Spm ang gigt
Fra : Ann K.

Dato : 15-09-02 11:04

Hejsa.
Ja - så er det vist ved at være den tid.....
Ranje er - i takt med at det er blevet koldere i vejret - blevet mere og
mere "utidig" overfor os, hundene og de andre katte Forleden langede
han ligefrem vredt vrælende ud efter Aske - hans flokleder og bedste
ven!
Efter at have brugt en hel uge på at observere ham, er vi ved at nå
konklusionen ... gigt! Eller i hvert fald smerter i hans dårlige venstre
pote.... Vi må fx ikke længere massere de stive muskler og sener og han
forsøger tydeligt at beskytte poten, når han skal hoppe ned fra noget -
dvs han sørger omhyggeligt for at lande på _højre_ forpote...
Ok - vi _vidste_ jo at det ville komme!!! Men hvor er det bare svært at
forholde sig til, når man lige pludselig står med det som en realitet!
Selvfølgelig skal vi lige have ham tjekket hos dyrlægen... for at
udelukke andre lidelser... men uanset, så står vi måske overfor en
frygtelig beslutning...
Vi har nemlig forlængst besluttet at Ranje IKKE skal holdes på pille-kur
resten af hans levetid!
Hans liv som gadekat har - trods det at det nok ikke har været i ret
lang tid - givet ham nogle traumer... bla er han stadig, som 5 årig,
lettere håndsky... Han vil simpelthen ikke kunne klare psykisk, at blive
holdt fast og få tvunget en pille i munden hver dag! De (heldigvis få)
gange, vi har været nødt til at give ham piller, har han været bange for
vores hænder i flere uger efter! .... Og selv om at han kandiderer
til titlen som verdens dummeste mad-øre, så kan han sagtens lugte sig
til medicin i sit foder... som så ikke er spiseligt!
Operation af poten er også udelukket... to dyrlæger har samstemmende -
og uden kendskab til hinandens prognose - sagt at det ikke vil være en
holdbar løsning...

Så... hvad gør vi nu?
Vi har med stor succes givet vores gamle hund Artroflex + Vital
Animin... det virker vel også på katte?
Men hvad nu hvis han ikke vil spise vådkost blandet med stadset? Findes
der noget helt faaaantastisk mamse, der stinker og smager så det
overdøver "grim smag"?
Har nogen her i gruppen andre bud på medicin (traditionel såvel som
alternativ)???

I håb om masser af gode råd...
Mvh Ann

Fra : Mette Jensen

Dato : 15-09-02 11:22

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsøger tydeligt at beskytte poten, når han skal hoppe ned fra noget -
> dvs han sørger omhyggeligt for at lande på _højre_ forpote...

Åh nej! Hvor er det trist.....

> [...]
> Selvfølgelig skal vi lige have ham tjekket hos dyrlægen... for at
> udelukke andre lidelser... men uanset, så står vi måske overfor en

Prøv nu dyrlægen. Det kan jo være det er noget andet.

> Så... hvad gør vi nu?

Jeg forstå godt at I er kommet til den beslutning, at han ikke skal have
piller resten af livet.

> Vi har med stor succes givet vores gamle hund Artroflex + Vital
> Animin... det virker vel også på katte?

Da jeg var i praktik som dyrlæge-der er ganske væk nogle år siden- men jeg
husker at en kat engang fik noget ligene Artroflex + Vital Animin. Mener
ikke det var helt det samme, men helt bestem noget i den sammen genre.

> Men hvad nu hvis han ikke vil spise vådkost blandet med stadset? Findes
> der noget helt faaaantastisk mamse, der stinker og smager så det
> overdøver "grim smag"?

Det enste jeg kan komme på er dåsemad og tun... Men det er måske ikke "kras"
nok?

> Har nogen her i gruppen andre bud på medicin (traditionel såvel som
> alternativ)???

Jeg har ikke så meget at sige, men håber du får andre gode råd.

