Skærme
Fijala 3554
Skærmopløsning
Fra : Henrik

Dato : 16-09-02 11:33

Hej

Jeg har en Omnibook 6100 og den kan jeg ikke skifte skørmopløsning på, dvs
jeg kan godt ændre fra 1400X1050 til 1280X1024 men så kommer der en sort
streg uden om skærmbilledet.
Hvordan får jeg billedet til at fylde hele skærmen.

Henrik

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-09-02 12:56

"Henrik" <stapelfeldt@mail.dk> skrev i

> [...]
> streg uden om skærmbilledet.
> Hvordan får jeg billedet til at fylde hele skærmen.

Først og fremmest skal du vide, at TFT-skærmen er designet sådan, at den er
opbygget af 1400*1050 billedpunkter. Det gør den velegnet - for ikke at sige
beregnet - til at vise billeder i lige nøjagtig den størrelse. Derimod er det
sjældent en god idé at forsøge sig med andre skærmopløsninger.

Ønsker du at vise billeder i en lavere opløsning, vil du opleve en sort rand
udenom billedet, da skærmen nu skal tegne et mindre billede, end der er plads
til. Sagen er nemlig den, at TFT-skærme på grund af deres opbygning ikke blot
kan "gøre de enkelte pixels større" sådan, at de fylder hele billedfladen.

Det kan driveren til grafikkortet eller skærmen måske. Resultatet bliver dog
aldrig helt godt fordi, det lille billede (1280*1024) bliver forsøgt strukket
ud på 1400*1050 - og altså forstørres med en faktor, der hverken er 1:1 eller
1:2 men et sted imellem. Da skærmen ikke kan tegne halve eller kvarte pixels,
betyder det at skærmbilledet kommer til at se handicappet ud.

Jeg har selv en Omnibook XE6100 og har endnu ikke fundet muligheden for at
lade skærm- eller grafikkortsdriveren strække billedet til at fylde hele
skærmen, men jeg ved den findes til andre bærbare. Men spørgsmålet er om det
er ulejligheden værd...

mvh
Peter

Fra : Peter Dissing

Dato : 16-09-02 14:53

Chuke Mimergolf wrote:
> [...]
> skærmen, men jeg ved den findes til andre bærbare. Men spørgsmålet er om det

Hej Peter og Henrik

På omnibook 6000 findes den omtalte setting i bios. Jeg kan ikke lige
huske helt hvor i bios men et eller andet sted

Mvh

Peter Dissing

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 16-09-02 18:22

"Peter Dissing" <ped@acoustics.auc.dk> skrev

> På omnibook 6000 findes den omtalte setting i bios. Jeg kan ikke lige
> huske helt hvor i bios men et eller andet sted

Ok - jeg har i mellemtiden fundet ud af at settingen på min Omnibook XE6100
findes i egenskaberne for grafikkortsdriveren.
Men som ventet er resultatet ikke kønt

mvh
Peter