Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Medion MD9700 digital
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-09-02 11:51

Hej,
jeg har lige fået et 4,1 megapx digitalcamera, og jeg kan godt se
hvad der er fremad, men ellers ??
Hvis jeg tager et billede i højeste opløsning (2272x1704) fylder
det emormt, 60x80cm 1,5 MB, det er ikke godt at sende pr. mail,
så hvad gør jeg, reducerer det, eller optager det i en lavere
opløsning ?. Hvis jeg reducerer i Corel, gemmer den i et format,
som ikke kan læses i M$ Paint, som nogle jo bruger, jeg kan
resample det i Paint på slump, for det er vist et simpelt program
suk suk et godt råd ??
hilsen Ebbe

Fra : up

Dato : 17-09-02 12:19

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som ikke kan læses i M$ Paint, som nogle jo bruger, jeg kan
> resample det i Paint på slump, for det er vist et simpelt program

Hej Ebbe. Tillykke med kameraet. Jeg har et tilsvarende, som jeg er glad
for.

Du skal rezise dine billeder i et program, som kan det, så bliver de mindre,
og mindre tunge, (færre KB), hvis du sender dem. Gem under nyt navn, så du
bevarer
originalen til evt. senere brug (fx. fremk. hos fotohdl. fx).

Du kan også komprimere dem, så fylder de mindre. Ved jo ikke hvilke
faciliteter dit program har. Fulgte der ikke et med kameraet, som er bedre
end MS Paint? Ellers læs og lær, du kan finde en masse her i NG'en og andre
steder.

Er du interesseret i at se nogle af de billeder jeg har taget, er der
mulighed for det bl.a. her:

http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=792&kode

Selv reziser jeg til 30 cm i bredden, så kan de også sendes som brevpapir.
Og jeg komprimerer med ca 30 %. Men det er jo individuelt hvad man
foretrækker. Du kan jo også starte med en beskæring, så du nøjes med at
rezise det væsentlige på fotoet. Mange billeder vinder herved.

Har netop rezised et foto som fyldte 1,64 MB. Efter rez. og gemt med 30 %
komp. fylder det nu 86,7 KB, noget af en forskel ikke?

Prøv dig frem, ting ta'r tid, det er en del af fornøjelsen

Mvh up

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 17-09-02 16:12

On Tue, 17 Sep 2002 13:19:24 +0200, "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk>
wrote:

>"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
klip

>Er du interesseret i at se nogle af de billeder jeg har taget, er der
> [...]

Mange tak for hjælpen, det er flotte billeder, der er noget at
arbejde på
hilsen Ebbe

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 17-09-02 16:49

Den 17/09-2002 klokken 13:19, skrev "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk> i
<3d870fb5$0$95131$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Er du interesseret i at se nogle af de billeder jeg har taget, er der
>mulighed for det bl.a. her:
>http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=792&kode

Jeg var inde og kigge på dine billeder, da både min søn og min nabo har
købt dette kamera.

Nu er jeg _meget_ nysgerrig. Hvis jeg kigger på 'optagelsesdata', hvordan
får du så fat på disse oplysninger? Hvilket program?
Jeg ved, at de ligger i selve image filen - indtil man har redigeret denne
i et billedprogram. Så er de væk

Jeg bruger selv programmet QM100 fra Konica, men dette samler ikke nær så
mange oplysninger op.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : up

Dato : 17-09-02 19:51

<kjeldn@ddf.dk> Jeg var inde og kigge på dine billeder, da både min søn og
min nabo har
> [...]
> i et billedprogram. Så er de væk
>
> Jeg bruger selv programmet QM100 fra Konica, men dette samler ikke nær så

De er hentet ind i Paint Shop Pro denne gang. Og er ikke reviderede
overhovedet.
mvh up

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 17-09-02 20:34

Den 17/09-2002 klokken 20:51, skrev "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk> i
<3d877997$0$95135$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>De er hentet ind i Paint Shop Pro denne gang. Og er ikke reviderede
>overhovedet.
>mvh up

Nu har jeg ikke PSP oppe at køre i øjeblikket.
Men, vil det sige, at PSP vil vise f.eks. disse data? (Fra et af dine
billeder).

CameraMake: Medion OPTICAL CO,LTD
CameraModel: MD9700
DateTime: 2002:08:13 18:55:43

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-09-02 21:56

Til det oprindelige spørgsmål.

