Ja til dvd-forbud
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-09-02 15:24

Fra dagens Politiken:

Ja til dvd-forbud

Forbuddet mod import af dvd-film fra USA og andre lande vil med stor
sandsynlighed blive vedtaget, når en ny ophavsretslov skal vedtages inden
22. december.

Det på trods af, at Folketingets partier er imod forbuddet, der ud over
dvd-film også kan ramme specialimport af tegneserier, cd'er og andre
kulturprodukter.

'Nødt til at stemme for'
»Reglerne i EU er klare. Vi bliver nødt til at stemme for, selvom indholdet
byder os meget imod«, siger Venstres kulturpolitiske ordfører, Ester Larsen,
der mener, at forbuddet vil give højere priser og et 'styret udbud', hvor
ophavsretsindehavere kan bestemme, hvad vi skal forbruge og hvornår.

Både den nuværende og tidligere regering er modstandere af bestemmelsen, men
har ikke kunnet samle et 'blokerende mindretal' i EU mod reglen.

'Nødt til også at sige b'
Danmark stemte i juni 2001 for direktivet, der skal harmoniserer
ophavsretten i EU.

»Vi synes, det er en dårlig regel, men har man sagt a må man også sige b«,
siger de radikales kulturordfører Naser Khader.

dalle

(12. sep 2002 kl. 21:00)

Øv, Øv, Øv og atter Øv!
Jeg har fx importeret en film fra USA The Emerald Forrest og den er totalt
umulig at få på anden måde. Den ville jeg nødigt have undværet, men fra
nytår er det altså ulovligt.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 13-09-02 15:28

Michael Lund Sørensen wrote:

> [...]
> umulig at få på anden måde. Den ville jeg nødigt have undværet, men fra

Er det ikke det samme forbud som allerede er i funktion i England? For
hvis det er så er der stadig veje udenom som f.eks. futureent er et godt
bevis på.

Tenz.

Fra : HKJ

Dato : 13-09-02 15:40

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message
> Er det ikke det samme forbud som allerede er i funktion i England? For
> hvis det er så er der stadig veje udenom som f.eks. futureent er et godt
> bevis på.

Så vidt jeg kan forstå af lovteksten, så har de dansk lovgivere har sørget
for at lukke det hul. Så måske siger nogle af politikerne at det er synd,
men de sørger samtidig for at lave en lovgivning der lukker huller, som er i
andre lande.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 13-09-02 16:30

HKJ wrote:

> [...]
> men de sørger samtidig for at lave en lovgivning der lukker huller, som er i

Jamen, selv om de sørger for at butikker ikke kan lave samme trick i
Danmark så kan man vel stadig få lov til at købe hos f.eks. Futureent da
det jo er en butik i et andet EU land. Eller tager jeg helt fejl der?

Tenz.

Fra : HKJ

Dato : 13-09-02 16:47

> Jamen, selv om de sørger for at butikker ikke kan lave samme trick i
> Danmark så kan man vel stadig få lov til at købe hos f.eks. Futureent da
> det jo er en butik i et andet EU land. Eller tager jeg helt fejl der?

Det håber jeg ikke du gør. Jeg vil stadig gerne stadig have et stort udvalg
og kunne få SE udgaver af DVD'erne.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-09-02 19:36

In article <3D820473.2010508@hotmail.com>, Tenzel Kim
> [...]

> Danmark så kan man vel stadig få lov til at købe hos f.eks. Futureent da
> det jo er en butik i et andet EU land. Eller tager jeg helt fejl der?

Future Ent er en "amerikansk" butik. Så de ligger udenfor EU. Sikkert
den samme løsning som andre importbutikker vil begynde at benytte sig
af. Det smarte ligger i at varerne kan sendes indenfor EUs egne mure.
Hvordan det kan lade sig gøre aner jeg ikke, men det fungerer i
praksis.

mvh
henrik

Fra : HKJ

Dato : 13-09-02 20:08

"Henrik Rytter" <sifurytter@fastmail.fm> wrote in message
> [...]
> af. Det smarte ligger i at varerne kan sendes indenfor EUs egne mure.
> Hvordan det kan lade sig gøre aner jeg ikke, men det fungerer i

De er en engelsk butik og de hjælper folk med at importere DVD'er, men det
er ikke tilladt ifølge det danske lovforslag.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-09-02 23:42

In article <altd1v$2h3k$1@news.cybercity.dk>, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk>
wrote:

> "Henrik Rytter" <sifurytter@fastmail.fm> wrote in message
>

> De er en engelsk butik og de hjælper folk med at importere DVD'er, men det
> er ikke tilladt ifølge det danske lovforslag.

