stueopdræt vs kennelopdræt
Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 16-09-02 09:48

For og i mod?

Nu har jeg jo læst skræk historien "prægning af hvalp"

Hvor skal man købe

Fra : x Vuf x

Dato : 16-09-02 10:20

Mon, 16 Sep 2002 10:48:12 +0200, Jacob Nordestgaard wrote:

>For og i mod?
>Nu har jeg jo læst skræk historien "prægning af hvalp"
>Hvor skal man købe

Så afgjort stueopdræt, da hvalpen her lever sammen med familien
og lærer at omgås andre husdyr, støvsuger og lignende.
Men de fleste stueopdræt kalder sig kennel, som også jeg gør.
Altså i navnet. Det lyder bedre at sige "Kennel Sonpet" end
"Stueopdræt Sonpet". Det er lissom for langt, det ord.
Desuden; når vi køber vores navn, er det et Kennelmærke.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 16-09-02 12:11

Er det virkelig rigtigt at en hund ikke kan præges efter de to mdr?

Fra : x Vuf x

Dato : 16-09-02 12:23

Mon, 16 Sep 2002 13:10:48 +0200, Jacob Nordestgaard wrote:

>Er det virkelig rigtigt at en hund ikke kan præges efter de to mdr?

Hvem siger dét?

Fra : Sander

Dato : 16-09-02 15:41

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det virkelig rigtigt at en hund ikke kan præges efter de to mdr?

En hund kan sagtens præges videre fra 8 ugers alderen. Det bliver de jo, i
det øjeblik, de finder sig, til rette i, deres nye hjem, væk fra mor og
søskende og klar til en ny start og hvad dertil følger....

Hvis en hund overhovedet ikke, har været præget, de første 8 uger, af sit
liv, vil den sandsynligvis være bange og sky og kravle langs væggene, i sit
nye hjem. Med tid og god tålmodighed, kan man godt nå, at redde den. Den vil
dog sandsynligvis, knytte sig meget, til sin fører / familie, så man skal
ikke regne med, at den bliver en allemandshund. Den kan godt blive lydig,
men den vil nok have sine begrænsninger mht. aktiviteter med mange, fremmede
mennesker.

I øvrigt holder jeg også på stueopdræt (ligesom Sonja )og et lille opdræt,
hvor man kan have tid til, at præge alle hvalpene, fremfor masseproduktion,
hvor hundende er placeret, væk fra familien og der er for mange til, at man
kan nå, at præge dem alle.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 16-09-02 15:58

Mange tak for de gode svar.

Jeg var lige ved at købe en hund fra en stor kennel med mange hunde også
mange forskellige. Tak alle jeres råd

Fra : x Vuf x

Dato : 16-09-02 19:35

Mon, 16 Sep 2002 16:40:54 +0200, Sander wrote:

> [...]
>hvor hundene er placeret, væk fra familien og der er for mange til, at man

Eller de går i bokse og kun ser mennesker ved fodringstid.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-09-02 17:04

On Mon, 16 Sep 2002 11:20:02 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

> [...]
>"Stueopdræt Sonpet". Det er lissom for langt, det ord.
>Desuden; når vi køber vores navn, er det et Kennelmærke.

,,,,,,,,,,,,,,,,jeg er enig i at stueopdræt er klart det bedste !jeg
ville aldrig købe en hund der ikke var et stueopdræt , og jeg syntes
da at "Stueopdræt Sonpet" lyder fint , måske lidt anderledes men
seriøst på en anden måde .

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Freedom

Dato : 16-09-02 18:39

Hvad er sturopdræt???

Jeg var hos en som kaldte det køkkenopdræt!! Ja det var det også, altså
hvalpene var i kønkkenet, og de havde kun 2 voksne hunde, men hvalpene fik
lov at passe sig selv og de voksne boede i stalden!!! Så vær på vagt! alt er
ikke alstid som de ummedelbart ser ud/lyder som!

Iben

Fra : Sander

Dato : 16-09-02 18:56

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Så vær på vagt! alt er
> ikke alstid som de ummedelbart ser ud/lyder som!

