Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus E 10 kontra Nikon Coolpix 5700
Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 15-09-02 19:15

Jeg er ved at ville købe en afløser for mit gode Olympus C 2500 L, som jeg
har fået opgraderet til firmware 1.2 hos Olympus, kunne godt tænke mig et
der optager også i RAW

Hvilket ville I vælge mellem af Olympus E 10 eller Nixon coolpix 5700, hvor
jeg måske er mest tilhænger af Olympus E 10, udelukkende fordi jeg kan bruge
tele-,makro- og widevinkelconverter og taske fra mit C 2500 L, men set
udelukkende ud fra kvalitet og ????? hvad vil I så anbefale mig, for det er
jo mange penge at investere.

På forhånd tak for råd
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : Gjøl

Dato : 15-09-02 21:18

[6800] B. Rosch wrote:
> [...]
> mit C 2500 L, men set udelukkende ud fra kvalitet og ????? hvad vil I
> så anbefale mig, for det er jo mange penge at investere.

Jeg mener da bestemt at C-2500 har en diameter på omkring 43 mm. og E-10
og E-20 har en diameter 62 mm.
Jeg har de tre convetere liggende her på bordet, de har også en diameter
på 62, hvilke ringe bruger du for at få det til at passe sammen.

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 15-09-02 21:32

Gjøl wrote:

> [...]
> Jeg har de tre convetere liggende her på bordet, de har også en
> diameter på 62, hvilke ringe bruger du for at få det til at passe

Tak for oplysningerne. Jeg har kun mine fra min forhandler. Det er korrekt
at C 2500 L er 43 mm og mellemringene er 2 forskellige størrelser, jeg mener
46 og 55 mm, men har ikke lige dem ved mig.
Jeg skal vist en tur ind og snakke med forhandleren og høre om der er noget
jeg har misforstået eller ???

Fra : Gjøl

Dato : 17-09-02 11:40

[6800] B. Rosch wrote:

> [...]
> størrelser, jeg mener 46 og 55 mm, men har ikke lige dem ved mig.
> Jeg skal vist en tur ind og snakke med forhandleren og høre om der er

Der er ikke noget du har misforstået, men der er 2 forskellige systemer,
de 3 macro- tele- og wideconvetere til C-2500 L kan vist ikke monteres
på E-10/20 (med mindre man kan få step-up ringe 43->62). E-Serien har
sit eget sæt.
Dem du har, monteres med en step-up ring der ændre gevindet fra 43 til
55, men en E-10/20 starter ved en størrelse på 62 mm og skal skrues i
direkte uden brug af step-up ringe.

Kan man få det til at passe sammen ville jeg naturligvis vælge enten
E-10 eller E-20, men det er jo nemt sagt når det allerede ligger i min
rygsæk.

Jeg ville i din situation vente til 730´eren kommer på markedet og så se
om man kan få lov atil at have det i fingrene og så sammenligne med det
du allerde har.
Men hensyn til Nicon 5700 som du har kig på, så er der mange der taler
om at Nicon pt. har lidt problemner med at få deres digitale kameraer
til at fungere ordentligt, min nabo har et Coolpix 995 og han er ikke
helt tilfreds. Men Coolpix 5700 ser da ud til at være et godt kamera,
der skal nok være en der har lidt info om det.

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 17-09-02 18:43

Gjøl wrote:

> [...]
> helt tilfreds. Men Coolpix 5700 ser da ud til at være et godt kamera,
> der skal nok være en der har lidt info om det.

Jeg siger tak for dine oplysninger og jeg må indrømme efter et besøg hos min
forhandler at jeg ikke mere trot jeg vil kunne få fuldt udbytte af de tre
convertere, men jeg vil lade det komme an på en prøve, for jeg er nu sikker
på at kunne bruge min Flash FL 40, så det bliver et E 10 eller E 20, hvis
jeg kan vente til pengepungen tillader det, eller jeg kan finde et af de to
velholdt brugt.

Bjarne
(fjern no spam i e-mailadresse)

Fra : Niels Sloth

Dato : 16-09-02 19:08

Jeg ville lige vente og se hvad Olympus lancerer på Photokina
udstillingen her i slutningen af september, det lyser som om der måske
kommer noget meget interessant.

Mvh. Niels (der går og venter på en afløser til Olympus 2100 UZ, med
flere pixler)

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 16-09-02 21:06

Niels Sloth wrote:
> [...]
> kommer noget meget interessant.
>
> Mvh. Niels (der går og venter på en afløser til Olympus 2100 UZ, med

Ja, jeg er blevet noget skeptisk over hvad jeg skal, så jeg venter nok lidt
men vil gerne høre mere om erfaringer med de 2 kameraer

Fra : Tom Wagner

Dato : 16-09-02 21:43

On Mon, 16 Sep 2002 20:08:11 +0200, Niels Sloth <sloth@post1.tele.dk>
wrote:
>Mvh. Niels (der går og venter på en afløser til Olympus 2100 UZ, med
>flere pixler)

Så er Oly's nye C730 Ultra Zoom med 3.2 megapixels og 10 x optisk zoom
nok noget for dig - men jeg ved ikke, om den har stabilisator.

Tom

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 17-09-02 18:41

Tom Wagner wrote:

> Så er Oly's nye C730 Ultra Zoom med 3.2 megapixels og 10 x optisk zoom
> nok noget for dig - men jeg ved ikke, om den har stabilisator.
>
> Tom

Den har ikke stabilisator oplyser min forhandler

Fra : J@N

Dato : 17-09-02 20:06

"[6800] B. Rosch" <roschNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Den har ikke stabilisator oplyser min forhandler

Det er yderst sjældent fotoforhandlerne er opdateret om det sidste nye - søg
dine oplysninger på nettet i stedet:

http://www.dpreview.com/news/0209/02091201olyc730uz.asp

Jan

PS: I dette tilfældet har han gættet rigtigt

Fra : [6800] B. Rosch

Dato : 17-09-02 19:34

J@N wrote:
> [...]
>
> http://www.dpreview.com/news/0209/02091201olyc730uz.asp
>
> Jan
>
> PS: I dette tilfældet har han gættet rigtigt

Jeg siger tak for linket og jeg har prøvet at forstå det, men er ikke en ørn
til sådan teknisk foto engelsk og kan som du heller ikke selv finde
noget om stabilisator, men forstår det får virkelig gode ord med på vejen

Fra : Niels Sloth

Dato : 19-09-02 07:47

Jeg er ikke helt tilfreds med specifikationerne, så jeg må vente lidt
endnu. Jeg vil meget gerne bibeholde stabilisatoren, det er den der
gør hele forskellen, og desuden meget gerne have et rimeligt stort
SLR-type kamera, det giver også en god stabilitet.
Udover de features der allerede er på 2100 Uz vil jeg gerne have:

5-6 MPixler
Hotshoe til flash
LCD-skærm der kan vippes ud
Evt. optisk søger.

Så det er det jeg venter på, der er rygter om at Olympus kommer med en
hel ny digital SLR serie så det bliver måske den.

Mvh. Niels