mac og worddokument
Fra : Rollike

Dato : 13-09-02 06:38

Hejsa...

Jeg vil lige høre.. jeg har en veninde som skal have en computer, hun har
fået en Mac tilbudt. Vi skal bruge den til noget foreningsarbejde og skal
derfor dele en masse informationer og arbejdsopgaver imellem os.

Jeg har en almindelig pc med word og de dokumenter jeg skriver skal hun
gerne kunne redigere i og selvfølgelig omvendt.

Kan det lade sig gøre?
hvis ikke, hvilket program skal vi så bruge til at lave vores dokumenter i?

På forhånd tak
Mette

--
Forum & billeder om boligindretning...
Få mange tips og ideer

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-09-02 06:45

Rollike <valo@valo.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har en almindelig pc med word og de dokumenter jeg skriver skal hun
> gerne kunne redigere i og selvfølgelig omvendt.

Ja. Alle nyere word-versioner (fra word 6) har samme format både på mac
og pc, så i skulle uden videre kunne udveksle word-filer.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-09-02 06:54

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Ja. Alle nyere word-versioner (fra word 6) har samme format både på mac
> og pc, så i skulle uden videre kunne udveksle word-filer.

Bortset fra at hvis du laver dokumentet på Mac, så kommer det ikke til
at hedde .doc til efternavn med mindre du selv omdøber filen.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-09-02 07:52

> Bortset fra at hvis du laver dokumentet på Mac, så kommer det ikke til
> at hedde .doc til efternavn med mindre du selv omdøber filen.

Jo, hvis det er under OS X får de altid efternavn på, på en Mac

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-02 00:49

Hej Kaj

Det er ikke korrekt! - Word 6 til Mac kan _IKKE_ umiddelbart åbne et Word 98
eller 2000 dokument fra Windows versionen og heller ikke 98 og 2001
versionerne fra Mac versionerne af Office 98 og 2001. Dertil skal du have
'Word 97-98 Converter' pakken, som du kan downloade fra MS's hjemmeside.

Og så skal man i øvrigt stadig huske endelsen .doc, når man gemmer Word filer
på Mac, hvis de skal bruges på en Wintel.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Claus

Dato : 13-09-02 06:50

in article 3d817797$0$27696$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Rollike at
valo@valo.dk wrote on 13/09/02 7:38:

> [...]
>
> Kan det lade sig gøre?
> hvis ikke, hvilket program skal vi så bruge til at lave vores dokumenter i?

Hejsa. Du kan også få en udemærket Word-version til Mac'en, og så kan du
lystigt udveksle dokumenter.

--
Claus Vinnich
Bramming

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-09-02 06:52

"Rollike" <valo@valo.dk> writes:

> Jeg har en almindelig pc med word og de dokumenter jeg skriver skal hun
> gerne kunne redigere i og selvfølgelig omvendt.

Word til OS X. Jeg saa en akademiker version til 750 kroner i
Electric City i gaar.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-09-02 19:32

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Word til OS X. Jeg saa en akademiker version til 750 kroner i
> Electric City i gaar.

Blonk! Det var sgu da billigt? Findes der tilsvarende rabatter paa den
fulde Office-pakke?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-02 06:25

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Blonk! Det var sgu da billigt? Findes der tilsvarende rabatter paa den
> fulde Office-pakke?

Næppe. Hvordan tror du Bill Gates er blevet så rig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-09-02 21:38

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Næppe. Hvordan tror du Bill Gates er blevet så rig?

Fordi han har opfundet verdens bedste operativsystem?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-02 22:05

> Fordi han har opfundet verdens bedste operativsystem?

Nejda. Han er en meget dygtig købmand.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 15-09-02 22:42

In article <8065x7kmzr.fsf@alfred.skaarup.org>,
Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Fordi han har opfundet verdens bedste operativsystem?