Helt enig ! Jeg har også selv besøgt, sådan et sted. Spørgsmålet er så, om
opdrætteren tager hvalpene ind i huset, når der kommer mulige købere...

Det bedste man kan gøre, er nok at se efter, hvor tillidsfulde hvalpene er:
Kommer de logrene hen til en, eller er de skeptiske og tilbageholdende.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 16-09-02 19:41

Mon, 16 Sep 2002 19:38:45 +0200, Freedom wrote:
>Hvad er sturopdræt???

Det er hvor hvalpene render om benene på mig og vil hjælpe
med at vaske gulv med moppen.

Uha noget svineri!

Fra : x Vuf x

Dato : 16-09-02 19:39

Mon, 16 Sep 2002 18:04:03 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:
> [...]

>ville aldrig købe en hund der ikke var et stueopdræt , og jeg syntes
>da at "Stueopdræt Sonpet" lyder fint , måske lidt anderledes men

På mit visitkort står der: Sonpet
Secialopdræt af Papillon

Hvor Sonpet står med store flotte bogstaver og det andet står
med småt nedenunder. Special- fordi jeg kun har 1 race!

Fra : Freedom

Dato : 17-09-02 15:08

> På mit visitkort står der: Sonpet
> Secialopdræt af Papillon
>
> Hvor Sonpet står med store flotte bogstaver og det andet står
> med småt nedenunder. Special- fordi jeg kun har 1 race!

Hej Sonja, var inde at kikke på dine flotte hunde, sådan bare af
nysgerighed, hvor mange hunde har du selv?

Iben

Fra : x Vuf x

Dato : 17-09-02 16:38

Tue, 17 Sep 2002 16:08:13 +0200, Freedom wrote:

>Hej Sonja, var inde at kikke på dine flotte hunde, sådan bare af
>nysgerighed, hvor mange hunde har du selv?

I øjeblikket har jeg 11 hunde. Efter fødselsdag:

Julie ... 10 år...Pensioneret
Buster... 10 år...Kan bruges til 1
Bingo.... 10 år...Er far eller bedstefar...kan ikke bruges
Gianni... 7 år...Skal måske ha' 1 sidste kuld til foråret
Ginnie... 7 år...Er stoppet
Glennie.. 7 år...Skal gerne blive med hvalpe nu
Domingo.. 6 år...Kan bruges til 3
Lærke.... 5 år...Skal måske ha' 1 kuld til foråret
Litha.... 5 år...Har fået 1 hvalp; er umulig at få med hvalpe
Quinto... 4 år...Bror eller onkel. Aldrig brugt desværre
Zeraphine 1 år...Startes om ca. 1½ år

Fra : Freedom

Dato : 17-09-02 19:16

> [...]
> Litha.... 5 år...Har fået 1 hvalp; er umulig at få med hvalpe
> Quinto... 4 år...Bror eller onkel. Aldrig brugt desværre

Tak;)) sikke en spændende flok, jeg kan godt lide at du beholder de gamle;))

Iben

Fra : x Vuf x

Dato : 18-09-02 08:22

Tue, 17 Sep 2002 20:16:09 +0200, Freedom wrote:

>Tak;)) sikke en spændende flok, jeg kan godt lide at du beholder de gamle;))

Hvis du går ind på min side, kan du finde alle dem, der her er omtalt.

Selvfølgeligt beholder jeg de gamle. De har jo tjent mig godt,
og har de ikke, ja så er de da alligevel mine "børn"! Jeg har da også ofret
4500,- af min sparsomme pension på at få den ene opereret og 1600,- på en, der
ellers havde alderen til at blive aflivet.

Fra : Jette Køhler

Dato : 17-09-02 17:14

Hej Alle

Jeg er faktisk lidt ked af at høre at man bruger "kennel opdræt" som et
ukvemsord, for de fleste kenneler jeg kender er faktisk ganske almindelig
stue opdræt hvor alle hundene er familiehunde og hvor man har et enkelt
eller 2 kuld om året fordi man synes det er sjovt og kan lide at beskæftige
sig med de små hvalpe.
Bare en bemærkning

Jette

www.mamuska.dk

Fra : Sander

Dato : 17-09-02 18:06

"Jette Køhler" <mamuska@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stue opdræt hvor alle hundene er familiehunde og hvor man har et enkelt
> eller 2 kuld om året fordi man synes det er sjovt og kan lide at

Hej Jette !