Hvorfor er det en engelsk butik? De kan godt være de har ændret status
for nylig men på fakturaen står der: A.G. Express, Dorman Road,
Mississauga, North America. Jeg kan dog godt se at "About Us"-sektionen
er forsvundet fra deres hjemmeside.

Jeg forstår ikke hvorfor denne butik er anderledes end andre
onlinebutikker, som vel også "hjælper" med at importere film udenfor
region 2?

mvh
Henrik

Fra : HKJ

Dato : 14-09-02 07:03

> Hvorfor er det en engelsk butik? De kan godt være de har ændret status
> for nylig men på fakturaen står der: A.G. Express, Dorman Road,
> Mississauga, North America.

Hvis det var rent Amerikansk, så skulle du betale moms, afgifter og gebyr
når du købte fra dem. De er nød til at have en Engelsk filial som klarer
dette og så sender skiverne videre indefor EU.

> Jeg kan dog godt se at "About Us"-sektionen
> er forsvundet fra deres hjemmeside.

Jeg har aldrig set noget indhold i den sektion.

> Jeg forstår ikke hvorfor denne butik er anderledes end andre
> onlinebutikker, som vel også "hjælper" med at importere film udenfor
> region 2?

Forskellen er fortoldningen, skal du klare den, eller bliver det klaret af
firmaet.

Forøvrigt har det store problem i England aldrig været EU-regler, men deres
egen filmcensur. Der må ikke sælges film i England undtagen at censuren har
vurderet dem, herhjemme er det lovligt at sætte den skrappeste katagori på,
uden at censuren har set filmen.

Fra : Henrik Rytter

Dato : 14-09-02 07:53

In article <alujei$du0$1@news.cybercity.dk>, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk>
wrote:

> Hvis det var rent Amerikansk, så skulle du betale moms, afgifter og gebyr
> når du købte fra dem. De er nød til at have en Engelsk filial som klarer
> dette og så sender skiverne videre indefor EU.

Men det gør det vel ikke til en engelsk butik? I mine øjne er det
snarere en amerikansk butik, der har fundet en smart løsning med et
lager, kontor og en postadresse i England.

mvh
Henrik

Fra : HKJ

Dato : 14-09-02 08:06

> Men det gør det vel ikke til en engelsk butik? I mine øjne er det
> snarere en amerikansk butik, der har fundet en smart løsning med et
> lager, kontor og en postadresse i England.

Og det betyder at din retsstilling er som handlede du men enhver anden butik
i EU. (Gad vide om de snart tilmelder sig dansk told/skat?)

Reglerne de skal følge er også de Engelske regler (dvs. importservice og
censur).

Så set fra mit synspunkt handler jeg med en Engelsk butik.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 14-09-02 10:23

"Henrik Rytter" <sifurytter@fastmail.fm> skrev i en meddelelse
> Men det gør det vel ikke til en engelsk butik? I mine øjne er det
> snarere en amerikansk butik, der har fundet en smart løsning med et
> lager, kontor og en postadresse i England.

Future Ent er egenlig ikke en "butik". De driver en "personlig import
service" De formidler i princippet blot kontakten mellem slutkunden og en
canadisk butik/distributør. De må ikke lagerfører varer i UK, det er bl.a.
derfor der i deres fakturaer står at varene kommer fra en
ameriaknsk/canadisk adresse.

Men alle disse ting er i princippet ligegyldige for os danskere. Vi handler
ved et engelsk firma, og får vores varer derfra. Det er faktisk ikke engang
et "smuthul" i den engelske lovgivning, det er vidst ret bevidst lavet på
den måde. De mener åbenbart selv at de er for dumme til at fine ud af at
importere ting selv.

Joakim

Fra : Jan Richardy

Dato : 14-09-02 12:18

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> wrote in message
> [...]
> den måde. De mener åbenbart selv at de er for dumme til at fine ud af at

Så længe Futureent holder sig kørende er jeg personligt ligeglad med, hvad
de finder ud af med reg1 i DK. Futureent har nogle KANON priser (jeg har
aldrig set de store sæson-serie-pakker billigere i DK) og levering på et par
dage eller tre.

Det bliver jo ikke meget bedre end det ...

Men nu er det måske, at det går op for en del mennesker, hvad det reelt er
de har stemt JA til i forbindelse med EU.

---

Jan Richardy

"Hey, I'm telling you, the pigman is alive!"
.... more sein-quotes on www.richardy.dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-09-02 12:23

Jan Richardy skrev:

> [...]
> hvad de finder ud af med reg1 i DK. Futureent har nogle KANON priser
> (jeg har aldrig set de store sæson-serie-pakker billigere i DK) og

Men sjovt nok er der også tilfælde, hvor Future Entertainment slet ikke
kan være med. For nylig kunne man finde Back to the Future-trilogien til
under 200 kr. på nettet, mens Future Entertaintment forlanger næsten det
dobbelte (dog er det så R1).

