Nogle Dream Theater fans her i gruppen?
Fra : Johan S. Jensen

Dato : 15-09-02 21:35

Ville bare lige høre om der er andre end mig der har set lyset? ;)

MVH
Johan

Fra : -V-

Dato : 15-09-02 21:48

"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> wrote in message
> Ville bare lige høre om der er andre end mig der har set lyset? ;)

You're on!

Eneste koncert jeg ikke har været til, var den første som vist nok blev
holdt mellem bordene på Rådhuskroen.
Og dig selv?

-V-

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 15-09-02 22:04

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> "Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> wrote in message
>
> You're on!
>
> Eneste koncert jeg ikke har været til, var den første som vist nok blev
> holdt mellem bordene på Rådhuskroen.

Okay, hva fa'en mener du???

Fra : -V-

Dato : 15-09-02 22:27

"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> wrote in message news:EA6h9.77061

> Okay, hva fa'en mener du???

OK, jeg prøver igen, denne gang på mindre københavnsk.

Ja, der er helt sikkert andre læsere af denne nyhedsgruppe, som også holder
af at lyttet til melodier af og med Prog-rock orkestret Dream Theater.
Jeg er en af de førnævnte læsere.

Som jeg antydede, har jeg været til en del koncerter med dem, alle store
oplevelser.

Var det nemmere at forstå?

-V-

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 16-09-02 16:13

> OK, jeg prøver igen, denne gang på mindre københavnsk.

Er det en speciel københavnsk vending? Så siger vi det...

> [...]
> Jeg er en af de førnævnte læsere.
>
> Som jeg antydede, har jeg været til en del koncerter med dem, alle store

Cool. Hvorhenne?

> Var det nemmere at forstå?

Det gav bare lidt mening, så ja!

MVH
Johan

Fra : -V-

Dato : 16-09-02 16:32

> Cool. Hvorhenne?

Åh, den var sværere.
KB Hallen (Awake-turen), KB Hallen (Falling... -turen), Vega
(Scenes... -turen) og KB Hallen (Six Degrees...-turen). Så vidt jeg husker.

Der var ikke nogen tur ifm deres første plade, og koncerten på Rådhuskroen
var efter udgivelsen af Images & Words.
Pladerne med livemateriale (Live at the Marquee, Change of Seasons, Once in
a Livetime, Live Scenes from NY) har heller ikke kastet en tur af sig.

Det har hver eneste gang været en kæmpeoplevelse at se dem live, fordi de
simpelthen er så blændende musikere, og samtidigt har et vist overskud af
selvironi, så de ikke er bange for at spille nogle simple rocknumre, eller
sample andres numre i deres egne liveoptrædender.
Især Mike Portnoy er en fornøjelse at se og høre, fordi han simpelthen er så
overlegent dygtig.
Jeg går som regel hjem fra koncerterne med et lykkeligt smil på kæften, og
griner mig i søvn, fordi det har været så fedt.

Kan klart anbefales at se dem.

-V-

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 16-09-02 21:44

> [...]
> KB Hallen (Awake-turen), KB Hallen (Falling... -turen), Vega
> (Scenes... -turen) og KB Hallen (Six Degrees...-turen). Så vidt jeg

Du har været med på vogenen i et stykke tid, hva? Jeg anede ikke de havde
været i Danmark med SFAM - nedtur...

> Der var ikke nogen tur ifm deres første plade, og koncerten på Rådhuskroen
> var efter udgivelsen af Images & Words.

Nå okay, det havde noget på sig, jeg så det bare som sortsnak, som den
DT-newbie jeg må sige jeg er.

> Pladerne med livemateriale (Live at the Marquee, Change of Seasons, Once
in
> a Livetime, Live Scenes from NY) har heller ikke kastet en tur af sig.

Vel egentlig naturligt nok.

> [...]
> sample andres numre i deres egne liveoptrædender.
> Især Mike Portnoy er en fornøjelse at se og høre, fordi han simpelthen er

I dag fik jeg SFAM-dvd'en hjem, og især instrumental-numrene var
fantastiske. De er jo blændende musikere hele bundtet.

> Jeg går som regel hjem fra koncerterne med et lykkeligt smil på kæften,
og
> griner mig i søvn, fordi det har været så fedt.

Jeg har tilsyneladende noget til gode.

MVH
Johan

Fra : -V-

Dato : 17-09-02 01:03

"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> wrote in message news:worh9.77709

> husker.
>
> Du har været med på vogenen i et stykke tid, hva? Jeg anede ikke de havde
> været i Danmark med SFAM - nedtur...