Der er vidst næppe nogen, der ville forfægte det synspunkt, at MS-DOS er
verdens bedste os ,-)

- stoffer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-02 03:49

Hej Stoffer

Næppe, men det var jo heller ikke Gates, der opfandt DOS... - Han 'stjal'
jo idéen fra en fattig programmør, der ikke selv havde råd til at
videreudvikle det oprindelige forlæg.

mvh. erik richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-09-02 19:56

Gustav Kristoffer Ek <stoffer@perl.org> writes:

> Der er vidst næppe nogen, der ville forfægte det synspunkt, at
> MS-DOS er verdens bedste os ,-)

Nej. Fx. kan man i DOS bruge den kraftfulde kommando "undelete". Det
kan man foreksempel ikke i Linux og MacOSXs treminal og andet moderne
skidt. Nej du. MS-DOS6.2, WP51+ og en 286-12 med 1 mb ram. Det holder.

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-02 02:21

> Nej. Fx. kan man i DOS bruge den kraftfulde kommando "undelete". Det

Kun hvis man havde installeret og i visse tilfælde endda betalt for et
passende trediepartsprodukt.

> kan man foreksempel ikke i Linux og MacOSXs treminal og andet moderne
> skidt. Nej du. MS-DOS6.2, WP51+ og en 286-12 med 1 mb ram. Det holder.

Har du kigget i .Trash* for nyligt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-09-02 19:36

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Har du kigget i .Trash* for nyligt?

Nej, hvor finder jeg den? Er det saadan noget med norton commander
eller msd?

-j

Fra : Jan Jonasen

Dato : 17-09-02 21:37

In article <80k7lk79aq.fsf@alfred.skaarup.org>, Janus Sandsgaard
(spam@janus.dk) wrote:
> Nej, hvor finder jeg den? Er det saadan noget med norton commander
> eller msd?

Det er din personlige skraldespan. Reelt fungere den (det er en mappe) som
den gode gamle span i OS 9-, de ting du smider væk havner deri. Den kan
tilgåes gennem Terminal.app. Åben denne og skriv:
cd .Trash* <ret>
ls -l <ret>

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-09-02 07:30

> Nej, hvor finder jeg den? Er det saadan noget med norton commander
> eller msd?

Det er skraldespanden. Terminal.app i dit hjemmekatalog.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-09-02 19:48

> Det er skraldespanden. Terminal.app i dit hjemmekatalog.

Dementi: Det var et kikset foreoeg paa at vaere morsom. Glem det.
Ellers tak

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-02 12:51

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Dementi: Det var et kikset foreoeg paa at vaere morsom. Glem det.

Du er sjovere naar du staver forkert. Det kan du saa overveje...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-09-02 03:44

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Du er sjovere naar du staver forkert. Det kan du saa overveje...

Klonk!

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-09-02 07:07

> Klonk!

Syg krank?

Dann muss du aus krankenhaus futten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-02 03:44

Hej Janus

Du kender godt den om manden, der meget gerne ville være en berømt
forfatter?

Janus Sandsgaard wrote:

> Fordi han har opfundet verdens bedste operativsystem?

- Han blev ansat af Gates til at skrive fejldialoger til Windows......

mvh. Erik Richard

Fra : Rollike

Dato : 13-09-02 07:22

> [...]
>
> Kan det lade sig gøre?
> hvis ikke, hvilket program skal vi så bruge til at lave vores dokumenter

Tak for de hurtige svar.. det vil vi arbejde lidt videre på så! *S*

MVH Mette

Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-09-02 08:13

jesper@gylling.net writes:
>Bortset fra at hvis du laver dokumentet på Mac, så kommer det ikke til
>at hedde .doc til efternavn med mindre du selv omdøber filen.

Jo, hvis man krydser feltet "append extension" af. Feltet findes i save
as-dialogboksen på Office 2001, mens man vistnok skal lede lidt mere efter
det på Office 98.
Ellers skal man jo bare huske selv at skrive .doc efter filnavnene. Ved
hjælp af truslen om en metallineal har jeg faktisk lært alle mine kolleger
det....

Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-02 01:48

Hej Mette

Rollike wrote:

> [...]
>
> Jeg har en almindelig pc med word og de dokumenter jeg skriver skal hun
> gerne kunne redigere i og selvfølgelig omvendt.

Hvis du vil være sikker på, I kan bruge samme dokumenter på både en PC og en
Mac, så skal I mindst have en MS Office 98 til hhv. Mac'en og PC'en.