> Men nu er det måske, at det går op for en del mennesker, hvad det
> reelt er de har stemt JA til i forbindelse med EU.

Ja, EU har bl.a. betydet, at der hverken skal betales moms, told eller
gebyrer, når man handler dvd i England.

--
Mvh. Peter
"Kan du forestille dig, at man har opfundet et fint ord som 'hekto' til

Fra : Tenzel Kim

Dato : 14-09-02 12:28

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> kan være med. For nylig kunne man finde Back to the Future-trilogien til
> under 200 kr. på nettet, mens Future Entertaintment forlanger næsten det

Under 200 kr???? Hvor?

Tenz.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-09-02 13:09

Tenzel Kim skrev:

> Under 200 kr???? Hvor?

Den kostede fx 196 kr. hos CD-WOW for noget tid siden
(<news:ak166m$1vjm$1@news.cybercity.dk>). Nu er den vist
sat en tyver op.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 14-09-02 17:29

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Den kostede fx 196 kr. hos CD-WOW for noget tid siden
> (<news:ak166m$1vjm$1@news.cybercity.dk>). Nu er den vist
> sat en tyver op.

Passer meget godt. Ligger på omkring 220 kroner nu. Desværre lader det
til at region 4 udgaven mangler de samme extras som region 2 udgaven så
jeg må nok hellere bare vente på region 1 :(

Tenz.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 14-09-02 21:11

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message

> Den kostede fx 196 kr. hos CD-WOW for noget tid siden
> (<news:ak166m$1vjm$1@news.cybercity.dk>). Nu er den vist
> sat en tyver op.

Den koster vist det samme som den altid har kostet (17,99£), kursen har bare
cyklet op og ned, hvilket selvfølgelig har indflydelse på prisen.

Mvh. Rene

Fra : 3W

Dato : 14-09-02 17:40

> Ja, EU har bl.a. betydet, at der hverken skal betales moms, told eller
> gebyrer, når man handler dvd i England.

Du skal betale engelsk moms.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 14-09-02 18:21

3W skrev:

> Du skal betale engelsk moms.

Som er lavere end den danske.

--
Mvh. Peter
"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 14-09-02 19:37

"3W" <XXtreforkXX@XXyahooXX.XXcomXX> wrote in message
> "Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message
>
> Du skal betale engelsk moms.

Køber du i en butik der sælger over et vist beløb (nej, jeg kan ikke huske
hvor meget) skal du betale Dansk moms. Selv betaler jeg altid Hollansk moms
når jeg køber fra Amazon.co.uk, men det har ikke den store betydning
(Hollansk moms op den slags er 17.5 for så vidt jeg husker).

/Lars

Fra : René Eske Jensen

Dato : 14-09-02 21:14

"3W" <XXtreforkXX@XXyahooXX.XXcomXX> wrote in message
> "Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message
>
> Du skal betale engelsk moms.

Det tror jeg faktisk ikke man skal - i England har de en bagatelgrænse på
18£, alt derunder fortoldes ikke. Da FE blot sætter importen i stand mellem
butik og bruger gætter jeg på at der ikke betales moms.

Mvh. Rene

Fra : Tenzel Kim

Dato : 14-09-02 23:02

René Eske Jensen wrote:

> Det tror jeg faktisk ikke man skal - i England har de en bagatelgrænse på
> 18£, alt derunder fortoldes ikke. Da FE blot sætter importen i stand mellem
> butik og bruger gætter jeg på at der ikke betales moms.

Hvad har en nedre fortoldningsgrænse at gøre med om der betales moms
eller ej?

Tenz.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 15-09-02 06:33

> Hvad har en nedre fortoldningsgrænse at gøre med om der betales moms
> eller ej?

Den samme grænse gælder for moms.

Mvh. Rene

Fra : Henrik Rytter

Dato : 14-09-02 18:12

wrote:

> [...]
> dette og så sender skiverne videre indefor EU.

> Jeg har aldrig set noget indhold i den sektion.

Der har skam været info i "About Us"-sektionen. Den indeholdt tidligere
den amerikanske adresse jeg har nævnt ovenfor. Det har forvirret mange
(fx i dk.marked.privat.tv+video.dvd-gruppen), da en del netop har troet
at det udelukkende var en amerikansk/canadisk distributør og at man per
automatik ville blive opkrævet dansk moms, told samt gebyr, hvis man
bestilte fra dem. Jeg kan godt se at butikken nu ser ud som en ren
engelsk importør. Heldigvis for det

mvh
Henrik

Fra : René Eske Jensen

Dato : 14-09-02 21:07

"Henrik Rytter" <sifurytter@fastmail.fm> wrote in message

> Future Ent er en "amerikansk" butik. Så de ligger udenfor EU.

