Pension på Fyn??? Eller hvad?
Fra : TH

Dato : 16-09-02 12:41

Hej,

PROBLEM!
Jeg skal på ferie i sommerhus i 1 uge. Min kat er "ude"-kat, dvs render frit
udenfor. Jeg har 3 muligheder:

1. Kattepension
2. Katten med på ferie.
3. Katten bliver hjemme

ad 1)
Er der nogen der kender en pension på Fyn som de kan anbefale? Det behøves
vist ikke at blive sagt i denne NG, men katten er mit eet og alt, og skal
have ordentligt forhold og det skal være mennesker der går højere op i
kattens ve og vel end pengene...(De er iøvrigt underordnet i denne
sammenhæng).

ad 2)
Eller jeg kunne tage den med? Det er et sommerhus ved stranden, sådan lidt
"for sig selv"...er det synd at tage katten med? Her har jeg så 2 yderligere
muligheder: Enten kan den gå frit...men kan den finde tilbage til
sommerhuset mon? Eller jeg kan købe en kattesnor :)
Hvad synes I? Nogen der har erfaringer med dette?

ad 3)
Katten bliver hjemme...MEN jeg stoler desværre ikke 100% på nogen af
naboerne da vi er nye i kvarteret...Så den kan ikke få besøg hver dag. Det
er ikke en mulighed at lade en dør stå åben mens vi ikke er hjemme, hvorfor
den SKAL være indenfor hele ugen. Umiddelbart er jeg ikke glad for denne
mulighed, men hvad siger I?

Alle tanker er velkomne.

Mvh
TH

Fra : goofy

Dato : 16-09-02 12:55

Hej
Her er lidt addresser - kender dog intet til dem

http://www.catcity.dk/kattepension.htm

"TH"
Staupudevej 24
5240 Odense NØ
Tlf. 66 10 40 20
E-mail: holmenspension@mail.tele.dk

Steen

Fra : Signe Sørensen

Dato : 16-09-02 13:06

Hejsa

Det er en svær beslutning når man skal på ferie, og har dyr.

Men jeg kan anbefale dyrehotellet, du kan se meget mere om dem på
deres hjemmeside www.dyrehotellet.dk ....

Håber du finder en løsning så både dig og missen kan få en god ferie
:)

Hilsen signe

Fra : Elwarth

Dato : 16-09-02 14:05

Hej!
Jeg tror, jeg ville tage katten med, når det er et sommerhus. Men det er nok
ikke en god idé at lade den løbe frit, som du selv er inde på, så tror jeg
meget nemt, at den kunne blive væk. Så tag en sele med, så den kan komme med
ud i haven og ellers lad den være inde.
Det dur under alle omstændigheder ikke at lade den være alene hjemme, når
der ikke kan komme nogen mindst en gang om dagen. Det står simpelthen i
dyreværnsloven, at alle dyr skal tilses mindst en gang i døgnet.
Kattepension er absolut også en mulighed, men her kan jeg ikke hjælpe, jeg
har aldrig selv prøvet det.
Håber, du kan bruge mit svar.

Venligst
Dorthe

Fra : Ragna Skott

Dato : 16-09-02 20:01

Hej!

Vi har lige været på en uges ferie i sommerhus, og vi havde vores kat med.
Han plejer at gå frit i en indhegnet have om dagen (vi er hjemme hos ham!),
og i den varme tid var han kun inde få minutter ad gangen i løbet af dagen
for at spise lidt.
For os var der ingen tvivl om, at han ville have bedre af at komme med end
at blive passet i en pension, hvor hans bevægelsesfrihed uvægerligt ville
være mere indskrænket end i et sommerhus.
Vi lod ham ikke komme ud, da vi ikke har lært ham at gå i sele, og vi ikke
havde nerver til at lade ham komme ud på fri fod et fremmed sted.
Heldigvis blev han ikke frustreret over den manglende frihed, men brugte i
stedet meget tid på at udforske de ukendte rum i huset, og han genindførte
sine fræseture, som han dyrkede, mens han var indekat i vinter (de første
fem måneder hos os, fordi han var syg, da vi fik ham). Fræseturene var
ellers blevet flyttet udendørs, efter at han var blevet havekat.
For at gøre ham hurtigere fortrolig med det nye sted købte vi Feliway hos
dyrlægen, af den slags, som sættes til en stikkontakt. Det første, vi gjorde
ved ankomsten, var at sætte transportkassen ind i stuen, tænde for
Feliway'en og efter at tingene var kommet ind og døren forsvarligt lukket,
lukkede vi ham ud. I begyndelsen var hans ben noget kortere end ellers, men
efter et par minutter sejrede nysgerrigheden, og han begyndte udforskningen
af stedet.
Det største problem er at sørge for, at katten aldrig får lejlighed til at
stikke af, så det er nok en løsning, der egner sig bedst for en familie med
store og forhåbentlig ansvarlige børn, ikke så godt hvor der er småbørn, der
løber ud og ind hele tiden. Man kan ikke bare have terassedøren åben, hvis
man ikke har lært katten at gå i sele, så det begrænser familiens
udfoldelsesmuligheder.
For os var det en god løsning, som vi også har prøvet før med vores gamle
hunkat. Hun var rædselsslagen i flere timer første gang, hun var med, men de
næste to ganges ferie tog hun i stiv pote. Det var hendes rædsel, der fik os
til at bruge Feliway denne gang. Man lærer meget her i NG'en!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : TH

Dato : 16-09-02 21:51

Hej,

> til at bruge Feliway denne gang. Man lærer meget her i NG'en!

Hvad er Feliway??

/TH

Fra : Jette

Dato : 16-09-02 22:20

"TH" skrev:
> Hvad er Feliway??

Det kan du læse alt om her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=39

Mvh. Jette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-09-02 23:47

Hej
Vi har også haft kattene med i sommerhus - men vores er indekatte, så
der var slet ingen tvivl - det var de osse i sommerhuset. En løs kat i
et område hverken katten eller vi kendte og som vi skulle forlade efter
en uge - nej tak!
Vi bevæbnede os med en masse små puder og lammeskind hjemmefra, som
blev strøet rundt i det fremmede hus, vi havde et lille kradsetræ med,
deres yndlings soveplads og bakke, grus og mad - og Feliway, der blev
sprayet over hele huset fra start. Og det gik fint. Efter et par timer
var damerne så trygge at de kunne tage en lur - og det skal jo siges at
de lige var blevet transporteret i 1 1/2 time i bil - det hader de -
og var nervøse over vores pakken derhjemme dagene før. Næste dag
opførte de sig som om de havde boet der altid. Og vi slap for dårlig
samvittighed og spekulationer. Så alt i alt - en god oplevelse

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Helle Knudsen

Dato : 16-09-02 20:18

Hej

Hvis du beslutter dig for pension kan jeg anbefale Kattens Værn Odense. De
har en pension som er ganske glimrende og mere kattekyndige pension finder
du næppe på fyn, da man kan sige at deres viden kommer jo af det daglige
arbejde med de hjemløse katte... og jeg ved at de netop har en pension for
at tjene lidt ekstra som bruges i internatet... og så gør man en god gerning
oven i købet... Det skal lige siges at det er et par år siden at jeg sidst
har besøgt dem... men det er samme ledelse og mon så ikke at tingene bliver
kørt på sammen måde endnu...

Kattens Værn Odense
Nr. Lyndelse Vej 2 , Højby
5260 Odense S