Tips til at finde det mest hensigtsmæssige~
Fra : Per

Dato : 15-09-02 11:17

Sorry folks, jeg ved at jeg bliver hadet for dette spørgsmål men jeg håber
at i tilgiver mig når jeg lige forklarer baggrunden:

Jeg har flulgt gruppen i lang tid med henblik på at tage slægtsforskning op
"når jeg får tid". Derfor havde jeg også gemt en række
meningstilkendegivelser omkring de forskellige slægtsforskningsprogrammer så
jeg kunne udnytte andres erfaringer når jeg selv skulle til at vælge et
program. Imidlertid har et crash med OE fjernet alle de gemte indlæg så jeg
nu er på bar bund samtidigt med at jeg skal finde ud af at sende nogle
oplysninger i en rimeligt læsbar form til en fjern slægtning i Vancouver.

Så vidt jeg husker er det vist Brothers Keeper der "kan mest" og er mest
populært for tiden. Kan nogen forholde sig til den påstand?

Mine krav:

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvilket sprog programmets brugerdialog
benytter. Skandinavisk, engelsk, tysk, esparanto, fransk eller italiensk. I
dont care.

Det skal kunne afvikles på en Windows 2000 platform.

Data skal kunne udveksles med fjerne slægtning som har nogle få aner fælles
med mig og som har et ikke nærmere specificeret slægtsforksningsprogram. (Er
det ikke noget med at standarden hedder Gedcomp, version et eller andet?)

Der skal kunne indføres alle mulige irregulære oplysninger og noter.

Alle data skal gerne kunne gives en eller flere kildehenvisninger, for
eksempel når jeg har to forskellige fødselsdatoer for den samme tip oldefar,
så jeg kan trace oplysninger baglæns til kilderne.

Der skal gerne kunne tilknyttes billeder og andre filer (fotos, lydklip og
indskannede dokumenter) som ligger i en eller anden relativ position i
forhold til programmets data. Der må gerne være en facilitet der holder øje
med om sådanne filer er flyttet og selv finder ud af hvor de er flyttet hen
eller om de er slettet (lige som i Canons Zoombrowser)

Der må gerne kunne laves et website på et eller andet standardiseret måde.

Det skal kunne lave nogenlunde hæderlige udskrifter, skærmbilleder, stam- og
efterslægtstavler etc. (sikker et banalt krav i vore dage).

Softwaren skal være nogenlunde afluset og kun sjældent crashe.

Med venlig hilsen

Per Holm

Fra : Bente Poulsen

Dato : 15-09-02 17:16

Hej PER
Hvis du går ind på følgende net adresse

http://www.dis.danmark.dk/i_progra.htm

finder du forskellige demoer at diverse slægtsprogrammer
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Per

Dato : 15-09-02 17:30

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> wrote in message
<SNIP>
> Hvis du går ind på følgende net adresse
>
> http://www.dis.danmark.dk/i_progra.htm
>
> finder du forskellige demoer at diverse slægtsprogrammer
<SNIP>

Tak for linket. Jeg havde dog kigget lidt på den side i forvejen og synes
ikke rigtigt at sammenligningerne går i dybden med hvilke forskelle der er
på programmerne på de mere fancy punkter.

Jeg fandt også Richard Wilsons sammenligninger på
http://www.cagenweb.com/rwilson/comparison.htm som er mere detaljeret men
til gengæld ikke up to date så jeg er stadig et stykke fra at kunne drage en
hurtig konklusion.

Med venlig hilsen

Per

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-09-02 20:17

"Per" <lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> skrev 15 Sep 2002 17:29:51
+0100

>Tak for linket. Jeg havde dog kigget lidt på den side i forvejen og synes
>ikke rigtigt at sammenligningerne går i dybden med hvilke forskelle der er
>på programmerne på de mere fancy punkter.

Prøv også: http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

Det er ihvertfald en grundig test. Om det så er de rigtige ting man har
lagt størst vægt på i testen, det må være op til hver enkelt at vurdere.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Ole Munk

Dato : 15-09-02 23:20

> [...]

> nu er på bar bund samtidigt med at jeg skal finde ud af at sende nogle
> oplysninger i en rimeligt læsbar form til en fjern slægtning i Vancouver.

