Begrænse bredbånd? (X-post)
Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 15-09-02 18:58

Findes der et stykke software, så man kan kontrollere / begrænse båndbredden
fra et netværk til intetnettet?

Netværksopstilling:

LAN (ca. 50 pcere) <-> Gateway (stationær pc med 2 nics) <-> WAN
(internettet) (ca. 2 mbit)

Problemet er, at nogle folk på netværket køre filesharing programmer (P2P),
hvorved de bruger alt båndbredden.
Det ville jo være rart, hvis jeg så kunne begrænse adgangen til ca. 50 kb/s
pr. pc. Kunne noget endnu smartere, hvis det blev gjort dynamisk, så alle
delte den båndbredde der var tilrådedighed.

/Mark

Fra : Michael Andreasen

Dato : 15-09-02 19:46

"Mark Urup [8362]" <mu@pc.dk> wrote in message
> [...]
> pr. pc. Kunne noget endnu smartere, hvis det blev gjort dynamisk, så alle
> delte den båndbredde der var tilrådedighed.

Eller gøre som jeg har gjort - begrænset filsharing til total kb/s per
portbasis f.eks. port 1214 (kazaa) er begrænset til 10KB/S

Du skal kigge på TC/QOS

Du skriver intet om dit udstyr så jeg formoder din gateway er en linux med
2.4 Kernel.. Søg på freshmeat.net efter cbq.init - fungerer glimrende

Mvh
Michael

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 15-09-02 21:15

Michael Andreasen wrote:
> [...]
> linux med
> 2.4 Kernel.. Søg på freshmeat.net efter cbq.init - fungerer glimrende

Grunden til jeg ikke skriver noget om HW, er fordi det er ligegyldigt, jeg
køre det der er nødvendigt! (den gamle gateway skal alligevel udskiftes med
en ny computer)

Hele problemet ligger i at jeg ikke har adgang til computerene på LAN'et,
men kun til gatewayen!

Nu er jeg ret ny til linux, har kun haft en mandrake 8,1 installation inde
og lege lidt med (virkede fint, og kørte faktisk godt)
Så har jeg lige et spørgsmål... er det nemt* at installerer/styre?

* er det overdrevet svært, eller kan det læres, og er det til at gå til,
uden en manual på 300 sider?

/Mark

Fra : Michael Andreasen

Dato : 16-09-02 00:35

> [...]
> Så har jeg lige et spørgsmål... er det nemt* at installerer/styre?
>
> * er det overdrevet svært, eller kan det læres, og er det til at gå til,

Tjaaee.. Det er nok en lille smule avanceret.. Men det kan lade sig gøre..
gå ind på eksperten.dk og så på "fair båndbredde" så finder du vistnok en
guide

Mvh
Michael Andreasen ~Dank~

Fra : Mark Urup [8362]

Dato : 16-09-02 09:08

Michael Andreasen wrote:
> [...]
>
> Tjaaee.. Det er nok en lille smule avanceret.. Men det kan lade sig
> gøre.. gå ind på eksperten.dk og så på "fair båndbredde" så finder du

Takker... det må jeg jo se, om jeg kan få til at virke

/Mark

Fra : Leony

Dato : 17-09-02 12:00

"Mark Urup [8362]" <mu@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er, at nogle folk på netværket køre filesharing programmer
(P2P),
> hvorved de bruger alt båndbredden.

Et luk af disse programmer ville have en positiv effekt på båndbredden til
andre brugere.
Ejeren af netværket ville undgå en evt retsag pga ulovlige
filer/film/musik/programmer.
Ejeren/administratoren kunne få en god nattesøvn, vidende at deres netværk
ikke blev brugt til bytning af ulovligt materiale.
Dette er jo selvfølgelig bare min mening.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/