On Mon, 16 Sep 2002 15:07:09 +0200, Jørn Andersen wrote:
>On Mon, 16 Sep 2002 07:50:39 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:
>
>>Det kan jeg bestemt ikke anbefale. Jeg har netop været med til at
>>skrotte en investering på 7.000 kr. i Freeway, så jeg ved hvad jeg
>>taler om.
>>
>>Da en længere jammerhistorie muligvis vil være off-topic, vil jeg
>>undlade dette.
>Ovenstående er i hvert fald værre end en "længere jammerhistorie". Som
>det ser ud nu er der udslynget en ubegrundet beskyldning, som ingen
>kan bruge til noget. En "længere jammerhistorie" vil give folk
>mulighed for selv at tage stilling.
Ups, det kan jeg godt se, så jeg vil uddybe lidt. Frygten gik mest på
at få på puklen for at poste off-topic, men så kunne jeg selvfølgelig
bare have undladt at blande mig i det hele taget
Vort udgangspunkt for at købe Freeway Shop beror delvist på vores egen
utilstrækkelige research. Vi gik efter nogle bestemte features og
disse var indeholdt i Freeway Shop, så vi var hurtige til at tage
beslutningen om at bestille butikken til 6.995 kr. excl. moms.
Desværre havde vi taget nogle ting for givet (det skal Freeway ikke
lastes for), nemlig at man kunne skifte valuta til f.eks. Euro eller
dollars, samt lave en mere nuanceret portoberegniingsmodel, end bare
Post Danmarks standard. Vi havde ikke forstillet os, at en Webshop til
7.000 kr. udelukkende var beregnet for salg til indenlandske kunder i
danske kroner.
Nå, nu stod vi jo så med et system der ikke umiddelbart passede til
vores behov, men ifølge Freeway (ved bestillingen) ville systemet
kunne ændres og tilpasses uden begrænsninger. De satte angiveligt en
ære i at dokumentere deres ASP-kode, så da jeg opgav at have "snuset
til programmering", samt havde kendskab til HTML, tøvede de ikke med
at anbefale køb, da jeg så selv kunne lave de nødvendige ændringer -
ellers ville de naturligvis gerne - mod passende betaling - være
behjælpelige med ønskede tilretninger.
Alt sammen lød såre godt og fornuftigt, men så gik der kage i
kommunikationen. Jeg ringede og ringede og ringede til deres kontor i
Viborg, men utallige (og jeg taler om virkeligt mange) gange, blev
røret ikke taget, selv om jeg lod den ringe helt ud og straks kaldte
op igen. De var simpelthen umulige at komme i kontakt med. E-mails
blev heller ikke besvaret.
På et tidspunkt ringede jeg til et nummer i København (fandt det på
deres hjemmeside) og fik at vide, at de faktisk ikke havde noget med
Freeway at gøre ud over salg og marketing. De lavde mange andre ting,
bl.a. Dating.dk, så de havde faktisk ikke en dyt forstand på de
tekniske spørgsmål jeg havde og henviste til Viborg. Dermed var
cirklen sluttet og jeg indledte et fornyet stormløb på telefonen i
Viborg.
Nu kan jeg ikke præcist huske hvad der så skete, men jeg fik vistnok
en mail fra den ansvarlige i Viborg med et par een-liniers svar på
nogle af de spørgsmål jeg havde stillet. Svarene var intetsigende og
ubrugelige, så jeg fortsatte med at ringe til de to telefonnumre gang
på gang på gang.
Pludselig en dag fik jeg kontakt med en mandsperson på kontoret i
København, som vidste noget om Freeway Shop, idet han hævdede at have
programmeret størstedelen af systemet (det samme påstod ham i Viborg).
jeg fik udvekslet et par mails med denne nye kontakt og jeg var ved at
kunne se lys forude, men så begyndte den anden i Viborg at blande sig
og tonen i kommunikationen skærpedes. Det endte med at de meddelte, at
min e-mail adresse nu ville blive lagt ind i kill-filteret på deres
mailserver og at de ikke ønskede flere henvendelser fra mig.
Folk der kender mig ved, at jeg er det mest høflige og selvudslettende
menneske, der normalt aldrig hidser mig op. Kundeservicen havde jeg
dog tilladt mig at betegne som ufattelig ringe og dette (+ vel nok
andre ukevmsord fra min side) fik dem til at stoppe al support.
Support mente de iøvrigt ikke var noget jeg havde krav på, men skulle
udelukkende ses som et udslag af velvilje fra deres side, ligesom
utallige rykkere for et svar på hvornår jeg ville modtage min CD og
manualt til sidst blev besvaret med, at noget sådant havde jeg ikke
krav på. Det eneste jeg fik for pengene, ar retten til at bruge
systemet.
Nå, det blev jo netop den lange smøre med hælden-vand-ud-af-ørerne,
som jeg egentlig helst havde sparet nyhedsgruppen for, da den jo er
præget af personlige vurderinger og særlige omstændigheder. Jeg ved
ikke om andre kan bruge mine erfaringer til noget, men læren må være,
at man skal vide hvad man køber og så skal man iøvrigt regne med, at
det vil koste det dobbelte eller mere, at tilpasse Freeway Shop til
egne behov. En så simpel ting som at udskifte deres "Demo Shop" logo
med vores eget, viste sig at kræve et endog meget arbejde.
Systemet består af 526 filer i 30 mapper og er totalt uoverskueligt,
så enten vil det koste en bondegård at få professionelle til at lave
ændringer, eller også må man forberede sig på mange timers arbejde for
at sætte sig ind i systemet.
Men måske er det bare mig der er urimelig?
Venlig hilsen
Kurt Hansen