Fjerne gammel bundmaling
Fra : Henrik Henriksen

Dato : 16-09-02 19:55

Efter 10 år med bundmaling hvert år er der ved at være bygget et pænt lag op
der er begyndt at skalle flere steder. Bunden er ikke så jævn og glat mere
som den gerne skulle være. Planen er at alle lagene skal af til efteråret og
der skal begyndes forfra med epoxy primer, hardracing og Mille. Hvordan får
man lettest den gamle maling af? Der er mange forslag og meninger. Jeg er
blevet præsenteret for: mekanisk fjernelse med skraber, påsmøring af
malingsfjerner (dyrt) med efterfølgende skrabning/vaskning , påsmøring af en
blanding af kautisk soda og tapetklister med efterfølgende højtryksspuling
(billigt men ætsende), påsmøring af brun sæbe og pålægning af køkkenfilm -
efter et døgn skulle man kunne skylle/skrabe malingen af.

Er der nogen der har erfaringen med en eller flere af metoderne eller måske
har en endnu bedre løsning?

venlig hilsen

Henrik Henriksen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 16-09-02 21:16

"Henrik Henriksen" <henriksen@po.ia.dk> wrote in message

--- snip ---

> Er der nogen der har erfaringen med en eller flere af metoderne eller
måske
> har en endnu bedre løsning?

Hvis du har råd, kan du få en *erfaren* sandblæsermand til at svirpe bunden,
så du kommer nede til sidste lag.

Fra : John Hilt

Dato : 27-09-02 12:35

G'day all!
On Mon, 16 Sep 2002 20:54:45 +0200 Henrik Henriksen wrote:

>Hvordan får man lettest den gamle maling af?

Rigelig med vand og en 3M Scotch-Brite grilbørste.

--

_/_/_/ -=jh=-

OE-QuoteFix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Fra : Lars Bonde

Dato : 28-09-02 00:22

jeg her brugt en Bosch PSE 150 elskraber. En weekend og man er klar til
primer. den ødelægger ikke ikke noget. Husk maske.
Lars

Fra : Sailor

Dato : 28-09-02 23:30

"Henrik Henriksen" skrev d. 16-09-02 19:55 dette indlæg :
> [...]
mere
> som den gerne skulle være. Planen er at alle lagene skal af til

Hej Henrik

En af mine gode sejlervenner brugte sidste år en god tyk grød af
kaustisk soda som han smurte bunden ind i og lod sidde et godt stykke
tid. Han fortæller, at det derefter var som at trække tyggegummi af og
resultatet blev meget fint.
Jeg har sakset en opskrift fra råd om afsyring af møbler og det kan nok
også fint bruges til bundmaling:
Sådan gør du
1. Rør 500 gram kaustisk soda op i 2 liter vand 2. Rør lidt efter lidt
tapetklister op i 2 liter vand, indtil du får en grødagtig substans 3.
Rør tapetklister-blandingen i den kaustiske soda-blanding 4. Smør møblet
ind i blandingen 5. Dæk til med plastik 6. Vent til malingen begynder at
boble 7. Når overfladen bobler på møblet, skrubber du malingen af med
skurebørsten eller en spartel 8. Skyl grundigt af med rent vand 9.
Neutralisér med en 5% eddikesyreopløsning (1 liter vand tilsættes 0,5
deciliter eddikesyre) 10. Tør derefter møblet af med en 1%
eddikesyreopløsning (1 liter vand tilsættes 0,1 deciliter eddikesyre)
11. Tør efter med en klud opvredet i rent vand 12. Lad møblet tørre 13.
Slib ned med sandpapir

Bortset fra at der står møbler agter jeg at bruge det på bunden af min
egen båd når den kommer på land.

Bedste hilsener
Sailor

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Andersen

Dato : 01-10-02 09:30

> Bortset fra at der står møbler agter jeg at bruge det på bunden af min

> egen båd når den kommer på land.

> Bedste hilsener

> Sailor

Hej Sailor

Det kunne være spændende at høre, hvordan dit projekt forløber, når du får
båden på land. Gider du have besvær med at informere os i gruppen?

I bund og grund er dit forslag vel det samme som at anvende brun sæbe. Jeg
formoder dog, at den er mere skrap.

Held og lykke med projektet.

Mvh

Erik

Fra : Jens Skov

Dato : 01-10-02 12:00

jeg kan kun sige at en bekendt til undertegnede har anvendt det (kaustisk
soda)med succes på en X-95
mvh jens skov

Fra : Sailor

Dato : 02-10-02 06:55

Hej Erik

Jeg skal nok sende en situationsrapport når jeg kommer så langt-

mvh
Sailor

http://www.kandu.dk/