Kompatibiliteten mellem de forskellige versioner er flg.
Mac / Windows
Word 5.1a / Word til Windows 2.0
Word 6.01 / Word 95 og 97
Word 98 / Word 98 og 2000
Word 2001 / Word 98 og 2000
Word 2001 / Word XP

Alle kræver endelsen .doc, hvis de er lavet på en Mac for at de kan læses
korrekt på en Windows version af Word.

Nyere versioner af Word på én platform kan altid åbne en ældre version fra den
anden.
Nogen formattering kan dog gå tabt.

> Kan det lade sig gøre?
> hvis ikke, hvilket program skal vi så bruge til at lave vores dokumenter i?

Ja, som du kan se, så kan det lade sig gøre. Det bedste vil være, hvis I har
den samme version af Office på begge maskiner, da der _kan_ opstå probnlemer
ved åbning af filer lavet på den ene ved åbningen på den anden platform. Nogle
gange mister man formatteringen i dokumentet og fx. æ, ø og å kan også i nogle
tilfælde forsvinde. Dette er især gældende for Word versionerne tidligere end
Word 98.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-09-02 22:56

> [...]
> Mac, så skal I mindst have en MS Office 98 til hhv. Mac'en og PC'en.
>
> Kompatibiliteten mellem de forskellige versioner er flg.

Jeg kan ikke helt følge disse sammenligninger. Jeg mener, at før Word 6
var der forskellige dokumentformater på de 3 platforme: Mac, DOS,
Windows.

Der er samme dokumentformat for Word 6 til Mac og Word 6 og 7 til
Windows. Word 7 er lig "Word 95". Der findes ingen Word 7 til Mac.

Fra og med Word 8 bruges samme dokumentformat i alle versioner af Word.
Der kan være nye funktioner i de senere versioner, som ikke vil fungere
i en tidligere version, men dokumentet kan sagtens åbnes.

Word 8 er "Word 97" til Windows og "Word 98" til Mac. Der findes ingen
"Word 98" til Windows.

Word 9 er "Word 2000" til Windows og "Word 2001" til Mac.

Word 10 er "Word XP" til Windows og "Word v.X" til Mac.

Der kan være problemer med visse indlejrede "OLE-objekter", som ikke
fungerer helt ens på Windows og Mac.

> [...]
> tilfælde forsvinde. Dette er især gældende for Word versionerne tidligere end

Det har været nævnt, ja, men personligt har jeg aldrig oplevet det. Jeg
har sletter alle forekomster af "Times New Roman", "Arial" og "Courier
New", og jeg bruger Words glimrende funktion til skrifttypeerstatning
til at erstatte disse med "Times", "Helvetica" og "Courier". Det skyldes
nu mest min aldrende LaserWriter 4/600, som fungerer allerbedst med sine
indbyggede PostScript-skrifter.

Endelig bruger jeg aldrig RTF-format til udveksling af dokumenter. Jeg
synes det fungerer bedre med med egentlige Word-dokumenter.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-02 22:04

Thorkil Olesen wrote:

> Jeg kan ikke helt følge disse sammenligninger. Jeg mener, at før Word 6
> var der forskellige dokumentformater på de 3 platforme: Mac, DOS,
> Windows.

Ja, deri har du for såvidt ret, men fx. Word 5.1 til Mac kan åbne både Word 5.0DOS
og Word til Windows 2.0.

Det er faktisk først med ver. 6, at versionsnumrene følges nogenlunde ad. Således
kan Word 6.01 til Mac åbne både Word 6 for Windows og 6.0DOS.

> Der er samme dokumentformat for Word 6 til Mac og Word 6 og 7 til
> Windows. Word 7 er lig "Word 95". Der findes ingen Word 7 til Mac.

Word 6, 7, 95 og 97 til Windows er alle samme format. Jeg har selv en Word 97 (7)
til min Softwindows 95. Og det er rigtig, der kom aldrig en officiel word 7 til
Mac, dog fandtes den i en alfa version, der hurtigt blev droppet.

> Fra og med Word 8 bruges samme dokumentformat i alle versioner af Word.
> Der kan være nye funktioner i de senere versioner, som ikke vil fungere
> i en tidligere version, men dokumentet kan sagtens åbnes.