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-09-02 13:02

Hej Pia
siden du nu hverken har pels eller hale, vil jeg anbefale
dig at kigge på denne side http://www.alternativinfo.dk/
men kan da fortælle at også hos os tobenede er Omega
3 godt (egen erfaring) og også hos os er kost en vigtig
faktor, de samme krydderurter Persille, Oregano og
Cayenne bare i større mængder *GG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 15-09-02 11:31

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:am1luh$7dr$1@sunsite.dk...
> [...]
> overdøver "grim smag"?
> Har nogen her i gruppen andre bud på medicin (traditionel såvel som

Min brite Maggie fik - efter at have været lidt urenlig en tid - konstateret
slidgigt i den nederste del af ryggen. Da hun heller ikke er nem at give
piller, var det en lettelse at få at vide hos dyrlægen, at det nok kunne
klares med en langtidsvirkende cortisonsprøjte hver 5.-6. måned. Cortison
skal, ifølge vores dyrlæge, have en rigtig god, også smertestillende
virkning i sådan nogle tilfælde: flere katteejere refererer endda til det
som "ungdomssprøjten", fordi det synes at gøre kattene yngre i adfærd!
Det virker i hvert fald på Maggie - hun er ikke urenlig mere, og virker også
mere aktiv (efter briteforhold, forstås).

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-09-02 11:41

Hej Ann
Jeg ved at der er mange der har kunne holde gigten i
skak med hjemmelavet mad uden div. tilsætningsstoffer,
hvor de så giver "krydderier" i form af persille, oregano,
bassilikum der indeholder antioxidanter og vitaminer.

Omega 3 fedtsyrerne er også velegnede til gigt

Af naturlige smertestillende som kan gives i foder er der
Lakridsrod, Cayenne og Pilebark.

Hvis du er interesseret vil jeg gerne kopiere de kapitler
der omhandler gigt, og sende dem til dig (engelsk)

Fra : Pia J

Dato : 15-09-02 11:55

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvis du er interesseret vil jeg gerne kopiere de kapitler
> der omhandler gigt, og sende dem til dig (engelsk)

Det lyder spændende - det ville jeg gerne høre mere om - til mig selv.

:Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-09-02 12:25

In article <am1o4d$d0j$1@sunsite.dk>, marianne hellemose
<hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

> Af naturlige smertestillende som kan gives i foder er der
> Lakridsrod, Cayenne og Pilebark.

Hej marianne

nu bliver jeg nysgerrig.. .-)
pilebark... så vidt jeg ved omdannes det i kroppen til et forstadie til
acetylsalisylsyre = aspirin. Men katte tåler jo mig bekendt ikke dette
middel ret godt. Så kan de tåle pilebark? (findes i øvrigt i Matas
under et handelsnavn som jeg selvfølgelig ikke kan huske Jo, vent!
matremin?

Til Ann

stakkels mis
Jeg ville nok selvfølgelig spørge dyrlægen. Og hvis han / hun synes at
cortison er et forsøg værd - ville jeg prøve. Jeg har læst at katte
faktisk er blandt de dyr der udvikler færrest bivirkninger - og mine
egne erfaringer siger, at det er rasende effektivt - men vel er det
noget stads at tage..
så ville jeg prøve med fiskeolie - omega3 eller lignende. det kan ikke
skade, og måske kan han ligefrem lide det?
Og så fik jeg en folder fra min læge for nylig (har en praktiserende
læge der er alternativt interesseret) der omhandler et middel der
hedder Glusamin - et kosttilskud til ømme og stive led. Det fremgik af
det materiale han gav mig at de har brugt det på Rigshospitalet med god
effekt til slidgigt. Nu aner jeg jo ikke om det virker på dyr. Men
hvorfor ikke?
De har en infoside: www.nutri-net.ie
Held og lykke med ham..