Nix, FutureEnt er en engelsk butik, se bare adressen, den er så engelsk som
den kan være:

Future Entertainment
PO Box 317
Sittingbourne
Kent
ME10 4LE

De har dog en amerikansk afdeling, hvorfra de sender filmene, for netop at
omgåes reglerne i UK.

Mvh. Rene

Fra : Henrik Rytter

Dato : 15-09-02 09:46

In article <am04sk$4ln$1@sunsite.dk>, René Eske Jensen
<rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ME10 4LE
>
> De har dog en amerikansk afdeling, hvorfra de sender filmene, for netop at

Ja men som sagt har den kontaktadresse ikke altid stået der.

mvh
Henrik

Fra : Martin Møller

Dato : 16-09-02 13:04

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:am04sk$4ln$1@sunsite.dk...
> [...]
> ME10 4LE
>
> De har dog en amerikansk afdeling, hvorfra de sender filmene, for netop at

Det ændrer jo ikke på at England også er et EU land og heller ikke må importere dvd fra USA fra nytår. Altså ikke flere billige film
fra Futurent.

Martin

Fra : Henrik Rytter

Dato : 16-09-02 13:30

In article <am4hd8$m5i$1@news.cybercity.dk>, Martin Møller
<mm.randers@musikskole.dk> wrote:

> [...]
>
> Det ændrer jo ikke på at England også er et EU land og heller ikke må
> importere dvd fra USA fra nytår. Altså ikke flere billige film

Jeg tror de mener, at firmaet kan have status at at hjælpe forbrugerne
med at importere fremfor selv at være en decideret importbutik. Jeg er
ikke helt klar over hvor folk har hentet deres informationer fra eller
om det blot er løse rygter vedrørende Future Ents
virksomhedskonstruktion. Spændende er det imidlertid om det holder da
jeg også selv bruger dem hyppigt.

mvh
Henrik

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-09-02 15:09

> [...]
> om det blot er løse rygter vedrørende Future Ents
> virksomhedskonstruktion. Spændende er det imidlertid om det holder da

Der har været et par tråde om selskabskonstruktionen og den britiske
lovgivning på området på thedvdforums.com. Mine links dertil er desværre
forældede nu, men du kan sikkert finde nogle sagkyndige der stadigvæk.

Movietyme er en anden forretning, der opererer efter samme metode.

MVH
Jens

Fra : Henrik Rytter

Dato : 16-09-02 18:23

In article <3d85e50e$0$49634$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jens
Thomsen <nobody@home.dk> wrote:

> [...]
> forældede nu, men du kan sikkert finde nogle sagkyndige der stadigvæk.
>
> Movietyme er en anden forretning, der opererer efter samme metode.

Oki ... takker ... vil grave lidt rundt der.

mvh
Henrik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-09-02 13:37

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> writes:

> Det ændrer jo ikke på at England også er et EU land og heller ikke må importere dvd fra USA fra nytår. Altså ikke flere billige film
> fra Futurent.

Åh jo. Det forbud er næsten 100% det danske kulturministeriums
fortolkning.

Læs http://www.laserdisken.com/html/visnyhed.dna?nyhed=182 og se hvor
galt det kan gå, når blegansigt taler med dobbelt tunge.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-09-02 15:08

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse

> Det ændrer jo ikke på at England også er et EU land og heller ikke må
importere dvd fra USA fra nytår. Altså ikke flere billige film
> fra Futurent.

Det tror jeg ikke, at du skal regne med. Der har i hvert fald ikke været et
kvæk om det i hverken de engelske medier, fra nogen af de engelske
netforretninger eller på et af de engelske sites. Man skulle også tro, at de
engelske forums og nyhedsgrupper ligesom herhjemme ville svømme over af
forargede indlæg, hvis det virkeligt var tilfældet, men nej...

INTET.

Det eneste, der har været i den forbindelse, var den famøse dom omkring
bootchips, der faldt i foråret, og herhjemme af Alt om data (og den
skarpsindigt bagkloge EH) blev udlagt som enden på kodefrie afspillere.

http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=3&articleId=3395 var R2 projects
kommentar til den dom.