Du skal tænke lidt på, hvad du skal bruge dine fotos til, når du vælger
opløsning.
Jeg har selv Medion 9725 og er glad for det. Jeg bruger indtil nu altid
mellemste opløsning og mellem kvalitet. Det giver billeder på ca. 400 kb pr.
stk.
Når du optager i højeste kvalitet svarer det ca. til, at du har et billede
som helt op til ca. 40x50 cm vil være skarpt ved fremkaldelse. Man siger
vist som tommelfingerregel, at en 2,1 mill pixel kamera vil lave et 10x15
billede helt skarpt. Så derfor kan man jo tænke på, hvor mange billeder man
kunne tænke sig at se i denne størrelse, når man vælger kvalitet ved
optagelsen.
Tag nogle billeder i de forskellige opløsninger og se selv forskellen.
Når du f.eks. skal sende dem videre og vil komprimere dem, fordi de er for
store, så fjerner du kvalitet, og så virker det jo lidt selvmodsigende, at
man først optager i højest mulige kvalitet for efterfølgende at komprimere
dem og derved fjerne kvaliteten.
Når du gemmer og gerne vil have billeder til at fylde mindre vil jeg
anbefale *.jpg formatet, idet man her normalt får mulighed for at justere
på, hvor meget man vil komprimere/ødelægge billedet. Man kan faktisk godt
komprimere en del, før man sådan umiddelbart kan se forskellen.
Hvis du bruger windows xp, er der i øvrigt en lidt overset glimrende
facilitet til at bruge, når man vil sende billeder med mail.
Gå ind i Stifinder. Find mappen med dine billeder. Klik på ikonet mapper i
værktøjslinien, så drevstrukturen i venstre side forsvinder. I stedet dukker
diverse ting frem, som man kan gøre i Stifinder. Marker dit billede. I
venstre side under Fil- og mappeopgaver dukker nu et punkt op, som hedder
Send denne fil med email. Dernæst kan du nok selv finde ud af resten.
Det mest smarte kommer så nu. Windows xp komprimerer filen til kun at fylde
ca. 10 % af det oprindelige, inden den afsendes, og der er et meget lille
kvalitetstab. Det er på grænsen til at være genialt.

*.jpg har i øvrigt den fordel, at en mængde programmer kan læse netop dette
format.

Til at se billeder på computeren med bl.a. slideshow osv, kan jeg anbefale
ACDSee. Et glimrende lille program som også kender utallige filformater.

Kurt

Fra : KASO

Dato : 18-09-02 09:17

"Kurt B. Andersen" skrev d. 17-09-02 21:56 dette indlæg :
> [...]
selvmodsigende, at
> man først optager i højest mulige kvalitet for efterfølgende at

Hvis man starter med at vælge lav opløsning, har man ingen kvalitet at
smide væk af!
Ved at vælge høj opløsning, kan man efterfølgende beskære billedet - og
stadig have billede af god kvalitet - det kan man ikke, hvis man starter
med et "for lille" billede. Man kan jo altid reducere billedet og/eller
komprimere det bagefter på PC-en - det er dog en god idé at gemme
originalbilledet - evt. på en CD, så man altid har det bedst mulige
udgangspunkt for evt. senere "fremkaldelser".

http://www.kandu.dk/

Fra : up

Dato : 17-09-02 22:00

<kjeldn@ddf.dk> skrev>
> Nu har jeg ikke PSP oppe at køre i øjeblikket.
> Men, vil det sige, at PSP vil vise f.eks. disse data? (Fra et af dine
> [...]

Hej Kjeld. Ja åbenbart. Jeg har ikke interesseret mig særligt for denne del
af det, men har jo ikke selv indgivet disse oplysninger.

Så jeg går ud fra at data er lagrede i billedet, og at nogle programmer kan
vise disse data.

Det er nok hvad jeg kan bidrage med - ikke meget - men jeg er stadig amatør

Held og lykke med dit kamera.

Mvh up

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 18-09-02 00:20

Den 17/09-2002 klokken 23:00, skrev "up" <melbaFJERNDETTE@c.dk> i
<3d8797c9$0$95138$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Så jeg går ud fra at data er lagrede i billedet, og at nogle programmer
>kan vise disse data.

Jeg prøvede lige at installere Paintshop Pro, men kunne ikke finde dataene
i mine images. Så kom jeg i tanker om, at man nok skal importere
billederne _direkte_ fra kameraet.
Jeg må have fat i naboens kamera i morgen, og prøve.

