gettext og printf
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-09-02 11:31

Hej

Jeg har lidt problemer med at bruge printf sammen med gettext: Hvis man
nummerer variablen, bliver strengen ikke oversat. Et eksempel:

<?php
echo _("This is a line.")."<br/>";

printf(_("Here is %1\$s, %2\$s, and %3\$s."), "Svend", "Knud", "Valdemar");
?>

Hvis man så kører scriptet gennem xgettext, får man følgende (uddrag):

#: ../../../index.php:8
msgid "This is a line."
msgstr ""

#: ../../../index.php:11
#, ycp-format
msgid "Here is %1\\$s, %2\\$s, and %3\\$s."
msgstr ""

Man oversætter så strengene (og bruger to omvendte skråstreger foran
dollartegnet i oversættelsen ligesom i ID-strengen), og så danner man
mo-filen og genstarter Apache for at slette gettext-cachen. Den første
linje ("This is a line.") bliver fint oversat - men linjen med de
nummerede variabler bliver ikke oversat - selv om jeg kan se, den findes
i mo-filen.

Jeg kan ikke bruge apostroffer (enkeltgnyffer) og så fjerne den omvendte
skråstreg foran dollartegnet - xgettext opfanger nemlig ikke linjen i så
fald. Men selv, hvis man manuelt kopierer linjen uden omvendte
skråstreger ind i po-filen og oversætter den, så virker det stadig ikke.
Nogen ideer?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-09-02 12:01

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> linje ("This is a line.") bliver fint oversat - men linjen med de
> nummerede variabler bliver ikke oversat - selv om jeg kan se, den findes

Løsningen er at fjerne alle de omvendte skråstreger i den pågældende
ID-streng og oversættelse i .po-filen (men *ikke* i selve kaldet til
_()-funktionen i PHP). Altså:

<?php

msgstr "Her er %1$s, %2$s og %3$s."