Port til newsserver
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 17-09-02 14:06

Hej!

Da TDC BB åbenbart har lukket for port 119 hvilken anden port kan så
anbefales at køre en newsserver på?

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-09-02 14:49

Således skrev "Morten Brynjolf" <mob@acnielsen.aim.dk> i
dk.edb.netvaerk Tue, 17 Sep 2002 15:06:24 +0200:

>Hej!
>
>Da TDC BB åbenbart har lukket for port 119 hvilken anden port kan så
>anbefales at køre en newsserver på?

Stort set alle andre, der ikke er i brug.

Den eneste ulempe er at dine brugere selvfølgeligt skal have at vide
hvilken port de skal angive i deres news reader.

Knud
--
"So, we dig up some graves tonight?"
"Oh, boy! A field trip!"

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 17-09-02 16:18

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Stort set alle andre, der ikke er i brug.

Og hvordan ved jeg at en port ikke bruges til noget andet?
Kunne jeg eks. blot bruge port 120 ?

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 17-09-02 17:29

On Tue, 17 Sep 2002 17:17:38 +0200, Morten Brynjolf wrote:

> Og hvordan ved jeg at en port ikke bruges til noget andet? Kunne jeg
> eks. blot bruge port 120 ?

Her kan du se hvilke porte der er standard og hvilke der er "frie", men
hvis du ikke kører en service i forvejen på en given port, kan du
principielt køre hvad du har løst til.
http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Mvh.
Rune Z.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-09-02 17:33

Således skrev "Morten Brynjolf" <news@brynjolf.nu> i dk.edb.netvaerk
Tue, 17 Sep 2002 17:17:38 +0200:

>"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse

>Og hvordan ved jeg at en port ikke bruges til noget andet?

Det kommer an på dit styresystem, men ellers så længe at du ikke kører
noget andet server eller en service, så er en port ledigt.

Jeg fandt lige en lille beskrivelse af hvad de mest almindelige porte
bliver brugt til. <http://www.portdetective.com/portinfo.html>

>Kunne jeg eks. blot bruge port 120 ?

Sagtens.

For den sags skyld kunne du også tage port 80, selvom det normalt er
http. Så længe du ikke kører andet på den port og ellers har fortalt
dine brugere det.

Knud
--
"Has she ever forgiven you?
Her eyes say, 'Maybe', but the lighter fluid in your

Fra : ///JJ

Dato : 17-09-02 18:41

Således skrev "Morten Brynjolf" <news@brynjolf.nu> i dk.edb.netvaerk
>"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sagtens.

Øhh - kommer Morten ikke i problemer når han skal konfigurere sin
email-klient til at lytte på port 120 for at hente post?? Jeg har i hvert
fald ikke fundet den mulighed i visse programmer...

Jeg var i øvrigt i den tro at det kun var port 25 SMTP som TDC har lukket
for i deres BB-abonnmenter. Derudover findes der en løsning som ikke kræver
at man skifter port (beskrevet indtil flere gange herinde), men diskussionen
om hvorvidt man kan, er nu ret spændende alligevel...

mvh
///JJ

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 17-09-02 18:56

"///JJ" <jesperhnNoSpam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> email-klient til at lytte på port 120 for at hente post?? Jeg har i hvert
> fald ikke fundet den mulighed i visse programmer...

Nu er det ikke email men news jeg forsøger at sætte op.

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : ///JJ

Dato : 17-09-02 23:42

"Morten Brynjolf" <news@brynjolf.nu> wrote in message

> Nu er det ikke email men news jeg forsøger at sætte op.

Undskyld, det havde jeg overset. Beklager.

mvh
///JJ

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-09-02 20:18

Således skrev "///JJ" <jesperhnNoSpam@tdcadsl.dk> i dk.edb.netvaerk
Tue, 17 Sep 2002 19:41:19 +0200:

[snip om news server på port 120]

>Øhh - kommer Morten ikke i problemer når han skal konfigurere sin
>email-klient til at lytte på port 120 for at hente post??

Som før nævnt, han skal fortælle sine brugere hvilken port de skal
bruge.

Så vidt jeg ved kan langt de fleste news readere konfigureres til at
anvende andre porte, selv om det ikke altid er lige oplagt hvordan man
gør det.

>Jeg har i hvert fald ikke fundet den mulighed i visse programmer...

Under forudsætning af at vi snakker om news readere, hvilke programmer
har du så ikke fundet muligheden i?

X-fut til <news:dk.edb.internet.software.mail+news>

Knud
--
I have a theory, it could be bunnies...