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Grit Wessel

Dato : 15-09-02 13:16

> Og så fik jeg en folder fra min læge for nylig (har en praktiserende
> læge der er alternativt interesseret) der omhandler et middel der
> hedder Glusamin - et kosttilskud til ømme og stive led.

Jo, man bruger også glucosamin til dyr.
Artroflex, som er blevet omtalt andet steds i tråden, er et
glucosaminprodukt, som kan gives til katte, men pillerne/kapslerne (eller
hvad det nu er) er temmelig store, og min dyrlæge anbefaler derfor at give
Synoquin Cat i stedet for. De er dog også rasende store, og jeg ville mene,
at det er dyrplageri at skulle give Ranje sådan en kapsel to gange om dagen

Man kan også prøve med EFA-olier til gigt. Galadriel, Iphi og Calacirya
eeeeelsker Viacutan (som er en slags EFA-olie), men Phizackerley gider det
ikke - Ranje burde vel også elske det, nu når han er sådan et madøre? Om det
er effektivt nok til at gøre Ranjes liv smertefrit ved jeg ikke, men jeg har
hørt om ufattelige virkninger af EFA-olie mod andre ting, så det kunne da
være?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-09-02 13:34

In article <am1tmn$qku$1@sunsite.dk>, Grit Wessel <ng@dk-ginkgo.dk>
wrote:

> Jo, man bruger også glucosamin til dyr.
> Artroflex, som er blevet omtalt andet steds i tråden, er et
> glucosaminprodukt, som kan gives til katte,

Aha! Tak Grit

> [...]
> hørt om ufattelige virkninger af EFA-olie mod andre ting, så det kunne da

Mon ikke omega3 olie også kommer ind under EFA (jeg går ud fra at
forkortelsen står for essential fat(ty?) acid = essentiel fedtsyre)

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Ann K.

Dato : 15-09-02 13:31

Hej Navnesøster
Artroflex er netop et andet handelsnavn for et kosttilskud med
Glucosamin
Ganske vist er det kun godkendt til hunde og heste, men jeg ved at flere
to-benede bruger det! Prisen er nemlig meget anderledes end, hvis man
skal købe de dyre piller til mennesker Produktet findes både i en
flydende form og som piller... Naturligvis billigst, hvis man vælger den
flydende.... Fordelen er desuden at koncentrationen af Glycosamin er
forholdsvis høj - igen sammenlignet med tilskuddet beregnet til
mennesker - og derfor bruger man ikke nær så meget til en dagsdosis....
Manden her i huset bruger det... netop fordi det virkede så godt på
vores gamle vaps, forsøgte han sig med det, da han blev opereret i
skulderen... med god effekt Også selv om det smager af H* til *sss*

Så , som sagt... Ranjes fø's'da's-middag kommer til at bestå af guf med
Artroflex...

Men - fiskeolie... feder det ikke en del??? Spørger, fordi Ranje jo
bestemt IKKE har brug for lidt ekstra på sidebenene Og i mit hoved
virker det jo lettere tåbeligt at give katten streng slankekost... og så
fylde ham med fedende olie!

Mvh Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-09-02 14:05

In article <am1uij$t5a$1@sunsite.dk>, Ann K. <tsars@os.dk> wrote:

> [...]
> vores gamle vaps, forsøgte han sig med det, da han blev opereret i
> skulderen... med god effekt Også selv om det smager af H* til *sss*

Man bli'r nu så klog af at læse med her Tak skal du have.

> [...]
> bestemt IKKE har brug for lidt ekstra på sidebenene Og i mit hoved
> virker det jo lettere tåbeligt at give katten streng slankekost... og så

Hm - jo olie må jo nødvendigvis fede. Men noget fedtstof skal han jo
ha' for at fungere, så hvis man nu lod den nødvendige del være
fiskeolie eller de essentielle fedtsyrer andre har foreslået? Det er
måske heller ikke sikkert at han skal have så meget at det betyder det
store i vægtregnskabet. De to piller dagligt, der er standard-dosis til
mennesker betyder i hvertfald ikke meget i det store regnskab - det er
ikke dem man kan give skylden

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Pia J

Dato : 15-09-02 15:53

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:am1uij$t5a$1@sunsite.dk...