Jeg tror mere, at Peter (og Hans Kristian fra Laserdisken) er inde på noget
af det rigtige, når de mener, at det hele skyldes en særegen, dansk
fortolkning af direktivet. Direktivet udspringer jo i virkeligheden af et
forsøg på at gøre lovgivningen mere up-to-date, hvad angår piratkopiering.

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-09-02 15:29

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> writes:

> [...]
> forsøg på at gøre lovgivningen mere up-to-date, hvad angår piratkopiering.

Jeg tror faktisk, at det er værre end bare en særpræget tolkning efter
at have læst Hans Kristians leder[1].

I 1994 var det Johan Schlüther, der dels repræsenterede pladebranchen
og dels "hjalp" kulturministeriet med at fortolke EU-direktivet, så
det så ud til at parallel-import af musik nu var ulovligt.

Hallo?

Branchens repræsentant hjalp regeringen med at forstå direktivet?

Læser man resten af historien (ca. midt i lederartiklen[1]) er det
påfaldende så meget historien ligner den nuværende situation omkring
DVD'er. Og hr. advokaten repræsenterer jo også film-giganterne.

Den markante forskel denne gang er, at produkterne fra USA og Europa
er så forskellige som de er og at det er lykkedes filmbranchen at
overbevise folk som folk er flest om, at det med at bryde regionskoder
er noget ulovligt fy-fy. Der er jo ord som "hacking" i det og alle ved
jo at DVD-afspillere fra Østen nok er lige så ulovlige som
pirat-DVD-film fra samme sted.

Den var der alligevel ingen, der ville tro på omkring CD'er. Det havde
nok også noget at gøre med, at da sagen om CD'er kørte var CD'en et
etableret produkt med over ti år på bagen, mens DVD stadig er lidt nyt
og hi-tech.

Min opfattelse af sagen er, at en advokat, der repræsenterer den ene
part i sagen, bliver brugt af lovgiverne til at fortolke love, som de
ikke selv forstår.[2]

[1] http://www.laserdisken.com/html/visnyhed.dna?nyhed=182

[2] Hvad den slags angår tillader jeg mig at henvise til min egen
artikel om den horrible måde lovgivning ser ud til at foregå nu:
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1031

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-09-02 15:58

Michael Lund Sørensen skrev:

> Jeg har fx importeret en film fra USA The Emerald Forrest og den er
> totalt umulig at få på anden måde. Den ville jeg nødigt have
> undværet, men fra nytår er det altså ulovligt.

Ikke så vidt jeg forstår. Loven rammer kun kommerciel import (fx
Laserdisken). Du kan altså stadig bestille film hjem fra USA som altid.

--
Mvh. Peter
"Du må ikke ta' Pelles ko!"

Fra : FreddiE

Dato : 13-09-02 16:10

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:Wxmg9.73041$ww6.5104395@news010.worldonline.dk...

[Snip]

Arghh.. Hvad rager det folk hvor jeg køber mine biler, film og ludere?

--
Mvh. FreddiE
FreddiE@besked.com

- "I go to work, people shoot at me. Raymond goes to work, people
do the wave"

Fra : Emil Rune

Dato : 13-09-02 19:10

Hahaha...Sort ;)

Fra : Troels

Dato : 13-09-02 16:26

> Ja til dvd-forbud

Er det nu den aktive forbruger mander sig op og stabler en hjemmeside på
benene hvor der samles underskrifter mod det? Det er ikke sikkert der vil
blive lyttet på det, men hvis man gør noget har man vel slet ikke noget at
skulle have sagt.

/Troels

Fra : Martin Helbo

Dato : 13-09-02 16:32

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message

> [...]
> blive lyttet på det, men hvis man gør noget har man vel slet ikke noget at

Du må gerne få min underskrift!

Men som der er skrevet overfor ville jeg også mene at det kun gælder
kommerciel import, man må stadig importere film til landet der er købt i
f.eks usa, dette gælder vel FE?!

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-02 16:45

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> writes:

> [...]
> blive lyttet på det, men hvis man gør noget har man vel slet ikke noget at

Held og lykke. Skaffer du 2.6 mio underskrifter på, at vi ikke skal
være medlem af EU kan du _måske_ få noget ud af det.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Troels

Dato : 13-09-02 16:59

> Held og lykke. Skaffer du 2.6 mio underskrifter på, at vi ikke skal
> være medlem af EU kan du _måske_ få noget ud af det.

Nu ikke så optimistisk.... mon ikke mindre kan gøre det. Det er vel desuden
heller ikke kun danskere der kommer til at lide under det?

