Genstridig printer!
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 22-02-01 11:36

Da jeg netop ville skrive ud for første gang efter at computeren var
'genoplivet', ville Laser Writer 300 ikke skrive!
Det viste sig, at printeren 'stod' på modemporten, så jeg ville flytte
den til printerporten - men det kunne jeg ikke umiddelbart, da AppleTalk
var aktiv.
Jeg deaktiverede så AT (trods diverse advarsler/formaninger!) og
flyttede printeren til printerporten: Den ville stadig ikke skrive!
Tilbage og kigge i 'vælger' - ganske rigigt: Modemport igen!
I fjerde forsøg er det nu omsider lykkedes: Nu kan jeg skrive ud, og
printeren 'bliver stående', hvor den skal - men hvad har årsagen mon
været??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-02-01 12:31

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> I fjerde forsøg er det nu omsider lykkedes: Nu kan jeg skrive ud, og
> printeren 'bliver stående', hvor den skal - men hvad har årsagen mon

Problemet kan være at det slet ikke er så let at gøre AppleTalk passiv.
Se fx.:
http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n24346
eller:
http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n30168
og måske er også:
http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n17695
relevant.

v.h.
Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-01 01:34

Hej Hans

Det skyldes sandsynligvis en ødelagt Apple Talk indstilling. Jeg har ofte
haft det problem på min gamle PM 7200 og på en LC 630 - også med en
Laserwriter 300. Så var det bare at fjerne indstillingsfilen. Åbne AT
kontrolpanelet og sætte den til 'modem', gemme ændringer og gå i vælger og
kontrollere, at printer stod til 'Printerport'.

mvh. Erik Richard

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> I fjerde forsøg er det nu omsider lykkedes: Nu kan jeg skrive ud, og
> printeren 'bliver stående', hvor den skal - men hvad har årsagen mon

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-02-01 14:52

> [...]
> kontrolpanelet og sætte den til 'modem', gemme ændringer og gå i vælger og
> kontrollere, at printer stod til 'Printerport'.

Hej Erik Richard!

Tak for hjælpen!
Nu virker det helt som før - men situationen kunne jo opstå igen?
Da jeg imidlertid aldrig har brugt AT - og næppe nogensinde kommer til
det - vil jeg sikkert snarere 'likvidere' den, hvis den en anden gang
volder problemer!!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-01 15:30

> [...]

> Da jeg imidlertid aldrig har brugt AT - og næppe nogensinde kommer til
> det - vil jeg sikkert snarere 'likvidere' den, hvis den en anden gang

Hvis du mener: at du vil slette kontrolpanelet er det er _overordenlig_
dårlig ide!
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-02-01 20:51

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Hvis du mener: at du vil slette kontrolpanelet er det er _overordenlig_
> dårlig ide!

Tak for advarslen - jeg har heldigvis ikke gjort noget endnu!
Men hvilket 'kontrolpanel' tænker du forresten på??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-01 21:03

> Tak for advarslen - jeg har heldigvis ikke gjort noget endnu!
> Men hvilket 'kontrolpanel' tænker du forresten på??

"Appletalk"

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-02-01 21:40

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> "Appletalk"

Alt hvad jeg finder vedr. AT (OS 7.6.1) er:

HD : Systemmappe : Indstillinger : AppleTalk Preferences (8k)
HD : Systemmappe : Udvidelser : Open Tpt AppleTalk Library (476k)
HD : Systemmappe : Udvidelser : OpenTptAppleTalkLib (59k)

???

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-01 01:02

> [...]

> HD : Systemmappe : Udvidelser : Open Tpt AppleTalk Library (476k)
> HD : Systemmappe : Udvidelser : OpenTptAppleTalkLib (59k)

Kig i mappen kontrolpaneler...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-01 01:22

Hej Hans

Det kan godt forklare alle dine problemer....

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> HD : Systemmappe : Udvidelser : Open Tpt AppleTalk Library (476k)
> HD : Systemmappe : Udvidelser : OpenTptAppleTalkLib (59k)

Her mangler du: HD: Systemmappe: Kontrolpaneler: AppleTalk

Brug TomeViewer og træk den ud fra systemsoftwaren på din system CD og læg
den i mappen Kontrolpaneler. Genstart og åbn så kontrolpanelet og sæt den
til 'Modemport', - luk og gem ændringer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-02-01 18:02

> [...]
> den i mappen Kontrolpaneler. Genstart og åbn så kontrolpanelet og sæt den
> til 'Modemport', - luk og gem ændringer.