Sjov historie: SFaM er en hammerfed-plade, og jeg havde derfor glædet mig
meget til koncerten i Vega. Opvarmingsbandet ('Spocks Beard'...) var
overraskende godt, til trods for at det var totalt ukendt for alle undtaget
nogle enkelte publikummer.
DT går på scenen og folk er ved at være godt oppe og køre.
2 min. inde i koncerten sprænger John P. en sikring, så han ingen lyd får.
De andre stopper op, går allesammen ned på scenen og samles og der bliver
diskuteret og bandet *meget* højt.

Det ser ud til at være et problem, som tager nogle minutter, så hvad sker
der: Mike P. tager teten, sætter sig tilbage på sin taburet, siger et par
undskyldende ord til publikum, og begynder at fyre den af på sine gryder.
Med andre ord maxer han *fuldstændigt* ud i de 6-8 minutter, som afbrydelsen
varer.
Herre-o-rama fedt!!!!
Da John P. endelig får lyd på hegnet igen, spiller de to lige et halvt
minuts tid af Liquid Tension Projects' 'Paradigm Shift', hvorefter DT
starter det egentlige sæt.

Ingen følte sig skuffede over afbrydelsen, men det var nok en af de der 'man
skulle have været der'-oplevelser.

[note til Johan: lyt lidt til Liquid Tension Project. Lidt mere svært
tilgængelig end DT, men helt i orden. Hold dig til deres første plade]

Tilbage til hovedhistorien:
En stor del af koncerten var det fremragende billedshow, som fulgte
historien i konceptalbummet, som det jo retteligt er. Især slutningen var
højst overraskende, og fik alle de tilstedeværende til at glo lidt.

Et par dage senere læste jeg i min lokalavis (Nørrebronx-bladet), at det var
en lokal Nørrebroborger og mangeårig DT-fan, som havde lavet lysshowet efter
at have hørt pladen. Derefter havde han sendt en forespørgsel til DT's
forum, om de ville bruge det, og Mike P. havde åbenbart kontaktet ham
personligt for at høre om de måtte bruge det til deres tur.
Fedt, ikke? Hvor cool er det?!
Det var egentlig min mening at kontakte manden, for at udtrykke min
begejstring over hans værk, men jeg havde faktisk glemt det indtil nu.

Min søster (16 år) er lige blevet hooked på Images & Words, så der er håb
for hendes musiksmag endnu. Nu skal jeg bare have vænnet hende fra alt det
andet crap, hun hører.

[note til Johan: Re. Opeth: jeg fandt alle deres plader med et p2p-program
som starter med A og slutter med y. Fyren i den anden ende havde en
T1-forbindelse, så det gik *bare* stærkt. Måske kan du gøre det samme med et
p2p-program, som starter med K og slutter med A...]

-V-

Fra : Peter Kaas

Dato : 15-09-02 22:18

> Ville bare lige høre om der er andre end mig der har set lyset? ;)

Tjoe... set lyset er måske lige stærkt nok. Men DT er da helt klart et
interessant bekendtskab. Især "Scenes From A Memory".
Jordan Rudess og hans keyboard styrer jo!

Mvh
Peter

Fra : Spliff

Dato : 15-09-02 23:19

> Hvordan er stilen?

Always looking for new bands.

Mvh Spliff.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-09-02 23:30

Spliff wrote:

> Always looking for new bands.
>
> Mvh Spliff.

Ahh.. Vi har en talentspejder iblandt os!

-Sune

Fra : Spliff

Dato : 16-09-02 02:13

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse

> Ahh.. Vi har en talentspejder iblandt os!
>
> Well there could be money in them there boys!;)

Ærlig talt,jeg var bare interesseret,
fordi jeg har hørt godt om dem,af nogle bekendte.

Fra : -V-

Dato : 15-09-02 23:47

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> wrote in message

> Tjoe... set lyset er måske lige stærkt nok. Men DT er da helt klart et
> interessant bekendtskab. Især "Scenes From A Memory".
> Jordan Rudess og hans keyboard styrer jo!

SMaM er fremragende, men så kender du forhåbentlig også Images & Words
(http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=Aqzg9kext7q79), som vel er
'den klassiske' Dream Theater-plade. Man kan få en idé om deres alsidighed,
ved at sammenligne numre som 'Surrounded' og 'Metropolis, pt.1'.
Jeg er også ret vild med Change of Seasons
(http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=Ahr66mpsf9f7o), som virkelig
får mig i gear.