/Troels

Fra : Morten DH

Dato : 13-09-02 17:36

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu ikke så optimistisk.... mon ikke mindre kan gøre det. Det er vel
desuden
> heller ikke kun danskere der kommer til at lide under det?

uha min socialist alarm har lige ringet

Ej ellers flytter vi sgu da bare til Florida og nyder det gode vejr og de
flotte dam... mener DVD-udgivelser... Skal nok byde på en kold (importeret)
Tuborg hvis jeg flytter og i kigger forbi...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-02 18:18

> Nu ikke så optimistisk.... mon ikke mindre kan gøre det. Det er vel desuden
> heller ikke kun danskere der kommer til at lide under det?

Næh, men en stribe EU-lande har jo sagt, at det er en dårlig ide, og
det blev vedtaget alligevel. Nu er det et EU-direktiv, og dem skal vi
følge, hvis vi vil være med, altså...
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-09-02 17:52

in article m3fzwdvqp2.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk, Peter B. Juul at
pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk wrote on 13/09/02 17:45:

> Skaffer du 2.6 mio underskrifter på, at vi ikke skal
> være medlem af EU kan du _måske_ få noget ud af det.

Nej, det har vi jo prøvet.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-09-02 18:10

> [...]

> umulig at få på anden måde. Den ville jeg nødigt have undværet, men fra

Kun hvis du går ned i en forretning som Laserdisken. Advokat Johan Schlüter
fra videogramforeningen udtalte tidligere på ugen til Berlingske Tidende, at
forbuddet IKKE rammer den personlige import, ej heller kodefrie afspillere.

Laserdisken udtalte iøvrigt i samme artikel, at når og hvis loven bliver en
realitet, vil de lukke biksen og i stedet starte en netforretning med
adresse i USA.

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-02 18:19

> [...]

> Laserdisken udtalte iøvrigt i samme artikel, at når og hvis loven bliver en
> realitet, vil de lukke biksen og i stedet starte en netforretning med

Hvilket de næppe kan leve af. Laserdisken har aldrig været kendt for
deres lave priser.

--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-09-02 19:24

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket de næppe kan leve af. Laserdisken har aldrig været kendt for
> deres lave priser.

Næ. Jeg tænkte sådan set det samme. Fordelen ved Laserdisken var den fysiske
butik. Jeg har svært ved at se dem i konkurrence med de andre netshops. På
den anden side kunne besparelserne ved at nedlægge butikkerne måske
resultere i lavere priser?

MVH
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-02 19:33

> [...]

> butik. Jeg har svært ved at se dem i konkurrence med de andre netshops. På
> den anden side kunne besparelserne ved at nedlægge butikkerne måske

Tjah. De skal jo stadig have tid til at bygge en kundekreds op, før de
kan konkurrere for alvor med DVDexpress osv. Uden en eller anden
gimmick går det ikke.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Henrik Rytter

Dato : 13-09-02 19:42

In article <3d822c4b$0$126$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jens
> [...]

> butik. Jeg har svært ved at se dem i konkurrence med de andre netshops. På
> den anden side kunne besparelserne ved at nedlægge butikkerne måske

Ja mon ikke. Butikkerne på nettet har ikke samme store fysiske
omkostninger og behøver essentielt kun et lager og et kontor. Det
bliver da en smule vemodigt hvis det bliver en realitet, da Laserdisken
(i hvert fald i Aalborg) altid har været et sted man kunne få sig en
kvalificeret filmsludder. Det er synd at Laserdisken prismæssigt har
ligget så højt for den "rigtige" butiks kvaliteter står højt i min bog.
Hvis jeg kunne vælge et produkt til nogenlunde samme pris på nettet og
her i byen ville jeg vælge den sociale løsning Så skal man heller
ikke lukke øjnnene for at Laserdisken har brugt tid og penge på at
servicere kunderne med et udmærket filmkatalog, der dog til tider er
lidt for venlig stemt overfor de fleste film. Men det kan vi som
forbrugere jo sagtens gennemskue.

mvh
Henrik

Fra : HKJ

Dato : 13-09-02 18:22

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> wrote in message
> Laserdisken udtalte iøvrigt i samme artikel, at når og hvis loven bliver
en
> realitet, vil de lukke biksen og i stedet starte en netforretning med
> adresse i USA.

Der kan ses mere fra laserdisken her:
http://www.laserdisken.com/html/visnyhed.dna?nyhed=182

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-09-02 19:35

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan ses mere fra laserdisken her:
> http://www.laserdisken.com/html/visnyhed.dna?nyhed=182

Vægtig og temmeligt interessant artikel, men Hans Kristian fra Laserdisken
har jo også kæmpet mod ignorante politikere og advokater i dobbeltroller i
snart et årti.

MVH
Jens

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-09-02 01:46

> [...]
> forbuddet IKKE rammer den personlige import, ej heller kodefrie afspillere.