Tak for svarene, men nu *har* jeg ikke lige TomeViewer ved hånden!
Til gengæld har jeg heller ikke nogen (akutte) problemer!!
Men det undrer mig alligevel, *hvordan* AT kan være 'fordampet'?
Jeg har i hvert tilfælde intet gjort for at blive af med den!!
Kan I forresten ikke lige forklare mig, hvorfor manglende AT skulle være
et problem, hvis man ikke benytter nerværk el. lign.??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 04:13

Hej Hans

Meget kort sagt... Den styrer brugen af dine serielle porte + evt.
Ethernetud-/indgang. - Med andre ord, - den sørger netop for, at der ikke sker
forvekslinger mellem tilsluttede enheder og div. porte.

mvh. Erik Richard

PS. Hvis du vil ha' TomeViewer, så send blot en mail off-list.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-02-01 13:20

> [...]
> Ethernetud-/indgang. - Med andre ord, - den sørger netop for, at der ikke sker
> forvekslinger mellem tilsluttede enheder og div. porte.

Som sagt har jeg nu geninstalleret AT kontrolpanel m.v. - men da jeg
d.d. skulle udskrive for første gang, forløb det nu ikke helt uden
problemer!:

Først ville 'vælger' kun nølende gøre AT passiv (selv om kontrolpanelet
'stod' på 'passiv') - dernæst ville den partout have printeren
tilsluttet via modemporten!
En overgang ville computeren kun løse én printeropgave - når jeg
forsøgte at udskrive igen, påstod den, at 'serielporten er optaget af et
andet program' - så jeg måtte faktisk *genstarte* for overhovedet at få
udskrevet noget! (Var det forresten ikke et lignende problem, Henrik
Münster for nylig berettede om?)

Nu virker det vist (ret) OK - det ser dog ud til, at 'vælger' absolut
foretrækker 'udskrivning i baggrund' (hvilket jeg _ikke_ gør!), så det
må jeg åbenbart ind og rette hver gang?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-01 00:30

> [...]

> program' - så jeg måtte faktisk *genstarte* for overhovedet at få
> udskrevet noget! (Var det forresten ikke et lignende problem, Henrik

Nej, det var det modsatte. Når jeg havde skrevet ud på min Epson
printer, kunne jeg ikke ringe op til min Internet-udbyder, og det aktive
program frøs i forsøget.
Nu kan jeg snart ikke holde rede i alle de problemer, du har med
din computer. Har du prøvet at gøre noget drastisk som f.eks. at
geninstallere et helt nyt styresystem evt. efter en formatering af
harddisken? Det har nogle gange hjulpet mig, hvis jeg havde underlige
problemer, men det er et stort arbejde. Naturligvis skal du udelukke
hardwareproblemer som f.eks. et defekt batteri først. Du har så vidt jeg
kan se en masse problemer med maskinen, og det er vel næppe nogen
fornøjelse at bruge den. Noget må der gøres, men jeg ved snart ikke,
hvad jeg ellers kan finde på. Hvor langt er der ned fra vinduet i det
rum, hvor computeren står?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-03-01 11:38

> Nej, det var det modsatte. Når jeg havde skrevet ud på min Epson
> printer, kunne jeg ikke ringe op til min Internet-udbyder, og det aktive
> program frøs i forsøget.

OK, jeg havde ikke læst det hele - faktisk havde jeg snarere hæftet mig
ved beskrivelsen af din modus operandi*) (i kælderen - lejlighedvis
udprintning til ægtefællen 'upstairs'), som er en næsten minutiøs
gengivelse af mit eget arbejdsmønster!

*) [= 'arbejdsmünster'? - Undskyld, kunne ikke dy mig!]

> Nu kan jeg snart ikke holde rede i alle de problemer, du har med
> din computer.

Så alvorligt ser jeg nu ikke på det - i det store og hele er jeg faktisk
jævnt _godt_ tilfreds! Men jeg er også *nysgerrig* efter at vide, hvad
diverse uregelmæssigheder 'bunder i' - og jeg erkender, at mit eget
'systemkendskab' er langt mere begrænset og sporadisk, end tilfældet er
for mange andre her i gruppen. Så derfor lægger jeg måske flere
småproblemer/uregelmæssigheder/'aha-oplevelser' frem, end andre ville
gøre?

> Har du prøvet at gøre noget drastisk som f.eks. at
> geninstallere et helt nyt styresystem evt. efter en formatering af
> harddisken?

Uha da! Det er især manglende back-up, der normalt afholder mig fra
noget sådant (HD omformatering, altså). I de fire år, jeg har haft
Mac'en har jeg gjort det to gange - som en absolut sidste udvej!
Og selv om jeg forsøger at opbevare mest muligt på disketter, tager det
mig hver gang umådelig lang tid at få 'genindsamlet' den software, jeg
uundgåeligt mister i f.m. operationen!

> Naturligvis skal du udelukke
> hardwareproblemer som f.eks. et defekt batteri først.

Batteriet er netop skiftet!

> Du har så vidt jeg
> kan se en masse problemer med maskinen, og det er vel næppe nogen
> fornøjelse at bruge den.