Jeg håber og tror da ikke du bliver hadet for dette udemærkede spørgsmål.
Jeg mener faktisk det er meget relevant at diskutere software til
slægtsforskning her i gruppen. At tidligere debatter nogle gange er end i
næsten religiøse debatter skal da ikke afholde os fra at prøve igen. Jeg
tror i den forbindelse blot vi alle skal erkende, at selv om vi selvfølgelig
synes, at det progam vi selv bruger er det bedste (ellers brugte vi det jo
ikke , så kan det jo sagtens tænkes at andre slægtsforskere har andre
behov.

> Så vidt jeg husker er det vist Brothers Keeper der "kan mest" og er mest
> populært for tiden. Kan nogen forholde sig til den påstand?

Det er rigtigt at programmet er meget populært, hvilket sikkert skyldes det
findes med dansk brugergrænseflade, samt kan erhverves i en sharewareudgave.
Jeg "voksede" dog selv fra programmet for et par år siden, da det var kommet
til version 5.2. Der er siden kommet en version 6 med forbedringer og flere
muligheder.

> [...]
(Er
> det ikke noget med at standarden hedder Gedcomp, version et eller andet?)

Gedcom er et standardfil format, som mange slægtsprogrammer kan eksportere
og importere data til og fra. Hvis du kigger på den norske side, som Arne
Feldborg foreslog er jeg sikker på, at du kan finde oplysningerne der om
hvilke programmer der kan o.s.v.

> [...]
oldefar,
> så jeg kan trace oplysninger baglæns til kilderne.

Ovennævnte er grunden til, at jeg selv valgte TMG som slægtsprogram. Der er
mulighed for struktureret at indføre alle slags oplysninger, da programmet
selv giver mulighed for at bestemme hvilke begivender "tags" du vil
registrere. En "tag" kan være en født, døbt, gift, "en folketælling", skifte
eller andre begivenheder du selv definerer.

Til hver enkelt hændelse/begivenhed du registrerer om en person kan du
knytte en eller flere kilder.

Hvis kilderne giver modstidende oplysniger om f.eks. en persons fødsel - det
kan være to folketællinger der giver hvert sit fødselsår - så kan du oprette
hændelsen fødsel to gange for den pågældene person, med hvert sit årstal og
selvfølgelig hver sin kilde - da mange udskrifter kun kan vise en
dato/årstal, skal du definere den ene af dem som primær, hvorefter den er
default ved mange rapporter o.s.v.

En anden meget stærk feature ved TMG er dens måde at håndtere "vidner" på.
Når du opretter en hændelse kan du registrere to primære personer til den,
samt alle de "vidner" du orker. Det betyder f.eks.:

1) Ved en barnedåb er barnet selvfølgelig den primære person. Du kan
herefter registrere alle fadderne som "vidner".

2) Ved en folketælling kan du regstrere mand og kone som primære, samt alle
14 børn og tjenstefolk som "vidner

3) Ved er skife er afdøde selvfølgelig primære, mens du kan registrere alle
der er nævnt i skiftet som vidner.

fordelene ved at anvende vidner er følglende: Når du en gang har fat i en
begivenhed i en kilde, kan du samtidigt registrere alle de personer der
deltog og selve hændelsen skal kun registreres en gang. Når du vælger at få
en oversigt over alle de hændelser en person deltager i, får du også alle de
hændelser med, hvor personen optræder som vidne.

Det giver dig mulighed for at lave avancerede rapporter som: en oversigt
over alle de personer, der har optrådt som fadder ved barnedåb af et af X's
børn.

> [...]
hen
> eller om de er slettet (lige som i Canons Zoombrowser)

Der er mulighed for at kunne tilknytte external events til en enkelt person,
det kan f.eks. være billeder.

> Der må gerne kunne laves et website på et eller andet standardiseret måde.

Det er programmet ikke særlig anvendeligt til - til gengæld kan du
eksportere data til en gedcom fil og sende den genem en Ged-til-html
generator, du kan se resultatet med den GED til HTML generator jeg har valgt
på min hjemmeside.