Derimod synes jeg at Falling Into Infinity og Awake (sidstnævnte dog med
undtagelser) er forglemmelige plader.

De to ændrer dog ikke på, at alle DT's skiver holder et ekstremt højt
niveau - hvis man ellers er til lange, fortrinsvis instrumentale numre.
Det har i lang tid været mit yndlingsband, men efter jeg har opdaget Opeth
(som jeg før har udpenslet i denne gruppe) er DT's status ændret lidt.

Prøv det, du vil ikke fortryde det.

-V-

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 16-09-02 16:21

> Derimod synes jeg at Falling Into Infinity og Awake (sidstnævnte dog med
> undtagelser) er forglemmelige plader.

Falling into Infinity taler heller ikke så meget til mig. Awake derimod
synes jeg indeholder flere glimrende numre, de første 6 stk. synes jeg
enddog meget godt om. Hamrende udfordrende, hvis man får den åndssvage idé
at prøve at spille dem (spiller selv bas og guitar). Især Caught in a Web,
6:00 og Erotomania har nogle ret fede riffs.

> [...]
> Det har i lang tid været mit yndlingsband, men efter jeg har opdaget Opeth
> (som jeg før har udpenslet i denne gruppe) er DT's status ændret lidt.

Opeth? Siger mig ikke noget. Er det noget i samme progressive stil?

MVH
Johan

Fra : -V-

Dato : 16-09-02 17:17

> [...]
> at prøve at spille dem (spiller selv bas og guitar). Især Caught in a Web,
> 6:00 og Erotomania har nogle ret fede riffs.

Jeg klimper også lidt, men tør ikke rigtigt at prøve DT's riff. Dårligt for
selvtilliden, at skulle erkende det...

Iøvrigt har vi et uafsluttet kapitel, Johan. Tør jeg skrive privat til dig?

> Opeth? Siger mig ikke noget. Er det noget i samme progressive stil?

Ikke helt så ekvilibristisk, mere mørkt og dunkelt, brutalt til tider - men
frem for alt afvekslende og medrivende. Hvis du kan finde det på nettet, så
prøv at finde numre som fx.
Godsheads Lament, The Moor, April Etheral - eller gør dig selv en tjeneste
og køb hele pladen Blackwater Park. Den er *for* vild. Læs mere på
www.allmusic.com.
Sælger jeg det godt nok?

Jeg synes jo, at det er så fedt at andre skal nyde det lige så meget som mig
selv.

God fornøjelse.

-V-

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 16-09-02 21:47

> [...]
for
> selvtilliden, at skulle erkende det...
>
> Iøvrigt har vi et uafsluttet kapitel, Johan. Tør jeg skrive privat til

Gør du bare det. gamle.ole@get2net.dk
Uafsluttet kapitel? Spændende...

> [...]

> Godsheads Lament, The Moor, April Etheral - eller gør dig selv en tjeneste
> og køb hele pladen Blackwater Park. Den er *for* vild. Læs mere på

Mørkt, dunkelt, brutalt...lyder godt!

> Jeg synes jo, at det er så fedt at andre skal nyde det lige så meget som
mig
> selv.

Kender det godt fra mig selv.

MVH
Johan

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 16-09-02 16:15

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> wrote in message

> Tjoe... set lyset er måske lige stærkt nok. Men DT er da helt klart et
> interessant bekendtskab. Især "Scenes From A Memory".

Det var netop det album der introducerede mig til dem. Efter jeg hørte det
vanvittige unisone riff i begyndelsen af ouveruren var jeg mere eller mindre
solgt.

> Jordan Rudess og hans keyboard styrer jo!

De er alle (musikerne) ret exceptionelle.

MVH
Johan

Fra : Ole Thomsen

Dato : 17-09-02 16:59

"Johan S. Jensen" <johan@SLETboca.dk> wrote

> Ville bare lige høre om der er andre end mig der har set lyset? ;)

Lyset og lyset....

Jeg har en ven som er bidt af dem, og han var utrættelig
i sin kamp for at jeg skulle høre pladerne hver gang der
kom en ny

Indtil Scenes from a Memory syntes jeg at de var for
anonyme i deres udtryk, mest af alt mindede de mig
om Rush men uden personligheden. Ekvilibrisme i sig
selv keder mig enormt.

SfaM er deriomod genial!

