Deling af ADSL forbindels
Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 17-09-02 07:56

Jeg overvejer at dele en ADSL forbindelse med min nabo over et trådløst
netværk, er det praktisk muligt og er det lovligt at flere husstande
bruger den samme ADSL forbindelse. Hvad skal man evt. købe .....

Per

Fra : Robert Jensen

Dato : 17-09-02 08:01

"Per Boll Jørgensen" <boll@image.dk> wrote in message
> [...]
> netværk, er det praktisk muligt og er det lovligt at flere husstande
> bruger den samme ADSL forbindelse. Hvad skal man evt. købe .....

Ved ikke lige om det er lovligt at dele forbindelsen......men på den anden
side...hvem skulle finde ud af det ????

men tænkte lige på.....ville det ikke være smartere at bore et hul ind til
naboen og så smække et kabel igennem.
tænkte lidt på sikkerhed/pris

bare et forslag

mvh

Robert

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 17-09-02 09:16

Robert Jensen <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> wrote:

> [...]
> side...hvem skulle finde ud af det ????
>
> men tænkte lige på.....ville det ikke være smartere at bore et hul ind til
Hej Robert

Hvis ikke det var fordi jeg bor i et villakvater og der ligger et hus
imellem mig og den nabo som jeg vil dele forbindelse med, - så ville jeg
jo bare trække en ledning. Der er ca. 50 m over til naboen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-09-02 22:27

On Tue, 17 Sep 2002 10:15:32 +0200, boll@image.dk (Per Boll
Jørgensen) wrote:

> Hvis ikke det var fordi jeg bor i et villakvater og der ligger et hus
> imellem mig og den nabo som jeg vil dele forbindelse med, - så ville
> jeg jo bare trække en ledning. Der er ca. 50 m over til naboen

Husk lige, at wireless kræver line-of-sight, så hvis der bog-
staveligt står et hus imellem, skal du ikke regne med at det
kommer til at virke.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : ..::jmj::..

Dato : 18-09-02 05:42

"Per Boll Jørgensen" <boll@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> imellem mig og den nabo som jeg vil dele forbindelse med, - så ville jeg
> jo bare trække en ledning. Der er ca. 50 m over til naboen

Er lidt træg i roen her, men hvorfor i alverden anskaffer naboen sig ikke
selv en ADSL-forbindelse?
Jeg mener, I skal igennem en masse besvær, anskaffe trådløst udstyr måske,
sætte dit og dat op... er det alt besværet værd?
Og så KUNNE man forestille sig, at en af jer laver ged i noget så det ikke
virker for nogen af jer.
Eller en af jer bliver banned på IP'en, som går ud over den anden, etc

...::jmj::..

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 19-09-02 15:05

> Er lidt træg i roen her, men hvorfor i alverden anskaffer naboen sig ikke
> selv en ADSL-forbindelse?
Træg i roen - måske, men et simpelt regnestykke vil være et engangsbeløb
til udstyr for derefter lavere månedspris for forbindelsen, det vil ret
hurtig blive rentabelt.

> Jeg mener, I skal igennem en masse besvær, anskaffe trådløst udstyr måske,
> sætte dit og dat op... er det alt besværet værd?
Besværet kunne meget vel på sigt være mange penge værd.
> Og så KUNNE man forestille sig, at en af jer laver ged i noget så det ikke
> virker for nogen af jer.
> Eller en af jer bliver banned på IP'en, som går ud over den anden, etc
Og ja man kunne forestille og måske forudsige en masse bøvl - økonomien
taget i betragtning vil det nok være til at overkomme
> ..::jmj::..
Alt den her snak om økonomi er simpelt fordi jeg vil anser det for stor
luxus og for dyrt med en ADSL forbindelse til mit behov, og nej ISDN er
ikke et brugbart alternativt.

Fra : Jesper Raabjerg Lars~

Dato : 19-09-02 22:19

> [...]
> imellem mig og den nabo som jeg vil dele forbindelse med, - så ville jeg
> jo bare trække en ledning. Der er ca. 50 m over til naboen

50 meter i gennem et hus er nok lige ioverkanten, med mindre man har et AP
med en ekstern antenne man så kan sætte op på loftet og "skyde" over
nabohuset.

Ellers kan i vel få lov til at trække et kabel diskret igennem den mellem
liggende have !!

MVH

Jesper

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 20-09-02 11:28

Jesper Raabjerg Larsen <jesper@raabjerg-larsen.dk> wrote:

> [...]
>

> 50 meter i gennem et hus er nok lige ioverkanten, med mindre man har et AP
> med en ekstern antenne man så kan sætte op på loftet og "skyde" over
Husene ligge skråt overfor hinanden og det vil være muligt at lave en
forbindelse hvor sender/modtager kan "se" hinanden.

> Ellers kan i vel få lov til at trække et kabel diskret igennem den mellem
> liggende have !!
Hvis ikke det var for en cykel sti så ville det være en løsning..

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-09-02 09:27

boll@image.dk (Per Boll Jørgensen) crashed Echelon writing

> Jeg overvejer at dele en ADSL forbindelse med min nabo over et trådløst
> netværk, er det praktisk muligt og er det lovligt at flere husstande
> bruger den samme ADSL forbindelse. Hvad skal man evt. købe .....

Det lovlige skal du tjekke med din internetudbyder.

I tidernes morgen (2000-2001) var det forbudt at dele sin ADSL med andre
udenfor husstanden hos CC og TDC. Det var tilladt hos daværende WOL.

Tiderne har ændret sig og der er kommet flere aktøerer på markedet, så
betingelserne har sikkert også ændret sig.

--
Bjarke Andersen

Fra : Torben B. Haagh

Dato : 17-09-02 09:58

Jeg ved ikke om det er praktisk muligt, men Netgear har nogle OK og billige
produkter. Jeg har selv kig på en MR314 Access Point med 4 port switch og
NAT. Den koster 1368 Kr. hos X-data.

Torben