> Det skal kunne lave nogenlunde hæderlige udskrifter, skærmbilleder, stam-
og
> efterslægtstavler etc. (sikker et banalt krav i vore dage).

ok til mit behov.

Du skal være opmærksom på, at programmet p.t. sælges i en ny version 5.0,
der i forhold til den gamle version 4.0, som jeg stadig anvender er en ægte
32 bits applikation, men stærkt forbedret brugergrænseflade o.s.v.

Grunden til jeg stadig anvender version 4.0 er at der stadig mangler de
fleste rapporter i version 5.0 - når de er klar skifter jeg også.

De største ulemper ved programmet er helt klart, at det kræver man bruger en
del energi på at sætte sig ind i hvordan programmet virker, før man får det
fulde udbytte.

mvh Ole

E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 16-09-02 12:47

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Efter at have downloadet BK 6.0 og afprøvet det, er jeg da ikke utilbøjeligt
at synes det er et godt program, Men skal man have et program med alle
faciliteter en slægtsforsker har brug for, kan man ikke ignorere FamDex
www.famdex.dk dette program har simpelthen alt, men desværre er det i dos,
men har fået en udmærket funktion nemlig, at data kan overføres i bogform
til tekstbehandlingsprogrammet MS WORD.
Jeg har som bruger af dette program i over 8 år været meget tilfreds,
samtidig med, at brugergruppen udgiver Danmarks kirker med register og
omtale af kirkene, og desforuden kan man selv ligge kirker ind i rediger.

Den eneste ulempe er, at det ikke er lavet til brug i Windows, men kan køres
fra Win3,1 til og med Win milennium.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 16-09-02 20:29

Nu ved jeg ikke, hvordan det kan hævdes, at et program, der fortsat er i DOS
"simpelthen har alt".

Der er sket meget i slægtsforskningsprogrammer siden DOS, bl.a. billeder,
lydfiler, video, OLE objekter og meget andet, som programmer før disse
funktioner kom med i senere versioner af Windows (98 og derefter), og som
DOS slet ikke kan klare.

Jeg har svært ved at se, at programmer, der ikke følger med udviklingen kan
karakteriseres som "simpelthen har alt".
--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

<snip>, kan man ikke ignorere FamDex

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 17-09-02 10:28

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> karakteriseres som "simpelthen har alt".

Hej Ole

Nu har jeg jo haft samtaler med dig vedrørende FTM, og har også over for dig
tilkendegivet, at jeg bruger FTM 8.0, men at det ud over de pladskrævende
filer, ikke har de Faciliteter som FamDex nu en gang indeholder, dette har
selfølgelig noget at gøre med, at Famdex er udviklet til det danske marked
og FTM er udviklet til det Amerikanske (USA) marked, og på trods af det
mange fortrinligheder, kan det endnu engang ikke have de ønskede
faciliteter, men ellers er det da et udmærket program, men den har ikke
kalender indbygget på den måde, den har ikke latinordbog indbygget, den
giver ikke nummer på anerne, og alt i alt er det jo et personligt valg,
personlig har jeg lige afprøvet BK og må da indrømme, at det er et meget
flot program, men det passer bare ikke til mig.
Og jeg har ikke så meget brug for at kunne lægge, vidio og filmklip eller
lyde ind på programmet, hvorimod billeder var en god ide, men du kan jo ikke
overføre de andre faciliteter i en bog, man skal også passe på, at man ikke
falder på halen på grund af nogle smarte opfindelse, der i bund og grund
ikke er brug for, og det ligger jo enhver frit for hvilke behov man har, jeg
kan ikke forestille mig, at en slægtsbog skal ligge på CD, bøger er stadig
det bedste for mig, og dette behov opfylder Famdex til fulde, nu hvor det
kan trækkes over i WORD og man kan lave layuot der.

M.v.h.