>Det er nok hvad jeg kan bidrage med - ikke meget - men jeg er stadig
>amatør

Og jeg er på begyndelsen af amatør stadiet

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-09-02 08:47

On Wed, 18 Sep 2002 01:20:11 +0200, kjeldn@ddf.dk wrote:

> [...]
klip
Når billederne er overført fra camera til HD, ligger data
automatisk ved hvert billede, (H-klik på filen) men kun til man
ændrer, så behold hovedfilen, og tag en kopi til at ændre på (man
kan også selv tilføje flere data)
hilsen Ebbe

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 18-09-02 18:27

Den 18/09-2002 klokken 09:47, skrev Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.dk>
i <nfbgou4pcnq1gug5m061kbbcppnij5aj7c@news.stofanet.dk>:

> [...]
>automatisk ved hvert billede, (H-klik på filen) men kun til man ændrer,
>så behold hovedfilen, og tag en kopi til at ændre på (man kan også selv

Jeg går ud fra, at dette er, når man importerer billederne direkte fra
kamera -> Paintshop Pro. (Dette er endnu ikke prøvet).
Medion's eget indlæsningsprogram viser i hvert fald ingen data

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-09-02 23:11

<kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kamera -> Paintshop Pro. (Dette er endnu ikke prøvet).
> Medion's eget indlæsningsprogram viser i hvert fald ingen data

Nej, det kan du vist ikke.
Så vidt jeg er nået frem til, så skal du bruge det program, som ligger på
dit skrivebord og hedder noget i retning af md9700 - Danish.
Sæt usb porten i kameraet. Tænd kameraet mens knappen foroven er drejet om
på position PC. Når kameraet har sagt "dut" starter du det nævnte program.
Hvis der virker, sker der nu det, at du kan se, at billederne indlæses, og
når alle er klar lukker programmet op. Der kan man så enten vælge enkelte
billeder eller alle og derefter gemme dem på harddisk. Først derefter kan du
bruge de forskellige billedprogrammer til at komme videre med dine billeder.
Hvis du vil hente direkte ind i Stifinder eller andre programmer, så skal du
købe en compact flash reader, som kan læse dit memory kort og dukker op som
et ekstra drev i Stifinder. Det er væsentlig hurtigere at få billeder
overført på denne måde, men hvis ikke man har travlt, kan man spare disse
penge.

Kurt

Fra : max

Dato : 19-09-02 00:29

> [...]
> et ekstra drev i Stifinder. Det er væsentlig hurtigere at få billeder
> overført på denne måde, men hvis ikke man har travlt, kan man spare disse

Jow det kan du godt.. max

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-02 20:08

"max" <maxartz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jow det kan du godt.. max

Vil du afsløre hvordan? I enkelte programmer, bl.a. Photoshop kan jeg få
kontakt med kameraet, men det kalder bare Medion programmet, således at jeg
alligevel ender med samme procedure. Ind i Medion programmet - gemme på
harddisk - derefter behandle i programmet.

Kurt

Fra : emj

Dato : 18-09-02 23:26

On Wed, 18 Sep 2002 19:26:33 +0200, kjeldn@ddf.dk wrote:

>Jeg går ud fra, at dette er, når man importerer billederne direkte fra
>kamera -> Paintshop Pro. (Dette er endnu ikke prøvet).

PSP kan ikke vise fotodata.
Det lille geniale Irfanview virer derimod glimrende alle data.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 19-09-02 00:59

Den 19/09-2002 klokken 00:26, skrev emj <emj@mail1.stofanet.dk> i
<u9vhou454lrqi6su0roelha8366bp2ik3l@4ax.com>:

>PSP kan ikke vise fotodata.
>Det lille geniale Irfanview virer derimod glimrende alle data.

Det var lige dét, jeg manglede til formålet.
Tusind tak.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-02 20:09

> Det var lige dét, jeg manglede til formålet.
> Tusind tak.

Kan du læse data ind i Irfanview direkte fra Medion kameraet, vil jeg gerne
vide hvordan, da jeg ikke kan se denne mulighed nogen steder.

Kurt

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 19-09-02 21:48

Den 19/09-2002 klokken 21:09, skrev "Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no>
i <3d8a20e9$0$7401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Kan du læse data ind i Irfanview direkte fra Medion kameraet, vil jeg
>gerne vide hvordan, da jeg ikke kan se denne mulighed nogen steder.

Nej, det tror jeg ikke. (Jeg har i hvert fald ikke fundet ud af det).
Men, jeg jublede over, at Irfanview kan ekstrakte billeddata fra allerede
indlæste billeder, - forudsat, at de ikke har været manipulerede.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-02 22:12

> Nej, det tror jeg ikke. (Jeg har i hvert fald ikke fundet ud af det).
> Men, jeg jublede over, at Irfanview kan ekstrakte billeddata fra allerede
> indlæste billeder, - forudsat, at de ikke har været manipulerede.

Nå, så er jeg da ikke helt blind endnu

Kurt