Feliway
Fra : jane

Dato : 21-02-01 23:45

Nu har jeg set at Feliway mange gange er blevet nævnt i denne NG, og vil
derfor gerne vide, hvad det helt præcist er, og hvor der forhandles henne??

Hilsen en nysgerrig (ny) katteejer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-02-01 01:59

d. 21/02/01 23:45 skrev jane på 1@1.dk i artiklen
owXk6.573$jK.16237@news.get2net.dk:

> Nu har jeg set at Feliway mange gange er blevet nævnt i denne NG, og vil
> derfor gerne vide, hvad det helt præcist er, og hvor der forhandles henne??
>
> Hilsen en nysgerrig (ny) katteejer

Hej Jane

Feliway fås hos dyrlægen, er hammerdyrt - men også _meget_ drøjt i brug. Det
er en spray der indeholder en kunstig version af katten ansigtsferromoner
(de dufte katten sætter af, når den gnider hovedet imod ting - eller dig) Vi
kan ikke lugte dem, men for katten er det en måde at markere at "her bor
jeg, dette er mit sted, her er jeg tryg. Fremmede kat, hold dig væk!" Det er
det samme katten gør, når den hvæsser kløer (så afsætter den nemlig også
duft) eller strinter.
Og her kommer det smarte. For vi mennesker bryder os jo ikke meget om, at
katten hvæsser kløer i sofaen for slet ikke at tale om at den strinter
indendørs. Ansigtsduften er derimod OK med os, for den kan vi ikke lugte
eller se . Så mange har med held brugt at spraye Feliway på de steder,
hvor deres kat kradser eller strinter. Så tror katten nemlig, at den
allerede har markeret dette sted - og lader være med at gøre det igen.
Selvfølgelig skal man huske at forny duftsporet, så mis ikke fristes til at
starte sin egen markering igen. Hvis man er rigtig heldig går katten selv
over til at bruge ansigtet til at duftmarkere, og så kan man holde op med
sprayen.
For resten virker det også beroligende på katten - nogen sprayer
transportkassen med det, så katten er roligere på rejsen. Jeg har selv
opdaget, at hvis jeg giver møblerne et pust Feliway inden der kommer gæster,
er mine katte lidt mere rolige ved dem (gæsterne, altså). Donna er ellers
ikke nogen selskabsløve, men på denne måde kommer selv hun faktisk ud og
siger goddag ret hurtigt.
Der er kommet en ny slags der hedder Felifriend. Den skulle være god, når
man skal sætte katte sammen, der ikke kender hinanden. Den har jeg dog ingen
erfaringer med... endnu
--
Mange hilsner fra Ann R