K. H. Hansen
Aabenraa

Fra : Per

Dato : 17-09-02 12:31

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message

KLIP

> [...]
> faciliteter, men ellers er det da et udmærket program, men den har ikke
> kalender indbygget på den måde, den har ikke latinordbog indbygget, den

Jeg tillægger det ikke nogen betydning hvilket marked programmet er udviklet
til, når bare systemet er udviklet med tilstrækkeligt vide ambitioner. (Med
dette mener jeg at programmet ikke skal have nogle kulturelle, religiøse
eller historiske bindinger i hvordan mennesker kan forholde sig til
hinanden. Biologiske bindinger skal der helst heller ikke være. Æg- og
sæd-donation, rugemødre og kloning vil nok være noget som skal kunne
håndteres i fremtiden) Alt hvad der har genealogi at gøre rækker jo altid
ud over en masse landegrænser og specielt i de store udvandringsmål som
Canada, Aastralien, Argentina, USA etc .har alle mennesker en eller flere
rødder i Europa så mon ikke deres programmer er rimeligt fleksible overfor
oprindelsesstedernes skiftende statsretlige tilhørsforhold og skitende
inddelinger i sub-national struktur?

I mine øjne tæller det ned for FTM at der er indlagt et
billedhandlingsprogram. Har udviklerne ikke bedre ting at bruge tiden til?
Der er nok af halvgode billedbehandingsprogrammer gratis rundt omkring. De
rigtigt alsidige vel alligevel være selvstændige programmer.

Jeg noterer med interesse de øvrige kritikpunkter som du fremhæver ved FTM.
Et indlæg fra Ole Bielefeldt i en anden tråd indikerer at FTM har styr på en
række ting omkring problemet med bestemte tidspunkters angivelser i de
forskellige kalendersystemer. Hvis de grundlæggende er i orden, så finder
man nok ud af at slå mere specielle ting op i et dato-program.

> Og jeg har ikke så meget brug for at kunne lægge, vidio og filmklip eller
> lyde ind på programmet, hvorimod billeder var en god ide

Intet at det der nævnes skal vel lægges ind i programmet men derimod i
databasen (dokumentet i Mikrosoft terminologi) som programmet arbejder med.
Jeg vil lægge vægt på at der ikke sker en indkopiering men at der holdes
styr på linksene til dokumenterne og Ole Bielefeldt har til mig skrevet at
FTM har faciliteter svarende til dem jeg nævnte med Canons Zoombrowser som
eksempel. Hvis dette også gælder for lydfiler etc. så er det fuldt
tilstrækkeligt.

> [...]
> det bedste for mig, og dette behov opfylder Famdex til fulde, nu hvor det
> kan trækkes over i WORD og man kan lave layuot der.

CD eller anden maskinlæsbar form, gerne med noget multimedie-sjov, vil være
et absolut krav af hensyn til at kunne distribuere videre til andre i
familien og til senere generationer. Samtidigt skal programmet have en række
basale rapporteringer/udskrifts definitioner, gerne bruger-konfigurerbare,
så man altid kan skrive ud. Hvis man skal starte forfra med en layout'ning i
word hver gang man har rettet en detalje eller tilføjet en oplysning til en
person vil det ikke være til at arbejde med i praksis.

mvh Per (som stillede trådens start-spørgsmål)

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 18-09-02 17:36

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
<snip> den
> giver ikke nummer på anerne, <snip>> M.v.h.
>
> K. H. Hansen
> Aabenraa

Man kan sagtens få aneumre med i anetræ og anerapporter.

Man kan oven i købet selv bestemme, hvilket nummer, der skal være det
første, der anvendes!

Det er blot at klikke muligheden af, så kommer de.
--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-09-02 22:07

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev:
16 Sep 2002 00:20:28 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> Ovennævnte er grunden til, at jeg selv valgte TMG som slægtsprogram.

Alle andre moderne slægtsprogrammer kan da det samme.

>En anden meget stærk feature ved TMG er dens måde at håndtere "vidner" på..

Det er TMG ikke ene om, den facilitet finder du også i Brothers
Keeper vers 6 og i Cumberland Family Tree vers 3.

Erik

Fra : Per

Dato : 17-09-02 12:54

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message

> Jeg håber og tror da ikke du bliver hadet for dette udemærkede spørgsmål.

Tak for dit fromme håb som jeg selvfølgelig deler.

