telefon på netværket
Fra : Yehaah The Cowboy

Dato : 16-09-02 09:46

Jeg har været ude i en virksomhed, hvor jeg så at de anvendte de 4
uudnyttede ledninger i de 8 ledede cat5 kabler til deres telefoner.

Herved kunne de få fat i support fra hvilkensomhelst arbejdsstation, da
de bare skulle sætte telefonen i netstikket.

Findes der en standard, eller skal man bare bruge 2 tilfældige
ledninger?

Er der nogen problemer forbundet med dette, fx i switche og
lyslederkabler?

Yehaah!

Fra : SoftMan Brian

Dato : 16-09-02 10:31

"Yehaah The Cowboy" <yehaah@hotmail.com> wrote in message
> Findes der en standard, eller skal man bare bruge 2 tilfældige
> ledninger?

Det er som sådan ikke en standart, men netvær bruger normalt kun de 4 ladere
hvorfor man kan udnytte de sidste 4 ledere i de trukne kabler til noget
andet. Det har dog ikke noget med netværket at gøre, andet end at man
"låner" nogle ledere i netkablet.

Det er pin 4,5 og 7,8 der ikke bruges i 100baseT (bruges hvis det er T4)
Se:
http://www.intel.com/support/network/adapter/pro100/6355.htm
http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetcrossover.html

> Er der nogen problemer forbundet med dette, fx i switche og
> lyslederkabler?

Du skal nok ikke regne med at at der kommer noget gennem switchen. Kablerne
bliver nok "skilt ad" inden switchen i krydspunktet.

Spørgsmålet med lysledere forstår jeg ikke helt, da der ikke som sådan er
ekstra ledere i optiske kabler.