Kun en tåbe frygter ikke Netscape...
Fra : Stig Holmberg

Dato : 22-02-01 01:39

Så har de gjort det igen, NutScape altså....

F.eks:

Den helt almindelige "Alt" - tekst som man som ansvarsbevidst webdesigner
bruger på images virker ikke i NN 6.0...

En tabel med en cellpadding på 2, og et indhold af tekst (der er formateret
med en ccs-class) varierer i padding-værd når man mouser over
den!!...ufrivillig animation mine damer og herrer!

Som det 1ste program nogensinde har NN 6.0 fået min Windows 2000 til at sige
at der ikke er mere tilbage af mine 256 mb ram!

Standard eller ej, når Netscape i alle dens versioner forsvinder for altid
fra jordens overflade så vil jeg lade en god flaske champagne springe!!

Stig

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 22-02-01 02:06

Stig Holmberg wrote:

>Den helt almindelige "Alt" - tekst som man som ansvarsbevidst webdesigner
>bruger på images virker ikke i NN 6.0...

Har du et link der viser det?

>En tabel med en cellpadding på 2, og et indhold af tekst (der er formateret
>med en ccs-class) varierer i padding-værd når man mouser over
>den!!...ufrivillig animation mine damer og herrer!

Igen; link?

>Som det 1ste program nogensinde har NN 6.0 fået min Windows 2000 til at sige
>at der ikke er mere tilbage af mine 256 mb ram!

Desværre nok noget mange måske ville opleve (jeg har dog ikke oplevet
det siden jeg kom op på de 256, men med 128 oplevede jeg det enkelte
gange)

>Standard eller ej, når Netscape i alle dens versioner forsvinder for altid
>fra jordens overflade så vil jeg lade en god flaske champagne springe!!

Sker aldrig[1], så drik du bare den champagne nu...

[1] div. forbehold...

--
Dennis Skærup Højlund Andersen, http://dennisandersen.dk

"Yeah, but *I* have a degree in Linguistics, and *you* are posting to the
net using Microsoft Outlook."

Fra : CHRistian

Dato : 22-02-01 03:40

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@mail.tele.dk>'s posting:

>Den helt almindelige "Alt" - tekst som man som ansvarsbevidst webdesigner
>bruger på images virker ikke i NN 6.0...

'Virker' i hvilken forstand? Popper den ikke op, eller bliver den
faktisk ikke vist, når billederne er slået fra. Det første skal den
heller ikke; det er det sidste, ideen er med ALT.

>Standard eller ej, når Netscape i alle dens versioner forsvinder for altid
>fra jordens overflade så vil jeg lade en god flaske champagne springe!!

Du har ret, Opera er nu heller ikke af vejen.

--
Test din viden om usenet...
http://www.whitehat.dk/cbh/ng/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-02-01 06:24

Thu, 22 Feb 2001 03:39:44 +0100, skrev CHRistian
<nospam@direkte.org>:

>'Virker' i hvilken forstand? Popper den ikke op, eller bliver den
>faktisk ikke vist, når billederne er slået fra. Det første skal den
>heller ikke; det er det sidste, ideen er med ALT.

Selv om jeg slår images fra i min Netscape 6.01viser den stadig
billeder og heller ingen alttekst.

Dette hører vist nærmere hjemme i browsergruppen end her, så fut

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-02-01 07:40

On Thu, 22 Feb 2001 01:38:35 +0100, "Stig Holmberg"
<stig-holmberg@mail.tele.dk> wrote:

> Den helt almindelige "Alt" - tekst som man som ansvarsbevidst
> webdesigner bruger på images virker ikke i NN 6.0...
Du har misforstået formålet med alt-tagget. alt-tagget benyttes i
situationer, hvor billeder ikke kan fremvises - enten fordi publikum har
slået dem fra, eller fordi han/hun benytter en ikke-grafisk
præsentationsform (måske pga. synshandikap).

Overvej title-tagget, selvom der heller ikke her er nogen garanti for,
hvordan browseren skal præsentere det.

Jeg benytter NS6 daglig som primærbrowser, og jeg synes, at den fungerer
OK. Dog irriterer det mig, at den ignorerer ikke-tilgængelige
billedelementer i stedet for at vise det klassiske "intet billede" ikon;
på den måde er den ikke så god til at afsløre problemer som NN 4.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 23-02-01 14:27

Det ikke-fungerende Alt-tag kan såmænd ses på www.netscape.com de små
knapper med Mail osv.....

Med IE 5.5 popper de gule hjælpe-tekster op, i NN 6.0 sker der
ingenting...(vi taler om browseren med billeder slået til...)

Jeg er delvist uenig omkring formålet med alt-taggen, det må være under 0.1
% der surfer med grafik slået fra...så den primære funktion, som det ses
overalt på netttet er at bruge Alt-teksten som en ekstra hjælpe-tekst der
informerer brugeren yderlige om "hvad sker der hvis jeg trykker på denne
knap" og det er der fornuft i....

Husk i øvrigt at søgemaskinerne indexerer alt-teksterne, så brug dem hvor
det giver mening...

Stig

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 23-02-01 14:49

Stig Holmberg wrote:

>Det ikke-fungerende Alt-tag kan såmænd ses på www.netscape.com de små
>knapper med Mail osv.....

Ikke-fungerende er vist så meget sagt. Det fungere som det skal i
følge HTML-standarden[1]

>Med IE 5.5 popper de gule hjælpe-tekster op, i NN 6.0 sker der
>ingenting...(vi taler om browseren med billeder slået til...)