> Manden her i huset bruger det... netop fordi det virkede så godt på

Hvordan serverer han det? Jeg har også smagt på det.... :(

:Pia

Fra : Ann K.

Dato : 15-09-02 16:17

Hej Pia.
>Hvordan serverer han det? Jeg har også smagt på det.... :(

Hi - han tager det som en mand... dvs direkte fra flasken, skyllet ned
med cola - og med et af mine hjemmelavede ekstrastærke peberbolcher som
dessert ;-D
Hunden får det bare direkte i sin morgenmad... A38 med müsli,
Artroflex/Vital Animin, 1 stærk b-vitamin, 2 longo vital og
pulveriseret hyben... Ingen problemer dér! Sif er som bekendt et
lab-x.... Heldigvis kan hun ikke se, hvor ækel blandingen ser ud! ))

Mvh Ann

Fra : Ann K.

Dato : 15-09-02 13:11

Hejsa.
Svarer lige samlet...

Niels Peter.... Jeps - det var da dejligt... en indsprøjtning hos Ranjes
gode veninde (aka dyrlægen!) nogle gange om året, vil passe ham fint! Så
får han oven i købet lov til at køre i bil - skøøønt, man sover så godt
med en snurrende bilmoter i baggrunden Og han har da aldrig
tidligere brokket sig over at blive stukket (ved vacc.) - der serveres
nemlig guf samtidig ;)

Marianne: Du må _meget_ gerne sende "de der kapitler"... I forvejen går
vi med tanker om at skifte hundene over på BARF, så måske skulle vi også
prøve om det kan lade sig gøre med kattene (de er jo trods alt
nogenlunde vant til råt, fersk kød og ben... med alle de mus de spiser

Mette: Jeg har lige opdaget hvilken dato vi har... 15/9 er faktisk den
dag, vi har sat som Ranjes fø's'da' Så vi prøver her til aften at se
om han frivilligt vil spise tun eller Kitekat med Artroflex...

Og så skal vi have bestilt tid hos dyrlægen i morgen tidlig...
Pfffjuuhhh - godt vi lige har omlagt lånet i huset, og fået frigjort
lidt kapital ... Komfuret røg for 2 uger siden - og udgiften til et
nyt tog det absolut sidste af vores opsparing ;o(

Mvh Ann

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 15-09-02 13:54

Hejsa

Hvad med ingefær? Jeg ved at det er godt for os mennesker, men hvad med
katte? Ingefær er godt mod gigt og køresyge og så smører det led.

mvh Cindie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-09-02 14:22

In article <am1vs1$3ce$1@sunsite.dk>, Cindie Iwersen <ciwr@obel.auc.dk>
wrote:

> Hejsa
>
> Hvad med ingefær? Jeg ved at det er godt for os mennesker, men hvad med
> katte? Ingefær er godt mod gigt og køresyge og så smører det led.
>
> mvh Cindie

Menneskereumatologer siger at ingefær er godt for leddegigt - hvis man
kan tåle det - men ikke har den store virkning på slidgigt

Men måske er det ikke det samme med dyr. Jeg har lige været inde på en
dyrlægebrevkasse, der også er alternativ. Hun nævner også ingefær som
en mulighed, dog en hun ikke selv har prøvet.

Brevkassen ligger her:

http://home13.inet.tele.dk/naturdoc/dyrlaege_hj.htm

Her er en bid af et svar til ejerne af en hund med slidgigt. Ved ikke
om det er til nogen nytte, men...

