Doctype
Fra : AT

Dato : 17-09-02 15:10

Hej NG

Hvor mange forskellige doctypes findes der og hvilken en skal
man bruge? Så vidt jeg kan se findes der 3 indenfor html. 4 og
yderligere 3 indenfor xhtml. Hvad er xhtml?

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-09-02 15:40

"AT" <annetoft72@hotmail.com> wrote in message

Hvad er xhtml?

Hvorfor klikker du ikke på det link, du selv nævner i din signatur, der
finder du en god forklaring
mvh
Preben

Fra : AT

Dato : 17-09-02 16:17

Preben, det link du ser er standard hver gang et indlæg postes.

I øvrigt var det ikke mit eneste spørgsmål.

Er der et hjælpsomt menneske herinde?

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-09-02 17:07

> Preben, det link du ser er standard hver gang et indlæg postes.

Netop, men det er vel ikke ensbetydende med at det ikke kan bruges.

> I øvrigt var det ikke mit eneste spørgsmål.

Nej det var det ikke, men de andre spørgsmål kan du også få svar på ved at
konsultere dine egne links.

> Er der et hjælpsomt menneske herinde?

Jeg troede jeg var hjælpsom, men hvis du er for doven til at bruge dine egne
links, er det lidt svært at betjene dig.

mvh
Preben

Fra : Claus Sørensen

Dato : 17-09-02 19:10

Preben Andersen wrote:

> Jeg troede jeg var hjælpsom, men hvis du er for doven til at bruge dine
> egne links, er det lidt svært at betjene dig.

Det er ikke AT's eget link.

Det er et link, som automatisk sættes på hos folk, som poster sine indlæg
til denne nyhedsgruppe via HTML.dk's hjemmeside.

De herligste hilsner

Fra : AT

Dato : 17-09-02 17:19

Preben->
For anden gang - DET ER IKKE MIT EGET LINK.
Jeg har været inde på det, men det kunne ikke bruges.

Og nej du er ikke spor hjælpsom, men derimod temmelig arrogant
og ubehagelig.

Tak til dig Claus for din hjælp. :0)

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-09-02 19:06

> Preben->
> For anden gang - DET ER IKKE MIT EGET LINK.

Selvfølgelig kan det bruges, i hvert fald hvad abgår dit spørgsmål om XHTML,
men du gider bare ikke vel?
Når du anvender det som signatur er det vel rimeligt at antage, at du er
bekendt med indholden på dine links.

> Og nej du er ikke spor hjælpsom, men derimod temmelig arrogant
> og ubehagelig.

Ja hvor er det dog synd for dig ikke sandt. Jeg kan forestille mig at du
nyder rollen som forudrettet og forfulgt uskyldighed. Selv om det er
hamrende OT, kan jeg også forestille mig at du er en forkælet unge, der ikke
er vant til at blive vist til rette og langt mindre til at forsøge at løse
problemerne selv.
Vær derfor glad for at Claus var så venlig at "putte maden i munden på dig".
Spørgsmålet er så om du selv kan tygge den Anne Toft, der var jo et par
links, du selv skulle klikke på.
EOD herfra.

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-09-02 19:14

> For anden gang - DET ER IKKE MIT EGET LINK.

Når du anvender det som signatur er det dit link og det er vel rimeligt at
antage, at du er
bekendt med indholdet på dine links.

> Jeg har været inde på det, men det kunne ikke bruges.

Selvfølgelig kan det bruges, i hvert fald hvad angår dit spørgsmål om XHTML,
men du gider bare ikke vel?

links, du skulle klikke på.
EOD herfra.

Fra : Matilda

Dato : 18-09-02 12:00

AT <annetoft72@hotmail.com> wrote in news:am7kla$fi9$1@sunsite.dk:

> Og nej du er ikke spor hjælpsom, men derimod temmelig arrogant
> og ubehagelig.

Du kan sgu´da ikke tillade dig at sige sådan til en der vil hjælpe dig
gratis !
Hvis du ikke kender til hvordan internettet fungerer med adds,
bannerreklamer og signaturer når man benytter en gratis service, så er det
da dit problem. Du har sendt et indlæg med signatur uanset hvem der har sat
det på. Folk her ved da ikke hvordan du har opsat din newsclient.

Du kan da bare verificerer dine egne indlæg når de er postet, så ved du
hvad der svares på.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 17-09-02 18:42

AT wrote:

> Hej NG
>
> Hvor mange forskellige doctypes findes der og hvilken en skal
> man bruge?

Kig på denne hjemmeside:

http://std.chbs.dk/html-4.01/dokumenttype.html

> Så vidt jeg kan se findes der 3 indenfor html 4.

Korrekt:

- HTML 4.01 Transitional (anbefales generelt)
- HTML 4.01 Frameset (til rammedefinitioner)
- HTML 4.01 Strict (hvis man vil være mønsterkoder)

> yderligere 3 indenfor xhtml.