NS6 følger HTML-standarden, og der står ikke noget om gule
"post-it"-flapper.

Atributten title er din ven[2]

[1]
<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/objects.html#adef-alt>

[2]
<URL:http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/global.html#adef-title>

--
Dennis Skærup Højlund Andersen, http://dennisandersen.dk

"When these quakes hit, everybody is told to do two things. Get under the
nearest door, and make sure the door is in Cleveland." (Hamilton)

Fra : CHRistian

Dato : 23-02-01 15:01

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@mail.tele.dk>'s posting:

>Med IE 5.5 popper de gule hjælpe-tekster op, i NN 6.0 sker der
>ingenting...(vi taler om browseren med billeder slået til...)

HTML4.01: "User agnets must musrt render alternate text when they
cannot support images, they cannot support a certain image type or
when they are configured not to display images."

NN er ikke forkert på den; der står ikke, at de skal vises når
billede vises.

HTML3.2: "It (forf. ALT) should replace the image's meaning, and not
just provide a description of the image!"
HTML4.01: "The ALT attribute specifies alternate text that is
rendered when the image cannot be displayed..."

>Jeg er delvist uenig omkring formålet med alt-taggen, det må være under 0.1
>% der surfer med grafik slået fra...så den primære funktion, som det ses

Så er jeg den 1 (éne) % der surfter sådan.

>overalt på netttet er at bruge Alt-teksten som en ekstra hjælpe-tekst der
>informerer brugeren yderlige om "hvad sker der hvis jeg trykker på denne
>knap" og det er der fornuft i....

HVorfor der er kommet en TITEL-attribute ind siden HTML3.2

>Husk i øvrigt at søgemaskinerne indexerer alt-teksterne, så brug dem hvor

Måske fordi, de har ldit svært at finde ud af, hvad der står på et
menu-billede?

>det giver mening...

Det giver meget mening at bruge ALT og TITLE.

--
Test din viden om usenet...
http://www.whitehat.dk/cbh/ng/

Fra : Claus Schmidt

Dato : 23-02-01 23:21

"CHRistian" ::
> "Stig Holmberg" posting:

-som skrevet står, eller stod, eller noget: ALT betyder alternativtekst.
Alternativ fordi de (ALT'erne) kan (og bør) bruges som et *alternativ*
til billeder.

Hjælpe-tekster laver du ved hjælp af TITLE, som (næsten) skrevet af
Dennis tidligere.

> HTML4.01: "User agnets

Agnets?

> NN er ikke forkert på den; der står ikke, at de skal vises når
> billede vises.

Nej. Enig. Jeg kan dog godt forstå irritationen over at de forskellige
browsere ikke gør det samme.

> [...]
> HTML4.01: "The ALT attribute specifies alternate text that is
> rendered when the image cannot be displayed..."

Alternate text. Der var den, men det hed det nu også før 4.01.

> Så er jeg den 1 (éne) % der surfter sådan.

Så skulle der kun være 100 surfere? Hvis procentsatsen holder - og jeg tror
egentlig at den er noget større - så er der altså mindst 200. Personligt har
jeg stor glæde af at fravælge billeder, men jeg gør det ikke altid, kun ofte.

Alternativ-tekst.

> HVorfor der er kommet en TITEL-attribute ind siden HTML3.2

Dog understøttes den ikke i alle Netscape-varianter.

> Måske fordi, de har ldit svært at finde ud af, hvad der står på et
> menu-billede?

Ja, præcis derfor

--
[claus]

Fra : CHRistian

Dato : 24-02-01 00:37

"Claus Schmidt" <no@no.no>'s posting:

>Agnets?

Slåfejl.

>Så skulle der kun være 100 surfere? Hvis procentsatsen holder - og jeg tror

Nej, det gik på, at 0.1 <> 0,1.
0.1 må vel næsten læses om 1% og ikke, som det sikkert var tænkt,
som 1/10%, sååå

--
Test din viden om usenet...
http://www.whitehat.dk/cbh/ng/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-02-01 20:41

"Stig Holmberg" <stig-holmberg@mail.tele.dk> writes:

> Den helt almindelige "Alt" - tekst som man som ansvarsbevidst webdesigner
> bruger på images virker ikke i NN 6.0...

Den virker fint, faktisk noget bedre end i NN4.x.

> En tabel med en cellpadding på 2, og et indhold af tekst (der er formateret
> med en ccs-class) varierer i padding-værd når man mouser over
> den!!...ufrivillig animation mine damer og herrer!

URL ?

Jeg har selv lavet et eksempel på:
http://www.daimi.au.dk/~thomas/usenet/padding.html

og jeg kan ikke reproducere det. I den første (øverste) tabelcelle har
jeg lavet en td:hover i tilfælde af at det var det du mente.

Fra : Kjaer og Monsson

Dato : 25-02-01 20:08

Stig Holmberg <stig-holmberg@mail.tele.dk> skrev:
[en masse fejl]

Jeg kan give dig endnu et:
Floats i floats virker heller ikke.
Se:
<http://www.whitehat.dk/jenslyn/ti83/index.php>

Hilsen Peter

Fra : find clausen

Dato : 25-02-01 17:07

On Thu, 22 Feb 2001 01:38:35 +0100, "Stig Holmberg"
<stig-holmberg@mail.tele.dk> wrote:

> Så har de gjort det igen, NutScape altså....

Ja, og hover virker ikke hvis linket indeholder en: window.status

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk