Rette 30. dagen ?
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 16-09-02 10:42

Hej,

Jeg har læst en del skifter (fra Thy & Vestsjælland år 1650-1790)
på det seneste.

De indledes ofte med en formulering i stil med:
.... registrerings og vurderings forretning afholdt rette
30. dagen efter N.N.'s død.

Jeg mente at vide at registrering (og vurdering?) skulle afholdes
senest 30 dage efter dødsfaldet. Men skifterne antyder at det
er sket netop på den 30'te dag efter dødsfaldet.

Kan nogen her bekræfte at et skifte afholdt 'på rette 30. dagen'
er afholdt netop på 30. dagen for dødsfaldet?
Eller hvad er forklaringen ellers?

Mvh,
Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 16-09-02 15:29

"rette 30. dagen" betyder, at registrerings- og vurderingsforretningen er
afholdt rettidigt - ikke nødvendigvis på sidstedagen dvs. 30. dagen.
Hilsen
Ove Kronborg

Fra : Hans Engmark

Dato : 16-09-02 18:39

On Mon, 16 Sep 2002 11:41:53 +0200, "Lars Kr. Lundin"
<news-gi-13@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan nogen her bekræfte at et skifte afholdt 'på rette 30. dagen'
>er afholdt netop på 30. dagen for dødsfaldet?

Jeg er ikke stødt på et skifte der ikke er afholdt på 30te dagen uden
at der er en begrundelse for at det ikke er sket.

mvh
Hans Engmark

Fra : K. Thidemann

Dato : 16-09-02 19:41

<news-gi-13@lklundin.dk> wrote:

> [...]
>senest 30 dage efter dødsfaldet. Men skifterne antyder at det
>er sket netop på den 30'te dag efter dødsfaldet.

Jeg mener altid det er 30'te dagen

.......... eks.
Skifteprotokol for Ågård Gods 1785-1844, G 56-16, kort 5/15, side 109b

Skifteforretning efter afgangne Gaardfæster Poul Poulsen Krag udi
Kiettrup
Anno 1794 den 4de Augusti som var 30te dagen efter ved døden afgangne
Gaardfæster under Aagaards gods Poul Poulsen Krag i Kiettrup, mødte
K. Thidemann

Fra : Carl-Johan B. Madsen

Dato : 17-09-02 12:05

Prøv at læse bogen "Selv dødsboer fortæller, Skifteretssager og deres brug"
af Finn Andersen.(Arkivernes informationsserie)

Her beskriver forfatteren en skiftesags forløb side 9 til 13.
Ifølge den skulle et bo registreres og vurderes senest 30 dage efter
dødsfaldet.

Men personligt har jeg også altid regnet med at når der står rette 30. dag,
så kan man regne sig frem til dødsdagen.

Med venlig hilsen

Carl-Johan B. Madsen

Fra : Carl-Johan B. Madsen

Dato : 17-09-02 11:54

[...]

Men personlift har jeg også altid regnet med at når der står rette 30. dag,