Lokalnetværk med DHCP?
Fra : Preben Andersen

Dato : 14-09-02 09:16

Jeg har internet via kabelmodem (Dansk Kabel TV), og det har hidtil fungeret
således, at kabelmodem, med fast IP-adresse, var gateway for mit lokalnet,
hvor maskinerne også havde en fast IP-adresse. Der var også fast DNS (den
samme) til alle maskiner. Maskinerne i lokalnettet er tilsluttet samme
arbejdsgruppe, så filer kan deles, og det hele er koblet sammen via en
switch, så alle maskiner samtidig kunne gå på internettet.
Nu har Dansk Kabel TV meddelt, at der ikke længere kan bruges faste
IP-adresser, men at maskinerne skal have dynamiske adresser (DHCP) samt
dynamiske DNS. Det virker for så vidt godt nok, maskinerne kan fint gå på
nettet, men nu er der problemer med kommunikationen i lokalnettet.
Maskinerne kan se hinanden, men ikke dele filer. Hvorfor?
Hvad sker der i øvrigt hvis/når kabelforbindelsen svigter (sker ofte i mit
område pga. 20 år gamle kabler), så virker lokalnettet vel slet ikke?
Maskinerne får jo så ikke tildelt en IP-adresse og da lokalnettet er baseret
på TCP/IP er det hele jo dødt. Kan lokalnettet evt. baseres på en anden
protokol for at undgå dette?
Jeg håber at en "klog mand/kone" kan hjælpe med et godt råd.

mvh
Preben

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-09-02 09:51

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message news:3d82f048$0$153$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Maskinerne får jo så ikke tildelt en IP-adresse og da lokalnettet er baseret
> på TCP/IP er det hele jo dødt. Kan lokalnettet evt. baseres på en anden
> protokol for at undgå dette?

Ja du kan f.eks. installere NetBEUI og kører lokal fil- og
printerdeling via denne.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-09-02 20:29

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message
> Ja du kan f.eks. installere NetBEUI og kører lokal fil- og
> printerdeling via denne.

Det var også min første tanke, men jeg kan ikke se den mulighed i Windows XP
Pro. Er det bare mig, der har overset noget?

mvh
Preben

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-09-02 14:42

Preben Andersen <pran@privat.dk> wrote:
> Det var også min første tanke, men jeg kan ikke se den mulighed i
> Windows XP Pro. Er det bare mig, der har overset noget?

De har gemt den godt

Men kig på:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q301/0/41.asp

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-09-02 19:15

> De har gemt den godt

Ja det må du da nok sige. Men nu er NetBEUI installeret. Skal jeg foretage
mig noget specielt for at dele ressourcerne via NetBEUI eller kommer det
lige af sig selv?
Hvad nu hvis der er IP-adresser til rådighed, vil der så ske kollision
mellem IP og NetBEUI?

mvh
Preben

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-09-02 20:09

Preben Andersen <pran@privat.dk> wrote:

> Ja det må du da nok sige. Men nu er NetBEUI installeret. Skal jeg
> foretage mig noget specielt for at dele ressourcerne via NetBEUI
> eller kommer det lige af sig selv?

Jeg mener at fil- og printerdeling som standard bliver bundet
til NetBEUI, men check det hellere.

Du skal som altid slå deling af drev/kataloger til, men det er
uafhængigt af om du kører TCP/IP eller NetBEUI.

> Hvad nu hvis der er IP-adresser til rådighed, vil der så ske kollision
> mellem IP og NetBEUI?

Nej det vil ikke give problemer.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-02 15:24

On Sat, 14 Sep 2002 10:16:10 +0200, "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> wrote:

> Maskinerne kan se hinanden, men ikke dele filer. Hvorfor?

Formentlig fordi du har glemt at share (dele) ressourcer?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-09-02 20:31

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Formentlig fordi du har glemt at share (dele) ressourcer?

Ressourcerne er delt, som de har været hele tiden, så jeg går ud fra, at det
er ændring til dynamisk IP, der giver problemer.

mvh
Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-02 17:20

On Sat, 14 Sep 2002 21:30:37 +0200, "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> wrote:

> Ressourcerne er delt, som de har været hele tiden, så jeg går ud
> fra, at det er ændring til dynamisk IP, der giver problemer.

Hvilke adresser har maskinerne?

Hvad mener du med, at de 'kan se' hinanden?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-09-02 19:09

> Hvad mener du med, at de 'kan se' hinanden?

Hvis jeg ser på maskiner i arbejdsgruppen, kan jeg se navnene på alle
computerne, men jeg kan ikke "åbne" dem og se de delte ressourcer.

mvh
Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-02 20:47

On Sun, 15 Sep 2002 20:08:57 +0200, "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> wrote:

> Hvis jeg ser på maskiner i arbejdsgruppen, kan jeg se navnene på alle
> computerne, men jeg kan ikke "åbne" dem og se de delte ressourcer.

OK, så vi ved, at Windows 'browsing' virker, men name resolution
(dvs. oversættelse fra navn til adresse) gør ikke. Hvilke proto-
koller har du installeret?

Og du svarede ikke på det med adresserne.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-09-02 06:29

> OK, så vi ved, at Windows 'browsing' virker, men name resolution
> (dvs. oversættelse fra navn til adresse) gør ikke. Hvilke proto-
> koller har du installeret?

TCP/IP er installeret og nu også NetBEUI (efter råd fra Per Nielsen længere
oppe i tråden), og nu ser det ud til at virke.

> Og du svarede ikke på det med adresserne.

Jeg er ikke sikker på, jeg ved hvad du mener. De ændrer sig jo ved hvert
login da de tildeles dynamisk af Dansk Kabel TV.

mvh
Preben
--
"Some people ask the secret of our long marriage. We take time to go to a
restaurant two times a week. A little candlelight, dinner, soft music and

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 07:21

On Mon, 16 Sep 2002 07:28:50 +0200, "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> wrote:

> Jeg er ikke sikker på, jeg ved hvad du mener.

IP-adresser.

> De ændrer sig jo ved hvert login da de tildeles dynamisk
> af Dansk Kabel TV.

Ja, netop. Og hvis du har to maskiner, der ikke kan 'se' hinanden
fordi de er i forskellige ip subnet, så er det jo klart, det ikke
vil virke. Da du fik det til at virke med NetBEUI, tyder det på,
det er tilfældet.

-A

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-09-02 12:25

> [...]
> fordi de er i forskellige ip subnet, så er det jo klart, det ikke
> vil virke. Da du fik det til at virke med NetBEUI, tyder det på,

Du har ret, selv om jeg nægter at tro mine egne øjne: Maskinerne er ikke i
samme ip subnet, det er virkelig genialt fundet på af Dansk Kabel TV, som i
øvrigt siger at jeg da bare kan bruge et par tusinde kr. på en Router, så er
problemet løst

mvh
Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-02 13:52

On Mon, 16 Sep 2002 13:25:06 +0200, "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> wrote:

> Du har ret, selv om jeg nægter at tro mine egne øjne

Jo, OK, jeg skrev det var klart, men egentlig synes jeg også, det
er en elendig løsning. Det er muligt, Dansk Kabel TV har 'været i
lære' hos TDC, der har lavet det samme stunt på (en af) deres
ADSL-løsninger. Det må begrædes, for det er kilde til megen for-
undring (og mange spørgsmål i denne gruppe).

-A