MS Windows
briani 27239
Batmand søges.
Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 13-09-02 21:09

Er der ikke en, der vil fortælle mig, om man kan
terminere et program ved hjælp af en .bat fil, evt
også antyde, hvilken formulering man bruger.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : ferling

Dato : 13-09-02 21:59

"Villy Dalsgaard" skrev d. 13-09-02 21:09 dette indlæg :
> Er der ikke en, der vil fortælle mig, om man kan
> terminere et program ved hjælp af en .bat fil, evt
> også antyde, hvilken formulering man bruger.

Jeg er i tvivl om hvad du mener, det er du måske også selv.
En batchfil er en række styresystemkommandoer der afvikles sekventielt.
Mens den enkelte kommendo eksekveres er kontrollen overgivet til
programmet der kaldes og dette program har kontrollen over hele maskinen
eller den virtuelle maskine hvis det ikke er ren dos du arbejder i.
I rigtige styresystemer som Linux, OS/2 og WinNT kan man gennemtvinge en
terminering af processen, men det er så at sige et overgreb på
batchfilen og er ikke et resutat af dens kommandoer.
Du kan angive kommandoen 'exit' i en batchfil. Dette vil afslutte
kommandofortolkeren med mindre det er den eneste tilbageværende (i dos).
Jeg ved ikke om det er det du tænker på ?
Det kan være du skal give et eksempel på den brug du forestiller dig, så
kan jeg se om jeg har misforstået det hele.
Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 13-09-02 23:06

"ferling" <ferling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse newssg9.73210$ww6.5149220@news010.worldonline.dk...
> [...]

[...]

> Jeg er i tvivl om hvad du mener, det er du måske også selv.

Jeg har ikke så meget forstand på, må jeg indrømme. Så
jeg udtrykker mig sikkert uklart. Men for at konkretisere:

Hvis jeg lavere en tekstfil med teksten:

C:\wincmd\Wincmd32.exe

og gemmer den som WC.bat, fx på skrivebordet, så kan jeg
starte programmet ved at klikke på ikonet for batfilen.

Det, jeg er interesseret i, er på tilsvarende måde at terminere
programmet igen, eller for at gøre det meningsfuldt, at afslutte
en række programmer, eksempelvis ZoneAlarm, PopupKiller,
virus prog...osv, istedet for møjsommeligt at sidde og klikke i
tray'et.

[...]

> Det kan være du skal give et eksempel på den brug du forestiller dig, så
> kan jeg se om jeg har misforstået det hele.

Tak for din interesse.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : ferling

Dato : 14-09-02 00:48

> [...]
> en række programmer, eksempelvis ZoneAlarm, PopupKiller,
> virus prog...osv, istedet for møjsommeligt at sidde og klikke i
Med min viden om batchprogrammering tror jeg ikke du kan komme den vej.
som sagt er kontrollen overgivet til programmet og en ny batfil vil
starte en ny session der er isoleret fra de øvrige programmer der også
kører i deres egen session.
Som Morten skriver kan man programmere sig til alt, men så snakker vi
sprog der selv kan og ikke er afhængige af styresystemkommandoer.
Man kan som beskrevet stoppe programmer på den hårde måde, men jeg ville
prøve det godt igennem før jeg gjorde det til fast procedure. Der er
mange programmer der helst skal have lov til at lukke ned selv for bl.a.
at skrive i opsætningsfiler og den slags og for ikke at lave rod i
filsystemet.
Det kom vi desværre ikke langt med. Måske der er andre der har geniale
idéer.
Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : arc@na

Dato : 14-09-02 12:02

"ferling" <ferling.news@kandu.dk> wrote in

> Det kom vi desværre ikke langt med. Måske der er andre der har geniale
> idéer.

Jeg tror faktisk du har ret. Men man kan afslutte systemkommandoer via en
batchfil, f. eks.:

@echo off
mem /c | more
pause
exit

- men det er nok ikke det der menes.

arc@na

Fra : BOH

Dato : 13-09-02 23:50

"Villy Dalsgaard" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> Er der ikke en, der vil fortælle mig, om man kan
> terminere et program ved hjælp af en .bat fil, evt
> også antyde, hvilken formulering man bruger.

Det du er ude efter er selve værktøjet. At man så også kan starte/udføre
dette vha. et batch-job er sekundært.

Prøv evt. pskill (www.sysinternals.com) stopper services m.v.uden nåde

Ellers tror jeg at du må igang med noget kode.
xfut dk.edb.programmering
Jeg er sikker på at du får nogle kvalificerede bud her.

Mvh Morten

Fra : Morten

Dato : 14-09-02 08:19

> Er der ikke en, der vil fortælle mig, om man kan
> terminere et program ved hjælp af en .bat fil, evt
> også antyde, hvilken formulering man bruger.

Søger du et program til nedlukning af kørende programmer, prøv da
EndItAll2: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1935,00.asp
Du bør læse siderne og hjælpfilen grundigt.

Mvh.
Morten

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 18-09-02 11:16

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:aluns3$5jb$1@sunsite.dk...

> Søger du et program til nedlukning af kørende programmer, prøv da
> EndItAll2: http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1935,00.asp
> Du bør læse siderne og hjælpfilen grundigt.

Tak for din henvisning. EIA gør jo faktisk, det, jeg
forsøgte, men den er desværre ikke særlig effektiv
Det ender med jeg sidder og lukker det halve af
programmerne med håndkraft, alligevel.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Morten

Dato : 18-09-02 15:57

> Tak for din henvisning. EIA gør jo faktisk, det, jeg
> forsøgte, men den er desværre ikke særlig effektiv
> Det ender med jeg sidder og lukker det halve af
> programmerne med håndkraft, alligevel.

Og du har opdaget, at programmet kan lukke kørende programmer
på to forskellige måder?
1. Den blide, som ikke i alle tilfælde lukker programmet, men som er
den mest skånsomme og derfor bør prøves først, og
2. Den hårde, der virker prompte.

Man kan manuelt vælge metode 1 eller 2 for hvert enkelt program. Hvis
det ikke sørger for nedluk, har du prøvet noget, jeg ikke har Men vi har
jo nok heller ikke de samme programmer installeret.

Mvh.
Morten

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 18-09-02 22:36

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ama47e$q4q$1@sunsite.dk...

> [...]
> 1. Den blide, som ikke i alle tilfælde lukker programmet, men som er
> den mest skånsomme og derfor bør prøves først, og

Ja, og ja.

> Man kan manuelt vælge metode 1 eller 2 for hvert enkelt program. Hvis
> det ikke sørger for nedluk, har du prøvet noget, jeg ikke har Men vi har
> jo nok heller ikke de samme programmer installeret.

Her er en liste over, hvilke programmer den ikke
lukker ned, når den bliver bedt om det::

avast 32 virus (2 programmer)
Hamster
zonealarms logger
zonealarm
vsmon -true vector
popupkiller
stimon
du-meter
CreativeAudioHQ

Og jeg startede med at bede pænt, og alle står nu
på KILL.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Morten

Dato : 18-09-02 23:03

> Her er en liste over, hvilke programmer den ikke
> lukker ned, når den bliver bedt om det::
[snip liste med KILL]

Det var ellers en længere smøre, den ikke kunne klare. Jeg er lidt
skuffet, må jeg indrømme
Nå, men det var da forsøget værd.

Mvh.
Morten

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 19-09-02 09:07

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:amat6d$61e$1@sunsite.dk...
> [...]

[ZA]

> Det var ellers en længere smøre, den ikke kunne klare. Jeg er lidt
> skuffet, må jeg indrømme

Især i betragtning at adskillige af de mere tvivlsomme
steder på nettet har lært sig at lukke ZoneAlarm ned.

> Nå, men det var da forsøget værd.

Ja, og tak for hjælpen

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 14-09-02 12:30

Villy Dalsgaard wrote:

> Er der ikke en, der vil fortælle mig, om man kan
> terminere et program ved hjælp af en .bat fil, evt
> også antyde, hvilken formulering man bruger.
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard

Det kan du gøre vha kommandoerne programmerne "pulist.exe" og "kill.exe"
fra f.eks. NT's ressource kit.
For at stoppe f.eks. "notepad.exe" og "mspaint.exe" gøres følgende :

pulist | find "notepad.exe" > pidlist.txt
pulist | find "mspaint.exe" >> pidlist.txt
for /f "tokens=2" %%i in (pidlist.txt) do kill -f %%i

Hvis der er notepad.exe er åbnet flere gange, vil de alle blive stoppet.

/klaus

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 18-09-02 11:18

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse news:3D831DB1.31790FED@no.spam...

> [...]
>
> pulist | find "notepad.exe" > pidlist.txt
> pulist | find "mspaint.exe" >> pidlist.txt
> for /f "tokens=2" %%i in (pidlist.txt) do kill -f %%i

Tak, desværre har jeg ikke de nævnte filer fra NT's
ressource kit, så den virker ikke hos mig...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard