MS Windows
briani 27239
FAT32 til NTFS med XP - JA!
Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 13-09-02 00:00

Jeg har lige konverteret FAT32 til NTFS, under XP pro engelsk version, den
konverterede under næste genstart og ingen problemer.
Et smart reg.værktøj havde default indstillingen *:* og alt skulle nu ind
igen, efter min skuffelse over programmets effektivitet, øv.
Nu skal jeg til at lave videoredigering på en 350mhz, så det gjorde sådan
set ikke noget der blev ryddet ordentlig op - det er bare rart selv at
bestemme hvornår. Nu var min gamle XP cd blevet lidt dårlig og jeg havde
mulighed for at afprøve en anden. Fint, den er dansk og virker.

Men nu går den ikke længere med at konvertere hele partionen, nu vil den
først have formateret det hele.
Hvad er der sket ? Hvorfor kunne jeg før og ikke nu? er der en smart måde at
gøre det på. Jeg kan se her i gruppen at det er muligt med NT gennem en cmd,
men hvad med en ganske almindelig pc der kører XP PRO?

Fra : Madsen

Dato : 13-09-02 00:49

Jens Jacob Buus skrev:

> [...]
> Et smart reg.værktøj havde default indstillingen *:* og alt skulle
> nu ind igen, efter min skuffelse over programmets effektivitet,

Hvad den fejl har været er lidt svært at bedømme ud fra din
forklaring, efter min mening. Hvilket program havde du brugt og
hvad havde ændret sig til *:* ?

> [...]
> smart måde at gøre det på. Jeg kan se her i gruppen at det er
> muligt med NT gennem en cmd, men hvad med en ganske almindelig pc

Du kan konvertere filsystemet fra FAT32 til NTFS uden at formatere
drevet, men du kan ikke gå den anden vej rundt. Du skal have slettet
NTFS-partitionen og have oprettet en ny partition som så skal
formateres til FAT32. Du kan mange ting med WinXP-cd'en, men jeg
er ikke sikker på om du kan slette en NTFS-partition. Det kan du
muligvis ikke. Hvis ikke så skal du have slettet partitionen med
fdisk <http://www.wintip.dk/guides/fdisk/fdisk3.htm> fra Win9x
eller Delpart <http://www.russelltexas.com/delpart.htm> fra WinNT.

Læs evt. også:
http://www.windows2000faq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=13718

Madsen.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 13-09-02 19:53

"Madsen" skrev i en meddelelse

>. Hvilket program havde du brugt og
> hvad havde ændret sig til *:* ?

jv 16??????
Under temp filer var programmet forudindstilt til *:* og det fjernede lidt i
overkanten af hvad jeg forestillede mig. Ikke fordi jeg regnede med at noget
sådan set ville blive tilbage, hvis der står *:*, men jeg troede det var
alle temp-filer og det derfor ikke gjorde noget at fjerne dem.

> Du kan konvertere filsystemet fra FAT32 til NTFS >uden at formatere
drevet,
Det er nemlig lige det jeg IKKE kan, og det er mit problem/ grund til
undring.

snip [dk.edb.videoredigering]
My computer -> højreklik på drev -> fomat -> anden line slåes rullgardinet
ud og ændres til NTFS. sig ja til at ordne det ved næste genstart og
genstart.

men det kan jeg ikke længere og det er PRO

> men jeg er ikke sikker på om du kan slette en NTFS->partition. Det kan du
muligvis ikke.
Nej det er vist rigtig at det ikke er muligt at slette den og ej heller gøre
ret meget ved starten af systempartionen for XP.

>Hvis ikke så skal du have slettet partitionen med
> fdisk
Jamen det var også det jeg gjorde, men min XP cd virkede ikke rigtigt, og
jeg ville derfor installere win98se.(Jeg mente at XP cd'en virkede til en
opgradering) Derfor var jeg nødt til at ændre til FAT32.

Fra : Madsen

Dato : 13-09-02 00:54

Madsen skrev:

> [...]
> drevet, men du kan ikke gå den anden vej rundt. Du skal have slettet
> NTFS-partitionen og have oprettet en ny partition som så skal

DOH!
Du vil jo ikke tilbage til FAT32 så bare glem at jeg skrev det.
Det med at slette partitionen med Delpart og så lade WinXP-cd'en
formatere den ved installation, vil dog nok være vejen frem, tror
jeg. Så burde WinXP kunne formatere den til NTFS.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 13-09-02 01:20

Jens Jacob Buus skrev:

> [...]
> måde at gøre det på. Jeg kan se her i gruppen at det er muligt med NT
> gennem en cmd, men hvad med en ganske almindelig pc der kører XP PRO?

Det er vel ikke XP home dk du har fået fat i.

I XP home er man nødt til at konvertere fra komandopromten

Skriv convert i XP hjælp der står hvordan du skal gøre

Fra : morten L

Dato : 13-09-02 07:43

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
cmd,
> men hvad med en ganske almindelig pc der kører XP PRO?

Skriv "convert c: /FS:NTFS"
hvis det er c drevet du vil lave til ntfs

Morten

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 13-09-02 20:05

"morten L" skrev i en meddelelse

> Skriv "convert c: /FS:NTFS"
> hvis det er c drevet du vil lave til ntfs
Det er det jo, men det ser meget ud som om den vil formatere c: under
operationen - Det må ikke ske igen.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 20-09-02 00:10

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "morten L" skrev i en meddelelse

> Det er det jo, men det ser meget ud som om den vil formatere c: under
> operationen - Det må ikke ske igen.

Problem løst med Partion magic

Fra : morten L

Dato : 20-09-02 15:23

> "Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Problem løst med Partion magic

den sletter ikke data på partitionen den genstarter og laver C om til NTFS
og ikke andet.

Morten