"Akupunktur og guldimplantation er meget effektivt overfor de smerter
slidgigt kan give.
Ved guldimplantationen lægger man guldstykker ind dels omkring det syge
led og dels i akupunktur punkter, således at han får en konstant
smertebehandling. Man mener at guldet dels ændre en smertevoldende
negativ spænding  til en ikke smertevoldende positiv spænding og dels
at der sker en endorfin (kroppens eget morfin) frigørelse fra
akupunktur punkterne virker smertestillende.
Du skal tale med din dyrlæge om denne behandling men personligt synes
jeg det virker helt fantastisk hos rigtigt mange hunde.

Det næste man kan gøre er at give ham 4 indsprøjtninger med 7 dages
mellemrum af et stof der hedder ²Cartrophen Vet².
Stoffet virker på ledbrusk og ledvæske; bla. vil ledvæsken i leddene
øges og det formindsker smerterne. Jeg har brugt stoffet i mange år i
England og effekten af behandlingen holdt i op til et år.

Det er rigtigt at du kan bruge ingefær mod gigt. Stoffet hedder
²Pentaxin² og det kan købes hos Matas og helsekost forretninger.
Vejl. Udsalgspris er 30 kapsler: kr. 108.00 60 kapsler kr. 198.00.
Jeg har ikke selv personlige erfaringer med hvor effektive de er, da de
er nye på markedet, men hører gerne fra dig hvis du vælger den vej.

Jeg synes også du skal kontakte ²Dorwest Herbs²  som har et komplet
sortiment  at lægeurter  og også mod gigt.
Firmaet har været godkendt som leverandør at veterinær urtemedicin i
England igennem 50 år.

Endelig vil jeg anbefale dig at give ham omega 3 fedt syretilskud hver
dag. Det kan du købe i form af lakseolie eller ²Viacutan² som fås hos
din dyrlæge."

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-09-02 14:55

Hej Ann
Jeg vil fluks kopiere dem (papirkopier) så hvis du sender mig din adr. skal
jeg få dem afsted i morgen

Fra : Pia J

Dato : 15-09-02 15:54

"Ann K." <tsars@os.dk> wrote in message news:am1tcb$q3g$1@sunsite.dk...

> om han frivilligt vil spise tun eller Kitekat med Artroflex...

Max hader det - men spiser det på brød. Molly lapper det i sig fra
doseringssprøjten som en lille pattegris.

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-09-02 13:51

Hej Ann

Jeg har nok set for meget Animal Planet, men som en aller, aller, aller
sidste udvej kunne man måske overveje amputation af poten.

Nina

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Maj-Britt

Dato : 15-09-02 14:02

Hej Ann,

Rigtigt trist at høre at Namacoola's kæreste har det skidt Jeg var selv
i gennem møllen med Fellini - han blev behandlet med Arthroflex i daglige
doser og smertestillende efter behov. Men da han absolut ikke ku' fordrage
smagen af Arthroflex'en ( som var noget sødt klistrende stads ) kontaktede
jeg Raiku, som fortalte, at hun havde gode erfaringer med indsprøjtninger
( vist nok 3 stks. hvoraf hun kunne give den ene og så kunne man selv give
de 2 efterfølgende - kan desværre ikke huske det helt nøjagtigt ). Derudover
fortalte hun mig om et kosttilskud decideret udviklet til katte, som
indholder udtræk fra blåmuslinger ( igen med forbehold for min dårlige
hukommelse ) - for som hun sagde er Arthroflex er hundemedicin og kan være
hårdt for kattemaver. Så mon ikke hun kan give jer den fornødne hjælp og
vejledning?

Jeg håber at I finder den perfekte løsning og kur til stakkels Ranje

Mvh Maj-Britt

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-09-02 17:42

Ann K. wrote:
> Har nogen her i gruppen andre bud på medicin (traditionel såvel som
> alternativ)???
>
> I håb om masser af gode råd...

Jeg er stor tilhænger af at forsøge med alternative muligheder - og det
er Raiku heldigvis også og det ved jeg at Lone også er.

