Fra skudrædsel til skudglæde
Fra : Bjarne Østergård

Dato : 12-09-02 20:21

Fra skudrædsel til skudglæde:

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg ved at hunde der lider skudrædsel har det
meget skidt og at det er en tilstand der er meget svær at ændre.

Dets mere bange hunde er for skud, dets svære er det at rette op på igen, og
det bliver let en ond cirkel hvor den bange hund til sidst får mareridt
lignende anfald ved lyden af skud.

Det værste tilfælde jeg har oplevet var en hund der ligefrem faldt om og fik
krampeanfald når den hørte skud.

Hvis den hørte et skud begyndte den at ryste og dirre, for til sidst at
falde om og bare lægge og ryste helt ukontrollabelt, hvor den frigav sin
afføring, og var helt i krampe, som ved et eleptisk anfald.

Det er en helt uholdbar situation, både at overvære, og for hunden samt dens
ejer.

Heldigvis er en så kraftig reaktion på skud meget sjældne.

Man skelner mellem grader af skudpåvirkninger på hunde således.

Upåvirket:

Det er hunden der knapt bemærker at der lyder et skud. Det er den ønskelige
adfærd for de fleste.

Skud opmærksom:

Det er hunden der tydeligt viser at den er opmærksom på skuddet, men hverken
vise frygt elle aggressivitet over for skuddet.

Skudpåvirket eller skudfølsomme:

Det er hunde der påvirkes af skud således at de viser adfærdsændring, enten
frygt eller aggressivitet.

Det er når en hund viser den er skudpåvirket, at denne påvirkning nemt kan
gå i selvsving, således at forstå, at hundens reaktion på skuddet bliver
større og større for hver gang den har oplevelsen.

Det hænger sammen med. at hundens egen reaktion på skuddet, forstærker dens
hukommelse på og om episoden, og derved vil dens reaktion næste gang blive
endnu større.

Hunden kan faktisk komme til at frygte den angst den får ved skuddet, Dets
større angst dets mere frygter den, selve angsten, den ved den vil opleve
ved skuddet. Det er en selvforstærkende virkning.

På et tidspunkt er hundens reaktion på skuddet så stor at man kalder det for
skudrædsel.

Det er en paniktilstand i hunden, som den ikke har nogen chance for selv at
kunne håndtere.

Rent fysisk er det så vidt jeg husker, nogle hormonstoffer der udskilles i
hjernen. (Jeg husker ikke den nøjagtige beskrivelse af dette stof.)

Metoderne med en gang imellem at afgive skud for at tilvende hunden til skud
og dermed gøre den skud upåvirket virker ikke på sådan en hund. Metoderne
med skud på bånd man afspiller, eller skud der affyres på træningspladsen,
kan kun gøre en hund vandt til skud og dermed være med til at stabilisere
dens i forvejen skudfasthed.

Kun meget milde former for skudpåvirkethed, kan kureres med denne metode, og
jeg vil sige at jeg aldrig har oplevet det.

Er hunden først skudpåvirket, er det forbasket svært at ændre på, heldigvis
kan vi derimod flytte på hunden reaktion på skud.

Vi kan ikke lave en hunds skudpåvirkning om til ingenting, men man kan
flytte dens efterfølgende reaktion fra angst til glæde, denne metode plejer
heldigvis at lykkedes, næsten hver gang.

Så bare at skyde en masse skud af, for at en skudræd hund skal vænne sig til
skud, vil svare til at lukke en person der lider af klaustrofobi, ind i et
lille lukket rum, ind til vedkommende ikke orker at skrige mere.

Er du bange for edderkopper, bliver du sikkert ikke mindre bange for dem,
blot fordi jeg dagligt kaster en ned i nakken på dig.

Her er det at shaping kommer ind i billedet.

Shaping betyder at forme, og jeg kan egentlig bedst beskrive shaping ved at
nævne og sammenligne det med stemninger der bestemmes af, og opstår som
følge af ydre påvirkninger

Julestemning er et eksempel på shaping, prøv f.eks. at beskrive dette
fænomen.
Det er en stemning vi kommer i, når vi hører julesange og høre bjældeklang,
samt dufte af mors hjemmebagte brunkager.

