Nybegyndende gammel akvarist.
Fra : Martin Harregaard

Dato : 14-09-02 01:23

Hej Ng.

Jeg fik et tilbagefald, var ude og besøge en gammel bekendt, en som jeg ikke
har set i mange år, og der stod det flotteste akvarium jeg længe har set.
Flotte grønne planter som struttede af sundhed, et lækkert gyldent skær og
to sindssyg flotte scalarer der bare "svævede" rundt.
Nok har jeg set mange akvarier siden jeg selv stoppede... af ukendte
årsager, men dette gav mig det omtalte tilbagefald.

Ok, tingene ser lidt anderledes ud i dag... har fået kæreste på, kommende
far, papbørn, egen bolig og bil, dyr har jeg dog aldrig givet fra mig, har
den dag i dag 2 katte, hvor af den ene har killinger, et firben, en knæler,
to marsvin, og Birger min Amazonpapegøje.

Men tænker jeg tilbage på mine akvariedage, så finder jeg ro og hygge, det
var en dejlig tid. Har aldrig været til prydakvarier, men kastede min
kærlighed på Sydamerikanske chiclider og mundrugerer.

Nå, men først omtalte Akvarium gav mig altså et tilbage fald, og jeg
knoklede hjem, talte med den kommende kone, købte den Blå Avis, kastede mig
ned i bilen, kørte ud og købte et 250 L Akvarium med alt.

Klokken var 19 da jeg kom ud til køber, jeg så akvariet som det normalt stod
hos familien, hvorefter vi begyndte at tømme af.
omkring kl. 22 var jeg hjemme, efter en meget hård omgang med at klemme et
250 liters Akvarium med pumper, grus i spande, lamper og fisk ind i en lille
Mazda 323 med 2 børnesæder (dem glemte jeg at smide af i farten.)
Vaske grus, fylde Akvarium, børste planter af og undersøge dem for snegle og
æg, vaske trærødder osv.

Kl. var ca. 5 da jeg kunne gå velfornøjet i seng som... nybegyndende gammel
akvarist.

Nå, men de fisk jeg nu har erhvervet mig er af typen prydfisk, og jeg smider
dem ikke ud for at anskaffe mig nogle chiclider.
Der går nogle store guramier, et par sol eller måneskins guramier, og to par
guldguramier, og de leger meget, nu kommer jeg så til det, det hele drejer
sig om... hvad skal jeg gøre for at få dem til at yngle, jeg ved at det er
labyrintfisk men længere går min viden ikke.

Hvad skal de have... et lille akvarium uden overflade bevægelser, mange
planter, spagnum i bunden?
Det kunne være sjovt at få dem til at yngle.

Undskyld den lange forhistorie, ville bare indvie andre i min nye / gamle
hobby.
Kan da lige fortælle, at omtalte guramier er ca. 12 - 14 cm store.
Hannen på sol / måneskins guramien har orange strålefinner, hunnen hvid.
Hannen på guldguramien har lige som de mandlige sydamerikanske chiclider, en
forlængelse af rygfinnen.

På forhånd tak.

Martin

Fra : Plesner

Dato : 14-09-02 09:06

> [...]
> hele drejer sig om... hvad skal jeg gøre for at få dem til at yngle,
> jeg ved at det er labyrintfisk men længere går min viden ikke.

Hvis de ikke helt automatisk begynder at bygge skumreder, så kan du hæve
temperaturen, så de ligger i øverste halvdel af 20'erne. Hjælper dette
heller ikke, så prøv at sænke vandstanden til det halve. En forudsætning
er selvfølgelig, at hunnerne er i en stand, så de er parat til at yngle.
Man må gerne kunne se på dem, at de er med æg. Med guramier i den
størrelse er der også den fare, at de er blevet for gamle til at yngle,
men der er ikke andet at gøre end at prøve.

> Hvad skal de have... et lille akvarium uden overflade bevægelser,
> mange planter, spagnum i bunden?
> Det kunne være sjovt at få dem til at yngle.

Begge slags kan sagtens laves i det vand, der kommer ud af hanen de
fleste steder i landet. Det med overfladebevægelsen har du dog ret i. En
pumpe vil kunne lave så meget bevægelse, at det aldrig lykkes for
hannerne at bygge en skumrede. Mange planter er heller ikke af vejen. I
hvert fald er det en fordel, hvis hunnerne har mlighed for at gemme sig
fra hannerne, mens disse bygger skumrede. Husk at hunnerne gerne skal
kunne nå helt op til overfladen uden at blive set. I modsat fald vil
hannerne konstant blive afbrudt i deres pasning af skumreden og de vil
bruge en masse tid og energi på at jage hunnerne. Dette vil også stresse
hunnerne, hvilket i sidste ende kan medføre, at det ønskede resultat
udebliver.

> Undskyld den lange forhistorie, ville bare indvie andre i min nye /
> gamle hobby.

Det er altid rart at læse om nogle, der er blevet entusiaster.

> [...]
> Hannen på sol / måneskins guramien har orange strålefinner, hunnen
> hvid. Hannen på guldguramien har lige som de mandlige sydamerikanske

Du vil forhåbentlig finde ud af, at guramierne har en del 'personlighed'
og at der altid sker noget i akvariet.

Hygge,
Plesner