De to grunde til at man kan blive 'hadet' for et sådant spørgsmål er dels
risikoen for at starte en religionskrig, som du også selv nævner, og dels at
folk der stiller den slags spørgsmål i en newsgroup (se bare spm som:
"Hvilket camera/printer/blabla er den bedste?") ofte ikke selv har gidet at
skimme de mange indlæg med svar på spørgsmålet, der allerede har været
sendt. Derfor min forklaring.

> [...]
kommet
> til version 5.2. Der er siden kommet en version 6 med forbedringer og

Jeg noterer at man (efter din erfaring) kan vokse fra BK. Du har nok ikke
skiftet bare for sjovs skyld, så det kan være at jeg skal holde mig fra BK
helt fra starten af.

KLIP
> Ovennævnte er grunden til, at jeg selv valgte TMG som slægtsprogram. Der
er
KLIP, KLIP og atter KLIP

TMG fører også ret suverænt i DIS-Norges test.
Så hvis jeg hermed skriver at jeg pt. synes at TMG er en førende kandidat
til at blive købt af mig så kan jeg måske være heldig at fremkalde en række
velbegrundede indlæg om hvad der evt. måtte være af fejl og mangler i TMG og
advarsler om hvorfor jeg ikke skal købe det.

med venlig hilsen Per

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 17-09-02 19:11

Du skal købe det, du selv synes, passer bedst til dig.

Så har du også kun dig selv at skyde skylden for et evt. fejlkøb på.

Du skal lige vide, at undersøgelsen hos DIS-Norge er foretaget af en TMG
bruger uden dybtgående kendskab til alle de andre programmer i "testen".
--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Per

Dato : 17-09-02 20:22

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote in message
> Du skal købe det, du selv synes, passer bedst til dig.
> Så har du også kun dig selv at skyde skylden for et evt. fejlkøb på.

Fornemmer jeg anelse spydighed i ovenstående?
Men anyway, så er problemet jo at jeg først vil vide om programmet passer
mig godt når jeg har knoklet med det i lang tid og så er det jo for sent.
Det er derfor jeg så groft forsøger at 'nasse' på de erfaringer, specielt de
dårlige, som i andre har gjort jer. ; -)

> Du skal lige vide, at undersøgelsen hos DIS-Norge er foretaget af en TMG
> bruger uden dybtgående kendskab til alle de andre programmer i "testen".

Aha! Det var jo en interessant og vigtig oplysning. Jeg vil kigge lidt mere
på de andre kandidater. Hvis du evt. kunne pege på nogle punkter hvor
DIS-Norges test burde have et andet resultat vil det hjælpe mig en del.
Måske du specielt kunne se på de punkter hvor FTM er vurderet.

DIS-Norges test er jo rimeligt detaljeret beskrevet og man kan følge point
givningen (Jeg har dog ikke selv regnet efter) så der skulle vel være
rimeligt gode chancer for at komme med kvalificerede indvendinger.

Med venlig hilsen Per

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 17-09-02 20:44

Du kan bare kigge på den med stedsnavn, hvor FTM "scorer" 0, fordi han har
en specifik indgang til Norske slægtsgårde.

Herudover er der Brugerstøtte, hvor der ikke er en norsk brugergruppe -
endnu!

Der findes dansk brugergruppe, men det kan han ikke bruge i sin analyse for
DIS-Norge!

Det var blot for at nævne 2 - alt andet vil være for omfattende her i NG,
men henvises til privat E-mail.
--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Per

Dato : 18-09-02 23:02

> Du kan bare kigge på den med stedsnavn, hvor FTM "scorer" 0, fordi han har
> en specifik indgang til Norske slægtsgårde.

Jeg har lige kigget på de nærmere beskrivelser af DIS-Norges testkriterier
osv og det er helt klart at man skal vurdere de forskellige programmers
scoringer i forhold til hvad man selv lægger vægt på og så vurdere hvordan
ens egne præferencer vil flytte det samlede billede.

> [...]
> endnu!
> Der findes dansk brugergruppe, men det kan han ikke bruge i sin analyse

Du har en pointe der. Det virker som en helt irellevant indvending fra Ole
Bjørn Darrud, også
taget i betragtning hvor tit vi har norske indlæg hernede. Bokmål og dansk
er jo to sider af samme sag.

> Det var blot for at nævne 2 - alt andet vil være for omfattende her i NG,
> men henvises til privat E-mail.

