kørekort???
Fra : Kasper Leed

Dato : 16-09-02 16:51

mig og min svigerfar har tænkt på at købe en motor båd så vi kan komme
længer ud fra kysten når vi er ude og fiske. men der er ingen af os der har
et kørekort til sådan en tingest. så her er mit spørgsmål. er der nogle der
ved hvor man kan få sådan et.

vi var ved pøt stranby i weekend der var kun et par undermåler og der var
intet ved juliminde.ikke for os ihvertfald.

Fra : olufi

Dato : 16-09-02 19:03

"Kasper Leed" skrev d. 16-09-02 16:51 dette indlæg :
> [...]
> intet ved juliminde.ikke for os ihvertfald.
> Hej Kasper. Jeg kan andbefale dig og din svigerfar, at tage det på
aftenskole.AOF. afholder sådan kurser.God fornøjelse.olufi

http://www.kandu.dk/

Fra : 7C

Dato : 17-09-02 18:10

Hej Kasper

Jeg fandt følgende på nettet:

Ring til Søfartsstyrelsen på tlf. 39 17 44 00 og få oplyst, hvor der
afholdes kurser i og prøver til det nye speedbådskørekort. Eller check det
på styrelsens hjemmeside www.sofartsstyrelsen.dk

Vh.
Søren
Silkeborg

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-09-02 20:59

I stedet for at tage "kørekortet" ku du jo også overveje at tage
"duelighedstegnet for lystsejlere". Det giver samme ret til at føre motorbåd
+ lidt mere, og kan også tages på 1 sæson`s aftenskole. Ulempen er et lidt
større pensum samt måske deraf lidt større dumpe-risiko, fordelen, at du
faktisk lærer at færdes på vandet uden at være til fare for hverken dig selv
eller andre. Hvis du køber en større båd + motor, så bliver du faktisk
udover lystfisker også motorsejler, og selvom du opfatter dig som
lystfisker, så er sejleriet jo det, der ikke må gå galt. Ærlig talt, når man
færdes jævnligt i et ret befærdet farvand, så møder man en del sejlere der
sku være blevet hjemme, og de der ikke opfatter sig selv som sejlere, men
f.eks. kun som lystfiskere, de er sku de værste. ( Næ - fars drenge på 17 i
en helvedes stor Bayliner med tre topløse tøser på bagsædet, er værre
-) ). Bortset fra det, du kan køre en pænt stor jolle, f.eks. 18 fod /
under 40 HK uden kørekort, det er da en pæn del, jeg ville til en hver tid
anbefale dig en stor jolle og en lille motor frem for det modsatte, ( ikke
at jeg ville anbefale det - man kan fint drukne fra både en 12`fods og en
20`fods hvis man ikke ved hvad man laver, tvunget undervisning på den front
er et af de offentlige påbud jeg fint kan se nytten af.) Husk også kørekort
til traileren, politiet er helt vilde med at stoppe store hængere.
MVH Niels

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 17-09-02 21:49

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@tdcadsl.dk> wrote in message
> I stedet for at tage "kørekortet" ku du jo også overveje at tage
> "duelighedstegnet for lystsejlere".

Jeg kan kun være 100% enig i det, Niels skriver. Du får mere glæde af din
tid på vandet når du ved, hvad der foregår, og du bliver helt sikkert bedre
til at føre din båd.

Desværre ser man mange lystfiskere der tilsyneladende ikke kender
søvejsreglerne, og sikkerhed til søs.

Jeg vil anbefale at du opsøger din lokale sejlklub - mange klubber har
undervisning til duelighedsprøven ('tørsejlads') om vinteren.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 18-09-02 07:33

JEg kan også anbefale duelighedsprøven. Det er faktisk næsten ingen der
dumper til den. Der er lidt mere teori om lanterner og navigation, men det
kan komme dig til gavn senere. Desuden er det nemmere at leje både med
kortet, og mange forsikringsselskaber giver lavere præmie.

Ja ring til sejlklubben. Der er mange der laver både duelighedskort og
motorbådskort.

Erik Breum Petersen, både lystfisker og sejler

Summerthur, Sailfish 18, Assens