ISDN router + ADSL router på samme netværk
Fra : Henrik Høy

Dato : 16-09-02 18:42

Goddag.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med følgende problem stilling.

Vi har en Shiva Accessport ISDN router som hidtil er blevet brugt til at
ringe op til en terminalserver + til internettet.

I en overgangsperiode er det meningen at vi fortsat skal connecte til
terminalserveren via isdn routeren, og så bruge en adsl router til
internettet.

Er dette muligt, og i så fald hvordan.

Arbejdspladserne kører w2k-dk, og adsl linjen er en proaccess linje med
en vigor2300 router tilkoblet.

På forhånd tak

Henrik

Fra : Torben Bon

Dato : 16-09-02 19:34

Henrik Høy <henrik@hoey.dk> wrote in

> Er dette muligt, og i så fald hvordan.

Ja det er nok også muligt for dig. Jeg kan fortælle hvordan jeg gjorde med
en ZyXel ISDN router som forstsat skulle kunne køre NetCAPI (altså ringe op
både analogt og ISDN gennem netværket).
Jeg disablede DHCP serveren i routeren og ændrede dens IP range fra
192.168.1.1 til 192.168.1.34 og så kørte det hele videre, dog med den
undtagelse at internet kørte gennem Proaccess ADSL routeren samtidig med at
man kan faxe og kalde op via ISDN. Smart ikke.

Torben Bon
Email: (fjern underscore i mailadressen)

Fra : Henrik Høy

Dato : 16-09-02 20:08

In article <Xns928BD1334FDFBtorbenbon@130.225.247.90>,
torben_@bon_bon.net says...
> [...]
> undtagelse at internet kørte gennem Proaccess ADSL routeren samtidig med at
> man kan faxe og kalde op via ISDN. Smart ikke.

Det lyder enkelt, men hvordan ved systemet at det skal bruge den ene
router til det ene og den anden router til det andet.

Mvh

Henrik

Fra : Torben Bon

Dato : 16-09-02 21:45

> Det lyder enkelt, men hvordan ved systemet at det skal bruge den ene
> router til det ene og den anden router til det andet.

DHCP serveren i ADSL routeren holder rede på IP adresserne til internet, og
ISDN routeren har fået en fast IP som en DCP router på PC-en via en angivet
port, bruger til NetCAPI. Men jeg ved ikke hvordan lige præcis din router
skal sættes op, og hvilket software producenten har udviklet til den.

Fra : Rene

Dato : 18-09-02 08:53

Henrik Høy <henrik@hoey.dk> wrote in

Hej Henrik.

> Det lyder enkelt, men hvordan ved systemet at det skal bruge den ene
> router til det ene og den anden router til det andet.

Vi har igennem længere tid kørt med den samme løsning her. Dog med en Cisco
761 ISDN router og en Speedstream 2601 router til ADSL linien.

Du skal som det er blevet skrevet i et andet indlæg, ganske rigtigt give
routerne hver sin IP på dit LAN. ADSL routeren er så den der skal sættes op
som default gateway, så al internet trafik går via den.

I opsætningen af terminalserver klienten er der blevet indtastet den IP som
den skal ringe op til. Du skal så have fortalt hver enkelt arbejdsstation
at trafik til den IP (eller det net) skal routes via din ISDN router. Så
vil trafiken til terminalserveren fortsat gå via ISDN routeren.

F.eks. ADSL router 192.168.1.1 og ISDN router 192.168.1.2.

Default route vil så være 192.168.1.1.

Lad os sige at den IP som terminalserverklienten kalder op til er
10.30.20.10.

Du skal så have fortalt dit system at 10.30.20.0 nettet skal gå via
192.168.1.2.

Nu har vi WIN98 maskiner her, så jeg ved ikke hvordan man gør det i
WIN2000. Men den kommando vi har brugt er:

route add 10.30.20.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.2

Denne kommando er lagt i en bat fil, som køres hver gang maskinen booter.

I WIN2000 tror jeg nok at man kan lægge en route permanent ind i systemet,
men jeg ved ikke hvordan.

Men det er den måde vi har kørt det på gennem længere tid. Vi er nu gået
over til at køre det hele via vores ADSL linie.

Håber at ovenstående kan hjælpe.

Mvh. René

Fra : Henrik Høy

Dato : 18-09-02 16:44

In article <Xns928D647438133nospamteledk@193.88.15.201>, nospam@tele.dk
says...

[cut]
> Men det er den måde vi har kørt det på gennem længere tid. Vi er nu gået
> over til at køre det hele via vores ADSL linie.
>
> Håber at ovenstående kan hjælpe.
>
> Mvh. René

Det lykkedes for os at få det til at kører i går eftermiddags

Og det var netop via route commandoen.

Men ellers tak for hjælpen.

Mvh

Henrik