Jo - sør'me!

> Noget må der gøres,

Ja, jeg må sikkert bestræbe mig på ikke så ofte at råbe MAYDAY! ;-/

> men jeg ved snart ikke,
> hvad jeg ellers kan finde på. Hvor langt er der ned fra vinduet i det
> rum, hvor computeren står?

Øhh...der fik du mig!???
Som du vil forstå, sidder jeg også i kælderen - computeren selv befinder
sig vel en lille meter under det omgivende terræn, skærmen og mit hoved
er i niveau med terrænet, og underkanten af vinduet er 20 - 30 cm over
terræn.
Men hvad pokker har det med sagen at gøre??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-01 12:48

In article <1epl8e0.wad5ie10k0v15N%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> Men hvad pokker har det med sagen at gøre?

Du kunne jo undersøge om Newtons love også galdt for computere.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-03-01 22:34

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Du kunne jo undersøge om Newtons love også galdt for computere.

Nej, sådanne nedrige tanker nægter jeg simpelthen at tillægge dr.
Monster - han kan da vel i øvrigt heller ikke helt have glemt sit
_lægeløfte_!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-01 22:53

In article <1epm356.genipk17vsh5gN%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> Nej, sådanne nedrige tanker nægter jeg simpelthen at tillægge dr.
> Monster - han kan da vel i øvrigt heller ikke helt have glemt sit
> _lægeløfte_!?

Du mener at en mand der er i besiddelse af "lange nåle til at tømme
bylder inde i folk", kan være i besiddelse af moral?

I øvrigt synes jeg godt at man kan stave en så velformuleret* mands navn
korrekt.

* Ja, jeg har det særdeles godt med at blive skamrost

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-03-01 10:36

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:
> I øvrigt synes jeg godt at man kan stave en så velformuleret* mands navn
> korrekt.

Uha, ja - skal aldrig ske mere!

(Men jeg er altså meget sensibel på min Mac's vegne!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-03-01 11:33

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Nej, sådanne nedrige tanker nægter jeg simpelthen at tillægge dr.
> Monster - han kan da vel i øvrigt heller ikke helt have glemt sit
> _lægeløfte_!?

I den forbindelse vil det måske interessere dig, at der netop er
startet en tråd, der hedder "Fly simulator"
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 03-03-01 00:33

> I den forbindelse vil det måske interessere dig, at der netop er
> startet en tråd, der hedder "Fly simulator"

Ja, mon ikke?
Dog lidt afhængigt af, om den er dansk- eller engelsksproget!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-03-01 12:51

In article <1epk5eb.mw059h1nggateN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nej, det var det modsatte. Når jeg havde skrevet ud på min Epson
> printer, kunne jeg ikke ringe op til min Internet-udbyder, og det aktive
> program frøs i forsøget.

Kom lige i tanke om:

Jeg løste problemet med Epson printeren på arbejdet ved at fjerne *alt*
der har med Epson at gøre fra HD'en, genopbygge skrivebordet, og så
geninstallere softwaren i seneste version.

Det kunne være du skulle prøve noget lignende.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 25-02-01 04:18

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 04:18

Hej Martin

Hm, den er altid blevet installeret, når jeg har lavet installationer, - og det
lige siden System 7.1/7.1.3.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 25-02-01 22:53

> Hej Martin
>
> Hm, den er altid blevet installeret, når jeg har lavet installationer, -
> og det lige siden System 7.1/7.1.3.

OK - takket være Erik Richard er den nu også installeret hos mig - men
at jeg skulle have 'fravalgt' den, da jeg installerede 7.6.1, har jeg
ingen erindring om? Og forresten: Hvis den overhovedet *kan* 'fravælges'
i f.m. installationen, skulle man da i grunden tro, at systemet kunne
køre tilfredsstillende _uden_ AT???

(Hmm, Erik Richard - MacSOUP brokkede sig faktisk over _liniebredden_ i
den passage, jeg ovenfor citerer fra din artikel!)

--

med venlig hilsen Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-01 14:22

Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:

> Jeg mener ikke, kontrolpanelet "AppleTalk" er en del af system 7.6.1? Det
> skal da installeres separat. (Eller er det kun i system 7.5?)

Det er en del af Opentransport som er standart under 7.6x og nyere.

(mellem fra 7.52 kunne man vælge mellem classic networking og OT, under
tidligere systemer kan OT instaleres på visse maskiner, under 7.6 og
fremefter kan man kun køre med OT)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 25-02-01 15:01

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det er en del af Opentransport som er standart under 7.6x og nyere.

OK, jeg kigger efter det, hvis jeg får fat i omtalte TomeViewer?

> (mellem fra 7.52 kunne man vælge mellem classic networking og OT,....

Ja, jeg mindes noget om en 'Network Selector' (eller noget i den
retning?).

--
med venlig hilsen
Hans