Maine Coon
Fra : Inger og Jakob

Dato : 16-09-02 07:45

Hej

Vi har fået vores første Maine Coon, som er en dejlig hunkat på 6 måneder.
Hun er meget aktiv nysgerrig og legesyg, og for tiden skal jeg konstant
pillle hende ned fra reolen. Hun er også meget interesseret i, hvad man
laver og følger med, men hun er tilgengæld ikke så interesseret i at kæle
eller i at tages op og ligge på skødet - jeg håber, at det kommer lidt mere
med tiden.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre, som har erfaringer med Maine
Coon. Hvordan er kattenes temperement, hvordan har de det med mennesker, kan
de lide at få et nus bag øret, bliver de gladere katte af at blive sluppet
helt løs i det fri (vores kommer ud i en lang sele), laver de konstant
ballade, bliver de rolige med alderen osv. osv.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 16-09-02 10:29

Hej Inger,
Jeg har selv lige fået en Maine Coon killing, så jeg kan ikke svare på det
med hvordan de bliver med alderen, men jeg kan da fortælle hvad jeg ind til
videre har oplevet.

Vores killing er 4½ måned, og ind til videre har han været helt vild med at
blive samlet op og blive nusset. Så jeg tror lidt det har noget at gøre med
kattens temperement, om den kan lide det eller ej. Det kan også være at det
har noget med den opvækst at gøre, at min killing måske har været mere vant
til at blive løftet på. Han er da også til at ligge på skødet, hvis han er
meget træt, men vil dog helst fræse rundt i huset - dels efter os - og dels
efter de andre katte. Men jeg tror at det der med at blive nusset måske er
en vanesag. Hvis man gør det tit nok vænner den sig nok til det? Jeg har en
huskat som abs. ikke brød sig om menneskekontakt til at starte med, men nu
kan jeg da løfte ham op, og han lader sig da også nusse. Han ligger dog
aldrig på skødet.

Vores Maine Coon er også utrolig nysgerrig, og vil gerne være med i alt hvad
vi laver.
Mht temperement så vil jeg sige at vores er utrolig velafbalanceret. Han
lader sig overhovedet ikke kue af andre katte. Hvis de løber efter ham,
eller hvæser af ham så er han for det meste bare ligeglad, og syntes de er
noget hystader, eller også syntes han det er sjovt, og så løber han efter
dem.
Han er også utrolig glad for mennesker, lige så snart der kommer nogen nye
mennesker inden for døren er han der straks og skal nusses (men jeg tror nu
det er forskelligt fra kat til kat?).
Vi har haft vores kat uden for et par gange efterhånden, og det nyder den
UTROLIG meget. Vi lader vores løbe frit. Godt nok har jeg utrolig dårlige
nerver hvis han forsvinder bag en hæk, men han kommer tilbage forholdsvis
hurtigt hvis jeg kalder. Ind til videre har vores to andre katte været i
nærheden når han har været ude. Det er som om de passer på ham og viser hvor
han må gå. Normalt plejer de bare at løbe deres egne veje, men når han er
med bliver de på græsplænen, løber efter hinanden, og bliver sammen. Det
blev jeg virkelig overrasket over.
Så jeg er ikke i tvivl om at min kat bliver gladere for at komme ud, for han
får en masse stimuli som han ikke ville kunne få indenfor. Vores katte er
også meget anderledes overfor hinanden udenfor. De virker meget mere som en
søskendeflok når de er ude, og mere som individer når de er inde.
Jeg er dog lidt utryg ved at have ham ude. For han er så godmodig og
tillidsfuld at han måske kunne komme til skade. De andre katte er mere
tilbageholdende overfor ting, hvor Vidar (som han hedder) bare løber hen til
det. Men måske er det normal killingeadfærd?
Mht ballade, så må jeg sige at Vidar er den vildeste ballademager. Hvis ikke
han sover laver han ballade. Han hopper op på borderne, selvom han ikke må,
han hiver ting ned fra alle steder, leger med ting han ikke må, osv. osv.
osv. Jeg håber lidt at han bliver roligere med alderen, men det er jo aldrig
til at vide. Men mon ikke de gør?