Det er kun delvis rigtig. Men du kan sagtens åbne fx. et Windows Word 97 og 98
dokument i Word 6 og 98 til Mac, hvis du har konverterpakken 'Word 97-98
converter', - ja du kan endda åbne både Word 6, 95, 97 og 98 til Windows i Word
5.1a. Konverterpakken virker fint selv i word 5.1a til Mac. Men noget af
formatteringen kan godt forsvinde, men teksten kan læses.

> Word 8 er "Word 97" til Windows og "Word 98" til Mac. Der findes ingen
> "Word 98" til Windows.

Jo, der findes en MS Office 98Pro til Windows, men den er ikke særlig udbredt.

Word 95 og 97 er samme format og er stort set lig med Word 6.01 til Mac, som sagt,
så har jeg selv Word 7/97

> Word 9 er "Word 2000" til Windows og "Word 2001" til Mac.

Det er jo også det, jeg skriver...

> Word 10 er "Word XP" til Windows og "Word v.X" til Mac.

Jeg tog ikke den med, da den endnu ikke er så udbredt, men Word XP kan dog stadig
åbnes af Word 2001 til Mac.

> Der kan være problemer med visse indlejrede "OLE-objekter", som ikke
> fungerer helt ens på Windows og Mac.

Dels det, men også en del formattering forsvinder, hvis Win-dokumentet er skr3vet i
UTF-7/8, og selv om Word 2001 til Mac kan læse og forstå UTF-7/8, så forsvinder
hovedparten af al formattering ved åbning i Word 2001. - Selv kursiveret tekst
bliver til alm. plain text i Word 2001, og det er ret irriterende, hvis en afsender
ikke har sat det i anførselstegn, men bare brugt kursiv som fremhævelse...

> [...]
> til at erstatte disse med "Times", "Helvetica" og "Courier". Det skyldes
> nu mest min aldrende LaserWriter 4/600, som fungerer allerbedst med sine

Tja, jeg bruger faktisk mest Arial og Times New Roman, og når jeg skal modtage fra
PC brugere, så forlanger jeg, at der skal være brugt enten Arial, Times NR, Verdana
eller allerhelst Zürich Roman LT, så er jeg sikker på at få færrest problemer. Men
der er desværre en del, der absolut vil bruge MS Serif og MS Sans, når de
formatterer tabeller, og det er noget - rent ud sagt - møg at konvertere. - Og det
er især galt, hvis de er så 'flinke' at gemme i RTF format, så er det 100% sikkert,
at æ, ø og å kommer frem som det omvendte spørgsmålstegn eller andre mystiske tegn,
der intet har med æ, ø og å at gøre.

> Endelig bruger jeg aldrig RTF-format til udveksling af dokumenter. Jeg
> synes det fungerer bedre med med egentlige Word-dokumenter.

De få gange, jeg selv bruger RTF til vedhæftede filer, vælger jeg også at bruge
UTF-8, så er jeg sikker på, at det kan åbnes og læses korrekt i stort set alle Word
98 og nyere versioner på Windows. På det seneste er jeg også begyndt at bruge
ISO-8859-15 en smule med ret gode resultater for Windowsbrugerne, - men så skal der
bare gemmes i Word med endelsen .doc og for alt i verden ikke i RTF.

mvh. Erik Richard

Fra : Ole Bendix

Dato : 14-09-02 07:54

Jeg benytter det lille trick, at skrive .rtf bag filens navn på min mac og
så sikre mig, at den også er gemt i rtf (Rich Text Format). Det sikre at
PCèrne altid kan åbne filerne. Min udgave af Word er en 98.

Mv.
Ole

Fra : Martin Stender

Dato : 16-09-02 13:10

Den billigste og måske nemmeste løsning, er TextEdit (i OS X) og så bare
bruge .rtf i (Rich Text Format) som jeres standardformat.

Hvordan formatet håndtere mere komplicerede documenter med mange tabeller
osv. ved jeg desværre ikke, men man kan komme meget langt den vej. I undgår
også diverse kompatibilitetsproblemer de forskellige word-versioner imellem.

Mvh
Martin