Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Alternativ til Ixus 330
Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 14-09-02 17:19

Jeg overvejer at købe et digitalt kamera (til allround privat brug) og
har derfor læst lidt her i gruppen.

Det giver anledning til spørgsmålet: Er der et bedre valg end Ixus 330
ud fra følgende:

Der er nævnt flere links til sammenlignende sider, men jeg synes ikke
der er nogle hvor man kan søge ud fra nogle kriterier (f.eks. fysisk
størrelse) - hvis jeg har overset det så giv mig venligst et vink med
en vognstang, dvs. et link.

1: Størrelse
Jeg er interesseret i at høre om nogle kender til andre kameraer af
samme beskedne størrelse om Ixus, dvs. kan glide ned i en lomme.

Ixus er interessant på grund af størrelsen (jeg har et spejlrefleks i
forvejen) - , så hvis nogen kender andre kameraer som fylder lige så
lidt som Ixus, så skyd løs

Da jeg bor i Nuuk er der ikke så mange muligheder for at smutte rund
til en masse butikker for at se de forskellige modeller.

2: Billedformat
Ixus gemmer komprimeret hvilket teoretisk er et minus - er der nogle
der har så meget erfaring med kameraer med hhv. komprimeret og
ukomprimeret at de kan sige om det har nogen betydning i praksis?

Jeg vil gerne kunne få lavet hæderlige papirbilleder (10x15, evt lidt
større) ud af skudene - hvilket 2 megapixel skulle kunne klare.

3: Skarphed
Der er en del indlæg der kritiserer skarpheden - det gør mig lidt
betænkelig. Nogen der ved om det bliver bedre, eller om andre kameraer
er at foretrække - igen: Størrelsen af kameraet er en vigtig
parameter.

4: Zoom
Der skal være _optisk_ zoom, da jeg føler at manglende zoom begrænser
muligheden for gode billeder i det fri.

Jørgen L. Sørensen

Fra : Stig Thomsen

Dato : 14-09-02 19:30

Hej Jørgen .

Har du set på et Pentax Optio 330RD / 430RS ?

Jeg går selv med tanker om at købe et sådane !

--
Ved svar til denne mail , husk at fjerne _slettes_ i
stigthomsen_slettes_@tiscali.dk

M.v.h.

Stig Thomsen

Fra : Niklas

Dato : 14-09-02 19:52

Køb Minolta Dimage X
Det er mindre end Canon IXUS, har samme opløsning og har også 3 X optisk zoom.
Det tegner ikke uskarpt på samme måde som Canon IXUS.

Venligst

Niklas

Fra : J@N

Dato : 15-09-02 01:58

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Køb Minolta Dimage X
> Det er mindre end Canon IXUS, har samme opløsning og har også 3 X optisk
zoom.
> Det tegner ikke uskarpt på samme måde som Canon IXUS.

Har du nogen dokumentation for dette udsagn?
Så vidt jeg husker er der en test på http://www.digit.no/ , hvor IXUS 330
vinder klart foran Nikon 2500 og Minolta Dimage X netop på bedre
billedkvalitet.
Jeg har selv et Canon 330 og det tager udmærkede billeder, selvfølgelig kan
det ikke konkurrere med 3-5 mpix digicams.

Her er et par eksempler:
http://home18.inet.tele.dk/fred/foto/ixus330/page_01.htm

Jan

Fra : J@N

Dato : 15-09-02 02:25

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:am0iah$9u8$1@sunsite.dk...
> [...]
kan
> det ikke konkurrere med 3-5 mpix digicams.

Testen er her:
http://www.dcresource.com/specials/Small2MP-Apr02/index.html

Fra : Anders [4200]

Dato : 17-09-02 22:26

Jeg ville nok foreslå et Canon Ixus V2.

Dette koster mindre, og kan godt det samme som Ixus 330, plus at det er en
del mindre. Eneste forskel er at 330 har 3X Zoom og V2 har 2X Zoom. Har selv
lige købt det, og er fuldt ud tilfreds med det. Lækkert kamera. 5
stjerner!!!

Kan fåes for 3400,-

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-09-02 18:06

På de tyske web's kan man begynde at se v3 og powershot S45 kommer frem. Er
det klogt at købe lige før et modelskift ? Jeg er selv i vildrede om jeg
skal have et IXUS med de overlegne fysiske mål eller et S40 med den bedre
opløsning og bedre billedelkvalitet.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-09-02 18:18

Hvorfor er de nye modeller iøvrigt kun på det europæiske marked ??

Bjarke