer idag, er det i Europa, netop frigivne Chessmaster 9000, det 
 stærkeste på markedet.
 -- 
 Best regards
 Lars
            
             |  |  | 
  N/A (18-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  18-10-02 17:55
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
  N/A (18-10-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  18-10-02 17:55
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
 |  |