Ja - de samme tre.

> Hvad er xhtml?

XHTML står for eXtended Hyper Text Markup Langugage og er en direkte
fortsættelse af HTML 4.01, så det overholder specifikationerne for XML
(eXtended Markup Langugage).

Største umiddelbare forskel i XHTML:

- alle tags skal afsluttes.
- alle elementer og attributter skal skrives med små bogstaver.

De herligste hilsner

Fra : Stig Nygaard

Dato : 17-09-02 17:18

Hej!

Claus Sørensen wrote:
> Korrekt:
> - HTML 4.01 Transitional (anbefales generelt)
> - HTML 4.01 Frameset (til rammedefinitioner)
> - HTML 4.01 Strict (hvis man vil være mønsterkoder)

Ja de tre hovedtyper indenfor HTML 4.01. Bemærk dog at hver af disse kan
angives med !doctype's af flere forskellige udseender. Det kan være lidt
forvirrende, men disse "subtyper" bruges så af en række nyere browsere
til at angive i hvor høj grad browseren skal følge standarderne når de
renderer kontra i hvor høj grad de skal forsøge at efterligne i hvor høj
grad de skal renderer så det ligner udseendet i deres ældre browsere.
Først og fremmest er det HTML 4.01 Transitional dette er gældende for. I
både Internet Explorer for MAC version 5+, Internet Explorer for Windows
version 6+, Netscape version 6+ og Mozilla gør det således en forskel om
du som !doctype angiver:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

eller

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det skal understreges at de to varianter ikke ændrer på hvad der er
lovlig markup, det er stadig W3C's HTML 4.01 Transitional standard der
gælder i begge tilfælde, men browserene /renderer/ siden lidt
forskelligt. Generelt er den første til "quirks mode" hvor gamle
browseres måde at vise siden på skal efterlignes, og den sidste er når
man ønsker at følge standarderne i så høj grad som browseren nu kan.

Jeg har et par links til emnet på siden jeg linker til i bunden af min
signatur.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Chrisser

Dato : 18-09-02 07:51

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> browseres måde at vise siden på skal efterlignes, og den sidste er når
> man ønsker at følge standarderne i så høj grad som browseren nu kan.

Nu har jeg lige studeret denne tråd, fundet den interessant da jeg ikke ved
noget om emnet, og prøvet at følge diverse links.
Men jeg forstår stadig ikke helt brugen af doctype nr 2 ovenfor, så jeg
stiller lige et dumt spørgsmål....

Vil det sige at når jeg i IE 6.0 ikke kan få mit css til at virke efter
hensigten (min hensigt, det kan selvfølgelig også være mig der koder css'en
forkert), så kan det være at det bunder i at jeg har udeladt at definere
doctype MED henvisning til w3.org ?????
Eller hvad ???
- og Søren, lad nu være med at anklage mig for at være doven, det kunne jo
bare være at jeg rent pædagogisk skal have det ind med nogle andre skeer end
de der findes på de foregående links

Chrisser

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-09-02 10:43

Chrisser wrote in <am97t1$127$1@sunsite.dk>:
> [...]
> css'en forkert), så kan det være at det bunder i at jeg har udeladt at
> definere doctype MED henvisning til w3.org ?????

Da Microsoft implementerede CSS i Internet Explorer lavede de nogle grumme
fejl. Desværre er IE så udbredt, at mange lavede hjemmesider, som var
designet til denne fejl. Dvs. sider ser forkerte ud i browsere, som ikke
har disse fejl.

Nu gør Microsoft heldigvis en noget større indsats for at overholde
standarderne. Men det betyder jo, at de nyere versioner af IE ikke har
disse fejl, som mange websites forudsætter.

Browseren forsøger så at gætte om sitet er lavet af én, som går op i
standarder, eller én, som bare laver noget der virker. Den gætter ud fra
doctypen.

Hovedreglen er vist, at doctype uden url er "quirks mode" (altså med fejl).
Jeg kan ikke huske det præcist, men der er en side på microsoft.com, der
fortæller præcis hvad IE gætter ud fra.
Hvis man tager hensyn til det, og skriver sin doctype efter det, så vil den
gætte rigtigt på dit site. :)

Der er muligvis andre browsere med samme historie.

Konklusion: Fejl i rendering i IE6 kan skyldes at der ikke er url i din
doctype.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Chrisser

Dato : 18-09-02 10:46

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Konklusion: Fejl i rendering i IE6 kan skyldes at der ikke er url i din
> doctype.

Takker

Chrisser

Fra : Søren Nielsen

Dato : 17-09-02 17:40

"AT" <annetoft72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man bruge? Så vidt jeg kan se findes der 3 indenfor html. 4 og
> yderligere 3 indenfor xhtml. Hvad er xhtml?

Doctype:
http://www.html.dk/artikler/00036/

xhtml
prøv at søge på følgende: