scanning af billeder.
Fra : hss

Dato : 21-02-01 23:27

Det er muligvis ikke rette NG, men så alligevel?

Har et problem med at scanne billeder fra tidsskrifter m.m. der jo bruger
raster. Når de scannes ind ligner det noget der er løgn. Bruger Corel
Photo-paint til at redigere billderne men kan ikke finde en funktion til at
fjerne den effekt raster giver.

Er der nogen der ligger inde med de vise sten?

Henrik Sørensen
karup@e-box.dk
www.garage.subnet.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-02-01 03:09

Wed, 21 Feb 2001 23:27:20 +0100, skrev "hss" <karup@e-box.dk>:

> [...]
>raster. Når de scannes ind ligner det noget der er løgn. Bruger Corel
>Photo-paint til at redigere billderne men kan ikke finde en funktion til at

Du får nok bedre held med dit spørgsmål i news:dk.edb.grafik.

Det er svært at fjerne den effekt, men jeg kan da huske fra engang,
jeg havde photo-paint installeret, at der er en eller anden funktion i
scannerdelen, hvor man kan reducere effekten.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : Neo.dk

Dato : 22-02-01 07:20

> [...]
at
> fjerne den effekt raster giver.
>
> Er der nogen der ligger inde med de vise sten?

Hej Henrik !

Raster ? er det aviser du scanner ?

Ugeblade og brochurer er vist trykt med det der hedder "halftone" - korriger
mig endelig hvis jeg tager fejl !!

Kan det passe at dit "rastermønster" ser ud som om det er en masse punkter
der lige som danner "cirkler" på din skærm

Hvis det er ugeblade, brochurer osv. du scanner, skal du bruge funktionen
Effects/Noise/Remove moire (Corel 10)

Nu ved jeg ikke hvilken version af Corel PhotoPaint du bruger, men under
alle omstændigheder er det funktionen "Remove moire" du søger efter.

PhotoPaint 10 er den der har den bedste "Remove moire" funktion, hvis du
bruger en ældre version og hvis resultatet ikke bliver så godt, kan du
downloade nogle alternative Corelscripts her:
http://www.tld.net/users/mcdesign/downloads.htm
Jeg skal lige sige at jeg har prøvet remove moire scriptet fra ovenstående
link, og det var noget "underligt" noget.... jeg opgav til sidst !

NB - scan i max 200 dpi

Håber at jeg kunne hjælpe dig !

Mvh Carsten