Det var vist det hele jeg havde at fortælle. Jeg ved ikke om du kan bruge
det til noget, men det var for mig meget rart at høre lidt fra en anden ny
ejer :)

Med venlig hilsen
Vibeke J

Fra : Britt Johannesen

Dato : 16-09-02 14:43

Hejsa

Jeg er selv indehaver af 2 MC'er, den ene elsker at ligge på skødet og
nusse, den anden vil helst ligge ved siden af og blive nusset. Har engang
hørt af pga. af den megen pels er de ikke altid gode skødekatte - sikkert
varmen? Ved ikke om det passer. Men de er i hvert i fald kælne nok, men
aldrig klæbende.
Dog vil jeg lige påpege at begge mine katte, havde en såkaldt "lømmel"
periode da de var omkring 6mdr. gamle. De var mere intresseret i dem selv og
ikke særlig opmærksomme på os.
Det kan være det der rammen din kat + de nye omgivelser. Hvis hun ikke er
neutraliseret, vil det sikkert også hjælpe på kælenheden, det gjorte det
nemlig her hos os.

Men som Vibeke også påpegede så afhænger det helt at kattens personlighed
samt opvækst.
Måske skulle du/i prøve at fodre hende ved et bord, samtid med hun bliver
nusset. For hvis jeg kender MC'erne godt nok, vil de sælge deres sjæl - el.
det der er værre - for mad ;)
På den måde lærer hun at forbinde det at blive nusset med noget rart.

Held og lykke med jeres dejlige kat
Hilsen
Britt

Som har fulgt gruppen længe, men som først nu har taget sig sammen til
rigtig at deltage :)

Fra : Britt Johannesen

Dato : 16-09-02 18:15

Skal lige tilføjes at begge mine kattes "lømmelalder" kun varede et par
måneder, så det kan være at i slipper nådigt ;)
De er nu henholdvis 15 og 10 mdr. Og det er helt klart hunkatten der er den
bestemte dame, hankatten er også her et fjollehoved ;)

Vores katte går inde, da vi bor på 3 sal i byen, men de har masser af klatre
træer mv. Så jeg tror ikke det er noget videre problem at hun ikke kommer
ud, hvis bare man sørger for masser af legetøj + andet god underholdning til
hende. En ekstra kat ville måske også gøre underværker, da de fleste MC'er -
og alle andre katteracer - er meget sociale.
Så er der også to til at nusse med, hvis den ene skulle været optaget !

Og ja, jeg kan helt tydelig mærke at de bliver roligere med alderen - mere
kælne.
Dog ikke sagt, at der ikke daglig er dømt kattefræs hen over hele
lejligheden, men ret mig gerne, mine er jo ikke SÅ gamle endnu:)

Det fænomen der hedder "hvad mine mennesker foretager sig, må være
spændende" slipper de vist aldrig, jeg har ikke været alene på toiletet i
15mdr
Jeg har også helt glemt hvad det vil sige at have fri adgang til hele
skrivbordet + tastatur...
Men det er bare et af de mange gode fænomer, ved at have Maine coons.

Hilsen
Britt

Fra : Mette Jensen

Dato : 16-09-02 17:54

"Inger og Jakob" <tophotmodels@hotmail.com> skrev

> [...]
> helt løs i det fri (vores kommer ud i en lang sele), laver de konstant
> ballade, bliver de rolige med alderen osv. osv.

Hejsa!

Vi har to Maine Coon´s. En kastrat på næsten 2 år og en fertil hunkat på 9
måneder. Kashmir, kastraten, er en rigtig putte, hygge og kælekat. Han have
også sin "lømmelalder" fra han var ca. 6 måneder til han var et års tid. Her
kunne han ikke få udfordringer nok. Og der var ingen begrænsninger på
ulykker han kunne lave, for at få opmærksomhed. Eller finde på små "lege"
som han synes vi skulle være med til. Nu hvor han er ca. 2 år hænger en del
af dette stadig ved. Han har et par lege som han stadig synes er sjove,
såsom at hente musen når vi kaster den. Han kan ikke få kæl og putte nok i
dyner. En skødekat er han ikke - det er ingen af dem. Kashmir er simpelthen
også for stor! I stedet vil hen gerne ligge ved siden af.

Muffe er en rigtig "pige". Hendes opførsel minder mest om en 14-15 årrings
teenager. Vil ikke noget af det hun skal og vrisse hvis jeg insistere, og
synes bare at Kashmir er SÅ barnlig! Derved også sagt at hun altså ikke vil
ligge på skødet men vil gerne kæle når HUN bestemmer det.. Nå, jeg tror det
går over. Men jeg tror at fertile hun katte er lidt mindre kælende end
hankatte?! Ret mig hvis I er uenige. Er hun steriliseret? Skal hun bruges
til avl? Ellers kunne det være en ide at få det gjort. Jeg har helt klart på
fornemmelsen at det bliver bedre med alderen.

Kashmir er den store underholder. Han elsker at få opmærksomhed, fra jo
flere jo bedre. Så fjoller han rundt og prøver at gøre sig lækker. Hvis
gæsterne af den ene eller anden grund ikke høre eller ser ham, kan han finde
på at hoppe på bordet lige foran dem og "snakke" dem lige ind i hovedet!! Så
må de da høre...!

Muffe tuller mest lidt rund når vi har gæster. Hun søger ikke opmærksomhed
som Kashmir. Men hun skal holde øje med hvad der sker og hvad Kashmir laver,
selv om hun i alle tilfælde ikke skal være med!

Vi har en kattegård til misserne. Det eeelsker de altså. De kan gå frit ud
og ind og kan samtidigt være fri for sele. Det kan kun anbefales hvis det
kan lade sig gøre. Så bliver man fri for at være nervøs. Desuden kan man jo
ikke bare lade en fertil hun kat løbe rundt.

Håber det kan hjælpe dig lidt, til at forstå din mis... Og spør endelig hvis
der er noget du tror vi kan hjælpe med.

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Inger og Jakob

Dato : 17-09-02 07:41

Hej igen

Det er sjovt at høre, hvordan det er med andres katte af samme race - og der
er mange lighedspunkter med min egen.

Det med lømmelalderen lyder meget sandsynligt, for hun har så meget energi,
at det næsten ikke kan andet end at aftage lidt med alderen. Jeg tror
(håber) også, at grunden til, at hun ikke er så meget til kæl og nus, er, at
der sker så meget, som hun gerne vil følge med i, så hun ikke har tid til
den slags pussenesseri - det er sjovere at have den vilde jagt efter en
flue. Hun er blevet en rigtig god jæger med tiden - hun er lynhurtig og kan
hoppe op til en halvanden meter hen uden tilløb og vel en meter op i
luften - så fluer, edderkopper og skindmus lever livet farligt her.

Vi ville gerne have haft to katte, men vi bor til leje i et rækkehus, og der
står desværre i lejekontrakten, at man kun må have ét husdyr. En anden ting,
som er dumt ved at leje, er, at vi ikke kan sætte en kattelem op, hvad der
ellers ville have været rart, for vi har tænkt os at lukke katten ud, når
hun er blevet steriliseret og øremærket.

Jeg prøver stædigt at nusse med hende og tage hende op engang imellem for at
vænne hende til det, selvom hun tit stikker af - men nogen gange synes hun
også at det er rart, og så brummer hun løs. Men det varer for det meste ikke
så længe - for så var der lige en lyd, eller et eller andet der bevægede
sig, og så er det jo om at komme afsted...

Tak for alle svarene.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Inger og Jakob

Dato : 17-09-02 09:56

Hej igen igen

Lige en lille ting til, som jeres katte måske kunne have glæde af. Vores kat
er helt vild med, når man triller en lille papikugle til hende og kyler den
hen af gulvet (papirkuglen skal ikke være for stor, diameteren skal ca. være
som en tokrone eller femmer, og så skal det være af papir, som ikke lugter
af tryksværte, altså gerne helt hvidt papir). Hun kan slet ikke stå for at
forfølge den i vild jagt. Der må gerne være god fart på papirkuglen.
For vores kat er papirkugler bedre legetøj, end det man ellers kan købe til
katte, jeg tror, at det har noget at gøre med den puslende lyd, som papiret
siger.

Fra : Britt Johannesen

Dato : 17-09-02 14:14

Hejsa

Har lige afprøvet papirkuglen hos "lege experterne" med stor succes ;) de
spænder rundt med den. Den er også god at lege aport med!
Havde samme succes med en balje vand og en korkprop, det var de også helt
vilde med.
Har du prøvet det ?

Hvis jeres indkøbte legetøj keder hende, så kan i prøve at komme lidt
baldrian på, det er de meget glade for herhjemme.

Hilsen
Britt