Det er jo så spændende om det bare er ham som lukker varm luft ud
eller om han rent faktisk har det fra politikeren - og hvis han har
det, hvordan de har tænkt sig at forklare det - ifølge direktivet er
DET FORBUDT - punktum. For alle, det må osse omfatte private, ligeså
vel som man ikke bare må bestille receptpligtigt medicin fra USA hvis
den er håndkøb der.

> Laserdisken udtalte iøvrigt i samme artikel, at når og hvis loven bliver en
> realitet, vil de lukke biksen og i stedet starte en netforretning med
> adresse i USA.

Dette burde ligeledes være ulovligt. Mon ikke filmindustrien får lagt
lidt mere press på, så slige ting lukkes. De er jo bange for ikke at
have en bil til hver dag i måneden.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-09-02 13:27

"Henrik Pedersen" <hpede@mailasia.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> DET FORBUDT - punktum. For alle, det må osse omfatte private, ligeså
> vel som man ikke bare må bestille receptpligtigt medicin fra USA hvis

Det er fortolkningsspørgsmål. Infosec-direktivet handler jo om
spredningsretten. Jeg har svært ved at se argumenterne for, at man skulle
bryde
denne ved at som privatperson at importere et eksemplar til eget forbrug.
Det er en helt anden sag, at importere med videresalg for øje.

MVH
Jens

Fra : No Humor Man

Dato : 13-09-02 23:18

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:Wxmg9.73041$ww6.5104395@news010.worldonline.dk...
> Fra dagens Politiken:
> Ja til dvd-forbud
[snip]
Ja, det vil jo så sige at vi bliver nød til at lægge pres på de danske
udbydere og kræve at de øger deres udgivelser af film og at de på reg2
versionen har ALLE featurerne fra reg1 versionen eller flere. Det kan ikke
passe at bare fordi de ikke tror at featurerne er vigtige at de så bare kan
skrabe dem fra. Jaja, der er da eksempler hvor der er ligeså mange features
eller flere på reg2 versionen som på reg1. Det må være på tide at vi kræver
noget mere af udbyderne - godt nok har de loven på deres side, men de skal
sgu ikke tro at de bare kan svæve på en lyserød sky og så ellers være
ligeglade med forbrugerne. Det er vores ret at kræve det vi vil have og det
er deres pligt at give os det. Ja, det lyder godt nok lidt fikst og en
smule usandt, men alligevel.

Ellers må vi jo gå til vores regering og finde nogle der tør sætte sig op
mod det undertrykkende EU. Det kan ikke passe at der er nogen der skal
bestemme hvad vi må købe - det passer slet ikke ind i vores samfund - bare
for at beskytte nogle ophavsretter. Ja, men hvis de udbydere så gjorde
noget ordentligt ved det, ved at lave et ordentligt produkt til at begynde
med, så var der jo ikke noget problem. Og så burde de også være mindre
bekymrede om der er et marked for varen, for hvis de fortsætter den kurs de
har ført indtil nu, så får de problemer.

Med denne lov bliver det jo netop svært at få fat i Japanske tegnefilm på
dvd, oa, som bliver udgivet på reg1, men ikke reg2 da der ikke er et marked
for det. Hmm... fedt, man kan bare importere privat fra USA, men
forsendelsen alene er mindst 35-50% af varens værdi og det bliver sgu dyrt i
den sidste ende.

Vinderne er firmaerne der får monopol, mens taberne er forbrugerne.

Jeg synes personligt at det er noget svineri!!!

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 14-09-02 00:29

No Humor Man wrote:

> Hmm... fedt, man kan bare importere privat fra USA, men
> forsendelsen alene er mindst 35-50% af varens værdi og det bliver sgu dyrt i
> den sidste ende.

Well, på trods af dette kan det rent faktisk ofte betale sig at købe
film i USA i forhold til de danske butikker selv når man propper moms og
fragt oveni. I hvert tilfælde hvis man ser på priserne i forhold til de
danske udgivelser eller dyre butikker som f.eks. Laserdisken.

> Jeg synes personligt at det er noget svineri!!!

Deri kan jeg dog kun være fuldstændig enig.

Tenz.

Fra : Max

Dato : 15-09-02 00:53

<snip>
>Jeg synes personligt at det er noget svineri!!!
enig

Er det ikke noget med, ud af alle de R1 udgivelser der er kommet er
det kun 30-35% der er udkommet på R2 ?
Hvis de fik fingeren ud så alle R1 også kunne købes på R2 - var der
vel ikke noget problem !?

mvh
Max

Fra : No Humor Man

Dato : 15-09-02 12:39

"Max" <Max@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det kun 30-35% der er udkommet på R2 ?
> Hvis de fik fingeren ud så alle R1 også kunne købes på R2 - var der
De skulle også have alle featurerne fra reg1 versionen eller flere... så er
der slet ingen problemer. Problemet er at de ikke gider spilde penge på
forbrugerne hvis de mener at der ikke er et marked for det.

