Switch kontra hub ?
Fra : Madsen

Dato : 16-09-02 12:34

Hej

Mit lille hjemmenetværk kører med en 10 Mbit hub.
Ud over PC'erne er en Cisco router koblet på hubben
og giver dermed adgang til Internettet. Forbindelsen
til både router og LAN er 10 Mbit halv duplex.

Kan jeg skifte hubben ud med en switch for at få lidt
mere fart på mit LAN eller vil routeren forhindre dette ?
Eller sagt på en anden måde, kan jeg køre både
10 Mbit halv duplex til routeren og 100 Mbit fuld duplex
på LAN'en igennem den samme switch ?

mvh Madsen

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-09-02 12:51

"Madsen" <madsen@nomail.dk> wrote in message

> Kan jeg skifte hubben ud med en switch for at få lidt
> mere fart på mit LAN eller vil routeren forhindre dette ?

Ja. Du kan sagtens køre med højere hastighed mellem dine maskiner på
lokalnettet. Det vil din router ikke forhindre dig i.
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Madsen

Dato : 16-09-02 13:07

On Mon, 16 Sep 2002 13:50:56 +0200, "Christian Jakobsen"
<paaske@hunters.dk> wrote:

>Ja. Du kan sagtens køre med højere hastighed mellem dine maskiner på
>lokalnettet. Det vil din router ikke forhindre dig i.

Tak for svaret. Det lyder jo godt.

Jeg kom bare i tvivl om det var muligt.
Der er jo kun et netkort i hver PC så de skal jo sådan
set også køre begge hastigheder på samme tid, men
det finder de måske selv ud af.

mvh Madsen

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-09-02 13:20

> Jeg kom bare i tvivl om det var muligt.
> Der er jo kun et netkort i hver PC så de skal jo sådan
> set også køre begge hastigheder på samme tid, men
> det finder de måske selv ud af.

Ja, det er jo, rent nerværksmæssigt, kun ved routeren der er en flaskehals.
Det påvirker ikke hastigheden mellem de andre maskiner.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Madsen

Dato : 16-09-02 13:32

On Mon, 16 Sep 2002 14:19:54 +0200, "Christian Jakobsen"
<paaske@hunters.dk> wrote:

>Ja, det er jo, rent nerværksmæssigt, kun ved routeren der er en flaskehals.
>Det påvirker ikke hastigheden mellem de andre maskiner.

OK, tak. Så er den switch næsten indkøbt.

Og så lige den sidste frågan.

Er det så korrekt forstået at netkortene i de forskellige
PC'ere skal sættes til automatisk konfiguration af hastigheden
og så finder de selv ud af det ? Lige nu står de jo til 10 Kbit
halv duplex.

mvh Madsen

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-09-02 13:56

> [...]
> PC'ere skal sættes til automatisk konfiguration af hastigheden
> og så finder de selv ud af det ? Lige nu står de jo til 10 Kbit

De skal ikke nødvendigvis sættes til automatisk konfiguration, men det kan
være nemmere. Specielt hvis du f.eks. ofte skifter mellem 10 og 100Mbps
netværk

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 14:06

On Mon, 16 Sep 2002 14:56:17 +0200, "Christian Jakobsen"
<paaske@hunters.dk> wrote:

> De skal ikke nødvendigvis sættes til automatisk konfiguration,
> men det kan være nemmere.

Hvis man sætter det fast, skal man gøre det i begge ender.

-A

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-09-02 14:17

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Hvis man sætter det fast, skal man gøre det i begge ender.

Det er da ikke nødvendigt, eller hvad?
Har selv en "billig unmanaged switch". Alligevel kan jeg godt sætte fast
hastighed på maskinerne der er tilsluttet den.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 14:41

On Mon, 16 Sep 2002 15:17:09 +0200, "Christian Jakobsen"
<paaske@hunters.dk> wrote:

> Det er da ikke nødvendigt, eller hvad?

Standarden siger, at hvis et device ser, at den anden ende ikke
køre autoneg, *skal* det gå i 100 Mbps halv duplex. Så hvis man
sætter det fast til 100 Mbps full duplex, så kører den anden ende
100 Mbps half duplex, og man får dårlig performance.

-A

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-09-02 14:47

> [...]
> sætter det fast til 100 Mbps full duplex, så kører den anden ende
> 100 Mbps half duplex, og man får dårlig performance.

Ok, man lærer noget hver dag

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 13:56

On Mon, 16 Sep 2002 14:31:53 +0200, Madsen <madsen@nomail.dk>
wrote:

> PC'ere skal sættes til automatisk konfiguration af hastigheden
> og så finder de selv ud af det ? Lige nu står de jo til 10 Kbit
> halv duplex.

Ofte virker det udmærket med automatisk konfiguration, og hvis
man køber en billig unmanaged switch, har man ikke andre valg-
muligheder. Nogle gange kan man opleve problemer med autoneg, og
det kan kræve, at man sætte *begge ender* fast til hastighed og
duplex.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 13:55

On Mon, 16 Sep 2002 14:06:45 +0200, Madsen <madsen@nomail.dk>
wrote:

> Der er jo kun et netkort i hver PC så de skal jo sådan set
> også køre begge hastigheder på samme tid, men det finder de
> måske selv ud af.

Nej, pc'erne skal ikke køre begge hastigheder på samme tid.
Switchen vil sørge for adaptering mellem de to hastigheder,
primært vha. buffering.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 13:54

On Mon, 16 Sep 2002 13:34:13 +0200, Madsen <madsen@nomail.dk>
wrote:

> Kan jeg skifte hubben ud med en switch for at få lidt
> mere fart på mit LAN eller vil routeren forhindre dette ?

Ja, du kan skifte din hub til en switch. Nej, routeren vil ikke
forhindre dette.

> Eller sagt på en anden måde, kan jeg køre både 10 Mbit halv
> duplex til routeren og 100 Mbit fuld duplex på LAN'en igennem
> den samme switch ?

Ja, det er en af fordelene ved en 10/100 switch.

-A

Fra : Madsen

Dato : 16-09-02 16:07

Hej

Tak til alle eksperterne for de gode og oplysende
svar på mine spørgsmål.

Jeg vil straks ile ud og anskaffe mig en switch.

mvh Madsen