Jeg havde kæmpeforhåbninger til efterfølgeren, men
desværre er Six Degrees of Inner Turbulence efter
min mening tilbage i den gamle skure.

Nåja, live-skiven der kom midt imellem de to er også
et godt køb.

Ole Thomsen

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 18-09-02 15:43

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message
> [...]
> anonyme i deres udtryk, mest af alt mindede de mig
> om Rush men uden personligheden. Ekvilibrisme i sig

Jeg forstår din kritik, som jeg i øvrigt delvist kan tilslutte mig. Meget af
deres musik lytter jeg kun til fra en nysgerrig, beundrende musikalsk
vinkel, og ikke for at "nyde" musikken, hvis du forstår hvad jeg mener. Men
de store, episke numre, Metropolis, Change of Seasons osv. kan jeg gå helt i
selvsing over...

> SfaM er deriomod genial!

Jeg behøver vist ikke at gentage min mening om dette album. :)

MVH
Johan

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-09-02 16:12

Johan S. Jensen wrote in dk.kultur.musik:

> Ville bare lige høre om der er andre end mig der har set lyset? ;)

Et blandt mange - yups.

Med en "samling" bestående af:

A Change of Seasons
Awake
Falling Into Infinity
Images and Words
Live at the Marquee
Live Scenes from New York
Six degrees of inner turbulence
Scenes from a Memory og
When dream and day unite

tror jeg nok jeg tør kategorisere mig som værende fan af DT :)

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : -V-

Dato : 18-09-02 18:08

"Henrik Bøgh" <this.email@does.not.work> wrote in message
> Med en "samling" bestående af:
>
> A Change of Seasons
> Awake
> Falling Into Infinity
> Images and Words
> Live at the Marquee
> Live Scenes from New York
> Six degrees of inner turbulence
> Scenes from a Memory og
> When dream and day unite
>
> tror jeg nok jeg tør kategorisere mig som værende fan af DT :)

....men der mangler jo stadig én, så *helt* rigtig fan kan du ikke
være.....

I parantes bemærket mangler jeg selv en af livepladerne, men det er en
anden.

-V-

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-09-02 20:51

-V- wrote in dk.kultur.musik:

[...]

> ...men der mangler jo stadig én, så *helt* rigtig fan kan du ikke
> være.....

I følge http://www.dreamtheater.net/discogdt.htm mangler jeg mere end en:

Another Day (1992)
Lie (1994)
The Silent Man (1994)
Hollow Years (1997)
Once In A LIVEtime (1998)

> I parantes bemærket mangler jeg selv en af livepladerne, men det er en
> anden.

Jeg kan umuligt forestille mig at den kan være federe end Live Scenes From
New York - det album er jeg totalt vild med - især udgaverne af Metropolis
og A Change of Seasons mens jeg desværre syntes at Erotomania er lidt svagt
i forhold til på Awake.

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h | http://lagengymnastik.dk/~henrik/?usenet

Fra : -V-

Dato : 19-09-02 08:18

> [...]
> New York - det album er jeg totalt vild med - især udgaverne af Metropolis
> og A Change of Seasons mens jeg desværre syntes at Erotomania er lidt

Præcis den jeg mangler af de store, officielle plader. Er den virkelig så
god som du siger? Når man har resten af deres liveplader, skal der noget til
at hæve niveaut endnu mere.

-V-

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 19-09-02 22:32

> [...]
> New York - det album er jeg totalt vild med - især udgaverne af Metropolis
> og A Change of Seasons mens jeg desværre syntes at Erotomania er lidt

Har du set DVD'en? Instrumental-stykket i Fatal Tragedy, Dance of Eternity
og naturligvis Ouverturen er simpelthen fantastiske at se. Derimod skuffer
James LaBrie mig delvist. På de mere stille numre som Through her Eyes og de
to afsluttende klarer han det glimrende, men især i Home ligger han næsten
helt konsekvent en kvart tone over, hvilket desværre for mig ødelægger en
del af oplevelsen - især i og med at jeg netop vil fremhæve det nummers
melodilinier som nogle af de bedste på studiealbummet. Det er dog ikke noget
der kan trække min samlede vurdering af DVD'en ned. Et stort øjeblik er
introen til "Voices", hvor bassen kører sit dejlige "formindskede" lick helt
cool mens resten af bandet kører off-beats/lifts indover...skal høres/ses!
Nu begynder jeg at gå i selvsving, jeg ved ikke helt hvad min pointe med
dette indlæg var...

MVH
Johan