Tak for tilbudet. Her på usenet er det imidlertid ikke velset at flytte over
i privat mail med mindre det er meget personlige ting der diskuteres. Dem
som måtte have fulgt tråden og evt. har interesse for emnet skal jo også
have en chance for at følge op og finde ud af om det ender med en
konklussion.

Usenet et forum hvor vi normalt ikke kender hinandens forudsætninger og evt.
særlige interesser i diskusionens emne. Derfor ser jeg det som en garanti
for kvaliteten af diskussionen at nogle hundrede andre brugere kigger med.
Så er chancen for at
det der skrives også holder vand i virkeligheden så høj som mulig. Hvis
nogen skulle 'komme til' at smøre for tykt på vil der være nok af folk,
der kan fremdrage en evt. rettere sammenhæng og kan få afklaret
misforståelser. Det kan jo også tænkes at andre brugere kan lære noget
nyt som de ikke har været opmærksomme på hidtil.

Dette gælder specielt også i dette tilfælde hvor du jo har en særlig
tilknytning til FTM. Dette er fair nok, du ved sikkert betydeligt mere om
dette program end de fleste andre i gruppen, men det er vel ikke utænkeligt
at du måske ikke er helt uhildet mod FTM. Jeg ved godt at FTM sikkert ikke
er noget du bliver fed af, men de fleste holder mest af deres egne børn.

Med venlig hilsen

Per

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 17-09-02 20:17

17 Sep 2002 12:54:17 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Per"
<lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> wrote:

>Jeg noterer at man (efter din erfaring) kan vokse fra BK. Du har nok ikke
>skiftet bare for sjovs skyld, så det kan være at jeg skal holde mig fra BK
>helt fra starten af.

men glem ikke at BK som alle andre program også utvikles videre, og det
kan jo være at man vokser i takt.

Ingen program er statiske :=))

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 17-09-02 20:19

17 Sep 2002 12:54:17 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, "Per"
<lt_pilfeltFjerndette@hotmail.com> wrote:

>TMG fører også ret suverænt i DIS-Norges test.

Når det gjelder tester, bør man ikke bare forholde seg til selve
sluttresultatet, men også til hva som ligger bak de ulike
verdisettingene og vurderingene

> [...]
>velbegrundede indlæg om hvad der evt. måtte være af fejl og mangler i TMG og
>advarsler om hvorfor jeg ikke skal købe det.

beste mulighet er at du knytter deg opp til postlistene for TMG og
dermed finner ved å følge med der om hva som foregår knyttet til
programmet.
Dermed vil du få erfaringen (gode og dårlige) fra de som bruker
programmet

Fra : Per

Dato : 03-10-02 13:46

Tak for de forskellige vægtige indlæg der er kommet frem.

For at få lidt hands-on erfaring har jeg foreløbigt valgt at følge et
forslag om at hente det gratis program Legacy standard edition.

Så nu er jeg kommet i gang og har fået skovlet en masse data ind på
maskinlæsbar form. Legacy fik en pæn kritik i den norske test og foreløbigt
må jeg konkludere at det virker som et fortrinligt program inde under
overfladen. Blandt andet søgning af dubletter og sammenlægnings-arbejdet
efter import af gedcom filer fra for eksempel FamilySearch virker rigtig
godt gennemtænkt.

Brugerdialogen er til gengæld ikke noget at råde hurra for. Det minder
nærmest om et DOS-program som WP5.1 fra starten af 90'erne. For lidt bruger
design. Alt for mange modale dialogbokse og for mange ting der skal klikkes
på for at man får overblik over sine data. Og navigationen rundt i ane- og
efterslægts-forholdene er også rimeligt træls.

Så det bliver nok ikke Legacy som jeg holder mig til i det lange løb, men
til en start er det fint nok. Og så kan jeg jo nemt arbejde videre med at
samle genealogiske oplysninger sammen medens jeg holder øje med hvordan de
store programmer som TMG, FT, BK osv. udvikler sig.

Og sjovt nok var min grand-fætter i Vancouver i Canada også nået til ville
vælge Legacy, så der gør jo kommunikationen lidt lettere.

Med venlig hilsen Per