Julestemning er ikke noget man er født med, det er blevet tillært gennem
ydre påvirkninger, og så af de erfaringer, af hvad der sker hver gang denne
ydre påvirkning er opstået.

Først opstår nogle ydre faktorer, som gentager sig med regelmæssige
intervaller, og hver gang oplever vi en bestemt stemning eller følelse, lige
bagefter eller samtidig med. Gentages det tit nok, vil vi til sidst føle
stemningen bare vi oplever de ydre påvirkninger, vi kan ganske simpelt ikke
lade være selv om vi vil.

Det er lige netop det, vi kan bruge til at kurere en skudræd hund med.

Vi kan ikke lave den skud upåvirket, men vi kan forme dens sind således at
den vil opleve en opløftet stemning hver gang den hører skud, i stedet for
rædsel.

Altså fra skudrædsel til skudglæde.

Metoden virker altid, faktisk kan individer, der har evnen til at lære, slet
ikke undgå, eller selv frasige sig en sådan indlæring.

Metoden brugt negativt er nok bedst kendt som hjernevask.

Faktisk er en rigtig skudræd hund hjernevasket til at føle rædsel ved lyden
af skud.

Den har været ude for en negativ form for shaping.

I der kender kliktræning, udfører faktisk en lille gren af shaping metoden.

I klik træning indlærer man i hunden at en bestemt kliklyd er en belønning,
man forsøger at erstatte f.eks. en godbid med et klik.

I indlæringen her, belønner man hunden og samtidig giver man den klik lyden.

I shaping hvor det gælder om at indlærer stemninger og følelser, skal hunden
selv opleve belønningen før den hører lyden, altså ved indlæringen.

I eksemplet julestemning, skal man blot ændre arbejdsgangen således at man
udnytter at hunden i visse situationer er helt oppe at køre i en god
stemning og lykkefølelse for derefter at levere den lyden, som man senere
vil have den til at reagere på med den samme følelse af lykke og
lykkestemning.

Alle ved jo at god kvalitet koster. Enten en masse penge, eller også er det
ikke til at skaffe.

Således er det også med metoden her til at ændre en hunds adfærd på skud.

Metoden er næsten skudsikker, til gengæld koster den et stort
planlægningsarbejde og en del arbejde fra ejerens og dennes families side.

Først skal du iagttage hunden i det daglige, specielt skal du bemærke dig de
situationer hvor hunden er mest overstadig lykkelig, da det er de stemninger
i hunden vi vil stjæle, og bruge på den i skud situationer.

Vi vil ende med at hunden skal føle samme stemning når den hører et skud som
når du kommer hjem fra arbejde, eller når den lige får foder, eller får lov
til at blive luftet osv. osv.

Du skal simpelt hen notere dig, i hvilken situationer din hund er allermest
lykkelig, og opstemt.

For opgaven er, at bruge en kopi af hundens lykkestemning og så sørge for at
det er den stemning den vil få når den hører et skud i fremtiden.

Mislykkedes træningen, vil hunden kun ende med at blive skudufølsom.

Lige som når du hører bjældeklang og julesang kommer i opløftet stemning
skal hunden komme i opløftet stemning når den hører et skud.

Ja, jeg ved godt at man kan komme i julestemning, selv i februar, hvis man
drikker tilstrækkelig julegløgg, men det er ikke lige den form for
julestemning jeg mener J)

Lige når du kommer hjem fra arbejde, er hunden er sikkert helt vild for at
komme ud og lege, eller blot hen at snakke med dig, siker dig at hunde stå
inden for døren og logre med halen fordi den kan høre dig rasle med nøglerne
eller høre dig uden for, hunden er nu i en opløftet stemning.

Få nu en kammerat til på tegn fra dig langt væk at afgive et skud, med evt.,
en hundeprop pistol, samtidig med at du åbner døren, og hilser
overstrømmende på din hund.

Slut på den øvelse.

Gentag dette ca. en gang eller højest 2 gange om dagen i en uge eller to og
gerne i andre situationer også, men kun i de situationer hvor din hund
virkelig er lykkelig forventningsfuld.

Du vil nu opdage at din hunds adfærd ved skud ændres fra rædsel til stor
glæde og det er jo det der er målet.