--
From Carsten

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 16-09-02 07:09

"Max" <Max@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kun 30-35% der er udkommet på R2 ?
> Hvis de fik fingeren ud så alle R1 også kunne købes på R2 - var der

Nu består en DVD af andet en selve filmen. Og visse af Region2 udgiverne har
været rimlig dårlige til at smide ekstramateriale på skiverne. Samtidigt
kommer de fleste film ud på Region 1 før Region2 og det kan jo være at man
ikke har lyst til at vente.

mvh Magnus

Fra : Max

Dato : 16-09-02 09:08

> [...]
>kommer de fleste film ud på Region 1 før Region2 og det kan jo være at man

Det har du helt ret i ang. ekstramateriale.
Jeg kan godt vente en måned, men så heller ikke meget mere på den
udkommer på R2, jeg kan godt forstå dem der ikke kan vente.

mvh
Max

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 10-10-02 00:10

On Mon, 16 Sep 2002 10:07:59 +0200, Max <Max@hotmail.com> wrote:

>Jeg kan godt vente en måned, men så heller ikke meget mere på den
>udkommer på R2, jeg kan godt forstå dem der ikke kan vente.

Nu har man jo typisk ventet en 30 år på at filmen skulle komme på
DVD, og så kan en måned fra eller til vel ikke gøre den store
forskel?

--
Ask me for directions.

Fra : Iggy Pop

Dato : 16-09-02 14:08

Der huserer mange rygter frem og tilbage, og meget uoplyst anti-EU
holdning.

En ting er sikkert - det er ikke et undertrykkende EU - Danmark stemte
jo FOR direktivet med åbne øjne! Det er bare det sædvanlige pis med at
politikerne ikke vil stå ved de ting de render og aftaler i EU, og så
siger de "det er EU..." - men EU det er også Danmark. Vi er jo ikke
blevet stemt ned eller noget.

Der er ikke i direktivet forbud imod privates køb i USA - direktivet
går ud på at give rettighedshavere flere rettigheder bl.a. til at
bestemme, at deres produkter ikke må videresælges.
USA-rettighedshaveren kan derfor bestemme, at man ikke må videresælge
sine købte DVDere kommercielt - men de kan ikke forbyde dig at købe en
DVD i USA til eget brug.

Så man kan stadigvæk købe i alle internetbutikker - at Danmark så har
en uhyrlig lav grænse for fortoldning af DVD-køb, som fordyrer købene
- det er igen Danmarks eget valg - det er ikke EU-dikteret. Det gode
ved EU er netop at køb indenfor EU sker uden told.

Forhåbentligt overlever Futureent - og forhåbentligt dukker flere
butikker op som kan sælge R1 i EU uden toldafgifter - www.play.com gør
det jo til en række lande, bare ikke til Danmark pga vores latterlige
toldsystem.

Iguana

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-09-02 16:32

iggypop1@hotmail.com (Iggy Pop) writes:

> En ting er sikkert - det er ikke et undertrykkende EU - Danmark stemte
> jo FOR direktivet med åbne øjne!

Gjorde vi? Ja, i den historie jeg læste var vi en del af et mindretal,
der stemte imod.

Nevertheless: MEget tyder på, at bemeldte direktiv ikke rent faktisk betyder
det, som det er blevet fortolket til herhjemme.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : EH

Dato : 15-09-02 01:57

"Michael Lund S rensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in message news:<Wxmg9.73041$ww6.5104395@news010.worldonline.dk>...
> Fra dagens Politiken:
>
> Ja til dvd-forbud

LOL - Ja ja, 2.februar i år spurgte jeg her om alle bare var lige
glade. Det var de stort set, jeg blev bla mødt med:

>Jeg har bare lært at være kritisk overfor det, jeg læser. Det er
synd,
>hvis du ikke kan sige det samme.

Det kan jeg - jeg så problemet allerede den gang.

Og Jens Thomsen brillerede med:

>Det er en storm i et glas vand.

Ja, Go dav do.

Fra : No Humor Man

Dato : 15-09-02 12:40

"EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> wrote in message
> [...]
> LOL - Ja ja, 2.februar i år spurgte jeg her om alle bare var lige
> glade. Det var de stort set, jeg blev bla mødt med:
Ingen kan li' én der hoverer!

--
From Carsten