´maine coon hjemmeside
Fra : Rollike

Dato : 16-09-02 21:50

Hejsa!!!

Ja ja.. i har sikkert set dette link til hudløshed.. Men jeg synes altså
lige at jeg ville gentage det endnu en gang!

Jeg kan se at der er kommet nye maine coon ejere til *S* (som måske ikke
kender linket, bortset fra at jeg postede det for to dage siden også *G*)

Nå men det er altså ret sjovt at man kan sidde og finde forfædre til sine
katte...

Så jeg ville bare lige opfordre alle til at sende en kopi af deres stamtavle
ind til databasen... Jeg synes altså det er et godt initiativ! *S*

http://www.tdb.uu.se/cgi-bin/MCO

Mange hilsner
Mette (som lover at hun vil prøve ikke at spamme listen mere i denne uge
*G*)

Nå Cæsar ville lige prale lidt.. nu har hans billede to gange været i Maine
coon klubbens blad... Ja.. lidt fotomodel er man vel altid! *S*

--
Nyt Slankehold starter i Frederikshavn i oktober
http://www.valo.dk/slankehold.htm

Fra : marianne hellemose

Dato : 17-09-02 07:22

Mette skrev
<Så jeg ville bare lige opfordre alle til at sende en kopi af deres
stamtavle ind til databasen... Jeg synes altså det er et godt initiativ!
*S*>

Jeg har ikke Mc'ere men vil tilslutte mig Mette's opfordring, en database
er kun så god som MC-opdrættere/ejere gør den til, jo flere katte der er i
jo bedre. Jeg er mindst en gang ugenlig en tur forbi somali-
databasen, det er så spændende, men det er også
opdrættere over hele verden der sender oplysninger.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Rollike

Dato : 18-09-02 06:29

> Jeg har ikke Mc'ere men vil tilslutte mig Mette's opfordring, en database
> er kun så god som MC-opdrættere/ejere gør den til, jo flere katte der er i
jo bedre.

Jepper.. og nu kan jeg se at hun lige har opdateret siden.... så cæsar er
blevet tilføjet skulle nogen have lyst til at se hanst stamtavle så er kan
man søge på 01-097 så kommer hans stamtavle frem *S*
Jeg blev meget glad da jeg så at han kun er 8,91% indavlet *S* Nogle af
kattene er jo helt op til 30% indavlet *S*

Jeg er mindst en gang ugenlig en tur forbi somali-
> databasen, det er så spændende, men det er også
> opdrættere over hele verden der sender oplysninger.

Jeg havde slet ikke spekuleret i at der var andre databaser som denne... *S*

Er der det for de fleste racer? i så fald synes jeg da de skal tilføjes på
vores hjemmeside.... evt. under avl... hvad siger i andre? *S* eller måske
under bestemte racer?

MVH Mette (som gerne vil tilføje dem men ikke lige ved hvor)

Fra : Pil

Dato : 23-09-02 12:18

Rollike wrote:

> [...]
> Jeg blev meget glad da jeg så at han kun er 8,91% indavlet *S* Nogle af
> kattene er jo helt op til 30% indavlet *S*

En indavlskoefficient alene er ikke nødvendigvis et særligt nyttigt
værktøj, og en kat med en lav indavlskoefficient er ikke nødvendigvis
"bedre" end en kat med en høj koefficient. En indavlskoefficient er blot
et udtryk for sandsynligheden for at katten er (eller kan være)
homozygot på forskellige gener. Og her giver det sig selv at katten
gerne skulle være homozygot for ønskede egenskaber, men helst ikke for
uønskede egenskaber. Kort sagt: det handler ikke så meget om hvor
indavlet katten er, men om hvor målrettet og gennemtænkt avlen bag den
har været, herunder fx. hvor omhyggelig selektion der har været udøvet.

Og da Cæsar endnu ikke kan spores til foundation - der mangler faktisk
25% af hans aner - er tallet 8,91 heller ikke særligt nøjagtigt. Det kan
være at det bliver meget højere når hullerne i stamtavlen bliver fyldt
ud - det kan også være at det ikke bliver nævneværdigt højere. Men
indtil stamtavlen er komplet, kan tallene ikke bruges til så meget.

VH

Pil