MS Windows
briani 27239
keyboard shortcut i winXP for visning/skju~
Fra : Alan

Dato : 12-09-02 21:54

Når man højreklikker på skrivebordet kan man i 'Arrange Icons By' vælge om
iconerne på skrivebordet skal vises eller ej.
Findes der en tastatur genvej for denne funktion?

Jeg synes ikke jeg kan finde nogen når jeg søger i help, men jeg har måske ikke
søgt godt nok?

--
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon
Venlig hilsen

Fra : Edmund

Dato : 13-09-02 01:35

Alan skrev:

> [...]
> Findes der en tastatur genvej for denne funktion?
>
> Jeg synes ikke jeg kan finde nogen når jeg søger i help, men jeg har

Tryk på tasten til højre for den højre windowstast. Menutasten eller
hvad den nu hedder.

Men selve skrivbordet skal være markeret(aktiv) klik på skrive bordet
eller brug tab tasten indtil at du kan se at startknappen er aktiv.
Tryk så på shift tab dernæst menuknappen.

Hvorfor vil du bruge tastaturgenvej til det.

Mvh Edmund

Fra : Alan

Dato : 13-09-02 04:11

Jeg forstår ikke rigtigt din anvisning, du skriver ikke hvornår og om taster
skal holdes nede, eller hvornår de skal slippes.

Her følger hvad jeg gør når skrivebordet er aktivt:

1. Trykker på tasten til højre for den højre windowstast, og slipper. Dette
bevirker at den samme menu fremkommer som hvis jeg højreklikker på skrivebordet
med musen.

2. Trykker på shift og holder den nede, trykker dernæst på tab og holder også
denne nede sammen med shift.

3. Shift+tab holdes stadig nede, og jeg trykker nu på menutasten(den til højre
for den højre windowstast), dette har ingen effekt.

Det jeg er ude efter er at skjule iconerne på skrivebordet med en nem
tastaturkombination når skrivebordet er aktivt, og kalde dem frem igen med samme
tastaturkombination når jeg har behov for iconerne.

Dette mener jeg ville være hurtigere og nemmere frem for at højreklikke med
musen på skrivebordet=> navigere pilmarkøren hen på 'Arrange Icons By'=>og
navigere pilmarkøren hen på 'Show Desktop Icons'

Der er efterhånden en del iconer på mit skrivebord, og det ser ikke pænt ud selv
om jeg forsøger at holde en vis orden. Hvis jeg hurtigt og nemt kunne skjule
iconerne kan jeg jo også bedre nyde mit baggrundsbillede uden alle de
forstyrrende iconer

Det kunne f.eks. være smart hvis jeg kunne programmere en funktionstast, lad os
sige F12, således at når jeg trykker på den så skjules iconerne på skrivebordet,
og når jeg trykker på F12 igen så kommer de frem igen. Ligesom Windows
indbyggede hjælp kaldes frem ved et tryk på F1.

Hurtigt, simpelt og nemt.

Fra : Leony

Dato : 13-09-02 09:12

"Alan" <no.spam@my.place> skrev i en meddelelse

> [...]
skjule
> iconerne kan jeg jo også bedre nyde mit baggrundsbillede uden alle de

Dette spøg og skæmt program kunne måske bruges (har ikke prøvet, men det
lyder sådan):
http://www.freakyhumor.com/pranks/hidedesktop.shtml
Du kan sikkert finde andre med samme funktion på Tucows eller via Google.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Alan

Dato : 13-09-02 19:18

Leony wrote:

> Dette spøg og skæmt program kunne måske bruges (har ikke prøvet, men
> det lyder sådan):
> http://www.freakyhumor.com/pranks/hidedesktop.shtml

Tak for linket, det vil jeg se nærmere på

> Du kan sikkert finde andre med samme funktion på Tucows eller via
> Google.

Ja jeg vil prøve at se hvad Tucows kan tilbyde, og søge lidt i Google.

Fra : Edmund

Dato : 13-09-02 13:05

Alan skrev:

> [...]
>
> 3. Shift+tab holdes stadig nede, og jeg trykker nu på menutasten(den
> til højre for den højre windowstast), dette har ingen effekt.

Slip Shift+tab inden du trykker på menutasten.

Dette skal du kun bruge hvis du ikke gør skrivebordet aktiv med musen.

Når du trykker på tab flere gange gør du forskellige ting aktive.Holder
du shift nede mens du trykker på tab, går du tilbage til det forrige
aktive element.

Har du set microsofts virtual desktop som er en del af powertoys.
Det løser ikke dit problem, men måske du kan lide at have fire
skriveborde med hver deres programmer.

Fra : Alan

Dato : 13-09-02 19:11

Edmund wrote:

> Slip Shift+tab inden du trykker på menutasten.

Hmm jeg synes ikke rigtigt at det virker, jeg må gøre et eller andet forkert, nå
skidt pyt.

> Har du set microsofts virtual desktop som er en del af powertoys.
> Det løser ikke dit problem, men måske du kan lide at have fire
> skriveborde med hver deres programmer.

Ja, se dét lyder ikke så tosset. Virtual desktop har jeg overset, faktiskt har
jeg kun hentet TweakUI. Tak for tippet.
Jeg rodede engang med Linux Red Hat 7.1 distributionen, sådan mest af
nysgerrighed, og den havde en sådan mulighed for flere desktops hvilket jeg
syntes ret godt om. Apropos, jeg har rent faktiskt downloaded Red Hat 7.3 i nat,
og har besluttet at jeg for alvor skal igang med Linux.