Jeg ser ikke kennel opdræt, som et ukvemsord. Som du selv skriver er der
mange kenneler, hvor hundene bor sammen med familien. De steder jeg ikke kan
lide, er der hvor man har, alt for mange hunde (racer), og hundende bruger
det meste, af deres liv i en boks og kun har menneskekontakt, et par gange
om dagen.....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Freedom

Dato : 17-09-02 19:19

> [...]
> stue opdræt hvor alle hundene er familiehunde og hvor man har et enkelt
> eller 2 kuld om året fordi man synes det er sjovt og kan lide at

Hej Jette, kennel opdræt er vel egentligt alt hvor man har et kennel navn,
men jeg tror man tænker på en kennel som et sted hvor man har flere hunde og
mange kuld, men sådan behøver det ikke være, faktisk er det nok færest som
har det sådan (I DKK, jeg kender ikke til de andre klubber);))) Bl.a jeg
selv med 3 hunde, hvor en er "arbejdsdygtig";)))

Iben

Fra : Jette Køhler

Dato : 17-09-02 21:01

Hej Iben

Jeg har også selv kennel navn i DKK (Kennel Mamuska - samojedhund) og
kender heller ikke til andet. Det jeg opponerede imod var at der tit blev
draget sammenligning med kennel = storopdræt.
Jeg er da selv meget imod stor opdræt, jeg mener også som det heldigvis
gælder for alle i denne nyhedsgruppe at det er meget vigtigt at få hvalpene
præget ordentlig, møde så mange udfordringer som muligt så de er godt rustet
til at møde de mange nye ting som de jo kommer til når de skifter hjem. Prøv
bare og læs indlæggene og se hvor forskelligt vi alle "bruger" vores hunde.
Jeg håber også at alle eventuelle nye hvalpekøbere uanset race eller
blandingshund besøger det sted hvor man har tænkt sig at købe hvalp og at
hvis man ikke har tillid til stedet eller menneskene går igen og finder et
andet sted. Tillid er jo det vigtigste i forbindelse med at anskaffe ny
hvalp. Det samme gælder selvfølgelig for den der skal sælge hvalp - sælg
ikke hvalpen hvis ikke du har tillid til den eller de personer der vil købe.

Jette

Fra : x Vuf x

Dato : 18-09-02 08:30

Tue, 17 Sep 2002 20:19:19 +0200, Freedom wrote:

> [...]
>har det sådan (I DKK, jeg kender ikke til de andre klubber);))) Bl.a jeg
>selv med 3 hunde, hvor en er "arbejdsdygtig";)))

Og du har kennelmærke? Jeg havde kun 1 hund, da jeg efter 1 kuld købte
"kennelmærke", og min søn grinede; man kunne da ikke kalde sig kennel med 1
hund!...Det gik da udmærket. ;-D

Fra : x Vuf x

Dato : 18-09-02 08:27

Tue, 17 Sep 2002 18:13:42 +0200, Jette Køhler wrote:

> [...]

>eller 2 kuld om året fordi man synes det er sjovt og kan lide at beskæftige

Jo men så'n er der jo så meget. Når folk hører "kennel", ser de bokse
og løbegårde for sig. Hører de "opdræt", tror de straks hvalpene er
opvokset i familien, men det er ikke altid sandheden! Jeg kender personligt
1 opdræt, hvor hundene bor i en lukket stald, og der kun bli'r taget dét ud,
"kunden" skal/må se!

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-09-02 14:18

nospam@sonpet.com writes:

>Hvem siger dét?

Jeg siger ca. tre måneder. Og jeg siger også at når prægeperioden er slut,
kan hunden ikke mere præges. Bemærk at 'prægning' er et fagudtryk fra
dyrepsykologi og ikke det samme som påvirkning.

Hilsen Sverre, som kun har købt hvalpe fra stue / køkken-opdræt.