Kan man tildele mere end een IP-adresse vi~
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-02 12:04

Vi har et netvaerk under ombygning og jeg har en ISC DHCP daemon til
at sende IP-adresser ud, paa de to logiske net der er paa samme
kabel.

Er det muligt at faa den til at tildele flere IP-adresser til een
maskine, saaledes at der kan ses flere netvaerk? Der er ikke lige
nogen maskine med flere netkort til raadighed.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mogens

Dato : 13-09-02 13:10

> [...]
> maskine, saaledes at der kan ses flere netvaerk? Der er ikke lige
> nogen maskine med flere netkort til raadighed.

Nej, det er desværre ikke muligt, da dit netkort kun forespørger én gang og
når den får tildelt et IP nummer, ja så er det dét. Jeg har tidligere også
haft behov for det samme, men fik dette svar.

Mogens.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-09-02 14:04

Mogens wrote:

> Nej, det er desværre ikke muligt, da dit netkort kun forespørger én gang og
> når den får tildelt et IP nummer, ja så er det dét. Jeg har tidligere også
> haft behov for det samme, men fik dette svar.

Hvis man gider lave host linier for alle
hosts på ens net er det muligt:

Der skal være to subnet sektioner.
DHCP serverens netkort skal have
to ipadresser, på hvert subnet.

host maskine1 {
hardware ethernet xx:xx:xx:xx:xx:xx;
option routers ip1.ip1.ip1.1;
fixed-address ip1.ip1.ip1.2, ip2.ip2.ip2.2;
}

Men så forsvinder det smarte ved DHCP
jo...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-09-02 14:58

Mogens Kjaer wrote:

> host maskine1 {
> hardware ethernet xx:xx:xx:xx:xx:xx;
> option routers ip1.ip1.ip1.1;
> fixed-address ip1.ip1.ip1.2, ip2.ip2.ip2.2;
> }

Er du helt sikker paa, at det kan bringes til at fungere? Jeg var helt
bestemt af den opfattelse, at det ikke vil virke. Hvordan skal
DHCP-serveren vide, hvilken af IP'erne, den skal uddele? Og det kraever
naturligvis en dhcp-klient, der kan haandtere IP-aliaser.

Alternativt er det muligt at bede klienten (hvis denne understoetter
IP-aliaser) at sende to DHCP-forespoergsler med forskellig uid. Jeg mener
at dhclient kan dette - andre klienter kender jeg ikke nok til...

> Men så forsvinder det smarte ved DHCP
> jo...

Ja, det er rigtigt.

/Rasmus

It ain't possible for a dumb to sing no matter how good his
dice rolls are!
-- SmurfQuest rules

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 13-09-02 22:04

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Men så forsvinder det smarte ved DHCP
> jo...

Ikke helt.

Eller måske rettere: man har stadig vundet noget i forhold til statisk
konfigurering af klienterne, nemlig central styring af IP-adresser. I
starten af ugen lavede jeg en netværksomlægning der betød at jeg var
nødt til at give et par maskiner et nyt IP-nummer, med faste IP-numre
uddelt pr. DHCP kunne jeg ændre dem et sted, og tilmed udefra (det
gjorde jeg så aktuelt ikke, men jeg kunne).

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-02 06:46

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Hvis man gider lave host linier for alle
> hosts på ens net er det muligt:

Det gider jeg godt.

> fixed-address ip1.ip1.ip1.2, ip2.ip2.ip2.2;

Den her havde jeg ikke opdaget i dokumentationen :((

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-09-02 08:14

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]

Meld tilbage, om det virker!

Det er vigtigt at dhcp serveren er på begge
net, ellers virker det kun halvvejs: Klienterne
får godt nok to ip adresser, men den kan
kun forny den ene af dem.