Men I skal huske, at være meget forsigte med, hvad I putter i ham og
absolut kun gøre det i samråd med dyrlægen. Ofte opfatter man nemlig
naturmedicin som harmløst, men det kan absolut være særdeles
skadeligt - så snak endelig med en dyrlæge inden I giver ham noget
alternativt. F.eks. er Arthroflex, som Maj-Britt skriver, bestemt ikke godt
for kattemaver - selvom det altså heller ikke ligefrem er livstruende,
men der er jo alternativer.

Jeg har tidligere talt med Raiku om gigt i forbindelse med Pepe og der
er bestemt muligheder for en gigtplaget kat, så opgiv ham ikke

God bedring til stakkels Ranja og nus til både ham og resten af
hunde/kattebanden.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann K.

Dato : 15-09-02 19:03

Hejsa.
Takker for alle svar hidtil!
Ok - så får Ranje sit gufmamse uden Artroflex... godt det samme...
Manden har lige taget sin "snaps" og stak flasken hen foran Ranjes
snude... den stakkels kat flygtede med væmmelsen malet i hele fjæset!
;-D
Vi bestiller tid i morgen... og ser så, hvad der kan gøres i samråd med
dyrlægen... Nå dét havde vi nu tænkt os at gøre alligevel
Målet har hele tiden været at give gadekatten Ranje et godt, trygt
liv... også selv om vi _ved_ at det nok ikke vil blive helt så langt,
som det kunne have været, hvis omstændighederne havde været anderledes!
Heldigvis er han ikke begyndt at halte - kun skåne poten... og dét mener
jeg betyder at vi er tidligt ude... og derfor kan sætte en behandling i
gang hurtigt, inden at hans smerter vil blive _for_ store....
Men puha - hvor er det bare svært med katte!!! Eneste symptomer er hans
ændrede adfærd og så denne umærkelige skånen af venstre pote - som man
først opdager, når man virkelig kigger efter!

Mvh Ann

Fra : Maj-Britt

Dato : 15-09-02 21:36

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:am2i06$sgb$1@sunsite.dk...
> [...]
> Manden har lige taget sin "snaps" og stak flasken hen foran Ranjes
> snude... den stakkels kat flygtede med væmmelsen malet i hele fjæset!

Hvor er det bare typisk Fellini ville absolut heller ikke indtage
stadset frivilligt og hældte jeg den daglige dosis i maden nægtede han at
spise *suk* så det foregik på den hårde måde - i.e. direkte i munden med den
tilhørende doseringssprøjte - det vil sige det meste røg nok ud på
køkkenbordet, gulvet og mig

> klip> Men puha - hvor er det bare svært med katte!!! Eneste symptomer er
hans ændrede adfærd og så denne umærkelige skånen af venstre pote - som man
først opdager, når man virkelig kigger efter!

Ja tell me about it Katte er forbandet seje og svære at greje når det
kommer dertil - ofte er det små tilsyneladende ubetydelige ændringer i
adfærden, der får alarmklokkerne til at ringe. I Fellini's tilfælde startede
det hele med at han i perioder haltede en lille smule på det ene forben -
hvilket jeg til at starte med ikke rigtigt reagerede på, da han var en
ualmindeligt klodset kat og tit hoppede ned og landede på de mest kiksede
måder. Desværre konstaterede Raiku senere, at hans ene hofteled var
fuldstændigt deformt, hvilket sagtens kan stamme tilbage fra en skade som
killing og jeg har aldrig kunnet mærke den mindste smule på ham. Ikke fordi
jeg overhovedet drager nogen paralleler til stakkels Ranje og vil skræmme
livet af jer - blot for at illustrere _hvor_ seje de mislinger kan være

Jeg krydser fingre og tæ'r for Ranje - og håber selvfølgelig på en happy
ending

Mvh Maj-Britt