Splitte 4 pair UTP i 2x2
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-02 12:17

Inspireret af splitbokse fra Blackbox har jeg forsøgt at
hjemmefremstille 2 splittere.

Et Cat5 UTP 4 pair med 2 x RJ45 hunstik i begge ender.
Par 2 og 3 sidder som normalt.
Par 1 og 4 er monteret i de ekstra stik på pladserne hvor 2 og 3 normalt
sidder.

Ved tilkobling af hub/switche anerkender kablet, men derudover duer
kablet ikke. Ingen ping etc.

Er det en teoretisk umulighed eller?

Forsøget skyldes i øvrigt pladsmangel i eksisterende flexrør i gulve.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : SoftMan Brian

Dato : 17-09-02 21:49

"Preben Bødker Nielsen" <gizmo@tdcadsl.dk> wrote in message
> Et Cat5 UTP 4 pair med 2 x RJ45 hunstik i begge ender.
> Par 2 og 3 sidder som normalt.
> Par 1 og 4 er monteret i de ekstra stik på pladserne hvor 2 og 3 normalt
> sidder.

Er du sikker på at du har monteret dem rigtigt (tæller ben fra den rigtige
ende)
se evt.:
http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetstraightthru.html

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-09-02 22:11

SoftMan Brian <Brian_Hoey@hotmail.com> wrote:

> "Preben Bødker Nielsen" <gizmo@tdcadsl.dk> wrote in message
>
> Er du sikker på at du har monteret dem rigtigt (tæller ben fra den rigtige
> [...]

Det er nemlig det eneste jeg er
Eller næsten.
På dit link anvendes 568 B. Mine hunstik fra Thomas & Betts har en
modificeret placering af 3 og 6, altså de grønne.

Mine "korrekte" stik:
1 white/orange
2 orange
3 green
6 white/green

Mine "ukorrekte" stik:
1 white/brown
2 brown
3 blue
6 white/blue

Mener du i øvrigt det burde lade sig gøre?

/Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-09-02 06:00

On Tue, 17 Sep 2002 13:16:46 +0200, gizmo@tdcadsl.dk (Preben Bødker
Nielsen) wrote:

> [...]
>sidder.
>
>Ved tilkobling af hub/switche anerkender kablet, men derudover duer

Nej det er ikke umuligt, men du overholder jo ikke standarden, og kan
derfor ikke regne med at det vil virke. Du kommer nok til at få
problemer med krydstale i dit kabel og kablets imunitet over for støj
går også tabt.
Man kan altid prøve og se om det dur eller ej.
Et råd i den forbindelse er at holde termineringerne så korte som
muligt. Jeg har selv prøvet og det virkede, men hvor godt, ved jeg
ikke.
Man kan få nogle små adaptorer Hun-Hun til RJ45, som man kan bruge til
at sætte 2 kabler i forlængelse af hinanden, Det går ofte galt, dårlig
preformens.

>Forsøget skyldes i øvrigt pladsmangel i eksisterende flexrør i gulve.
Ja det sker jo for os alle. Prøv med trådløs eller fiber.
/Hans

Fra : complex@pc.dk

Dato : 18-09-02 06:31

Du gør sådan:

Forbindelse 1
der bruges 1,2 3,6

Forbindelse 2
4,5,7,8 forbindes med en nyt stik som om de var 1,2 3,6

ens i begge ender.
Således at du har 2 stik i hver ende.

Det virker normalt, MEN det er og bliver noget fusk, og en nødløsning
hvis du ikke vil/kan trække flere kabler, IKKE for at spare et kabel
!!!!!!

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-09-02 08:28

<complex@pc.dk> wrote:

> Du gør sådan:
>
> Forbindelse 1
> der bruges 1,2 3,6
>
> Forbindelse 2
> 4,5,7,8 forbindes med en nyt stik som om de var 1,2 3,6

Og det er måske denne rækkefølge, som _skal_ være sådan, og ikke
tilfældig, som min.

> ens i begge ender.
> Således at du har 2 stik i hver ende.

Det tror jeg nok, jeg har fattet ideen i.

> Det virker normalt, MEN det er og bliver noget fusk, og en nødløsning
> hvis du ikke vil/kan trække flere kabler, IKKE for at spare et kabel

Se begrundelsen i mit indlæg.

/Preben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-09-02 08:28

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
> Et råd i den forbindelse er at holde termineringerne så korte som
> muligt.

De har også min mistanke.
Er vist lige lange nok

/Preben