Overdriv ikke øvelserne eller overspil dem, indlæringen kommer af sig selv,
hunden kan ikke undsige sig den form for indlæring lige så lidt som vi
mennesker kan.

Metoden shaping er nok i dag den mest effektive indlærings form vi kender
til visse ting, da det er følelser vi flytter på og ikke en
færdighedsindlæring.

Skal man lave færdighedsindlæring i hunden, er det en helt anden form for
shaping man kan anvende, men med samme effektive resultat, men det er jo en
helt anden historie.

Men anvender man shaping rigtigt er den indlæring man får ikke en man igen
kan glemme. Og det er en pokkers god grund til at anvende denne form for
indlæring.

Med håb om, at en eller anden, kan bruge dette lille indlæg, til at gøre
livet lidt sjovere for både sin hund og sig selv.

Venligst Bjarne Østergård

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 13-09-02 09:32

boe@ydicon.dk writes:
>Fra skudrædsel til skudglæde:

Hej Bjarne

Tak for et knaldgodt råd, som jeg egentlig selv kunne have tænkt mig til,
hvis bare jeg havde været en lille smule mere kvik.

Jeg læste en ældre bog af Anders Hallgren, jeg tror endda det var om
shaping, hvor han fortalte han havde skaffet sig en ikke helt ung hund.

Når han kom hjem, var hunden altid overstadig glad, og Anders gav sig til
at sige som en amerikansk politisirene i 10 - 15 sekunder, mens han hilste
på den.

Når han var til træning, var hunden ikke særlig villig til at gå plads, så
han prøvede at bruge lyden (det må have skabt en del opmærksomhed ) og
hunden blev nu glad på kommando, og det blev lige pludselig sjovt at gå
plads.

Han sagde man kunne lære hunden lyden i flere situationer. Det skulle bare
være være, når den var helt op og køre, fx hvis man skulle gå en tur, lege
med en bold osv.

Et par spørgsmål har jeg dog. Hvis hunden har en ekstrem skræk for skud
som du beretter om, kan man så ikke risikere, at i stedet for at blive
glad når ejeren kommer hjem, så virker det omvendt, at hunden bliver bange
når man kommer ind af døren, fordi der altid lyder et knald. Det var bare
en tanke det slog mig.

Det andet spørgmål er, hvis man fjerne angsten for skud, vil det så også
påvirke angst for torden og nytårsaften.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Iben Holst

Dato : 14-10-02 09:31

> Du vil nu opdage at din hunds adfærd ved skud ændres fra rædsel til stor
> glæde og det er jo det der er målet.

Hej ...

Endelig fik jeg læst dit indlæg om shaping ordentlig igennem og med stor
interesse. Selvom det kræver en stor indsats synes det ret enkelt og meget
overkommeligt. Faktisk lyder det helt utroligt at så lidt måske vil kunne
gøre det.

Ingen tvivl om at den største lykkefølelse for min hund også er når jeg
kommer hjem efter at have været væk flere timer - så det ville absolut også
være dén situation jeg skulle benytte. MEN .... alligevel sidder spørgsmålet
i mig: Er det helt sikkert at det nu også vil betyde glæde altid, når jeg
under træningen er kommet hjem med et skud i "baghånden" ....... - eller vil
han kunne gå helt over i den anden grøft og være nervøs hver gang jeg træder
ind af døren og afventer et skud før han viser glæde??

Iben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-02 10:35

Som svar på skriblerier nedfældet af Iben Holst :

> - eller vil han kunne gå helt over
> i den anden grøft og være nervøs hver gang jeg træder ind af døren og
> afventer et skud før han viser glæde??

Knægtene leger jo med hunden året rundt

Op mod nytår skyder de jo så hundepropper af som de plejer, også når det er
i ude i haven sammen med hunden (under supervision)
Det ser ikke ud til at genere den synderligt (lige så glad som den plejer at
være etc)
Er der nogen der fyrer kanonslag af på gaden, så skælder han ud

Når det rigtig går løs så kan man se at han bliver lidt påvirket, men ikke
noget slemt

Jeg er lidt spændt på at se hvordan det går i år (tredje nytårsaften) da han
har ændret adfærden lidt på andre områder

mvh/Peter Lykkegaard